smog i zanieczszyczenia powietrza nad miastem
Arkadiusz Dąbek

Zanieczyszczone powietrze zwiększa ryzyko otyłości wśród kobiet?

Od ostatnich dziesięcioleci otyłość jest problemem zdrowotnym, który zajmuje znaczące miejsce na arenie międzynarodowej ze względu na to, że coraz więcej osób nie prowadzi zdrowego stylu życia, nie stosuje zbilansowanej diety i nie angażuje się w regularne ćwiczenia.

Dlaczego otyłość jest groźna?

Otyłość wynika z niezdrowego stylu życia i ubogiej diety. Jest groźna, ponieważ może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym cukrzycy typu 2, chorób serca, nadciśnienia, zaburzeń lipidowych, zaburzeń oddychania i niektórych nowotworów. Osoby otyłe są również bardziej narażone na wystąpienie depresji, problemów z poczuciem własnej wartości i wyższego ryzyka śmierci. Otyłość może również skrócić długość życia osoby o około 810 lat.

Zanieczyszczenia powietrza wpływają na wskaźnik masy ciała

Badania przeprowadzone przez zespół naukowców z Uniwersytetu Michigan wykazały, że zanieczyszczenia powietrza mogą być jednym z czynników wpływających na wskaźnik masy ciała, obwód talii i zawartość tkanki tłuszczowej u kobiet.

Kobiety w wieku ok. 50 lat, które przebywały w obszarach o dużym zanieczyszczeniu powietrza, odnotowały wzrost wymiarów i składu ciała, powiedział Xin Wang epidemiolog z U-M School of Public Health i główny autor badania. Analiza wykazała, że długotrwała ekspozycja na wyższy poziom drobnych cząstek, dwutlenku azotu i ozonu mogła przyczynić się do tego wzrostu.

Wyniki badań ukazały się na łamach czasopisma „Diabetes Care”.

Polecane dla Ciebie

Jak przebiegało badanie? Co sprawdzali naukowcy?

1654 kobiet z całego kraju, o średnim wieku bliskim 50 lat, było monitorowanych w okresie od 2000 do 2008 w ramach badania dotyczącego zdrowia kobiet.

Naukowcy dzięki powiązaniu adresów mieszkalnych z hybrydowymi szacunkami stężeń zanieczyszczeń sprawdzili, jak roczne narażenie na zanieczyszczenie powietrza wpływa na wymiary i skład ciała osób. Dodatkowo zbadali, czy jest to zależne od stopnia aktywności fizycznej.

U kobiet w średnim wieku narażenie na zanieczyszczenie powietrza miało wpływ na wzrost ilości tkanki tłuszczowej, procentu tkanki tłuszczowej oraz na spadek masy beztłuszczowej. Na przykład poziom tkanki tłuszczowej wzrósł o 4,5%.

Jak zapobiec skutkom narażenia na zanieczyszczenia w powietrzu?

Eksperymenty badawcze przeprowadzone przez naukowców wykazały, że duża ilość aktywności fizycznej zależna od częstotliwości ćwiczeń, czasu ich trwania oraz odczuwalnego wysiłku może skutecznie zmniejszyć skutki narażenia na zanieczyszczenie powietrza i wpłynąć na skład ciała.

Główny autor badania powiedział, że ze względu na fakt, iż badanie koncentrowało się na kobietach w wieku średnim, nie można ich wyników stosować do mężczyzn lub kobiet w innych grupach wiekowych.

Jak możesz zapobiec otyłości?

  1. Spożywaj odpowiednio zbilansowaną dietę, bogatą w różnorodne warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, niskotłuszczowe produkty mleczne, nienasycone tłuszcze i białko. Unikaj produktów wysokoprzetworzonych, słodkich napojów i żywności o wysokiej zawartości cukru, tłuszczu i soli.
  2. Ćwicz regularnie. Ustal cel, aby ćwiczyć przynajmniej 30 minut dziennie, 5 dni w tygodniu. Upewnij się, że Twoje ćwiczenia obejmują ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie, pływanie lub jazda na rowerze, a także ćwiczenia siłowe, które wspomagają budowanie mięśni.
  3. Znajdź zdrową rutynę snu. Wysypiaj się każdego dnia, aby zapobiec nadmiernemu apetytowi i wspomóc metabolizm.
  4. Utrzymuj zdrowe nawyki żywieniowe, unikając podjadania i jedząc regularne, zbilansowane posiłki.
  5. Unikaj stresu i naucz się technik relaksacyjnych, takich jak joga i medytacja. Stres może prowadzić do podjadania i przyrostu masy ciała.
  1. Air pollution tips the scale for obesity in women, ScienceDaily [online] https://www.sciencedaily.com/releases/2022/10/221013145638.htm [dostęp:] 8.11.2022.
  2. X. Wang, C. A. Karvonen-Gutierrez, E. B. Gold i in., Longitudinal Associations of Air Pollution With Body Size and Composition in Midlife Women: The Study of Women’s Health Across the Nation, „Diabetes Care” 2022;45(11):2577-2584, DOI: 10.2337/dc22-0963.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Probiotyki i kiszonki lekiem na halitozę

    Najnowsze badania nad problemem halitozy pokazują, że stosowanie probiotyków w formie bakterii Gram-dodatnich może pomóc w walce z tą przykrą przypadłością. Czy drobnoustroje probiotyczne rozwiązują problem raz na zawsze?

  • Dlaczego wciąż nie ma tabletek antykoncepcyjnych dla mężczyzn?

    Doustne tabletki antykoncepcyjne dla kobiet są używane od lat 60. XX wieku, być może też z tego powodu wciąż pojawia się pytanie – dlaczego nadal nie ma doustnych środków antykoncepcyjnych dla mężczyzn? Pomimo wielu lat obiecujących badań i wyników prób laboratoryjnych wydaje się, że świat nauki nie zbliżył się w sposób znaczący do osiągnięcia tego celu. Dlaczego?

  • Suplementy, które mogą zmniejszyć uczucie lęku – glicynian magnezu, szafran, witamina D (część 1.)

    Suplementy nie zastąpią kompleksowego leczenia zaburzeń lękowych, niemniej istnieją takie, którymi dobrze jest wspierać swój organizm podczas terapii – niezależnie od tego, jaką wybierzemy. Jeśli obserwujemy u siebie poważne objawy lęku, warto skonsultować się z lekarzem, psychologiem lub innym specjalistą, który pomoże opracować indywidualny plan leczenia, w tym ewentualne stosowanie suplementacji. Które suplementy mogą wesprzeć pacjenta w walce z zaburzeniami lękowymi?

  • Niedobór witaminy D związany ze zwiększonym ryzykiem rozwoju długiego COVID-19

    Wyniki najnowszego badania jasno wskazują, że osoby z niskim poziomem witaminy D, będące po hospitalizacji z powodu zakażenia koronawirusem, są bardziej narażone na długi COVID-19 w porównaniu do pacjentów bez niedoboru tej witaminy. Eksperyment został zaplanowany w taki sposób, aby usunąć jak najwięcej nieznanych zmiennych, które mogłyby wpłynąć na efekt końcowy. Dzięki temu wyniki analiz są dużo bardziej wiarygodne niż poprzednie badania prowadzone w tym zakresie. Niekontrolowane zmienne w badaniach nad witaminą D i długotrwałym COVID-19 są trudne do wyjaśnienia.

  • Jakie są alternatywy dla picia kawy?

    Kawa jest dla wielu ludzi pierwszym napojem, po który sięgają zaraz po przebudzeniu. Zdarza się, że kofeina zawarta w kawie wywołuje nerwowość i nadmierne pobudzenie, kłopoty z trawieniem lub bóle głowy, a to tylko początek często wymienianych minusów związanych z piciem tego popularnego napoju. Dla tych osób, które chciałyby spróbować zamienić kawę na coś innego, przygotowaliśmy zestawienie zdrowszych alternatyw.

  • Co powinieneś wiedzieć o szczepieniu na HPV przed zaszczepieniem dziecka?

    Od 1.06.2023 na mocy Decyzji Ministra Zdrowia będzie można rejestrować dzieci w wieku 12 i 13 lat – zarówno dziewczynki, jak i chłopców – na bezpłatne, dobrowolne i zalecane szczepienie przeciwko ludzkiemu wirusowi brodawczaka (HPV, ang. Human Papilloma Virus), czyli jedyną formę obrony przed zakażeniem tym groźnym patogenem.

  • Łysienie trakcyjne – przyczyny, leczenie, zapobieganie

    Łysienie trakcyjne to przerzedzanie się i nadmierne wypadanie włosów spowodowane przewlekłym ich przeciążeniem. Najczęściej jest ono skutkiem noszenia ciasnych fryzur lub nakryć głowy. Dowiedz się, jak przebiega leczenie choroby i w jaki sposób można jej zapobiegać.

  • Mikroelementy – czym są? Jaką odgrywają rolę w organizmie?

    Mikroelementy (mikroskładniki) są pierwiastkami śladowymi, niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Choć zapotrzebowanie na nie jest niewielkie (w porównaniu do zapotrzebowania na makroelementy), to są one niezbędne do właściwego rozwoju i podtrzymywania funkcji życiowych. Ich nadmiar może być dla organizmu toksyczny. Dowiedz się, jakie dokładnie funkcje pełnią.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij