Jak przytyć? Dieta na niedowagę - portal DOZ.pl
Jak przytyć? Dieta na niedowagę
Maria Brzegowy

Jak przytyć? Dieta na niedowagę

Podczas gdy większość z nas usilnie próbuje schudnąć, część, zupełnie odwrotnie – stara się przytyć. I choć „chudzielcom” zazdrości prawie każdy, oni sami, najczęściej, nie czują się najlepiej ze swoim wyglądem. Przyczyn niedowagi może być sporo, ale zwiększenie masy ciała wcale nie jest niemożliwe. Zobacz co można zrobić by na wadze zobaczyć wymarzone kilka kilogramów więcej.

Niedowaga – skąd problem niskiej masy

Przyczyn zbyt niskiej wagi może być mnóstwo. To najczęściej nieświadomość tego, że jemy zbyt mało w stosunku do swojego zapotrzebowania, zwłaszcza w przypadku osób bardzo aktywnych fizycznie (zarówno w obszarze zawodowym – np. praca na budowie, jak i rekreacyjnym – duży wysiłek sportowy początkującego zawodnika). 

Obok niewłaściwie zbilansowanej diety, powodem trudności w przytyciu, może być występowanie konkretnej jednostki chorobowej, która – przykładowo – przyspiesza przemianę materii i powoduje, że rośnie nasze zapotrzebowanie na energię (pot. kalorie). Taka sytuacja ma m.in. miejsce w przypadku niektórych chorób tarczycy, lub chorób nowotworowych. W tych ostatnich, zbyt niska masa ciała, która w dodatku postępuje, może stać się przyczyną niedożywienia będącego poważnym problemem komplikującym przebieg leczenia. 

I wreszcie – niedowaga to wynik przewlekłego stresu i braku higieny snu. Wiecznie zdenerwowani, zabiegani i niewyspani, siłą rzeczy zapominamy o regularnych posiłkach i niedojadamy.

Problem niedowagi może wynikać z wielu powodów. Może wiązać się z nieprawidłowo zaplanowaną dietą, codziennym stresem albo chorobą. Ważne by jak najszybciej poznać przyczynę trudności w przybieraniu na wadze.

Myślisz: „taki mam metabolizm – nigdy nie przytyje”

W praktyce dietetyka większość pacjentów to osoby, które w rzeczywistości jedzą mniej niż im się wydaje. W gabinecie często można usłyszeć:
- dużo jem, w zasadzie ciągle, a moja waga wciąż stoi w miejscu.

Po przeanalizowaniu kilku dni jadłospisu takiej osoby, najczęściej okazuje się, że pacjent może i je często, ale zazwyczaj są to porcje bardzo niewielkie, o bardzo niskiej kaloryczności. Jeśli dochodzi do tego wysoka aktywność fizyczna – bazując na stosowanej diecie, faktycznie ciężko zbudować wymarzone kilogramy.

Jeśli Twoim zdaniem jesz dużo, a lekarz wykluczył względy zdrowotne – udaj się do dietetyka. Wyliczycie razem Twoje zapotrzebowanie oraz jego pokrycie z dietą. Może się okazać, że dostarczasz sobie zbyt mało energii.

Polecane dla Ciebie

Jak przytyć? Dieta na zwiększenie masy ciała

Jedz regularnie
Podobnie jak w przypadku redukcji masy ciała, również i w celu jej zwiększenia należy jeść o stałych porach, w miarę równych odstępach. Podczas gdy osobie odchudzającej poleca się od 4 do 5 posiłków dziennie, Ty sięgaj po 6, a nawet 8 na dobę. Pamiętaj, że aby przytyć ok. 1 kg, powinieneś dostarczyć ok. 7000 kcal więcej niż wynosi Twoje zapotrzebowanie.

Zwiększ gęstość odżywczą posiłków
Do dań dodawaj produkty o wysokiej kaloryczności, takie jak: oliwa, miód, orzechy, pestki, nasiona, banany, awokado, płatki czy nasiona roślin strączkowych. Przykładowo, na śniadanie przygotuj jaglankę na tłustym mleku, dodaj banana, zmielone orzechy i miód. Na drugie śniadanie zjedz grahamkę skropioną oliwą, z plastrami awokado i dowolnym serem. Na obiad – zupę krem zagęszczoną rozgotowaną soczewicą i zapiekankę makaronową z tłustą rybą morską. W ramach podwieczorku wypij szejka owocowego z dodatkiem zmiksowanych płatków, z masłem orzechowym. Na kolację wybierz sałatkę z kaszy, twarogu, z ulubionymi warzywami, pestkami i domowym vinegret na oleju lnianym. Taki jadłospis jest nie tylko smaczny, w miarę niewielki objętościowo, ale i przede wszystkim zdrowy – pełny witamin, składników mineralnych oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

Hamburgery, pizza, chipsy czy słodycze może i mają sporo kalorii, ale nie przysłużą się Twojemu zdrowiu jeśli będziesz po nie sięgać każdego dnia. Zbuduj swoją dietę naturalnymi produktami – bogatymi w składniki mineralne oraz witaminy.

Zdrowo podjadaj
Podjadanie nigdy nie jest do końca zdrowe, teoretycznie nie powinno mieć miejsca. Jeśli jednak przekąski nie zmniejszają Twojego apetytu na główne posiłki, naszym zdaniem możesz po nie sięgać. Niech w miseczce na stole zawsze stoją ulubione orzechy i niesiarkowane suszone owoce. Zamiast słodyczy, wybierz wafle z masłem orzechowym 100%. Możesz też upiec domowe ciasto z sezonowymi owocami, owsiane ciastka, albo przygotować domowe budynie, kisiele albo puddingi (np. chia na mleku kokosowym z musem borówkowym).

Gdy niedowaga wiążę się z niedożywieniem, sięgnij po odżywki medyczne
W grupie preparatów medycznych znajdują się suplementy zwane ONS (DPS) – z ang. oral nutrition supplements. To doustne odżywki medyczne / żywieniowe, których zadaniem jest zwiększenie wartości codziennej diety pacjenta, w sytuacji gdy nie jest on w stanie uczynić tego zwyczajnym jadłospisem (zazwyczaj grupa pacjentów onkologicznych, niedożywionych lub z innymi chorobami wiążącymi się ze spadkiem masy ciała). Te najbardziej znane i najszerzej dostępne występują w formie drinków (zw. nutridrinkami) – przypominających małe jogurty. W niewielkiej objętości (ok. 125-200 ml) zawierają aż 300-400 kcal, a ponadto białko, witaminy i minerały. Dostępne są tylko w aptekach, a wyboru tego właściwego powinien dokonać lekarz, dietetyk albo pielęgniarka. Ich smak jest bardzo słodki, stąd szybko mogą stać się odstręczające (zwłaszcza dla kogoś kto ma problem z apetytem). Warto wtedy porozmawiać ze specjalistą – może odżywkę należy zmienić, albo spróbować dodać ją do gotowych potraw, np. zupy kremu albo deseru (najczęściej).

Odżywki medyczne, choć wyglądem przypominają jogurty, nie są nimi! Warto dokładnie poznać instrukcję ich stosowania – sztandarowym założeniem jest ich powolne picie, nawet i cały dzień. Zbyt szybkie przyjęcie może bowiem wywołać biegunkę. Drinki nie powinny zastępować posiłku – są raczej uzupełnieniem całodziennej diety. Najlepiej pić je lekko schłodzone, przez słomkę. Sprawdzone przez nas smaki to czekoladowe i kawowe – są mniej mdłe niż truskawka czy wanilia.

Walcząc z niedowagą, nie zapominaj o zasadach zdrowego odżywiania
Jak już wspomnieliśmy wcześniej – kaloryczne fast-foody czy wysoko przetworzone przekąski nie są dobrym rozwiązaniem. Podstawą jest zdrowe żywienie oparte o aktualnie dostępne zalecenia specjalistów. Sięgaj przede wszystkim po warzywa i owoce (z tej grupy sporo kalorii mają m.in. banany, winogrono, mango, ananas, awokado), następnie produkty zbożowe z pełnego przemiału (najlepiej kasze i płatki zbożowe), najlepszej jakości białko (do wyboru chude mięso, ryby morskie albo / i nasiona roślin strączkowych) oraz tłuszcze (dodawane na zimno, nierafinowane oleje roślinne takie jak oliwa, olej lniany, a także nasiona, pestki i orzechy; te ostatnie można zmielić lub rozetrzeć w moździerzu i dodawać do ulubionych potraw).

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa w poprzednich latach, dziś możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij