×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Jedno awokado dziennie zmniejsza poziom złego cholesterolu

Jak się okazuje, nazywanie tłuszczu z awokado „dobrym” ma bardzo konkretne podstawy i uzasadnienie. Zgodnie z badaniami naukowców z Penn State University w USA, jedzenie jednego awokado dziennie pozwala obniżyć poziom „złego” cholesterolu u osób z nadwagą lub otyłością, a tym samym zapobiegać chorobom układu sercowo–naczyniowego. 

Awokado a cholesterol

We wspomnianym badaniu uczestniczyło 45 dorosłych zmagających się z nadwagą lub otyłością. Przez pierwsze dwa tygodnie eksperymentu wszyscy uczestnicy przebywali na standardowej, amerykańskiej diecie, by wyrównać podaż składników odżywczych w ich organizmach. Przez kolejnych pięć tygodni uczestnicy eksperymentu przebywali na trzech różnych dietach odchudzających – niskotłuszczowej, o średniej zawartości tłuszczu, ale z suplementacją zdrowymi olejami oraz o średniej zawartości tłuszczu wzbogaconej o jedno awokado dziennie. Rodzaj diety był dobierany losowo.

Jak się okazało, ci z biorących udział w badaniu, których dieta była wzbogacona o awokado, po pięciu tygodniach mieli znacząco niższe poziomy oksydowanego cholesterolu LDL w porównaniu do stanu z początku badania. Zmalała zwłaszcza zawartość małych, gęstych cząstek cholesterolu typu LDL.

Dieta bogata w awokado znacząco zwiększyła również poziomy luteiny w ich organizmach. 

Tłuszcz z awokado nie ma sobie równych

Ta obserwacja ma znaczenie, ponieważ gęstość cząstek złego cholesterolu określa poziom ich szkodliwości. Najmniejsze i najgęstsze prowadzą do największych spustoszeń w organizmie. Naukowcom udało się dowieść, że to właśnie tłuszcz zawarty w awokado ma dobroczynne działanie, ponieważ diety o porównywalnej zawartości tłuszczu z innych źródeł, również uważanych za zdrowe, nie dawały tak pozytywnych rezultatów. 

Bogate źródło witamin i błonnika

By potwierdzić pozytywne wnioski na temat awokado, konieczne są dalsze, bardziej szczegółowe badania, ponieważ właściwości tego owocu do dziś nie zostały poznane do końca. Wiadomo, że awokado jest bogatym źródłem witaminy K, C i witamin z grupy B, jak również potasu i kwasu foliowego. Ponieważ owoc ten w większości składa się z tłuszczu, ułatwia przyswajanie mikroelementów w tłuszczach, do których należą między innymi witaminy K i E. Dodatkowo w jednym awokado znajduje się aż 7 g błonnika i 15 g zdrowych, nienasyconych tłuszczów. Dzięki temu zapewnia poczucie sytości na dłużej, a dodatkowo obniża stężenie cukru we krwi i obniża apetyt, co sprzyja utracie wagi. 

Awokado chroni serce i zmniejsza artretyzm

Dzięki wysokiej zawartości potasu, awokado chroni przed zawałami serca, udarami i niewydolnością nerek, a dzięki dużym ilościom kwasu oleinowego w jego miąższu, sprzyja między innymi zdrowemu sercu i pomaga zapobiegać nowotworom. Mowa na przykład o prewencji raka prostaty oraz o redukcji negatywnych skutków ubocznych chemioterapii. Wspomniana już luteina zawarta w awokado sprzyja zdrowiu oczu, między innymi znacząco obniżając ryzyko katarakty i zwyrodnienia plamki żółtej. Niektóre badania sugerują również, że wzbogacenie diety w awokado może być korzystne dla chorujących na reumatyzm lub nim zagrożonych. Połączone z olejem sojowym może znacząco zmniejszać odczuwanie tych dolegliwości. 

Chcesz być zdrowy? Jedz awokado!

Włączenie awokado do diety na stałe pozwala również poprawić ogólny stan zdrowia. Jak pokazały wyniki badania National Health and Nutrition Examination Survey z 2013 r., osoby regularnie jedzące awokado są zasadniczo zdrowsze od tych, które go nie jedzą, przyjmują bowiem więcej składników odżywczych i są mniej narażone na występowanie tzw. syndromu metabolicznego, który sprzyja chorobom serca i cukrzycy. Ponadto osoby te ważą mniej, mają BMI niższe od przeciętnej, mniej tkanki tłuszczowej w rejonie brzucha oraz znacząco wyższe poziomy dobrego cholesterolu. Badanie było ankietowe, wiec trudno mówić ciągu przyczynowo–skutkowym, niemniej dane zebrano od niemal 18 tys. uczestników, co pozwala wyciągać wnioski na temat pozytywnej korelacji między spożywaniem awokado a ich zdrowiem. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. Pennsylvania State University, One avocado a day helps lower 'bad' cholesterol for heart healthy benefits, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019–10/ps–oaa102819.php, [dostęp:] 04.11.2019 r.
  2. L. Wang, L. Tao, L. Hao i in., A Moderate–Fat Diet with One Avocado per Day Increases Plasma Antioxidants and Decreases the Oxidation of Small, Dense LDL in Adults with Overweight and Obesity: A Randomized Controlled Trial, “The Journal of Nutrition” 2019; DOI: 10.1093/jn/nxz231.
  3. V. L. Fulgoni 3rd, D. Davenport, Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001–2008, "Nutrition Journal" 2013 Jan 2;12:1. doi: 10.1186/1475–2891–12–1.
  4. K. Gunnars, 12 Proven Health Benefits of Avocado, "healthline.com" [online], https://www.healthline.com/nutrition/12–proven–benefits–of–avocado, [dostęp:] 04.11.2019 r.

Podziel się: