Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Lżejsze ubrania oraz apetyt na pierwsze nowalijki, których tak brakowało zimą. Zbędne kilogramy bezlitośnie wychodzące spod krótkich bluzek i sukienek wraz z rosnącą temperaturą. Większość kobiecych (i męskich) czasopism oraz programów tylko na to czeka! Bo czy ociężali, zmęczeni chłodem i nadwyżką centymetrów w biodrach nie zechcemy wypróbować kolejnej świetnej diety bądź magicznie uzdrawiającego detoksu, na przykład diety sokowej?

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia podstawą naszej diety powinny być owoce i warzywa. W związku z tym, że dostarczają one ludzkiemu organizmowi cennych składników odżywczych, dobrze jeśli stanowią przynajmniej połowę tego, co w ciągu dnia jemy.

Warzywa i owoce a dieta sokowa

Witaminy, składniki mineralne, składniki bioaktywne – to elementy niezbędne nie tylko dla naszego zdrowia, ale wspierają także dobrą kondycję naszej skóry czy paznokci. Nie od dziś wiadomo, że przykładowo cynk, selen, witaminy z grupy B, witamina A czy C poprawiają cerę i zapobiegają utracie włosów – na co szczególnie narzekamy na przełomie zimy i wiosny. Czy potężna dawka tych składników (dostarczona z samymi sokami) przysłuży się nam podczas tzw. detoksu sokowego?

Warzywa i owoce to najlepsze źródło witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów cennych dla naszego zdrowia i urody. Powinny stanowić połowę tego, co znajduje się na naszym talerzu.

Organizm i jego potrzeby

Piramida Zdrowego Żywienia to jednak nie tylko warzywa i owoce. Co prawda znajdują się u jej podstawy, jednak należy pamiętać, że istotne są również i jej kolejne piętra. Mowa oczywiście o pełnoziarnistych produktach zbożowych, nabiale, mięsie, rybach, jajach oraz nasionach roślin strączkowych, a także orzechach i olejach roślinnych. Każde z tych produktów dostarcza cennych dla naszego organizmu elementów:

  • białka – składnika budulcowego, bez którego raczej ciężko będzie utrzymać prawidłową masę mięśniową,
  • tłuszczu – składnika energetycznego oraz „rozpuszczalnika” dla rozpuszczalnych w nim witamin (A, D, E i K),
  • węglowodanów, które w zależności od swej postaci – prostej bądź też złożonej, w mniej lub większej formie będą dbały o poziom energii, samopoczucie i humor, a co za tym idzie – piękny oraz szczęśliwy wygląd.

Ludzki organizm potrzebuje do prawidłowej pracy odpowiedniej ilości białek, tłuszczy oraz węglowodanów. Same warzywa nie wystarczą.

Detoks, dieta oraz zakwaszenie organizmu

Nie ma chyba wśród nas nikogo, kto przynajmniej raz nie słyszałby reklamy cudownych specyfików mających uwolnić nas od zakwaszenia lub zatrucia organizmu. Rzekomo to właśnie z jego powodu czujemy się ospali, przemęczeni, wypadają nam włosy i rozdwajają paznokcie. Mała tabletka, koktajl w proszku lub syrop miałby temu zaradzić.

Nie istnieje coś takiego jak zatrucie organizmu bez podania konkretnej toksyny będącej jego przyczyną. Nie można więc powiedzieć, że zakwasiliśmy swój organizm, jedząc dużo szynki oraz sera, a minimum warzyw. W tym wypadku wolno co najwyżej stwierdzić, iż nie pokryliśmy pełnego zapotrzebowania na wybrane witaminy i składniki mineralne, lecz wspomniane zakwaszenie organizmu to już zbyt dalece posunięta teoria. Zatruty organizm, rtęcią, kadmem czy innym metalem ciężkim bądź toksyną wymaga pilnej hospitalizacji, dlatego mało prawdopodobne, by specjalistycznych badań toksykologicznych potrzebował co drugi z nas. Preparaty służące detoksowi to zwykły marketing.

Specjaliści od reklamy doskonale wiedzą jak podejść potencjalnego konsumenta. Dziś większość z nas jest przemęczona, zestresowana i niewyspana. Zmagamy się z problemami z wagą, wypadającymi włosami oraz kruchymi paznokciami. Trudno więc nie odnaleźć siebie na liście zagrożonych „zakwaszeniem”. Naszą łatwowierność wykorzystują producenci preparatów na m.in. nadmiar wody czy oczyszczanie organizmu.

Właściwie użyty termin zakwaszenia organizmu spotyka się raczej w warunkach hospitalizacji w sytuacji wystąpienia tzw. kwasicy metabolicznej. Kwasica to taki stan, w którym dochodzi do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej, np. w przebiegu choroby nerek, wątroby bądź choroby nowotworowej. Wymaga bezwzględnej pomocy lekarskiej, stąd raczej nikła szansa, że i Twój organizm jest naprawdę „zakwaszony”.

O równowagę kwasowo-zasadową organizmu dbają specjalne wewnątrz- oraz zewnątrzkomórkowe układy buforowe. Jej zaburzenia można stwierdzić na podstawie badań zwanych gazometrią. Taka sytuacja wymaga pilnej hospitalizacji, gdyż może zagrażać życiu. Jeśli nie przebywasz aktualnie w szpitalu, jesteś zdrowy oraz sprawny, mało prawdopodobne, by problem dotyczył właśnie Ciebie.

Dieta sokowa dla lżejszej sylwetki?

Z całą pewnością nie można zaliczyć soków owocowych bądź warzywnych do produktów szczególnie istotnych dla naszego zdrowia. Z racji swojego technologicznego przetworzenia ich nadmiar w diecie przynosi raczej więcej szkód aniżeli korzyści. Szklanka soku owocowego to ok. 80-100 kcal. Ponadto – brakuje w nim tego co w owocach i warzywach najcenniejsze – błonnika pokarmowego oraz wielu witamin i składników mineralnych, które pozostały w odrzuconym miąższu.

Zdecydowanie lepszym wyborem byłyby raczej smoothie bazujące na całych produktach. Jeśli jednak chcesz poczuć się na wiosnę lepiej, po prostu zadbaj o zdrowe, regularnie jedząc najwyższe jakościowo posiłki z dodatkiem dużych ilości świeżych warzyw, a owocowym smoothie zastąp codzienny deser.


Podziel się: