Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć
Maria Brzegowy

Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia podstawą naszej diety powinien być ruch, a zaraz po nim owoce i warzywa. W związku z tym, że dostarczają one ludzkiemu organizmowi cennych składników odżywczych, witamin i minerałów, dobrze jeśli stanowią przynajmniej połowę tego, co jemy w ciągu dnia.

Warzywa i owoce a dieta sokowa

Witaminy, składniki mineralne, składniki bioaktywne to elementy niezbędne nie tylko dla zachowania naszego zdrowia. Stanowią także wsparcie dla właściwego przebiegu szeregu procesów fizjologicznych i metabolicznyc, gwarantują dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci, ale także wpływają na nasze samopoczucie. Nie od dziś wiadomo, że przykładowo cynk, selen, witaminy z grupy B, witaminy A+E czy C poprawiają wygląd cery i zapobiegają utracie włosów. Witamina D "poprawia nastrój" a w raz z wapniem wpływa na mineralizację kości. Przykłady funkcji tych składników można wymieniać bez końca. Czy zatem potężna ich dawka (dostarczona z samymi sokami) przysłuży się nam podczas tzw. detoksu sokowego?

Warzywa i owoce to najlepsze źródło witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów cennych dla naszego zdrowia i urody. Przyjmuje się, że powinny one stanowić połowę tego, co znajduje się na naszym talerzu.

Organizm i jego potrzeby

Piramida Zdrowego Żywienia to jednak nie tylko warzywa i owoce. Co prawda znajdują się u jej podstawy zaraz nad aktywnością fizyczną, jednak należy pamiętać, że istotne są również także kolejne piętra. Mowa oczywiście o pełnoziarnistych produktach zbożowych, nabiale, mięsie, rybach, jajach oraz nasionach roślin strączkowych, a także orzechach i olejach roślinnych. Każde z tych produktów dostarcza cennych dla naszego organizmu elementów:

  • białka – składnika budulcowego, bez którego raczej ciężko będzie utrzymać prawidłową masę mięśniową,
  • tłuszczu – składnika energetycznego oraz „rozpuszczalnika” dla rozpuszczalnych w nim witamin (A, D, E i K),
  • węglowodanów, które w zależności od swej postaci – prostej bądź też złożonej, w mniej lub większej formie będą dbały o poziom energii, samopoczucie i humor, a co za tym idzie – piękny oraz szczęśliwy wygląd.

Ludzki organizm potrzebuje do prawidłowej pracy odpowiedniej ilości białek, tłuszczy oraz węglowodanów. Według założeń zbilansowanej diety – same warzywa i owoce nie wystarczą.

Detoks, dieta oraz zakwaszenie organizmu

Nie ma chyba wśród nas nikogo, kto przynajmniej raz nie słyszałby reklamy cudownych specyfików mających uwolnić organizm od zakwaszenia lub zatrucia organizmu. Rzekomo to właśnie z jego powodu czujemy się ospali, pozbawieni energii, przemęczeni, wypadają nam włosy i rozdwajają paznokcie. Mała tabletka, koktajl w proszku lub syrop miałby temu zaradzić. Czy to prawda?

Nie istnieje coś takiego jak zatrucie organizmu bez podania konkretnej toksyny będącej jego przyczyną. Nie można więc powiedzieć, że zakwasiliśmy swój organizm, jedząc dużo szynki oraz sera, a minimum warzyw. W tym wypadku wolno co najwyżej stwierdzić, iż nie pokryliśmy pełnego zapotrzebowania na wybrane witaminy i składniki mineralne, lecz wspomniane zakwaszenie organizmu to już zbyt dalece posunięta teoria. Zatruty organizm – rtęcią, kadmem,  innym metalem ciężkim bądź toksyną – wymaga pilnej hospitalizacji, dlatego mało prawdopodobne, by specjalistycznych badań toksykologicznych potrzebował co drugi z nas.

Specjaliści od reklamy doskonale wiedzą jak podejść potencjalnego konsumenta. Dziś większość z nas jest przemęczona, zestresowana i niewyspana. Zmagamy się z problemami z wagą, wypadającymi włosami oraz kruchymi paznokciami. Trudno więc nie odnaleźć siebie na liście zagrożonych „zakwaszeniem”. Naszą łatwowierność wykorzystują producenci preparatów na m.in. nadmiar wody czy oczyszczanie organizmu.

Właściwie użyty termin zakwaszenia organizmu spotyka się raczej w warunkach hospitalizacji w sytuacji wystąpienia tzw. kwasicy metabolicznej. Kwasica to taki stan, w którym dochodzi do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej, np. w przebiegu choroby nerek, wątroby bądź choroby nowotworowej. Wymaga bezwzględnej pomocy lekarskiej, stąd raczej nikła szansa, że i Twój organizm jest naprawdę „zakwaszony”.

O równowagę kwasowo-zasadową organizmu dbają specjalne wewnątrz oraz zewnątrzkomórkowe układy buforowe. Jej zaburzenia można stwierdzić na podstawie badań zwanych gazometrią. Taka sytuacja wymaga pilnej hospitalizacji, gdyż może zagrażać zdrowiu i życiu. Jeśli nie przebywasz aktualnie w szpitalu, jesteś zdrowy oraz sprawny, mało prawdopodobne, by problem dotyczył właśnie Ciebie.

Dieta sokowa dla lżejszej sylwetki?

Z całą pewnością nie można zaliczyć soków owocowych bądź warzywnych do produktów szczególnie istotnych dla naszego zdrowia. Z racji swojego technologicznego przetworzenia ich nadmiar w diecie może przynieść więcej szkód niż potencjalnych korzyści. Szklanka soku owocowego (około 250–300 ml) to około 120 kcal. Ponadto – brakuje w nim tego co w owocach i warzywach najcenniejsze – błonnika pokarmowego oraz wielu witamin i składników mineralnych, które pozostały w odrzuconym miąższu.

Zdecydowanie lepszym wyborem byłyby raczej smoothie, bazujące na całych produktach. Jeśli jednak chcesz poczuć się lepiej latem, przed ważna imprezą lub po prostu na co dzień pragniesz poczuć się lżej – po prostu zadbaj o zdrowie, regularnie jedząc najwyższe jakościowo posiłki z dodatkiem dużych ilości świeżych warzyw, a owocowym smoothie zastąp codzienny deser. W razie potrzeby wykonaj kontrolny panel badań krwi i moczu, dzięki któremu ocenisz poziom ewentualnych niedoborów w swoim organizmie. Można je wówczas uzupełnić, wykorzystując do tego właściwe dobrane suplementy diety, takie jak witaminy, minerały, odżywki białkowe, tabletki na piękne włosy i paznokcie, adaptogeny, elektrolity, aminokwasy czy też preparaty określane mianem superfoods.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Trening EMS – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony?

    Trening EMS to wywoływanie skurczów mięśni za pomocą impulsów elektrycznych (ich intensywność dobiera się w zależności od trenowanej grupy mięśniowej). Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalny kombinezon – po założeniu wykonuje się proste ćwiczenia, a dzięki prądom EMS ich efektywność znacząco wzrasta. Efektami treningu EMS są przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, budowy masy mięśniowej i redukcji cellulitu. Prądy EMS wykorzystuje się również w fizjoterapii, zwłaszcza w schorzeniach, których objawami są osłabienie i zanik mięśni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij