Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu – co wybrać? Jak zadbać o odpowiednią dawkę ruchu podczas pandemii? - portal DOZ.pl
Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu – co wybrać? Jak zadbać o odpowiednią dawkę ruchu podczas pandemii?
Mateusz Burak

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu – co wybrać? Jak zadbać o odpowiednią dawkę ruchu podczas pandemii?

Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu odgrywa istotną rolę w ograniczeniu ryzyka zachorowania na schorzenia przewlekłe dotyczące narządu ruchu czy układu krążenia. Pomaga w zapobieganiu oraz w walce z nadwagą i otyłością, wpływa także korzystnie na zdrowie psychiczne, pomagając redukować stres i napięcie. Wśród form ruchu, które można wykonywać w parku czy lesie znajdują się m.in. jazda na rowerze, bieganie, nordic walking, korzystanie z siłowni plenerowej. Co wybrać, w zależności od wieku, stanu zdrowia i kondycji?

Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu – dlaczego ruch jest tak ważny?

Aktywności ruchowe na świeżym powietrzu są różnorodne, każdy, niezależnie od wieku i kondycji, znajdzie wśród nich coś dla siebie. Badania pokazują, że taka forma spędzania czasu korzystnie wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Korzystanie z uroków przebywania na zewnątrz w miesiącach słonecznych i ekspozycja na słońce przyczyniają się m.in. do produkcji witaminy D. Jest ona niezbędna do utrzymania należytego stanu naszych kości, mięśni oraz dobrostanu psychicznego.

Spędzając dużo czasu na świeżym powietrzu w okresie od końca marca do października, możemy pokryć niemal całe zapotrzebowanie na produkcję witaminy D. Przebywanie wśród zieleni może w istotny sposób przyczyniać się do obniżania poziomu stresu. Dowiedziono, że aktywność na świeżym powietrzu może łagodzić bóle stawów oraz ułatwiać zasypianie i wpływać pozytywnie na jakość snu. 

Aktywności na świeżym powietrzu – co wybrać?

Dobór aktywności powinien być uzależniony od wieku, możliwości organizmu i jego stanu funkcjonalnego. Z całą pewnością znajdzie się jednak rodzaj ruchu możliwy do wykonania niezależnie od tego, czy jest to nastolatek, czy osoba w wieku podeszłym. 

Bieganie – dla kogo będzie odpowiednie?

Bieganie będzie dobrym pomysłem dla osób, które chcą utrzymać lub poprawić swoją wydolność fizyczną. Poprawie z pewnością ulegnie także jakość snu, a przy okazji taka forma ruchu pomoże utrzymać wagę ciała na odpowiednim poziomie. Uprawianie tego rodzaju sportu poleca się zdecydowanie osobom młodym, jest to aktywność, która obciąża stawy i wymaga pewnego pułapu wydolności już na samym początku. Istnieje także dość wysokie ryzyko kontuzji. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego obuwia, rozgrzewka przed biegiem i wykorzystywanie nawierzchni o odpowiednim stopniu twardości. 

Jazda na rowerze – wskazania i przeciwwskazania

Jazda na rowerze jest dedykowana dla osób w każdym wieku. Liczą się dobre chęci i możliwości fizyczne. Jeśli czujemy się na siłach i lubimy rower, to jest to sport przeznaczony właśnie dla nas. Ruch kończyn odbywa się po części w odciążeniu, co sprawia, że doskonale wpływa to na kondycję stawów biodrowych. Dochodzi wówczas do zwiększonej produkcji mazi stawowej, co oddziałuje na opóźnienie ich eksploatacji, a w przypadku aktywnego schorzenia, pomaga redukować dolegliwości z nim związane. Warto pamiętać o kasku oraz ochraniaczach na łokcie i kolana. W przypadku osób starszych i pacjentów ze schorzeniami stawów biodrowych zaleca się jazdę po równym terenie.

Jazdy na rowerze nie poleca się osobom posiadającym problemy z błędnikiem, wykazującym ciężkie schorzenia układu oddechowego czy zaawansowane choroby stawów oraz kręgosłupa. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej skonsultować się z lekarzem oraz fizjoterapeutą. 

Nordic walking – kto może chodzić z kijkami?

Uprawiać nordic walking, czyli szybki marsz z kijkami, może niemal każdy. Najważniejsze jest to, aby nie mieć większych problemów z poruszaniem się, które mogą dotyczyć np. osób z zaawansowanymi schorzeniami układu ruchu. Ten rodzaj aktywności jest całkowicie bezpieczny w każdej grupie wiekowej. Wynika to z faktu, iż wykorzystuje się specjalne kije, dające dodatkowe punkty podparcia. Zmniejsza to w istotny sposób ryzyko ewentualnych kontuzji i odciąża jednocześnie narząd ruchu. Wśród atutów nordic walkingu wymienia się także poprawę koordynacji, korekcję postawy i kontrolę masy ciała. Poprawie ulega ruchomość stawów, krążenie krwi, wydolność oddechowa. 

Polecane dla Ciebie

Siłownia plenerowa – na co uważać podczas korzystania z siłowni zewnętrznej?

Siłownia plenerowa to obecnie bardzo popularny rodzaj aktywności fizycznej. Jej przewaga nad tradycyjną siłownią polega na tym, że możemy wykonywać ćwiczenia na świeżym powietrzu – w dobie dzisiejszych ograniczeń jest to bardzo duży plus. Na każdym sprzęcie znajduje się instrukcja informująca o sposobie obsługi sprzętu. Należy także zwrócić uwagę na to, czy dany sprzęt jest solidnie przymocowany i czy konstrukcja nie uległa uszkodzeniu. Może to bowiem spowodować zagrożenie kontuzją lub urazem. 

Sport w maseczce – czy obniża zdolności wysiłkowe?

Sport w maseczce jest czynnikiem, który co prawda chroni przed transmisją wirusów, ale z pewnością nie wpływa pozytywnie na pracę układu sercowo-naczyniowego i oddechowego podczas wysiłku.

Eksperci są tutaj zgodni, utrudniony dopływ powietrza generuje bardzo wiele niepożądanych efektów: nasze serce zaczyna bić szybciej, zwiększone stężenie dwutlenku węgla może doprowadzić do omdlenia, szybciej się męczymy, wartości ciśnienia tętniczego krwi oraz tętna szybują w górę. Bardzo często podczas wysiłku dochodzi do szybkiego zawilgocenia maseczki. Sprawia to, że przestaje ona być efektywną barierą przed przedostaniem się bakterii i wirusów. Niekorzystne skutki obserwuje się także u diabetyków uprawiających sport. 

Warto więc wybrać jedno z dwóch rozwiązań – albo często zmieniać maseczkę podczas aktywności na świeżym powietrzu, albo wybrać miejsce odosobnione, takie w którym nie narazimy siebie ani nikogo z otoczenia na zarażenie.

  1. Villeneuve P. J., Jerrett M., Su J. G. i in., A cohort study relating urban green space with mortality in Ontario, Canada, „Environ Res” 2012, nr 115, s. 51–58.
  2. Mitchell R., Popham F., Effect of exposure to natural environment on health inequalities: an observational population study, „Lancet” 2008, nr 372, s. 1655–1660.
  3. Maas J., Verheij R. A., de Vries S. i in., Morbidity is related to a green living environment, „J Epidemiol Commun Health” 2009, nr 63, s. 967–973.
  4. Mytton O. T., Townsend N., Rutter H. i in., Green space and physical activity: an observational study using Health Survey for England data, „Health Place” 2012, nr 18, s. 1034–1041.
  5. Toftager M., Ekholm O., Schipperijn J. i in., Distance to green space and physical activity: a Danish national representative survey, „J Phys Act Health” 2011, nr 8, s. 741–749.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij