Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”
Mateusz Burak

Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

Co to jest Nordic Walking?

Nordic Walking to sport rekreacyjny uprawiany na świeżym powietrzu, klasyfikowany jako wysiłek o charakterze wytrzymałościowym, wymagającym dobrej koordynacji. Jest bardzo dobrą formą aktywności fizycznej dla osób pragnących wypracować formę oraz tych, którzy chcą ją zachować. Chętnie uprawiany jest przez entuzjastów sportu, ale również przez osoby, które na co dzień większość czasu spędzają za biurkiem i chcą poprawić swoją kondycję. Nieodłączonym atrybutem Nordic Walking są kijki. Wykonane z wysokiej jakości materiałów i odpowiednio dopasowane potęgują korzyści z uprawiania tego sportu. 

Nordic Walking – zalety

Chodzenie z kijkami, przy wykorzystaniu odpowiedniej techniki, ma wiele zalet – dla układu sercowo-naczyniowego czy dla mięśni ramion tułowia oraz kończyn dolnych. Udowodniono, że dodanie kijków do chodzenia podczas spaceru aktywuje znacznie więcej mięśni niż zwyczajny spacer. Wpływa to również na spalanie większej ilości kalorii.

Badania podają, że w trakcie treningu Nordic Walking zostaje zaangażowanych około 90% muskulatury naszego ciała, podczas gdy tradycyjny spacer w podobnym tempie to jedynie 50%. Dodatkowo zwiększone jest spalanie tkanki tłuszczowej – mówi się tutaj o wzroście jej redukcji nawet o 70%.

Zaletą Nordic Walkingu jest także niewątpliwie spadek poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów. Poprawia się samopoczucie, parametry związane z wytrzymałością, siłą, następuje polepszenie elastyczności mięśni. Wykorzystując kijki, chronimy lepiej nasze ciało przed upadkiem, gdyż posiadamy więcej punktów podparcia, jest to szczególnie istotne w przypadku seniorów.

Nordic Walking – technika. Jak prawidłowo chodzić z kijkami?

Jak powinna wyglądać właściwa technika Nordic Walking? Jak chodzić z kijkami, żeby schudnąć? Nie bez znaczenia jest odpowiednia praca ciałem oraz prawidłowe posługiwanie się kijkami w trakcie chodu. Rozróżnia się kilka technik możliwych do zastosowania – można przesuwać dwa kijki do przodu synchronicznie lub na zmianę. Większość instruktorów poleca zdecydowanie ten drugi sposób. 

Najważniejsze elementy, o których należy pamiętać to, że praca kończyn powinna odbywać się naprzemiennie. Oznacza to, iż podczas kroku w przód prawą nogą, jednocześnie należy zaangażować lewą rękę i odwrotnie.

Wymach kończyny górnej powinien zostać zainicjowany przez ramię. Ręka, która znajduje się z przodu musi zakończyć ruch na poziomie pępka, przeciwna kończyna w tym samym czasie wybiega aż za pośladki. Ręka trzymająca kij powinna mieć pewny chwyt, następnie należy wbić go w podłoże i od tego momentu już tylko zmniejszać siłę chwytu do chwili, kiedy ręka znajdzie się za pośladkami. Wówczas puszczamy kijek. Cały cykl powtarza się wielokrotnie podczas chodu. Nie bez znaczenia pozostaje także odpowiednia szybkość chodzenia, którą najlepiej ustalić w porozumieniu z instruktorem. Z definicji ma to być szybki marsz. 

Nordic walking – jak dobrać odpowiednie kijki?

Jest bardzo wiele szczegółów i detali na które należy zwrócić uwagę, aby właściwie dobrać kijki do Nordic Walking. Najlepiej zacząć od samego wyglądu przyrządów. Po pierwsze rękojeść, czyli element, za który będziemy chwytać, powinna być gładka i smukła. Unikamy wyprofilowanych rączek, gdyż utrudnia to puszczanie kijów w trakcie chodu. Do rękojeści powinny być przytwierdzone rękawiczki. Pozwala to na pewny chwyt i zapobiega upuszczaniu kijka podczas marszu. Paski nie są dobrym rozwiązaniem, bo utrudniają ponowne chwycenie kijów po tym, jak zostały wypuszczone z dłoni. Kolejne istotne elementy to obecność tzw. talerzyków na końcu kija, które chronią przed zapadaniem. Sam grot powinien być lekko zaostrzony, co ma za zadanie poprawę przyczepności do podłoża. Materiał, z którego są wykonane nadaje im ultralekkości, charakterystyczne wygięcie ułatwia stosowanie podczas marszu. 

Bardzo ważne jest także trzymanie kija na odpowiedniej wysokości. Dobierając ten parametr, należy ustawić go pionowo i chwycić – przy właściwym dopasowaniu łokieć powinien prezentować w przybliżeniu kąt 90 stopni. Podstawowym błędem jest zakup kijów trekkingowych do chodzenia po górach wykonanych z wytrzymalszych materiałów, posiadających wyprofilowaną rączkę oraz paski zamiast rękawiczek. Niestety często widnieje na nich napis sugerujący przeznaczenie do Nordic Walkingu, wprowadzając tym samym w błąd użytkowników. 

Nordic walking – efekty

Badania naukowe przeprowadzone na grupie ludzi systematycznie uprawiających Nordic Walking przez blisko pół roku wykazały znaczący wpływ na poprawę parametrów zdrowotnych. Mianowicie okazało się, że znacząco obniżył się wskaźnik BMI, zmniejszeniu też uległ obwód talii. Redukcja tkanki tłuszczowej sięgnęła nawet 14%. Poprawie uległa także wydolność oddechowa, siła mięśni ramion oraz nóg wzrosła o kilkanaście procent.

Wobec tych informacji można stwierdzić, że praktykowanie Nordic Walking stanowi doskonały sposób walki z otyłością, wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego oraz może być rekomendowane jako profilaktyka zaburzeń funkcjonowania opisywanych układów, schorzeń.

Nordic walking – przeciwwskazania

Przeciwwskazań do chodzenia z kijkami jest niewiele. Obejmują one przede wszystkim:

  • gorączkę,
  • infekcje wirusowe i bakteryjne,
  • stany zaostrzenia chorób zwyrodnieniowych oraz innych w obrębie narządu ruchu, podczas których ruch może potęgować ból,
  • świeże złamania, skręcenia, zwichnięcia,
  • anemię,
  • stany wyczerpania i wyniszczenia organizmu,
  • niewydolność naczyń wieńcowych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak bezpiecznie usunąć kleszcza?

    Im krótszy czas przyssania kleszcza, tym lepiej. Należy jednak pamiętać, iż nieumiejętne usuwanie powoduje oderwanie tylko odwłoku – w skórze pozostaje główka i tułów kleszcza. Może to przynieść więcej szkody niż kilkudziesięciominutowa zwłoka i usunięcie za pomocą odpowiednich akcesoriów. Jak poprawnie usunąć kleszcza? Jakich błędów unikać?

  • Zespół Pica – czym jest zespół łaknienia spaczonego? Jak go leczyć?

    O zespole łaknienia spaczonego mówi się wtedy, gdy osoba spożywa produkty, których nie można zaliczyć do żywności. Zaburzenie to może prowadzić do szeregu powikłań zagrażających życiu. Dlaczego chory odczuwa pragnienie do zjedzenia ziemi, lodu czy szkła? W jaki sposób leczy się zespół Pica? 

  • Czym jest wstrząs anafilaktyczny (anafilaksja)? Jak udzielić pierwszej pomocy osobie z ciężką reakcją alergiczną?

    Badania sugerują, że częstość występowania reakcji anafilaktycznych wzrosła w ostatnich latach. Dowiedz się, czym jest anafilaksja. Jak zapobiegać oraz udzielić pomocy w nagłym przypadku ciężkiej reakcji anafilaktycznej?

  • Pilates okiem fizjoterapeuty – wskazania i efekty treningów metodą Pilatesa

    Pilates to rodzaj treningu o umiarkowanej intensywności, który koncentruje się na wzmacnianiu mięśni głębokich. Jego podstawą jest wykonywanie precyzyjnych, płynnych ruchów, świadomy oddech i maksymalne skupienie na ćwiczeniach. Efekty treningu metodą Pilatesa to wzmocnienie mięśni, poprawa równowagi i koordynacji ruchowej, wysmuklenie sylwetki, redukcja napięcia oraz rozluźnienie całego ciała. Ćwiczenia pilates mogą być częścią procesu rehabilitacji po przebytych urazach, także u zawodowych sportowców. Pilates mogą ćwiczyć również osoby starsze i kobiety w ciąży.

  • Egzema – przyczyny i objawy. Leczenie egzemy na dłoniach i twarzy. Które preparaty wybrać, a których unikać?

    Egzema, inaczej wyprysk lub atopowe wyprysk skóry, to niezakaźna choroba, którą nie można się zarazić od drugiej osoby poprzez kontakt bezpośredni lub korzystanie z tych samych kosmetyków czy ręczników i pościeli. Leczenie egzemy jest niezwykle uporczywe, ponieważ zazwyczaj ciężko jest wytypować czynnik wywołujący bolesne, swędzące, pękające i suche plamy na skórze dłoni i twarzy (czasem występujące na całym ciele). Leczenie egzemy z użyciem najlepeszych dermokosmetyków, będąc pod opieką najlepszego dermatologa lub arelgologa może być nieskuteczne, jeśli pacjent będzie miał stały kontakt z czynnikiem drażniącym.

  • Skrzywienie kręgosłupa – rodzaje, przyczyny, leczenie, rehabilitacja

    Skrzywienie kręgosłupa może być fizjologiczne, wynikające z esowatej budowy ludzkiego kręgosłupa (lordoza oraz kifoza) lub patologiczne, gdy naturalne krzywizny ulegają pogłębieniu (hiperkifozą i hiperlordozą) bądź zniesieniu (zniesienie lordozy szyjnej lub lędźwiowej). Powstałe wówczas wady kręgosłupa mogą być przyczyną dolegliwość i wymagają korekcji. Często występującą wadą postawy, zwłaszcza u dzieci, jest  również boczne skrzywienie kręgosłupa, mogące prowadzić do poważnych zniekształceń sylwetki.  

  • Kleszczowe zapalenie mózgu – przyczyny, objawy, leczenie, szczepionka

    Kleszczowe zapalenie mózgu to odzwierzęca choroba zakaźna. Czynnikiem, który ją wywołuje jest ukąszenie kleszcza i przedostanie się do organizmu człowieka wirusa z rodzaju flawiwirusów (rzadko KZM może być spowodowane spożyciem niepasteryzowanego mleka zakażonego zwierzęcia). Objawy kleszczowego zapalenia mózgu obejmują m.in. wysoką gorączkę, silne bóle głowy, wymioty, nudności, objawy oponowe, zaburzenia świadomości, niedowłady, zaburzenia oddychania. Dowiedz się, jak wygląda leczenie KZM oraz jak mu zapobiegać.

  • Lumbago (postrzał) – co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie lumbalgii

    Lumbago, inaczej postrzał lub heksenszus, to zespół bólowy dotyczący odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa. Ból w dole pleców pojawiający się w przebiegu lumbalgii jest spowodowany przeciążeniem struktur kręgosłupa, do którego może dojść np. na skutek dźwigania ciężkich przedmiotów, braku aktywności fizycznej, długotrwałego przyjmowania pozycji siedzącej lub stojącej, nadwagi i otyłości. Czynnikiem zwiększonego ryzyka wystąpienia lumbago są także zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa. Jakie są domowe sposoby walki z lumbago?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij