×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Latem jedz borówki na zdrowie

Letnie miesiące wzbogacają naszą dietę spora dawką witamin i mikroelementów pochodzących ze świeżych warzyw i owoców. Przez zaledwie kilka miesięcy możemy się cieszyć między innymi owocami leśnymi, które łączą wyjątkowo niską kaloryczność z bogactwem składników odżywczych. Sezon na maliny czy truskawki trwa krótko, ale przez całe lato można zajadać się borówkami amerykańskimi, których prozdrowotne właściwości potwierdzają nowe badania.

Nie od dziś wiadomo (a tę pewność potwierdzają wyniki licznych badań), że borówki amerykańskie są świetnym źródłem przeciwutleniaczy (w szczególności flawonoidów) również w porównaniu do ich najbardziej znanych źródeł, a dodatkowo wykazują właściwości przeciwzapalne.

Opublikowane na dniach zestawienie badań nad borówkami, które zostało zaprezentowane w najnowszym wydaniu amerykańskich Dzienników Gerontologii, głosi między innymi, że zjadanie szklanki borówek dziennie jest zbawienne dla serca, ponieważ usprawnia funkcjonowanie naczyń krwionośnych i zmniejsza ciśnienie krwi. Wspomniane właściwości to zasługa obecnych w skórce borówek barwników, antocyjanów, które nadają jej charakterystyczny, ciemnoniebieski kolor. Borówkowe antocyjany wspomagają także walkę ze złym cholesterolem, czego dowiedli między innymi naukowcy z Oklahoma State University. Z ich badań wynika, że już 50 gramów borówek dziennie pozwala zmniejszyć oksydację złego cholesterolu o niemal jedną trzecią, a właśnie ten proces w sposób bezpośredni przyczynia się do powstawania chorób serca.

Na jedzeniu borówek korzystają nie tylko nasze serca, ale też mózgi. Mają one polepszać pamięć dzieci i osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów doświadczających pierwszych oznak problemów kognitywnych.

Naprawiają DNA i przeciwdziałają cukrzycy

Jak jeszcze borówki mogą przysłużyć się naszemu zdrowiu? Jak dowodzą badacze z Holandii oraz Włoch, borówki amerykańskie są w stanie zapobiec niszczeniu DNA przez wolne rodniki właśnie za sprawą wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. We wspomnianych badaniach sprawdzano, czy picie soku z borówek bądź jedzenie ich w formie świeżej lub suszonej wpływa na zmniejszenie skali uszkodzeń DNA. Jak się okazało, borówkowa kuracja była w stanie poprawić ich stan o około 20%. To ważna informacja, biorąc od uwagę, że uszkodzenia DNA są jednym z czynników, które w szczególny sposób sprzyjają rozwojowi różnego typu nowotworów.

Niektóre badania przypisują antocyjanom zawartym w borówkach właściwości przeciwdiabetyczne. Osoby chore na cukrzycę mogą włączać je do diety, ponieważ zawierają stosunkowo niewiele cukru w porównaniu do innych owoców, średnio dwie łyżeczki na 100 gramów. Co ważniejsze, składniki aktywne borówek amerykańskich wpływają na metabolizm glukozy oraz wrażliwość insulinową, zwłaszcza gdy owoce są spożywane w formie soku.
Borówki mogą być również alternatywą dla żurawiny w przypadku infekcji dróg moczowych. Podobnie jak ona, niebieskie owoce są bogate w związki antyadhezyjne, które uniemożliwiają szkodliwym bakteriom wiązanie się ze ścianami pęcherza, co w konsekwencji prowadzi do bolesnych infekcji. Takie właściwości borówek potwierdzili między innymi badacze z Uniwersytetu Stirling w Wielkiej Brytanii.

Właściwości odżywcze borówek amerykańskich

Naszemu zdrowiu służą przede wszystkim zawarte w borówkach przeciwutleniacze, ale to tylko jeden z szeregu cennych składników odżywczych zawartych w tych owocach. Około 150 gramów borówek pokrywa aż 36% dziennego zapotrzebowania na witaminę K, która wspomaga mineralizację kości i pełni kluczową rolę w procesie krzepnięcia krwi. Ta sama ilość zapewnia 25% dziennej dawki manganu, który odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego, jak również 24% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Ze względu na niską kaloryczność (tylko 84 kalorie w 150 gramach) i wysoką zawartość błonnika (średnio 4 gramy na tę samą ilość) borówki są przekąską, po którą sięgać mogą także osoby mające problemy z wagą.

Borówki amerykańskie są odmianą swojskich, polskich jagód, równie cennych zdrowotnie, choć przez wzgląd na bardzo delikatną strukturę gorzej znoszących transport i przechowywanie. Jagody są bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy A, a także wspomnianych K i C, a do tego zawierają istotne ilości szeregu minerałów, poza manganem również cynku, potasu, wapnia, żelaza czy fosforu. Jagody są polecane osobom mającym problemy trawienne, ponieważ zawarte w nich garbniki wspomagają pracę jelit, działają dezynfekująco i uszczelniają błonę śluzową żołądka. Świeże owoce i wyciągi z jagód są polecane również na problemy ze wzrokiem, za sprawą dużej zawartości przeciwutleniaczy oraz witamin A i C. Po przetwory jagodowe warto sięgać także w okresie przeziębień i grypy, ponieważ zwiększają odporność. Najlepsze działanie wykazują jednak świeże owoce, które w sezonie warto na zapas zamrozić i później dodawać do jogurtów czy owsianek. Taki dodatek z pewnością nie narazi na szwank naszej sylwetki, ponieważ jagody zawierają jedynie 50 kalorii w 100 gramach i około 3 gramów błonnika w tej samej ilości.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. E. Gwóźdź, Jagody owoce – właściwości, witaminy i wartości odżywcze jagód, ekologia.pl [online], https://www.ekologia.pl/styl-zycia/zdrowa-zywnosc/jagody-owoce-wlasciwosci-witaminy-i-wartosci-odzywcze-jagod,21223.html, [dostęp] 31.07.2019.
  2. D. K. Ingram, Blue Versus Gray: Potential Health Benefits of Blueberries for Successful Aging, The Journals of Gerontology: Series A, nr 74 (7) 2019.
  3. J. Leech, 10 Proven Health Benefits of Blueberries, healthline.com [online], https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-blueberries, [dostęp] 31.07.2019.

Podziel się: