Czy jedzenie grillowanych potraw zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów?
Katarzyna Szulik

Czy jedzenie grillowanych potraw zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów?

Sezon na grillowanie pod chmurką właśnie się rozpoczął i potrwa do wczesnej jesieni. Przy tej okazji tradycyjnie powraca dyskusja o szkodliwości grillowania mięs, które oskarża się o rakotwórczość. Czy rzeczywiście karkówka lub kiełbaska z grilla zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów?

Grillowane mięso może być rakotwórcze, lecz należy pamiętać, że to ryzyko dotyczy nie tylko dań z rusztu, ale niemal wszystkich sposobów przyrządzania produktów. Podczas ich cieplnej obróbki, a więc także w trakcie pieczenia bądź gotowania powstają tzw. aminy heterocykliczne o działaniu kancerogennym.

Badacze z Kansas City State University wykazali, że marynowanie mięsa w niektórych przyprawach (rozmaryn, kurkuma, imbir chiński) obniża aktywność amin. Wydzielanie szkodliwych substancji zmniejsza również krótka obróbka mięsiwa w niskiej temperaturze, nie przekraczającej 178° Celsjusza.

Jedzenie grillowanych potraw a możliwość zachorowania na nowotwór

Grillowanie może szkodzić, ale istnieje kilka sposobów na to, by zniwelować jego negatywne konsekwencje. Niebezpieczne substancje powstają, gdy spala się zwierzęcy tłuszcz. Aby temu zapobiec, najlepiej przyrządzać mięsa na tackach, dzięki którym nie wchodzą w ścisły kontakt z ogniem, a tłuszcz się nie przypala. Dobrą radą jest także zamiana mięsiw bardzo tłustych, takich jak karkówka czy boczek na znacznie chudszy drób oraz ryby. Podpałka powinna być naturalna, żeby mięso nie piekło się w oparach chemii, a do przyprawiania lepiej używać czystych ziół, a nie mieszanek nafaszerowanych glutaminianem sodu. Należy je grillować na węglu drzewnym wytwarzanym z gatunków liściastych (iglaste zawierają potencjalnie szkodliwe żywice) i nie w pełnym ogniu, ale na węglowym żarze.

Działanie związków rakotwórczych bardzo dobrze neutralizuje warzywa, naturalnie bogate w substancje antynowotworowe, w tym w przeciwutleniacze. Papryka, pomidory, kukurydza czy grillowane cukinie w towarzystwie mięs nie tylko urozmaicają smak dań z rusztu, ale również poprawiają ich walory zdrowotne i ułatwiają trawienie.

W wyniku zastosowania się do powyższych zasad, okazyjne jadanie dań z grilla nie powinno zagrozić zdrowiu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Okno żywieniowe (IF) – na czym polega? Jak działa?

    Przerywany post, w którym występuje okno żywieniowe, zyskuje z każdym kolejnym rokiem coraz większe grono sympatyków, zwłaszcza wśród osób, którym w głównej mierze zależy na schudnięciu i poprawie stanu zdrowia.

  • Dieta dla morsa – co powinny jeść osoby uprawiające morsowanie?

    Morsowanie jest formą rekreacji ruchowej uprawianej na świeżym powietrzu, która w ostatnich latach zyskuje na popularności nie tylko w Polsce, ale także w wielu różnych krajach Europy i Ameryki Północnej. Polega ono na zanurzaniu ciała w zimnej wodzie jeziora, rzeki lub morza, najczęściej w okresie zimowym, w celu odnowy sił psychofizycznych oraz poczucia relaksu i dobrej zabawy.

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Dieta dla młodego piłkarza – co powinien jeść młody sportowiec uprawiający piłkę nożną?

    W dzisiejszych czasach coraz więcej młodych sportowców ma świadomość, że na ostateczny sukces w sporcie wpływ ma nie tylko systematyczny trening, lecz również dieta i zdrowy styl życia.

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • Bułka z bananem – na czym polegała dieta Adama Małysza?

    Adam Małysz jest niezwykle utytułowanym skoczkiem narciarskim, który odniósł znaczące sukcesy sportowe zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. O ulubionym przysmaku „Orła z Wisły” – słynnej bułce z bananem – słyszał każdy kibic skoków narciarskich w Polsce.  

  • BCAA – czym jest, jak stosować i efekty

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij