Cross fit - trening (nie tylko) dla twardzieli
Justyna Bielecka

Cross fit - trening (nie tylko) dla twardzieli

Bardzo popularny w Stanach, coraz częściej pojawia się w polskich siłowniach i klubach fitness. Cross fit to trening kształtujący wszystkie zdolności motoryczne: siłę, szybkość, zwinność, wytrzymałość. Trening ten jest bardzo wymagający, ale nagrodą za wysiłek są szybkie efekty.

Mieszanka różnych dyscyplin

W treningu cross fit wykorzystuje się  najróżniejsze dyscypliny sportu. Zarówno te siłowe, szybkościowe jak i zwinnościowe. Podczas treningu można robić praktycznie wszystko – biegać, skakać, wciągać się po linie, podnosić ciężary, robić pompki czy też przerzucać opony z miejsca na miejsce. Najważniejszą zasadą jest utrzymanie szybkiego tempa – wszystkie ćwiczenia mają być krótkie i intensywne. Wykorzystanie ćwiczeń z różnych dziedzin pozwala na wszechstronny rozwój ciała.

Jak przebiega trening?

Pojedynczy trening, jak każdy inny, zaczyna się rozgrzewką. Następnym elementem jest doskonalenie techniki ćwiczeń, po czym następuje właściwy trening, który trwa od 10 do 20 minut. Rozgrzewka ma za zadanie podnieść temperaturę ciała i tętno, powinna zawierać elementy rozciągania a także ruchy wykorzystywane w treningu właściwym. W rozgrzewce można wykorzystać takie ćwiczenia jak skłony tułowia w przód i w tył, pompki, podciąganie na linie – liczba kombinacji jest nieograniczona.

Gdzie można ćwiczyć?

Cross fit zaczyna pojawiać się w polskich klubach i siłowniach. Jeżeli jednak nie ma go jeszcze w twoim mieście, możesz ćwiczyć sam w domu lub w plenerze. Na oficjalnej stronie internetowej cross fit pojawiają się nowe ćwiczenia na każdy dzień. Wykonując te same ćwiczenia, można porównać się do innych ćwiczących, którzy wpisują swoje wyniki i osiągnięcia na stronie. Stwarza to pewnego rodzaju rywalizację i zwiększa motywację do ćwiczeń.

Zalety treningu cross fit

Do największych zalet tych ćwiczeń należy wszechstronność rozwoju ciała. Zamiast skupiać się na jednej dyscyplinie, rozwijasz wszystkie zdolności motoryczne i dbasz o harmonijny rozwój sylwetki. Kolejną zaletą jest dostępność: cross fit może ćwiczyć każdy i wszędzie. Trenować mogą zarówno osoby młode jak i starsze – wykonują te same ćwiczenia, różni się tylko poziom zaawansowania i szybkość wykonania ćwiczeń. Każdy stara się wykonać je w najszybszym możliwym dla siebie tempie. Wiele ćwiczeń można wykonywać bez żadnych przyrządów, do innych potrzebne są proste przybory takie jak piłka lekarska, sztanga, skakanka, czasem nawet opona. Najważniejszą jednak zaletą treningu jest to, że rzeczywiście działa. Przynosi szybkie, wymierne efekty poprawiający sylwetkę, samopoczucie i sprawność.

Zrób to sam – cross fit w warunkach domowych

Oto przykład treningu, który możesz wykonać w domu, lub równie dobrze w parku. Przygotuj stoper, skakankę i matę do ćwiczeń na podłodze.

  • Skakanie na skakance przez 5 minut
  • 40 przysiadów
  • 30 brzuszków
  • 20 pompek
  • 10 podciągnięć na drążku

Najważniejszą zasadą jest wykonanie podanych ćwiczeń w jak najkrótszym czasie. Zanotuj uzyskany wynik i postaraj się go pobić następnym razem! Podane ćwiczenia to przykład treningu na jeden dzień. Każdego dnia w tygodniu trening powinien być inny, aby rozwijać różnie zdolności motoryczne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij