Jedno awokado dziennie zmniejsza poziom złego cholesterolu
Katarzyna Szulik

Jedno awokado dziennie zmniejsza poziom złego cholesterolu

Jak się okazuje, nazywanie tłuszczu z awokado „dobrym” ma bardzo konkretne podstawy i uzasadnienie. Zgodnie z badaniami naukowców z Penn State University w USA, jedzenie jednego awokado dziennie pozwala obniżyć poziom „złego” cholesterolu u osób z nadwagą lub otyłością, a tym samym zapobiegać chorobom układu sercowo–naczyniowego. 

Awokado a cholesterol

We wspomnianym badaniu uczestniczyło 45 dorosłych zmagających się z nadwagą lub otyłością. Przez pierwsze dwa tygodnie eksperymentu wszyscy uczestnicy przebywali na standardowej, amerykańskiej diecie, by wyrównać podaż składników odżywczych w ich organizmach. Przez kolejnych pięć tygodni uczestnicy eksperymentu przebywali na trzech różnych dietach odchudzających – niskotłuszczowej, o średniej zawartości tłuszczu, ale z suplementacją zdrowymi olejami oraz o średniej zawartości tłuszczu wzbogaconej o jedno awokado dziennie. Rodzaj diety był dobierany losowo.

Jak się okazało, ci z biorących udział w badaniu, których dieta była wzbogacona o awokado, po pięciu tygodniach mieli znacząco niższe poziomy oksydowanego cholesterolu LDL w porównaniu do stanu z początku badania. Zmalała zwłaszcza zawartość małych, gęstych cząstek cholesterolu typu LDL.

Dieta bogata w awokado znacząco zwiększyła również poziomy luteiny w ich organizmach. 

Tłuszcz z awokado nie ma sobie równych

Ta obserwacja ma znaczenie, ponieważ gęstość cząstek złego cholesterolu określa poziom ich szkodliwości. Najmniejsze i najgęstsze prowadzą do największych spustoszeń w organizmie. Naukowcom udało się dowieść, że to właśnie tłuszcz zawarty w awokado ma dobroczynne działanie, ponieważ diety o porównywalnej zawartości tłuszczu z innych źródeł, również uważanych za zdrowe, nie dawały tak pozytywnych rezultatów. 

Bogate źródło witamin i błonnika

By potwierdzić pozytywne wnioski na temat awokado, konieczne są dalsze, bardziej szczegółowe badania, ponieważ właściwości tego owocu do dziś nie zostały poznane do końca. Wiadomo, że awokado jest bogatym źródłem witaminy K, C i witamin z grupy B, jak również potasu i kwasu foliowego. Ponieważ owoc ten w większości składa się z tłuszczu, ułatwia przyswajanie mikroelementów w tłuszczach, do których należą między innymi witaminy K i E. Dodatkowo w jednym awokado znajduje się aż 7 g błonnika i 15 g zdrowych, nienasyconych tłuszczów. Dzięki temu zapewnia poczucie sytości na dłużej, a dodatkowo obniża stężenie cukru we krwi i obniża apetyt, co sprzyja utracie wagi. 

Awokado chroni serce i zmniejsza artretyzm

Dzięki wysokiej zawartości potasu, awokado chroni przed zawałami serca, udarami i niewydolnością nerek, a dzięki dużym ilościom kwasu oleinowego w jego miąższu, sprzyja między innymi zdrowemu sercu i pomaga zapobiegać nowotworom. Mowa na przykład o prewencji raka prostaty oraz o redukcji negatywnych skutków ubocznych chemioterapii. Wspomniana już luteina zawarta w awokado sprzyja zdrowiu oczu, między innymi znacząco obniżając ryzyko katarakty i zwyrodnienia plamki żółtej. Niektóre badania sugerują również, że wzbogacenie diety w awokado może być korzystne dla chorujących na reumatyzm lub nim zagrożonych. Połączone z olejem sojowym może znacząco zmniejszać odczuwanie tych dolegliwości. 

Chcesz być zdrowy? Jedz awokado!

Włączenie awokado do diety na stałe pozwala również poprawić ogólny stan zdrowia. Jak pokazały wyniki badania National Health and Nutrition Examination Survey z 2013 r., osoby regularnie jedzące awokado są zasadniczo zdrowsze od tych, które go nie jedzą, przyjmują bowiem więcej składników odżywczych i są mniej narażone na występowanie tzw. syndromu metabolicznego, który sprzyja chorobom serca i cukrzycy. Ponadto osoby te ważą mniej, mają BMI niższe od przeciętnej, mniej tkanki tłuszczowej w rejonie brzucha oraz znacząco wyższe poziomy dobrego cholesterolu. Badanie było ankietowe, wiec trudno mówić ciągu przyczynowo–skutkowym, niemniej dane zebrano od niemal 18 tys. uczestników, co pozwala wyciągać wnioski na temat pozytywnej korelacji między spożywaniem awokado a ich zdrowiem. 

  1. Pennsylvania State University, One avocado a day helps lower 'bad' cholesterol for heart healthy benefits, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019–10/ps–oaa102819.php, [dostęp:] 04.11.2019 r.
  2. L. Wang, L. Tao, L. Hao i in., A Moderate–Fat Diet with One Avocado per Day Increases Plasma Antioxidants and Decreases the Oxidation of Small, Dense LDL in Adults with Overweight and Obesity: A Randomized Controlled Trial, “The Journal of Nutrition” 2019; DOI: 10.1093/jn/nxz231.
  3. V. L. Fulgoni 3rd, D. Davenport, Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001–2008, "Nutrition Journal" 2013 Jan 2;12:1. doi: 10.1186/1475–2891–12–1.
  4. K. Gunnars, 12 Proven Health Benefits of Avocado, "healthline.com" [online], https://www.healthline.com/nutrition/12–proven–benefits–of–avocado, [dostęp:] 04.11.2019 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Dieta przy zaburzeniach hormonalnych – najważniejsze zasady

    Układ hormonalny kontroluje funkcje fizjologiczne organizmu – zapewnia jego homeostazę, pełni rolę regulacyjną i odpowiada za nasze samopoczucie. Czy sposób, w jaki się odżywiamy, może mieć wpływ na jego działanie? Jak powinna wyglądać dieta w przypadku pojawienia się określonych zaburzeń hormonalnych? Sprawdźmy! 

  • Dieta przemysłowa – czym jest i kiedy się ją stosuje?

    Gdy żywienie dietą tradycyjną nie jest możliwe bądź wystarczające, można rozważyć włączenie tzw. diety przemysłowej podawanej albo w sposób doustny, albo za pośrednictwem specjalnie wytworzonego dostępu sztucznego do przewodu pokarmowego. Dieta przemysłowa – czym jest, jakie są jej rodzaje i u których pacjentów będzie wskazana? 

  • Szkodliwe połączenie potraw – jakich składników nie łączyć ze sobą? Zasady prawidłowego łączenia pokarmów

    Pomidor nie lubi ogórka. Brokuły zniweczą nasze starania podczas przygotowania świeżo złowionej ryby. A wypita do kolacji rozgrzewająca herbata – zapewne zwiększy ryzyko osteoporozy. Czy aby na pewno? Czy określone połączenia potraw naprawdę mogą nam tak zaszkodzić? Jak powinno się konstruować posiłki, aby były one dla nas bezpieczne, zdrowe i w dodatku przysłużyły się sylwetce? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij