Domowe sposoby na chrapanie
Justyna Bielecka

Domowe sposoby na chrapanie

Męczy cię chrapanie partnera lub partnerki. A może wybudza cię własny hałas? Skutkiem chrapania może być chroniczne zmęczenie, spowodowane niewyspaniem i niedotlenieniem. Poznaj czynniki, które mogą wywoływać chrapanie, a także domowe sposoby na ograniczenie tej przypadłości.

Jakie czynniki nasilają chrapanie?

  • nadwaga – chrapanie powodowane jest m.in. przez tkankę tłuszczową umiejscowioną w górnych rejonach ciała (szyja, klatka piersiowa, a także brzuch). Uciska górne drogi oddechowe, a także zmniejsza objętość klatki piersiowej i zwiększa opór dróg oddechowych, utrudniając oddychanie.
  • pozycja ciała – osoby, które chrapią, powinny unikać spania na plecach. Pozycja na wznak sprzyja przesuwaniu się języka ku tyłowi i w dół. Związek między pozycją przyjmowaną w trakcie snu, a częstotliwością chrapania zaobserwowano w przypadku osób z prawidłową wagą (u osób z nadwagą i otyłych chrapanie wydaje się niezależnie od obranej w ciągu nocy pozycji).
  • niedrożny nos (np. skrzywiona przegroda, zmiany zapalne błony śluzowej, polipy) – aby ułatwić oddychanie w trakcie snu zaleca się spać z głową ułożoną pod kątem 30 stopni względem podłoża.
  • przerost migdałka podniebiennego – jest to jedna z najczęstszych przyczyn chrapania u dzieci.
  • alkohol – zmniejsza tonus mięśniowy języka, szyi i górnych dróg oddechowych. Język w czasie snu bardziej opada ku tyłowi, a mięśnie otaczające gardło środkowe rozluźniają się, co utrudnia oddychanie

Domowe sposoby na chrapanie

  • Prowadź aktywny tryb życia – ćwiczenia fizyczne zwiększają siłę mięśniową, a także, w połączeniu ze zbilansowaną dietą, pozwalają zrzucić zbędne kilogramy (u osób z nadwagą i otyłością chrapanie występuje częściej),
  • Na dwie-trzy godziny przed udaniem się na spoczynek zrezygnuj z picia alkoholu,
  • Staraj się zasypiać i spać na boku, zamiast na wznak (w utrzymaniu pozycji w ciągu nocy może pomóc położenie za sobą dużego zrolowanego koca lub twardej poduszki),
  • Podłóż pod nogi łóżka, znajdujące się przy wezgłowiu, podpórki, tak, by łóżko było nieznacznie pochylone, a głowa znajdowała się wyżej niż zazwyczaj,
  • Zrezygnuj z obszernej poduszki – korzystanie z jaśków zapobiega zaginaniu osi szyi, która sprzyja chrapaniu.

Jeśli żadna z podanych wyżej domowych metod nie poskutkowała, udaj się do lekarza, być może twoje chrapanie wymaga specjalistycznego leczenia.

Źródło: „Chrapanie” M.M. Tafil-Klawe, J.J. Klawe, Warszawa, PZWL

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij