×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Bieganie jest zdrowe, niezależnie od czasu trwania i dystansu

Jeśli wierzysz, że sport to synonim zdrowia, najłatwiej wcielisz tę zasadę w życie, decydując się na bieganie. Jak dowodzą najnowsze badania, nie musisz być długodystansowcem z wyśrubowanymi rekordami, by odczuwać pozytywy płynące z tej aktywności. Bieganie w każdej formie to aktywność, która chroni przed przedwczesną śmiercią. 

Założenie, że bardziej intensywny wysiłek fizyczny ma większy wpływ na zdrowie wydaje się logiczny, ale w przypadku biegania już minimalna aktywność może mieć bardzo pozytywne skutki – dowodzą naukowcy z Australii. Badacze z Victoria University w Melbourne oraz Uniwersytetu w Sydney postanowili przyjrzeć się bliżej właśnie tej kwestii. 

Dzięki bieganiu żyjemy dłużej i zdrowiej

W tym celu poddali analizie 14 badań, w których udział wzięło ponad 230 tys. uczestników, a ich stan zdrowia był kontrolowany przez co najmniej 5,5 roku (maksymalnie 35 lat). Jak się okazało, bieganie zmniejszało ryzyko przedwczesnej śmierci o 27 proc. u tych z badanych, którzy kiedykolwiek je uprawiali, niezależnie od ich płci.

Naukowcy potwierdzili także powiązanie między bieganiem a obniżeniem ryzyka śmierci z tytułu chorób sercowo–naczyniowych (o 30 proc.) oraz nowotworów (o 23 proc.). Wspomniana korelacja występowała również u osób, które biegały rzadziej niż raz w tygodniu, przez mniej niż 50 min. i w stosunkowo wolnym tempie – poniżej 10 km/h. To dowodzi, że warto biegać nawet sporadycznie, by polepszyć swoje zdrowie.

Chcesz uprawiać sport? Wybierz bieganie

Wnioski z badań zostały wyciągnięte na podstawie obserwacji, więc nie dostarczają wiedzy o związku przyczynowo–skutkowym między bieganiem a redukcją ryzyka konkretnych schorzeń. Niemniej jednak wszelkie zalecenia dotyczące zdrowia mówią o pozytywnym wpływie wysiłku fizycznego na nasze funkcjonowanie, dlatego rozważając włączenie go do swojego planu dnia, warto wziąć pod uwagę właśnie bieganie. 

Na bieżnię po lepszą pamięć

O jego pozytywnym wpływie na zdrowie mówili wiele badań. Jedno z nich, przeprowadzone w 2018 r. przez naukowców z Brigham Young University sugeruje, że ta forma aktywności fizycznej może chronić przed zaburzeniami pamięci wywołanymi przez stres. Badanie na myszach pokazało, że zwierzęta, które regularnie biegały na kołowrotku, miały znacznie większą odporność na stres od tych, które nie podejmowały aktywności fizycznej. Bieganie miało poprawić proces długotrwałego wzmocnienia synaptycznego, które odpowiada za pamięć i zachowywanie wspomnień. 

Z kolei badacze z Uniwersytetu w Kolorado przekonują, że regularne bieganie pozwala spowolnić część procesów starzenia się zwłaszcza u seniorów, dzięki czemu pozostają w dobrej kondycji fizycznej na dłużej. Wiadomo także, że aktywność fizyczna, ze szczególnym uwzględnieniem biegania, może chronić przed depresją oraz prowadzić do polepszenia składu mikroflory jelitowej. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. Z. Pedisic, N. Shrestha, S. Kovalchik i in., Is running associated with a lower risk of all–cause, cardiovascular and cancer mortality, and is the more the better? A systematic review and meta–analysis, “British Journal of Sports Medicine” Published Online First: 04 November 2019. doi: 10.1136/bjsports–2018–100493.
  2. M. Cohut, Running, no matter how little, is linked to 27% lower death risk, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/326912.php#2, [dostęp:] 07.11.2019 r.
  3. R. M. Miller, D. Marriotta, J. Trotterb i in., Running exercise mitigates the negative consequences of chronic stress on dorsal hippocampal long–term potentiation in male mice, Received 19 June 2017, Revised 30 November 2017, Accepted 21 January 2018, Available online 9 February 2018, doi: https://doi.org/10.1016/j.nlm.2018.01.008.
  4. M. Cohut, Running may protect your memory from stress "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/320934.php#1, [dostęp:] 07.11.2019 r.
  5. J. M. Allen, L. J. Mailing, G. M. Niemiro, Exercise Alters Gut Microbiota Composition and Function in Lean and Obese Humans, “Medicine & Science in Sports & Exercise” April 2018 – Volume 50 – Issue 4 – p 747–757, doi: 10.1249/MSS.0000000000001495.
  6. H. Whiteman, Exercise alone alters our gut microbiota, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/320264.php#1, [dostęp:] 07.11.2019 r.

Podziel się: