Jak ograniczyć ilość spożywanych kalorii?

Jednym z kluczowych czynników utrzymania zgrabnej sylwetki jest prawidłowe odżywianie: unikanie dodatkowych kalorii w postaci przekąsek oraz spożywanie racjonalnych porcji jedzenia. Oto kilka wskazówek jak uniknąć spożywania nadprogramowych kalorii.

Telewizja? Nie przy jedzeniu!

Wielu ludzi ma zwyczaj jedzenia przed telewizorem czy też przy komputerze. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nawyk ten w prostej linii prowadzi do powstawania otyłości. Spożywanie posiłków przed ekranem telewizora czy komputera sprawia, że zjadamy znacznie więcej, a do tego szybciej. W krótkim czasie dostarczamy organizmowi nadmiernej ilości kalorii, gdyż nasza uwaga skupia się nie na jedzeniu, lecz na tym, co oglądamy. Żywność nie zostaje odpowiednio rozdrobniona, do żołądka trafiają duże kęsy, które są dla niego obciążeniem i utrudniają proces trawienia.

Badania wskazują również kolejny problem, jakim jest nieświadome jedzenie. Okazuje się, że osoby skupiające się na ekranie telewizora czy komputera, często nie potrafią sobie przypomnieć, co i w jakiej kolejności zjadły.  Ponadto siedząc przed telewizorem często sięgamy po słone lub słodkie przekąski, które są bardzo kaloryczne, a po ich spożyciu apetyt jeszcze się zaostrza.

Jeżeli nie przekonują cię powyższe argumenty, być może zrobią to liczby. Według badań, samo wyłączenie telewizora podczas jedzenia może spowodować  utratę aż 3,5 kg w ciągu roku.

"Czego oko nie widzi, tego sercu nie żal”

Tezę tę potwierdzają badania, w których sprawdzano częstość sięgania po przekąski w ciągu dnia. Okazuje się, że najczęściej (bo aż 10 razy częściej) sięgamy po nie, gdy znajdują się w zasięgu ręki, np. na stoliku przy kanapie, czy na biurku. Pięć razy częściej sięgamy po jedzenie, gdy jest ono w zasięgu wzroku. Gdy schowamy jedzenie do szafki lub lodówki, pokusa zmaleje i częstotliwość sięgania po przekąski zmaleje do dwóch razy. Zatem im dalej schowamy jedzenie i im więcej wysiłku będzie potrzeba, by po nie sięgnąć, tym mniejsza szansa, że popełnimy kolejny dietetyczny grzech. Warto wiec usunąć miseczki z chipsami i paluszkami, a najlepiej zrezygnować z ich zakupu i magazynowania w domu.

Nie każda przekąska musi tuczyć

Wręcz przeciwnie, aby utrzymać wysokie tempo metabolizmu, należy jeść średnio co 3 godziny. Plan taki zakłada 3 posiłki i 2 przekąski. Należy jednak pamiętać, by taka przekąska zawierała nie więcej niż 100-200 kcal. Dzięki takiej ilości dostarczonej energii unikniesz uczucia głodu między posiłkami, a także przejedzenia przy kolejnym posiłku. Zadbaj by przekąski były sycące, ubogie w cukry. Dobrym wyborem będzie kabanos, garść migdałów czy też owoc. Najlepiej będzie, jeżeli z góry zaplanujesz swoje przekąski na dany dzień. Dzięki temu w przypadku pojawienia się głodu nie sięgniesz po pierwszą rzecz, jaka wpadnie ci w ręce, ale zjesz wybraną wcześniej przekąskę.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus