Zrelaksuj się! Jak sobie radzić ze świątecznym stresem? - portal DOZ.pl
Zrelaksuj się! Jak sobie radzić ze świątecznym stresem?
Krzysztof Słomiak

Zrelaksuj się! Jak sobie radzić ze świątecznym stresem?

Święta Wielkanocne to bardzo ważny czas w chrześcijańskim kalendarzu liturgicznym. Człowiek w czasie wzmożonej ciszy, spokoju i kontemplacji powinien przygotowywać się na podniosły czas zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Zgodnie z tradycją, jest to jedno z najbardziej radosnych Świąt w kalendarzu. Radość i spokój mogą jednak zostać zmącone w okresie przygotowań do Świąt. Sprzątanie na ostatnią chwilę, zakupy w tłumie innych ludzi, gotowanie góry jedzenia oraz czasami przygotowanie małych upominków mogą być bardzo stresujące. Jak poradzić sobie ze świątecznym stresem, tak aby przeżyć ten czas i doświadczyć radości, która płynie z tego okresu? O tym w dzisiejszym artykule.

Zrób plan działania

Spróbuj przeanalizować, co może być Ci potrzebne i nie odkładaj kupna potrzebnych artykułów i rzeczy na ostatnią chwilę, aby długie kolejki w ostatnim dniu przed Świętami nie zabierały Ci czasu, ani spokoju ducha. Planowanie może stać się Twoim najlepszym przyjacielem, w szczególności bardzo pomocnym, w tym wymagającym czasie.

Zaangażuj rodzinę

Razem ze swoją rodziną postaraj się znaleźć jak najwięcej wspólnych zajęć. Wspólne przygotowywanie potraw, konkurs na najlepiej posprzątany pokój, nagrody dla domowników za umycie okien – to dobry sposób na spędzenie nieco więcej czasu razem. Jednocześnie jest to też metoda na małe odciążenie od nadmiaru pracy i domowych obowiązków.

Polecane dla Ciebie

Wysypiaj się

Uregulowanie rytmu dobowego i dostosowanie ilości przespanych godzin do potrzeb naszego organizmu może znacząco obniżyć poziom napięcia odczuwanego w ciągu dnia. Odpowiedni poziom energii zapewni nam lepszą odporność na sytuacje stresujące. Jeśli zmagasz się z trudnościami w zasypianiu możesz wspomóc się preparatami dostępnymi bez recepty. Możesz sięgnąć po świeżo zaparzane zioła – takie jak liść melisy, kwiat lawendy, gotowe mieszanki z dodatkiem szyszek chmielu, ziela passiflory lub wybrać gotowe preparaty w postaci nalewek lub syropów z wyciągiem z leczniczych ziół. Zredukują one stres i ułatwią zasypianie. Możesz także wspomóc się melatoniną lub innymi preparatami w postaci tabletek. Pamiętaj, by swój wybór skonsultować z farmaceutą, przekazać mu informacje o przyjmowanych przez Ciebie lekach, po to aby dobrany preparat był odpowiedni, najbardziej skuteczny i co najważniejsze, bezpieczny. 

Zadbaj o zdrową dietę

Pamiętaj, by zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią dawkę zdrowych tłuszczów, szczególnie tych, z grupy NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), w postaci takiej jak lubisz. Mogą to być gotowane ryby, orzechy, olej lniany lub gotowe preparaty w postaci łatwych do połknięcia kapsułek np. tran. Udowodnionym jest, że ich ilość w organizmie znacząco koreluje z naszą skłonnością do bycia drażliwym i gorszym zapamiętywaniem oraz kojarzeniem.

Nie zapomnij o witaminach z grupy B – zapewnią one prawidłową pracę układu nerwowego, złagodzą objawy zaburzeń snu, poprawią nastrój i koncentrację. 

Znajdź 30 minut dla siebie w ciągu dnia

Ta stosunkowo niewielka ilość czasu poświęcona w ciągu dnia przyniesie zarówno krótko- jak i długoterminowe korzyści. Dłuższy spacer z psem, przystanek autobusowy pokonany pieszo, przejechanie rowerem dystansu do pracy to sposób nie tylko na lepszą sylwetkę, ale także okazja na pobudzenie układu krążenia, dotlenienie tkanek, zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego, a także forma redukcji stresu. Już niewielki wysiłek fizyczny może okazać się wystarczającym bodźcem stymulującym wydzielanie takich neuroprzekaźników, jak serotonina, adrenalina, noradrenalina, które to biorą udział w poprawie naszego nastroju i samopoczucia.

Medytacja dobrą alternatywą

Ciekawym pomysłem na wykorzystanie swoich 30 minut w ciągu dnia może być poświęcenie go na medytację. Wyniki najnowszych badań dowodzą skuteczności redukcji stresu za pomocą technik relaksacyjnych MBSR (ang. Mindfulness-Based Stress Reduction), w tym właśnie medytacji. U chorych obserwowano złagodzenie objawów depresyjnych, redukcję uczucia niepokoju, poprawę nastroju, poprawę jakości życia oraz utrzymanie korzyści.

Nie wszystko musi być idealnie. Warto zrozumieć, że czas świąt jest czasem na Twój odpoczynek i relaks oraz duchowe przeżywanie świąt, a nie finałem konkursu na najczystszy dom roku. Pozwól sobie na małe niedociągnięcia za cenę spokojnego czasu spędzonego z rodziną lub w gronie przyjaciół.

Wesołych, rodzinnych i pełnych zdrowia Świąt Wielkanocnych, życzy mgr farm. Krzysztof Słomiak.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Marihuana – skutki palenia i wpływ na zdrowie. Marihuana a THC i CBD

    Zastanawiasz się, jakie są efekty zażywania marihuany, czy to narkotyk, czy uzależnia? Czy jest szkodliwa lub ma skutki uboczne? Jak długo działa? Jakie są skutki długotrwałego palenia? Jaki ma wpływ na płodność? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu. 

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Biofeedback – na czym polega? Zastosowanie u dzieci i u dorosłych. Trening biofeedback – efekty

    Biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne) to nieinwazyjna metoda terapii polegająca na monitorowaniu przez specjalne urządzenie zmian fizjologicznych organizmu. Ma to na celu lepsze rozpoznawanie wpływu myśli i uczuć na fizjologię, dzięki czemu pacjent może nauczyć się kontrolować te funkcje organizmu, nad którymi w normalnych warunkach nie można panować (fale mózgowe czy napięcie mięśni). Biofeedback jest wykorzystywany w terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami koncentracji, stanami lękowymi, depresją, nadpobudliwością, padaczką, zaburzeniami autystycznymi czy niską odpornością na stres.

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

  • Co to jest social jet lag? Jak zaburzenia naturalnego rytmu dobowego wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie?

    Badania sugerują, że tendencja do regularnego snu w ciągu tygodnia i nagła zmiana tego wzorca w weekendy jest niekorzystna dla zdrowia i niesie za sobą przyrost masy ciała, zwiększone ryzyko nowotworów, depresji, chorób serca i schorzeń przewlekłych, takich jak cukrzyca. Czym jest chronotyp i co ma wspólnego z naszym samopoczuciem? Jak uporać się z tzw. społecznym jet lagiem?

  • THC a zdrowie – dlaczego tetrahydrokannabinol jest niebezpieczny?

    THC, czyli tetrahydrokannabinol, to najpopularniejszy składnik konopi znany niemalże na całym świecie. Jego popularność sprawiła, ze jest równocześnie najlepiej przebadaną substancją zawartą w tej rodzinie roślin. Opinia publiczna łączy THC z właściwościami psychoaktywnymi i uzależniającymi. Co to jest THC? Jak wpływa na organizm? Test na THC co warto wiedzieć? Jak przebiega oczyszczanie organizmu z THC? Podpowiadamy. 

  • Kannabinoidy – czym są i jak działają? Jaki mają wpływ na zdrowie?

    Kannabinoidy to niezwykle intensywnie badana grupa składników pochodzenia roślinnego. Ogromne pieniądze kierowane ze źródeł państwowych oraz komercyjnych powodują, że wiemy o tych składnikach coraz więcej. Kto z nas nie słyszał o marihuanie lub olejku CBD? To najpopularniejsze produkty, które zawierają kannabinoidy. Jest ich jednak na rynku zdecydowanie więcej.  

  • „Urwany film” po spożyciu alkoholu. Co wtedy dzieje się z mózgiem?

    Nadużywanie alkoholu jest związane z wieloma długotrwałymi problemami zdrowotnymi. Jedną z konsekwencji może być upośledzenie funkcji poznawczych i pamięci. Niektóre osoby po spożyciu alkoholu wykonują różne czynności, nawet złożone zadania, o których potem nie pamiętają. Naukowcy odkryli mechanizm, który jest molekularną podstawą tego zjawiska i mają nadzieję, że lepsze zrozumienie problemu pozwoli zapobiec wielu negatywnym konsekwencjom.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij