Buraki: odmiany i właściwości
Katarzyna Szulik

Buraki: odmiany i właściwości

Barszcz znajduje się w czołówce ulubionych polskich zup, a ćwikła z chrzanem to nieodłączny, świąteczny dodatek do mięs. Buraki warto doceniać nie tylko za smak, ale również wartości odżywcze – w bulwach i liściach warzyw kryje się mnóstwo witamin i składników prozdrowotnych.

Buraczane skarby

Zdecydowanie najpopularniejszy w kuchni jest burak ćwikłowy używany do przyrządzania wspomnianych wcześniej dań. Smakowity korzeń zawiera witaminy A, z grupy B oraz C, a także sporo kwasu foliowego potrzebnego nie tylko przyszłym matkom, ale nam wszystkim, ponieważ pobudza produkcję czerwonych krwinek. Podobną funkcję pełnią obecne w buraku ćwikłowym żelazo oraz kobalt, dlatego jest szczególnie polecany osobom cierpiącym na anemię. Poza nimi, w buraku znajdziemy również fluor, wapń, potas, magnez, bor, cynk, lit, a także cez i rubid. Warto pamiętać, że burak jest najzdrowszy, gdy jemy go na surowo, ponieważ podczas gotowania traci cenne wartości odżywcze. Więcej walorów zachowuje po upieczeniu.

Zawarty w burakach potas pomaga zbić wysokie ciśnienie, a wapń wzmacnia zęby oraz kości, więc warto zwiększyć jego obecność w diecie w późniejszym wieku, gdy rośnie zagrożenie osteoporozą.

Buraki są również cennym źródłem przeciwutleniaczy różnego typu, które, jak wiadomo, wspomagają walkę z wolnymi rodnikami i zapobiegają występowaniu nowotworów.

Co może zaskakiwać, burak ćwikłowy świetnie wspomaga odporność i chroni przed infekcjami. W tym kontekście szczególnie cenny jest sok wyciskany z buraka bogaty w betainę, która zapewnia warzywom intensywny kolor i działa przeciwbakteryjnie. Ten sam barwnik zmniejsza prawdopodobieństwo zapadnięcia na miażdżycę, ponieważ obniża poziom homocysteiny, czyli aminokwasu mającego bezpośredni wpływ na powstawanie złogów w naczyniach krwionośnych.

Dania na bazie buraków ćwikłowych często bywają kwaśne, a to dlatego, że zakwaszanie pomaga utrzymać ich właściwości prozdrowotne. Kwaśny smak jest jednak wtórny dla buraków ćwikłowych, ponieważ jako warzywa są zasadotwórcze, a więc pomagają utrzymać kwasowo - zasadową równowagę organizmu. Z tego względu sok z surowych buraków jest dobrym remedium na zgagę i nadkwasotę.

Burak ćwikłowy jest również warzywem dietetycznym – zawiera 40 kcal w 100 gramach i jest bogaty w błonnik, który przyspiesza metabolizm i usprawnia trawienie. Na buraki ćwikłowe powinni uważać cukrzycy, ponieważ szybko podnoszą poziom glukozy we krwi.

Botwina na zdrowie

Wczesną wiosną buraki ćwikłowe często zamieniamy na botwinę, a więc niedojrzałą formę warzywa, w której jadalne są również liście. Botwinę najchętniej jemy oczywiście w botwince, czyli zupie na jej bazie, serwowanej ze śmietaną, jajkiem i wiosenną zieleniną.

Choć botwina jest formą buraka ćwikłowego, jej skład odżywczy jest nieco inny. Ma bardzo dużo witaminy C, a także sporo potasu oraz witaminę A, z grupy B i PP. Zawarta w niej pektyna ułatwia trawienie i obniża poziom cholesterolu. Botwinka jest bogatsza w wapń i żelazo w stosunku do buraka ćwikłowego oraz zawiera składniki podobne do estrogenów, dzięki czemu działa upiększająco i łagodzi skutki menopauzy. Częste jedzenie botwinki może również pomóc w radzeniu sobie z problemami skórnymi, ponieważ zawiera sporo siarki regulującej pracę gruczołów łojowych.

Burak liściowy – świetny do sałatek

Mało znaną, ale wartą uwagi odmianą buraka jest jego forma liściowa, czyli boćwina. Na straganach warzywnych jest rzadkością, ale bez większych trudności można hodować go we własnym ogródku czy na balkonie.

Charakterystyczne, zielone liście z intensywnie czerwonymi łodygami zawierają sporo żelaza, białka, witamin i kwasu foliowego, a także dużo witaminy C i A, białko i  buraczaną betainę. W przeciwieństwie do buraków ćwikłowych, boćwina nie podnosi poziomu glukozy we krwi, więc diabetycy mogą ją jeść bez obaw.

Liście boćwiny można zjadać na surowo w sałatkach, ale tez smażyć, dusić i blanszować – sprawdzą się świetnie jedzone w każdej formie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Dziecko w samochodzie w upał

    Wraz z nadejściem letnich upałów media zasypują nas informacjami o dzieciach i zwierzętach pozostawianych w rozgrzanych do czerwoności samochodach. Roztargnienie lub brak wyobraźni często prowadzą do tragedii, ponieważ nawet godzina spędzona w takich warunkach może grozić śmiercią dziecka. Najnowsze badanie potwierdzają, że ryzyko jest równie duże także w pojeździe pozostawionym w cieniu.

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij