Poranny rozruch

Kluczem do utrzymania sprawnego ciała, jest rozpoczynanie każdego dnia w zdrowy sposób. Poranne ćwiczenia są doskonałą formą wprowadzenia takiego sposobu postępowania w życie.

Mają wiele zalet. Jest też  wiele argumentów przemawiających za tym, że poranne ćwiczenia są lepsze od tych o innej porze. Wspaniały sposób, by od samego rana zadbać o dobre samopoczucie nie tylko ciała, ale i umysłu.

Dla wielu z nas, poranki bywają  bardzo trudne. Szczególnie zimą, kiedy budzimy się, gdy jest jeszcze ciemno, słońce wschodzi późno, by już wczesnym popołudniem ponownie schować się za horyzontem. Taka aura nie nastraja do wczesnego wstawania, a niska temperatura za oknem sprawia, że nie mamy ochoty wystawiać choćby czubka nosa spod kołdry. Prostym sposobem na pozbycie się ospałości i porannego lenistwa jest rozpoczęcie dnia odpowiednią dawką ruchu. Nie jest to jednak jedyna zaleta porannych ćwiczeń.

Korzyści płynące z porannych ćwiczeń

Poniżej przedstawiamy argumenty, które z pewnością zmotywują cię do wzięcia się w garść od samego rana.

Lepszy metabolizm

Poranne ćwiczenia przyspieszają  metabolizm już na starcie. Efekt ten utrzymuje się przez cały dzień, pozwalając spalić większą ilość kalorii podczas wykonywania tych samych co zwykle czynności. Organizm można porównać do pieca: w dobrze rozgrzanym opał spala się szybciej, dużym płomieniem.

Więcej energii!

Poranne ćwiczenia pozwolą  ci się pozbyć porannej ospałości, podniosą poziom energii i pomogą go utrzymać przez resztę dnia. Dzieje się tak dzięki pobudzeniu krążenia – do mózgu zostaje dostarczona dawka świeżego tlenu, a dotleniony mózg pracuje sprawniej i efektywniej. Zauważysz też, że zwiększy się twoja koncentracja. Łatwiej będzie się skupić na pracy, co zwiększy jej efektywność i pozwoli szybciej uporać się z czekającymi cię wyzwaniami.

Regulacja cyklu dnia i nocy

Poranna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na rytm dobowy organizmu. Pomaga regulować  rytm snu. Regularne wstawanie pozwoli przyzwyczaić organizm do stałego cyklu dnia i nocy, dzięki czemu z czasem wstawanie stanie się coraz łatwiejsze.

Nie ma ryzyka, że zabraknie ci czasu

W przypadku ćwiczeń  popołudniowych, czy porannych, może się zdarzyć, że zabraknie ci na nie czasu, bo jakieś wcześniejsze zadania się opóźniły, lub po prostu utkniesz w korku. Jeżeli wstaniesz rano odpowiednio wcześnie, na pewno nie przegapisz swojego treningu. 

Na początku może być trudno. Potrzeba sporej motywacji, żeby wstać wcześniej, bowiem dłuższe pozostanie w łóżku bywa bardzo kuszące. Oto kilka wskazówek, które pomogą w rozpoczęciu nowego, zdrowego nawyku.

  • Ustaw budzik z dala od łóżka. Kiedy już wstaniesz, żeby go wyłączyć, nie myśl o powrocie pod pierzynę. Najlepiej od razu pościel łóżko, żeby nie kusiło swoim widokiem.
  • Weź głęboki wdech, przeciągnij się, podejdź do otwartego okna lub wyjdź na balkon i poczuj świeże powietrze. Staraj się wstawać codziennie o tej samej porze, nawet w weekendy. Wyrobienie sobie tego nawyku jest kluczem do sukcesu. Jeżeli w weekend będziesz spać dłużej, zaburzysz cykl dnia i nocy, położysz się spać później, co w dalszej konsekwencji spowoduje, że w poniedziałek się nie wyśpisz.

Rano możesz zastosować  praktycznie każdą formę aktywności, w zależności od upodobań i od czasu, którym dysponujesz. Jeżeli nie spieszysz się do pracy, możesz wybrać się na siłownię lub na basen. Jeśli natomiast masz mniej czasu, wybierz się na kilkunastominutowy marsz, jogging lub wykonaj kilka pozycji z jogi.

Poranny spacer

Energiczny marsz jest jednym z najlepszych ćwiczeń jakie można wykonać rano. Podczas gdy jedne grupy mięśni się napinają, inne ulegają rozciągnięciu. Chodzenie angażuje duże grupy mięśniowe, dzięki czemu jest dobrym ćwiczeniem angażującym układ krążenia. Poranny spacer wspomaga także odporność organizmu. Stymuluje produkcję limfocytów oraz przeciwciał. Jeżeli mieszkasz na wsi, dodatkowym plusem będzie ekspozycja na świeże powietrze, a co za tym idzie, lepsze dotlenienie organizmu.

Jeżeli masz psa, na pewno ucieszy go wspólny, poranny spacer. Czworonożny przyjaciel może być  świetną motywacją. Wyznacz trasę, które pokonanie marszem zajmie wam ok. 20 minut i w drogę!

Joga

Dobrze jest rozpocząć dzień od ćwiczeń jogi. Delikatne ruchy stosowane w jodze pomogą  pozbyć się napięć spowodowanych stresem, a przechodzenie do odpowiednich pozycji przygotuje mięśnie na dalszą aktywność w ciągu dnia. Najpopularniejszym rytuałem jest „powitanie słońca”. Sama nazwa sugeruje, że świetnie nadaje się on na rozpoczęcie nowego dnia. 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus