Aktywny przedszkolak to zdrowy dorosły

Według nowych badań przeprowadzonych na Uniwersytecie McMaster, aktywność fizyczna we wczesnym dzieciństwie może mieć wpływ na zdrowie układu sercowo-naczyniowego w późniejszym okresie życia. Naukowcy obserwowali poziom aktywności setek przedszkolaków na przestrzeni kilku lat.

Uczeni odkryli, że aktywność fizyczna u dzieci w wieku 3 lat jest korzystna dla zdrowia naczyń krwionośnych oraz sprawności sercowo-naczyniowej i stanowi klucz do zapobiegania wczesnym wskaźnikom ryzyka, które mogą prowadzić do choroby serca u dorosłych. Badanie nazwane „Skutki zdrowotne i aktywność fizyczna u przedszkolaków” opublikowane w czasopiśmie „Pediatrics” jest pierwszym, w którym wykazano korzyści płynące z aktywności fizycznej dla zdrowia naczyń krwionośnych u dzieci.

Aktywność fizyczna — im wcześniej, tym zdrowiej

— Wielu myśli, że choroby układu krążenia trafiają nas w starszym wieku, ale tętnice zaczynają sztywnieć, gdy jesteśmy bardzo młodzi — wyjaśnia Nicole Proudfoot, studentka Wydziału Kinezjologii na Uniwersytecie McMaster oraz główna autorka badania. — Ważne jest to, aby wcześnie rozpocząć wszelkie środki zapobiegawcze. Musimy zapewnić małym dzieciom wiele okazji do aktywności, by utrzymać serca i naczynia krwionośne tak zdrowe, jak to możliwe — dodała w informacji prasowej opisującej przebieg analizy.

W badaniu wzięło udział ponad 400 dzieci w wieku od 3 do 5 lat. W ciągu 3 lat naukowcy zmierzyli i przeanalizowali u nich kluczowe markery zdrowia serca, takie jak sprawność układu krążenia, sztywność tętnic oraz ciśnienie krwi. Uczeni badali wspomniane mierniki poprzez sprawdzanie, jak długo dzieci wytrzymają na bieżni oraz jak szybko ich tętno powraca do normy po wysiłku. Ponadto mierzyli sztywność tętnic na podstawie szybkości, z jaką puls wędrował po ich ciele, a także ciśnienie krwi. Za pomocą obrazowania ultradźwiękowego badali sztywność tętnicy szyjnej. Sprawność fizyczna dzieci była mierzona co roku. W tym celu przez tydzień przedszkolaki musiały nosić akcelerometry, które pozwoliły badaczom określić natężenie ich aktywności fizycznej każdego dnia. 

Ważna codzienna aktywność fizyczna

Naukowcy zaobserwowali, że w czasie, gdy arterie zaczynają sztywnieć, proces ten zachodzi wolniej u dzieci bardziej aktywnych. Wykazywały one większą wytrzymałość na bieżni, co sugeruje, że miały lepszą sprawność sercowo-naczyniową, a częstość akcji serca spadała szybciej po wysiłku. Kiedy wyniki pokazały, że jako taka aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na zdrowie, korzyści były większe, jeśli maluchy ćwiczyły bardziej intensywnie.

Aktywność fizyczna dzieci nie musi być obudowana w żadne ramy, ale ważne, by była regularna, dynamiczna i w miarę możliwości występowała codziennie, bo to sprzyja sercu oraz daje realną szansę na poprawę jego zdrowia w przyszłości. 

Wyniki były podobne wśród chłopców i dziewcząt, którzy wzięli udział w badaniu, chociaż naukowcy odkryli pozytywny wpływ aktywności fizycznej na ciśnienie krwi tylko u dziewcząt. Autorzy badania podkreślają, że aktywność fizyczna jest kluczem do zdrowia układu krążenia. W przyszłości mają nadzieję rozważyć jej korzystny wpływ na wskaźniki zdrowia serca we wczesnym dzieciństwie i przejść do późniejszego dzieciństwa oraz ostatecznie do dorosłości.

Brak aktywności to plaga

Wyżej opisane badanie jest kolejnym promującym fizyczną aktywność wśród dzieci, której brak staje się coraz większym problemem w ostatnich latach. Jej skutki odczuwają zwłaszcza Amerykanie. Zgodnie z wynikami badania opublikowanymi w 2016 roku, jedynie 15% dzieci zażywa codziennej dawki aktywności wynoszącej co najmniej 60 minut. 

Wskaźniki Aktywności Fizycznej dla Amerykanów dotyczące dzieci mówią o co najmniej 60 minutach codziennego, umiarkowanego lub intensywnego ruchu, z którego połowa powinna przypadać na czas spędzony w szkole. Naukowcy badali aktywność fizyczną wśród dzieci w klasach od 3 do 5, nie tylko podczas dnia szkolnego, ale także po szkole i w weekendy, aby określić, kiedy maluchy były mniej lub bardziej aktywne. Pomiary zostały wykonane za pomocą akcelerometru noszonego przez nie w czasie 7 kolejnych dni. Warto zauważyć, że badanie obejmowało próbkę dzieci z różnych okręgów szkolnych w Massachusetts, gdzie 30% uczestników analizy miało nadwagę lub otyłość.

Jak się okazało, spośród 453 uczestników badania, tylko 15% spełniało postawione wyżej kryteria, z czego 8% zażywało dostatecznej ilości ruchu w szkole. Największe różnice występowały między chłopcami a dziewczynami — w przypadku dziewcząt spełnienie kryteriów było znacznie rzadsze. Dotyczyło to jedynie 8% dziewczynek, przy czym zaledwie 2% wypełniało je w całości w odniesieniu do aktywności w szkole i poza nią. W porównaniu do dzieci z wagą prawidłową lub niedowagą, te z nadwagą i otyłością wykazywały również mniejszą aktywność ogólnie, w szkole oraz w weekendy.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. C. D. Economos, K. Hubbard, P. Bakun, Disparities in moderate-to-vigorous physical activity among girls and overweight and obese schoolchildren during school- and out-of-school time, ,,International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity”, nr 13 (1) 2016.
  2. J. Cairney, N. A. Proudfoot, S. King-Dowling i in., Physical Activity and Trajectories of Cardiovascular Health Indicators During Early Childhood, ,,Pediatrics” [online], doi: 10.1542/peds.2018-2242, [dostęp: 11.06.2019].

Podziel się: