Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu – co wybrać? Jak zadbać o odpowiednią dawkę ruchu podczas pandemii?
Mateusz Burak

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu – co wybrać? Jak zadbać o odpowiednią dawkę ruchu podczas pandemii?

Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu odgrywa istotną rolę w ograniczeniu ryzyka zachorowania na schorzenia przewlekłe dotyczące narządu ruchu czy układu krążenia. Pomaga w zapobieganiu oraz w walce z nadwagą i otyłością, wpływa także korzystnie na zdrowie psychiczne, pomagając redukować stres i napięcie. Wśród form ruchu, które można wykonywać w parku czy lesie znajdują się m.in. jazda na rowerze, bieganie, nordic walking, korzystanie z siłowni plenerowej. Co wybrać, w zależności od wieku, stanu zdrowia i kondycji?

Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu – dlaczego ruch jest tak ważny?

Aktywności ruchowe na świeżym powietrzu są różnorodne, każdy, niezależnie od wieku i kondycji, znajdzie wśród nich coś dla siebie. Badania pokazują, że taka forma spędzania czasu korzystnie wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Korzystanie z uroków przebywania na zewnątrz w miesiącach słonecznych i ekspozycja na słońce przyczyniają się m.in. do produkcji witaminy D. Jest ona niezbędna do utrzymania należytego stanu naszych kości, mięśni oraz dobrostanu psychicznego.

Spędzając dużo czasu na świeżym powietrzu w okresie od końca marca do października, możemy pokryć niemal całe zapotrzebowanie na produkcję witaminy D. Przebywanie wśród zieleni może w istotny sposób przyczyniać się do obniżania poziomu stresu. Dowiedziono, że aktywność na świeżym powietrzu może łagodzić bóle stawów oraz ułatwiać zasypianie i wpływać pozytywnie na jakość snu. 

Aktywności na świeżym powietrzu – co wybrać?

Dobór aktywności powinien być uzależniony od wieku, możliwości organizmu i jego stanu funkcjonalnego. Z całą pewnością znajdzie się jednak rodzaj ruchu możliwy do wykonania niezależnie od tego, czy jest to nastolatek, czy osoba w wieku podeszłym. 

Bieganie – dla kogo będzie odpowiednie?

Bieganie będzie dobrym pomysłem dla osób, które chcą utrzymać lub poprawić swoją wydolność fizyczną. Poprawie z pewnością ulegnie także jakość snu, a przy okazji taka forma ruchu pomoże utrzymać wagę ciała na odpowiednim poziomie. Uprawianie tego rodzaju sportu poleca się zdecydowanie osobom młodym, jest to aktywność, która obciąża stawy i wymaga pewnego pułapu wydolności już na samym początku. Istnieje także dość wysokie ryzyko kontuzji. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego obuwia, rozgrzewka przed biegiem i wykorzystywanie nawierzchni o odpowiednim stopniu twardości. 

Jazda na rowerze – wskazania i przeciwwskazania

Jazda na rowerze jest dedykowana dla osób w każdym wieku. Liczą się dobre chęci i możliwości fizyczne. Jeśli czujemy się na siłach i lubimy rower, to jest to sport przeznaczony właśnie dla nas. Ruch kończyn odbywa się po części w odciążeniu, co sprawia, że doskonale wpływa to na kondycję stawów biodrowych. Dochodzi wówczas do zwiększonej produkcji mazi stawowej, co oddziałuje na opóźnienie ich eksploatacji, a w przypadku aktywnego schorzenia, pomaga redukować dolegliwości z nim związane. Warto pamiętać o kasku oraz ochraniaczach na łokcie i kolana. W przypadku osób starszych i pacjentów ze schorzeniami stawów biodrowych zaleca się jazdę po równym terenie.

Jazdy na rowerze nie poleca się osobom posiadającym problemy z błędnikiem, wykazującym ciężkie schorzenia układu oddechowego czy zaawansowane choroby stawów oraz kręgosłupa. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej skonsultować się z lekarzem oraz fizjoterapeutą. 

Nordic walking – kto może chodzić z kijkami?

Uprawiać nordic walking, czyli szybki marsz z kijkami, może niemal każdy. Najważniejsze jest to, aby nie mieć większych problemów z poruszaniem się, które mogą dotyczyć np. osób z zaawansowanymi schorzeniami układu ruchu. Ten rodzaj aktywności jest całkowicie bezpieczny w każdej grupie wiekowej. Wynika to z faktu, iż wykorzystuje się specjalne kije, dające dodatkowe punkty podparcia. Zmniejsza to w istotny sposób ryzyko ewentualnych kontuzji i odciąża jednocześnie narząd ruchu. Wśród atutów nordic walkingu wymienia się także poprawę koordynacji, korekcję postawy i kontrolę masy ciała. Poprawie ulega ruchomość stawów, krążenie krwi, wydolność oddechowa. 

Siłownia plenerowa – na co uważać podczas korzystania z siłowni zewnętrznej?

Siłownia plenerowa to obecnie bardzo popularny rodzaj aktywności fizycznej. Jej przewaga nad tradycyjną siłownią polega na tym, że możemy wykonywać ćwiczenia na świeżym powietrzu – w dobie dzisiejszych ograniczeń jest to bardzo duży plus. Na każdym sprzęcie znajduje się instrukcja informująca o sposobie obsługi sprzętu. Należy także zwrócić uwagę na to, czy dany sprzęt jest solidnie przymocowany i czy konstrukcja nie uległa uszkodzeniu. Może to bowiem spowodować zagrożenie kontuzją lub urazem. 

Sport w maseczce – czy obniża zdolności wysiłkowe?

Sport w maseczce jest czynnikiem, który co prawda chroni przed transmisją wirusów, ale z pewnością nie wpływa pozytywnie na pracę układu sercowo-naczyniowego i oddechowego podczas wysiłku.

Eksperci są tutaj zgodni, utrudniony dopływ powietrza generuje bardzo wiele niepożądanych efektów: nasze serce zaczyna bić szybciej, zwiększone stężenie dwutlenku węgla może doprowadzić do omdlenia, szybciej się męczymy, wartości ciśnienia tętniczego krwi oraz tętna szybują w górę. Bardzo często podczas wysiłku dochodzi do szybkiego zawilgocenia maseczki. Sprawia to, że przestaje ona być efektywną barierą przed przedostaniem się bakterii i wirusów. Niekorzystne skutki obserwuje się także u diabetyków uprawiających sport. 

Warto więc wybrać jedno z dwóch rozwiązań – albo często zmieniać maseczkę podczas aktywności na świeżym powietrzu, albo wybrać miejsce odosobnione, takie w którym nie narazimy siebie ani nikogo z otoczenia na zarażenie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij