Jedno awokado dziennie zmniejsza poziom złego cholesterolu - portal DOZ.pl
Jedno awokado dziennie zmniejsza poziom złego cholesterolu
Katarzyna Szulik

Jedno awokado dziennie zmniejsza poziom złego cholesterolu

Jak się okazuje, nazywanie tłuszczu z awokado „dobrym” ma bardzo konkretne podstawy i uzasadnienie. Zgodnie z badaniami naukowców z Penn State University w USA, jedzenie jednego awokado dziennie pozwala obniżyć poziom „złego” cholesterolu u osób z nadwagą lub otyłością, a tym samym zapobiegać chorobom układu sercowo–naczyniowego. 

Awokado a cholesterol

We wspomnianym badaniu uczestniczyło 45 dorosłych zmagających się z nadwagą lub otyłością. Przez pierwsze dwa tygodnie eksperymentu wszyscy uczestnicy przebywali na standardowej, amerykańskiej diecie, by wyrównać podaż składników odżywczych w ich organizmach. Przez kolejnych pięć tygodni uczestnicy eksperymentu przebywali na trzech różnych dietach odchudzających – niskotłuszczowej, o średniej zawartości tłuszczu, ale z suplementacją zdrowymi olejami oraz o średniej zawartości tłuszczu wzbogaconej o jedno awokado dziennie. Rodzaj diety był dobierany losowo.

Jak się okazało, ci z biorących udział w badaniu, których dieta była wzbogacona o awokado, po pięciu tygodniach mieli znacząco niższe poziomy oksydowanego cholesterolu LDL w porównaniu do stanu z początku badania. Zmalała zwłaszcza zawartość małych, gęstych cząstek cholesterolu typu LDL.

Dieta bogata w awokado znacząco zwiększyła również poziomy luteiny w ich organizmach. 

Tłuszcz z awokado nie ma sobie równych

Ta obserwacja ma znaczenie, ponieważ gęstość cząstek złego cholesterolu określa poziom ich szkodliwości. Najmniejsze i najgęstsze prowadzą do największych spustoszeń w organizmie. Naukowcom udało się dowieść, że to właśnie tłuszcz zawarty w awokado ma dobroczynne działanie, ponieważ diety o porównywalnej zawartości tłuszczu z innych źródeł, również uważanych za zdrowe, nie dawały tak pozytywnych rezultatów. 

Polecane dla Ciebie

Bogate źródło witamin i błonnika

By potwierdzić pozytywne wnioski na temat awokado, konieczne są dalsze, bardziej szczegółowe badania, ponieważ właściwości tego owocu do dziś nie zostały poznane do końca. Wiadomo, że awokado jest bogatym źródłem witaminy K, C i witamin z grupy B, jak również potasu i kwasu foliowego. Ponieważ owoc ten w większości składa się z tłuszczu, ułatwia przyswajanie mikroelementów w tłuszczach, do których należą między innymi witaminy K i E. Dodatkowo w jednym awokado znajduje się aż 7 g błonnika i 15 g zdrowych, nienasyconych tłuszczów. Dzięki temu zapewnia poczucie sytości na dłużej, a dodatkowo obniża stężenie cukru we krwi i obniża apetyt, co sprzyja utracie wagi. 

Awokado chroni serce i zmniejsza artretyzm

Dzięki wysokiej zawartości potasu, awokado chroni przed zawałami serca, udarami i niewydolnością nerek, a dzięki dużym ilościom kwasu oleinowego w jego miąższu, sprzyja między innymi zdrowemu sercu i pomaga zapobiegać nowotworom. Mowa na przykład o prewencji raka prostaty oraz o redukcji negatywnych skutków ubocznych chemioterapii. Wspomniana już luteina zawarta w awokado sprzyja zdrowiu oczu, między innymi znacząco obniżając ryzyko katarakty i zwyrodnienia plamki żółtej. Niektóre badania sugerują również, że wzbogacenie diety w awokado może być korzystne dla chorujących na reumatyzm lub nim zagrożonych. Połączone z olejem sojowym może znacząco zmniejszać odczuwanie tych dolegliwości. 

Chcesz być zdrowy? Jedz awokado!

Włączenie awokado do diety na stałe pozwala również poprawić ogólny stan zdrowia. Jak pokazały wyniki badania National Health and Nutrition Examination Survey z 2013 r., osoby regularnie jedzące awokado są zasadniczo zdrowsze od tych, które go nie jedzą, przyjmują bowiem więcej składników odżywczych i są mniej narażone na występowanie tzw. syndromu metabolicznego, który sprzyja chorobom serca i cukrzycy. Ponadto osoby te ważą mniej, mają BMI niższe od przeciętnej, mniej tkanki tłuszczowej w rejonie brzucha oraz znacząco wyższe poziomy dobrego cholesterolu. Badanie było ankietowe, wiec trudno mówić ciągu przyczynowo–skutkowym, niemniej dane zebrano od niemal 18 tys. uczestników, co pozwala wyciągać wnioski na temat pozytywnej korelacji między spożywaniem awokado a ich zdrowiem. 

  1. Pennsylvania State University, One avocado a day helps lower 'bad' cholesterol for heart healthy benefits, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019–10/ps–oaa102819.php, [dostęp:] 04.11.2019 r.
  2. L. Wang, L. Tao, L. Hao i in., A Moderate–Fat Diet with One Avocado per Day Increases Plasma Antioxidants and Decreases the Oxidation of Small, Dense LDL in Adults with Overweight and Obesity: A Randomized Controlled Trial, “The Journal of Nutrition” 2019; DOI: 10.1093/jn/nxz231.
  3. V. L. Fulgoni 3rd, D. Davenport, Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001–2008, "Nutrition Journal" 2013 Jan 2;12:1. doi: 10.1186/1475–2891–12–1.
  4. K. Gunnars, 12 Proven Health Benefits of Avocado, "healthline.com" [online], https://www.healthline.com/nutrition/12–proven–benefits–of–avocado, [dostęp:] 04.11.2019 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij