Dieta na stawy – co jeść, aby były zdrowe?
Katarzyna Turek-Kawecka

Dieta na stawy – co jeść, aby były zdrowe?

Czy kondycja stawów zależy od tego, co jemy? Okazuje się, że istnieje wiele produktów żywnościowych, które są pomocne w walce z dolegliwościami stawów. Które z nich warto włączyć do codziennego jadłospisu? Podpowiadamy, jak powinna wyglądać dieta na zdrowe stawy.  

Bóle i zapalenia stawów należą do coraz częściej pojawiających się dolegliwości wśród starszych, ale też i młodszych osób. Z pokolenia na pokolenie cięższe oraz starsze społeczeństwo obciąża znacząco swoje stawy, co powoduje ich ból, sztywność, a w końcowym etapie nawet kalectwo. Poza odpowiednią aktywnością fizyczną oraz minimalizowaniem obciążeń stawów można zadbać o nie w inny sposób – od wewnątrz. Wprawdzie nie ma diety na stawy, ale jest dużo produktów, które można wpleść w swój codzienny jadłospis, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się choroby albo poprawić jakość życia w już występującym schorzeniu.

Dieta na stawy a prawidłowa waga ciała

Aspektem, który nie wiąże się bezpośrednio z konkretnymi składnikami diety, ale jest niezmiernie ważny w unikaniu postępującego niszczenia stawów, jest utrzymanie prawidłowej masy ciała. Nadwaga i otyłość powodują mechaniczne uszkodzenia chrząstki stawowej, co dodatkowo zmniejsza aktywność fizyczną i zwiększa jeszcze bardziej liczbę nadmiarowych kilogramów. Stawy wymagają wielu składników odżywczych do budowy i regeneracji. Należą do nich między innymi: wapń, fosfor, białko, kwasy tłuszczowe omega-3, witamina C, witamina D, witamina E i cynk. Ważne jest również włączenie do diety kolagenu. Dietą na zdrowe stawy z pewnością jest dieta śródziemnomorska lub odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska.

Dieta dobra na stawy – jaka jest jej rola?

Choroba stawów może polegać na pojawieniu się stanów zapalnych w organizmie, warto więc z nimi walczyć w każdy możliwy sposób. Dieta dobra na stawy to dieta przeciwzapalna, czyli taka, która dostarcza składników zmiatających wolne rodniki i zmniejszająca istniejące stany zapalne. Odpowiednio dobrane produkty spożywcze są w stanie przyspieszyć odbudowę chrząstki i mazi stawowej oraz wspomóc terapię zaleconą przez lekarza, polegającą na zastosowaniu przepisanych leków, zabiegów czy wprowadzeniu odpowiedniej aktywności fizycznej.

Nie wolno jednak zapomnieć, że dieta jest terapią wspomagającą leczenie stawów – oprócz niej konieczne są: aktywność fizyczna i utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Dieta na stawy – jakie produkty są dozwolone?

Warzywa i owoce, w szczególności świeże, będą w stanie dostarczyć niezbędnych witamin, działających jako przeciwutleniacze walczące z wolnymi rodnikami. Orzechy i nasiona będą dobrym źródłem kwasów omega-3 oraz witaminy E (najlepsze, najłatwiej dostępne i najzdrowsze są orzechy włoskie). Tłuste ryby morskie są dobrym źródłem witaminy D3, niezbędnej do prawidłowego budowania i funkcjonowania układu kostno-stawowego. Nie można jednak zapomnieć, że aby dostarczyć sobie jej odpowiednią ilość konieczna jest ekspozycja na słońce (w okresie od kwietnia do września przez co najmniej 15 min w godzinach 10-15 i przy odkrytych 18% ciała: ramiona, uda)  i często suplementacja.

Produktami, które działają silnie przeciwzapalnie (dzięki dużej zawartości kwasów omega-3) są; olej rzepakowy oraz olej lniany. Powinny być koniecznie zimno tłoczone i dodawane na surowo do dań i sałatek, a nie wykorzystywane do smażenia, ponieważ wtedy ich właściwości prozdrowotne znikają.

Dieta na stawy – jakich produktów unikać? 

Dbając o stawy powinno się wyeliminować z diety produkty dostarczające tłuszczów nasyconych (tłuste mięsa, przetwory mięsne, masło, smalec) oraz cukrów prostych (słodycze, słodzone napoje oraz szeroko pojęta żywność wysokoprzetworzona), które dostarczają bardzo duże ilości kalorii. Dieta przy chorobach stawów powinna wykluczać żywność działającą prozapalnie: kwasy tłuszczowe trans obecne przede wszystkim w chipsach, produktach typu fastfood, paluszkach, margarynach, ciastkach, gotowych produktach (np. zupy i sosy w proszku), gotowych daniach garmażeryjnych. Warto uważać także na spożycie kwasów omega-6, które – w przeciwieństwie do kwasów omega-3 – działają silnie prozapalnie, zwłaszcza gdy spożywane są w zbyt dużych ilościach. Znaleźć je można w oleju słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym.

Warto unikać także mocnej kawy i herbaty – mogą one obniżać wchłanianie wapnia z diety oraz usuwać go z organizmu  i tym samy negatywnie wpływać na chore stawy.

Co jeść na odbudowę chrząstki stawowej?

Dieta na odbudowę chrząstki stawowej powinna być bogata w składniki mineralne takie jak wapń, fosfor, białko. Znaleźć je można w nabiale (najlepiej o smaku naturalnym). Warto sięgać po chude mięsa oraz ryby i owoce morza. Bardzo ważnym składnikiem do odbudowy stawów jest kolagen. Z żywnością można dostarczyć go do organizmu spożywając żelatynę (galarety, ryby w galarecie, galaretki z nóżek wieprzowych i cielęcych), chrząstki rekina, kurze łapki, golonkę (warto pamiętać, aby usunąć jak najwięcej tłuszczu).

Niezbędnym do odpowiedniego wchłaniania kolagenu składnika jest witamina C. Znaleźć ją można w świeżej papryce, czarnych porzeczkach, owocach dzikiej róży, cytrusach, brukselce, brokułach, kiszonej kapuście oraz natce pietruszki. Produkty w nią bogate powinny znaleźć się obowiązkowo w każdym posiłku dostarczającym kolagenu, aby w pełni go wykorzystać.

Dieta na stawy – przykładowy jadłospis

Śniadanie: twarożek z papryką czerwoną, natką pietruszki i pestkami dyni z dodatkiem razowego pieczywa żytniego.

II śniadanie: koktajl z jogurtu, mrożonych lub świeżych jagód, malin i truskawek oraz świeżo mielonego siemienia lnianego.

Lunch: sałatka z dowolnego miksu sałat, pomidorów, papryki, ogórka i z wędzonym na zimno łososiem z sosem na bazie oleju rzepakowego, musztardy, soku z cytryny, czosnku oraz odrobiny miodu.

Obiad: filet z kurczaka z pieczonymi warzywami (brokuł, papryka, marchewka, ziemniaki) i surówką z kiszonej kapusty.

Kolacja: galareta z dorsza lub halibuta skorpiona sokiem z cytryny i posypana dużą ilością natki pietruszki, razowe pieczywo.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij