Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

Podstawą racjonalnego odchudzania jest zbilansowana dieta bogata w warzywa i zdrowe źródła białka, tłuszczu i węglowodanów złożonych, zaplanowana z zachowaniem optymalnego deficytu kalorycznego. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby odchudzającej się. Czy jest coś jeszcze, na co warto zwrócić uwagę podczas redukcji wagi? Oczywiście tak, są to zioła.

Moc drzemiącą w naturze od wieków wykorzystujemy w ziołolecznictwie, dlatego warto wykorzystać je też w procesie redukcji wagi. Zioła stanowią doskonałe źródło witamin, minerałów i antyoksydantów przeciwdziałających procesom starzenia i większości znanym chorobom. Korzystnie wpływają na metabolizm, wspomagają organizm w procesie usuwania toksyn oraz nasilają lipolizę, czyli redukcję tkanki tłuszczowej. Niektóre z nich zmniejszają łaknienie, dzięki czemu rzadziej sięgamy po przekąski. Są po prostu zdrowe i warto je stosować niezależnie od tego, czy jesteśmy na diecie odchudzającej, czy też nie. Należy jednak pamiętać, że bogactwo składników, jakich dostarczają może w niektórych przypadkach być niestety szkodliwe. Dotyczy to szczególnie osób przyjmujących leki, u których zdiagnozowano chorobę immunologiczną, metaboliczną, depresję czy nowotwór. W tej sytuacji niezbędna jest konsultacja z lekarzem w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia interakcji z lekami i maskowania objawów choroby.

Po jakie zioła warto sięgnąć podczas redukcji wagi?

Herbata, choć nie kojarzy się z typowymi ziołami, jest doskonałym uzupełnieniem diety odchudzającej. Opóźnia procesy starzenia, przeciwdziała wielu chorobom i wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej, przy okazji nawadniając organizm. Herbaty zielona i biała oczyszczają organizm z toksyn, regulują ciśnienie krwi, korzystnie wpływają na pracę serca i działają przeciwwirusowo. Herbata czerwona Pu-erh dodatkowo reguluje poziom cholesterolu, ogranicza wchłanianie tłuszczów oraz korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację. Nie można pominąć tu także Yerba Mate, czyli napoju sporządzanego z listków i gałązek ostrokrzewu paragwajskiego, którego jedną z licznych właściwości jest poprawa przemiany materii. 

Zioła zmniejszające łaknienie i ograniczające wchłanianie węglowodanów

Niektóre zioła takie, jak siemię lniane, babka jajowata, korzeń prawoślazu, podbiał, fiołek trójbarwny czy morszczyn zmniejszają łaknienie powodując uczucie sytości. Dzieje się tak za sprawą wysokiej zawartości substancji śluzowych, które pod wpływem wody pęcznieją w przewodzie pokarmowym zwiększając swoją objętość i wypełniając wolne przestrzenie. Ze względu na zawartość chromu i polisacharydów regulują metabolizm węglowodanów i hamują apetyt na słodycze, z czego najbardziej znana jest morwa biała. Na metabolizm węglowodanów korzystnie wpływa również cynamon, który stabilizuje poziom insuliny i zmniejsza apetyt na słodkości.

Zioła wspomagające trawienie i detoksykację organizmu

Prawidłowo funkcjonujący układ trawienny i wydalniczy to podstawowe narzędzie skutecznej redukcji wagi, dlatego niezmiernie ważne jest wspomaganie funkcjonowania przewodu pokarmowego, wątroby, trzustki i nerek. Mięta pieprzowa, melisa, szałwia i rumianek poprawiają trawienie, zwiększają wydzielanie soku żołądkowego i żółci oraz przeciwdziałają wzdęciom. Podobne właściwości wykazuje lubczyk, koper włoski, bazylia, oregano, kminek, tymianek, karczoch, ostropest plamisty, majeranek i jałowiec. Na pracę nerek korzystnie wpływają zioła o działaniu moczopędnym, jak choćby pokrzywa, czarny bez, mniszek lekarski, skrzyp polny, żurawina czy perz właściwy.  Zioła te korzystnie wpływają na metabolizm, ułatwiają trawienie tłuszczów i usuwanie toksyn z organizmu.

Zioła uznawane za naturalne „spalacze” tłuszczu

Spośród ziół niektóre popularne przyprawy kuchenne zyskały miano naturalnych „spalaczy” tłuszczu, gdyż korzystnie wpływają na procesy lipolizy, czyli spalania tkanki tłuszczowej. Na szczególną uwagę zasługuje pieprz cayenne, który ze względu na wysoką zawartość kapsaicyny podnosi termogenezę organizmu i nasila spalanie tłuszczu. Kurkuma wspomaga metabolizm tłuszczu i ogranicza jego magazynowanie. Imbir poza działaniem wspierającym odporność skutecznie poprawia trawienie, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i pomaga walczyć z cellulitem. Guarana dzięki wysokiej zawartości kofeiny stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej, zmniejsza uczucie głodu i pobudza. Jest składnikiem większości preparatów wspomagających odchudzanie.

Stosując dietę odchudzającą warto sięgać po herbaty i zioła, ponieważ wpływają one korzystnie zarówno na sam proces redukcji wagi, jak i na samopoczucie. Pamiętać należy jednak o zachowaniu ostrożności w przypadku kłopotów ze zdrowiem wymagających leczenia farmakologicznego.

Podziel się: