Jesienny spadek odporności. Skąd się bierze?

Wraz z nadejściem jesiennych dni wielu z nas odczuwa spadek odporności. Szybciej dopada nas przeziębienie, katar czy angina. Skąd się bierze jesienny spadek odporności?

Znaczny wpływ na odporność ma styl życia, profilaktyka i czynniki z naszego otoczenia. Z całą pewnością możemy powiedzieć, że:
•    niewłaściwe odżywianie osłabia układ odpornościowy,
•    brak aktywności ma wpływ na odporność organizmu,
•    stres i napięcie emocjonalne sprawiają, że organizm jest bardziej podatny na infekcje,
•    przepracowanie i niewystarczająca ilość snu, osłabia siły obronne organizmu,
•    palenie papierosów, przez dostarczanie do organizmu substancji toksycznych, niszczy tzw. pierwszą linię obrony w naszym organizmie.

Co każdy z nas może zrobić, aby podnieść swoją odporność?

Prowadź zdrowy tryb życia. Wprowadź do diety pokarmy bogate w witaminy i mikroelementy. W diecie nie powinno zabraknąć witaminy C, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych włosowatych i wzmacnia ich ściany, przez co zwiększa się odporność błon śluzowych na zakażenia. Jej bogatym źródłem są kiszonki, czarna porzeczka, natka pietruszki, owoce cytrusowe. Wprowadź również do diety miód i czosnek, które pomagają zwalczać bakterie i wirusy. 

Znajdź czas na aktywność fizyczną każdego dnia. Aktywność ma wpływ na odporność organizmu. Zaleca się aby ćwiczenia trwały 30-60 minut i odbywały się minimum 3 razy w tygodniu. Nie zniechęcaj się jeśli nie uda ci się ćwiczyć przez taki czas, każda forma aktywności fizycznej jest dobra: spacery, pływanie, bieganie, jazda na rowerze.

Zadbaj o odpowiednią ilość snu i odpoczynek. Nie eksploatuj nadmiernie swoich możliwości fizycznych i intelektualnych, przemęczony organizm jest bardziej podatny na infekcje.

Dodatkowe wskazówki:

•    nie pal i unikaj przebywania w otoczeniu osób palących,
•    unikaj stresu i napięcia emocjonalnego,
•    hartuj organizm, stopniowo przyzwyczajaj organizm do niskich temperatur (hydroterapia, czyli chodzenie po wodzie, terapie ciepłem, sauna),
•    w okresie grzewczym nawilżaj powietrze w pomieszczeniach, suche powietrze wysusza śluzówki i niszczy barierę dla wirusów i bakterii,
•    nawilżaj również śluzówkę nosa (nawilżające krople do nosa, inhalacje) i gardła, pij dużo wody w ciągu dnia,
•    wietrz pomieszczenia w których przebywasz, również w chłodne dni,
•    unikaj wychłodzenia organizmu, ubieraj się „na cebulkę”,
•    wzmocnij swój układ odpornościowy - w aptece dostępne są tzw. immunostymulatory, np. wyciąg z jeżówki purpurowej (Echinacea purpurea), preparaty zawierające cynk, które pomagają chronić organizm przed infekcjami wirusowymi,
•    porozmawiaj z lekarzem o szczepieniach, w aptece dostępna jest m.in. szczepionka przeciwko grypie, którą wydaje się na podstawie recepty lekarskiej,
•    utrzymuj odpowiednią higienę w celu uniknięcia zakażenia (częste mycie rąk, unikanie bliskich kontaktów np. witania się uściskiem z osobą chorą).

Jeżeli w miejscu twojej pracy jest osoba, która kaszle i kicha, zasugeruj jej kilka dni wolnego. Uchronisz w ten sposób siebie i innych pracowników przed zarażeniem drogą kropelkową.

Bibliografia:

1] „Opieka farmaceutyczna w samoleczeniu wybranych chorób”, pod red. B.Filipek, 2011, wyd.MedpharmPolska
2] https://dieta.mp.pl/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus