Cross fit - trening (nie tylko) dla twardzieli

Bardzo popularny w Stanach, coraz częściej pojawia się w polskich siłowniach i klubach fitness. Cross fit to trening kształtujący wszystkie zdolności motoryczne: siłę, szybkość, zwinność, wytrzymałość. Trening ten jest bardzo wymagający, ale nagrodą za wysiłek są szybkie efekty.

 

Mieszanka różnych dyscyplin

W treningu cross fit wykorzystuje się  najróżniejsze dyscypliny sportu. Zarówno te siłowe, szybkościowe jak i zwinnościowe. Podczas treningu można robić praktycznie wszystko – biegać, skakać, wciągać się po linie, podnosić ciężary, robić pompki czy też przerzucać opony z miejsca na miejsce. Najważniejszą zasadą jest utrzymanie szybkiego tempa – wszystkie ćwiczenia mają być krótkie i intensywne. Wykorzystanie ćwiczeń z różnych dziedzin pozwala na wszechstronny rozwój ciała.

 

Jak przebiega trening?

Pojedynczy trening, jak każdy inny, zaczyna się rozgrzewką. Następnym elementem jest doskonalenie techniki ćwiczeń, po czym następuje właściwy trening, który trwa od 10 do 20 minut. Rozgrzewka ma za zadanie podnieść temperaturę ciała i tętno, powinna zawierać elementy rozciągania a także ruchy wykorzystywane w treningu właściwym. W rozgrzewce można wykorzystać takie ćwiczenia jak skłony tułowia w przód i w tył, pompki, podciąganie na linie – liczba kombinacji jest nieograniczona.

 

Gdzie można ćwiczyć?

Cross fit zaczyna pojawiać się w polskich klubach i siłowniach. Jeżeli jednak nie ma go jeszcze w twoim mieście, możesz ćwiczyć sam w domu lub w plenerze. Na oficjalnej stronie internetowej cross fit pojawiają się nowe ćwiczenia na każdy dzień. Wykonując te same ćwiczenia, można porównać się do innych ćwiczących, którzy wpisują swoje wyniki i osiągnięcia na stronie. Stwarza to pewnego rodzaju rywalizację i zwiększa motywację do ćwiczeń.

 

Zalety treningu cross fit

Do największych zalet tych ćwiczeń należy wszechstronność rozwoju ciała. Zamiast skupiać się na jednej dyscyplinie, rozwijasz wszystkie zdolności motoryczne i dbasz o harmonijny rozwój sylwetki. Kolejną zaletą jest dostępność: cross fit może ćwiczyć każdy i wszędzie. Trenować mogą zarówno osoby młode jak i starsze – wykonują te same ćwiczenia, różni się tylko poziom zaawansowania i szybkość wykonania ćwiczeń. Każdy stara się wykonać je w najszybszym możliwym dla siebie tempie. Wiele ćwiczeń można wykonywać bez żadnych przyrządów, do innych potrzebne są proste przybory takie jak piłka lekarska, sztanga, skakanka, czasem nawet opona. Najważniejszą jednak zaletą treningu jest to, że rzeczywiście działa. Przynosi szybkie, wymierne efekty poprawiający sylwetkę, samopoczucie i sprawność.

 

Zrób to sam – cross fit w warunkach domowych

Oto przykład treningu, który możesz wykonać w domu, lub równie dobrze w parku. Przygotuj stoper, skakankę i matę do ćwiczeń na podłodze.

  • Skakanie na skakance przez 5 minut
  • 40 przysiadów
  • 30 brzuszków
  • 20 pompek
  • 10 podciągnięć na drążku

Najważniejszą zasadą jest wykonanie podanych ćwiczeń w jak najkrótszym czasie. Zanotuj uzyskany wynik i postaraj się go pobić następnym razem! Podane ćwiczenia to przykład treningu na jeden dzień. Każdego dnia w tygodniu trening powinien być inny, aby rozwijać różnie zdolności motoryczne.
 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus