Poranny rozruch
Justyna Bielecka

Poranny rozruch

Kluczem do utrzymania sprawnego ciała, jest rozpoczynanie każdego dnia w zdrowy sposób. Poranne ćwiczenia są doskonałą formą wprowadzenia takiego sposobu postępowania w życie.

Mają wiele zalet. Jest też  wiele argumentów przemawiających za tym, że poranne ćwiczenia są lepsze od tych o innej porze. Wspaniały sposób, by od samego rana zadbać o dobre samopoczucie nie tylko ciała, ale i umysłu.

Dla wielu z nas, poranki bywają  bardzo trudne. Szczególnie zimą, kiedy budzimy się, gdy jest jeszcze ciemno, słońce wschodzi późno, by już wczesnym popołudniem ponownie schować się za horyzontem. Taka aura nie nastraja do wczesnego wstawania, a niska temperatura za oknem sprawia, że nie mamy ochoty wystawiać choćby czubka nosa spod kołdry. Prostym sposobem na pozbycie się ospałości i porannego lenistwa jest rozpoczęcie dnia odpowiednią dawką ruchu. Nie jest to jednak jedyna zaleta porannych ćwiczeń.

Korzyści płynące z porannych ćwiczeń

Poniżej przedstawiamy argumenty, które z pewnością zmotywują cię do wzięcia się w garść od samego rana.

Lepszy metabolizm

Poranne ćwiczenia przyspieszają  metabolizm już na starcie. Efekt ten utrzymuje się przez cały dzień, pozwalając spalić większą ilość kalorii podczas wykonywania tych samych co zwykle czynności. Organizm można porównać do pieca: w dobrze rozgrzanym opał spala się szybciej, dużym płomieniem.

Więcej energii!

Poranne ćwiczenia pozwolą  ci się pozbyć porannej ospałości, podniosą poziom energii i pomogą go utrzymać przez resztę dnia. Dzieje się tak dzięki pobudzeniu krążenia – do mózgu zostaje dostarczona dawka świeżego tlenu, a dotleniony mózg pracuje sprawniej i efektywniej. Zauważysz też, że zwiększy się twoja koncentracja. Łatwiej będzie się skupić na pracy, co zwiększy jej efektywność i pozwoli szybciej uporać się z czekającymi cię wyzwaniami.

Regulacja cyklu dnia i nocy

Poranna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na rytm dobowy organizmu. Pomaga regulować  rytm snu. Regularne wstawanie pozwoli przyzwyczaić organizm do stałego cyklu dnia i nocy, dzięki czemu z czasem wstawanie stanie się coraz łatwiejsze.

Nie ma ryzyka, że zabraknie ci czasu

W przypadku ćwiczeń  popołudniowych, czy porannych, może się zdarzyć, że zabraknie ci na nie czasu, bo jakieś wcześniejsze zadania się opóźniły, lub po prostu utkniesz w korku. Jeżeli wstaniesz rano odpowiednio wcześnie, na pewno nie przegapisz swojego treningu. 

Na początku może być trudno. Potrzeba sporej motywacji, żeby wstać wcześniej, bowiem dłuższe pozostanie w łóżku bywa bardzo kuszące. Oto kilka wskazówek, które pomogą w rozpoczęciu nowego, zdrowego nawyku.

  • Ustaw budzik z dala od łóżka. Kiedy już wstaniesz, żeby go wyłączyć, nie myśl o powrocie pod pierzynę. Najlepiej od razu pościel łóżko, żeby nie kusiło swoim widokiem.
  • Weź głęboki wdech, przeciągnij się, podejdź do otwartego okna lub wyjdź na balkon i poczuj świeże powietrze. Staraj się wstawać codziennie o tej samej porze, nawet w weekendy. Wyrobienie sobie tego nawyku jest kluczem do sukcesu. Jeżeli w weekend będziesz spać dłużej, zaburzysz cykl dnia i nocy, położysz się spać później, co w dalszej konsekwencji spowoduje, że w poniedziałek się nie wyśpisz.

Rano możesz zastosować  praktycznie każdą formę aktywności, w zależności od upodobań i od czasu, którym dysponujesz. Jeżeli nie spieszysz się do pracy, możesz wybrać się na siłownię lub na basen. Jeśli natomiast masz mniej czasu, wybierz się na kilkunastominutowy marsz, jogging lub wykonaj kilka pozycji z jogi.

Poranny spacer

Energiczny marsz jest jednym z najlepszych ćwiczeń jakie można wykonać rano. Podczas gdy jedne grupy mięśni się napinają, inne ulegają rozciągnięciu. Chodzenie angażuje duże grupy mięśniowe, dzięki czemu jest dobrym ćwiczeniem angażującym układ krążenia. Poranny spacer wspomaga także odporność organizmu. Stymuluje produkcję limfocytów oraz przeciwciał. Jeżeli mieszkasz na wsi, dodatkowym plusem będzie ekspozycja na świeże powietrze, a co za tym idzie, lepsze dotlenienie organizmu.

Jeżeli masz psa, na pewno ucieszy go wspólny, poranny spacer. Czworonożny przyjaciel może być  świetną motywacją. Wyznacz trasę, które pokonanie marszem zajmie wam ok. 20 minut i w drogę!

Joga

Dobrze jest rozpocząć dzień od ćwiczeń jogi. Delikatne ruchy stosowane w jodze pomogą  pozbyć się napięć spowodowanych stresem, a przechodzenie do odpowiednich pozycji przygotuje mięśnie na dalszą aktywność w ciągu dnia. Najpopularniejszym rytuałem jest „powitanie słońca”. Sama nazwa sugeruje, że świetnie nadaje się on na rozpoczęcie nowego dnia. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij