Jak ograniczyć ilość spożywanych kalorii?
Justyna Bielecka

Jak ograniczyć ilość spożywanych kalorii?

Jednym z kluczowych czynników utrzymania zgrabnej sylwetki jest prawidłowe odżywianie: unikanie dodatkowych kalorii w postaci przekąsek oraz spożywanie racjonalnych porcji jedzenia. Oto kilka wskazówek jak uniknąć spożywania nadprogramowych kalorii.

Telewizja? Nie przy jedzeniu!

Wielu ludzi ma zwyczaj jedzenia przed telewizorem czy też przy komputerze. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nawyk ten w prostej linii prowadzi do powstawania otyłości. Spożywanie posiłków przed ekranem telewizora czy komputera sprawia, że zjadamy znacznie więcej, a do tego szybciej. W krótkim czasie dostarczamy organizmowi nadmiernej ilości kalorii, gdyż nasza uwaga skupia się nie na jedzeniu, lecz na tym, co oglądamy. Żywność nie zostaje odpowiednio rozdrobniona, do żołądka trafiają duże kęsy, które są dla niego obciążeniem i utrudniają proces trawienia.

Badania wskazują również kolejny problem, jakim jest nieświadome jedzenie. Okazuje się, że osoby skupiające się na ekranie telewizora czy komputera, często nie potrafią sobie przypomnieć, co i w jakiej kolejności zjadły.  Ponadto siedząc przed telewizorem często sięgamy po słone lub słodkie przekąski, które są bardzo kaloryczne, a po ich spożyciu apetyt jeszcze się zaostrza.

Jeżeli nie przekonują cię powyższe argumenty, być może zrobią to liczby. Według badań, samo wyłączenie telewizora podczas jedzenia może spowodować  utratę aż 3,5 kg w ciągu roku.

"Czego oko nie widzi, tego sercu nie żal”

Tezę tę potwierdzają badania, w których sprawdzano częstość sięgania po przekąski w ciągu dnia. Okazuje się, że najczęściej (bo aż 10 razy częściej) sięgamy po nie, gdy znajdują się w zasięgu ręki, np. na stoliku przy kanapie, czy na biurku. Pięć razy częściej sięgamy po jedzenie, gdy jest ono w zasięgu wzroku. Gdy schowamy jedzenie do szafki lub lodówki, pokusa zmaleje i częstotliwość sięgania po przekąski zmaleje do dwóch razy. Zatem im dalej schowamy jedzenie i im więcej wysiłku będzie potrzeba, by po nie sięgnąć, tym mniejsza szansa, że popełnimy kolejny dietetyczny grzech. Warto wiec usunąć miseczki z chipsami i paluszkami, a najlepiej zrezygnować z ich zakupu i magazynowania w domu.

Nie każda przekąska musi tuczyć

Wręcz przeciwnie, aby utrzymać wysokie tempo metabolizmu, należy jeść średnio co 3 godziny. Plan taki zakłada 3 posiłki i 2 przekąski. Należy jednak pamiętać, by taka przekąska zawierała nie więcej niż 100-200 kcal. Dzięki takiej ilości dostarczonej energii unikniesz uczucia głodu między posiłkami, a także przejedzenia przy kolejnym posiłku. Zadbaj by przekąski były sycące, ubogie w cukry. Dobrym wyborem będzie kabanos, garść migdałów czy też owoc. Najlepiej będzie, jeżeli z góry zaplanujesz swoje przekąski na dany dzień. Dzięki temu w przypadku pojawienia się głodu nie sięgniesz po pierwszą rzecz, jaka wpadnie ci w ręce, ale zjesz wybraną wcześniej przekąskę.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij