×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Dynia – warzywo dla zdrowia i urody

W Polskiej tradycji jesień na stole i w garnku zwiastują przede wszystkim grzyby. Muszą one jednak jednak od dłuższego czasu walczyć o uwagę z dynią, zyskującą coraz większą popularność dzięki nowym smakowitym odmianom. Dynia bije na głowę kurki czy maślaki nie tylko obfitością składników odżywczych, ale też kulinarną wszechstronnością.

Jedz dynię na zdrowie!

Dynia jest bogata w potas, ma sporo fosforu oraz wapnia i mnóstwo beta-karotenu, któremu zawdzięcza intensywnie pomarańczową barwę. Jako jeden z niewielu pokarmów zawiera także witaminę B11, pomocną przy zaburzeniach krzepliwości krwi. Jej zaletą jest również niska kaloryczność (28 kalorii w 100 gramach) oraz brak sodu, dzięki czemu powinny ją polubić osoby dbające o linię. Ze względu na wysoki indeks glikemiczny nie jest polecana cukrzykom. Co ważne, dynia nie traci składników odżywczych po ugotowaniu, więc będzie równie cenna dla zdrowia także w postaci przetworzonej.

Właściwości cenne dla zdrowia ma nie tylko pomarańczowy miąższ dyni, ale również jej pestki, będące wyjątkowo pożywną przekąską. Są bogate w magnez, fosfor i mangan – 100 gramów nasion całkowicie pokrywa zapotrzebowanie organizmu na te pierwiastki. To samo dotyczy cynku – całość zapotrzebowania u kobiet i połowa u mężczyzn. Warto o tym pamiętać, ponieważ ten pierwiastek jest odpowiedzialny za zdrową cerę, a w przypadku panów chroni prostatę i poprawia żywotność plemników. Szczególne właściwości ma olej wyciskany z pestek dyni. Nie można go podgrzewać, ale świetnie nadaje się do sałatek, natomiast jedzony regularnie zapobiega miażdżycy, łagodzi dolegliwości wątroby i wzmacnia serce.

Miąższ i pestki dyni cenne dla urody

Kosmetyczne właściwości dyni różnią się w przypadku miąższu oraz pestek. Właśnie z nich powstaje cenny i aromatyczny olej bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe. Wmasowany w skórę nawilża ją, poprawia jej napięcie, spłyca zmarszczki, koi podrażnienia i wspomaga procesy regeneracyjne. Kolejną z jego zalet jest wspieranie kuracji antycellulitowych.

Smakowity miąższ dyni zawdzięcza intensywny kolor wysokiej zawartości beta-karotenu, wskazującego na dużą obecność odmładzającej witaminy A, a także C i E, które również uczestniczą w walce z wolnymi rodnikami wywołującymi pierwsze oznaki starzenia.

Dzięki występowaniu witamin z grupy B dynia chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem i ułatwia zwalczanie stanów zapalnych cery. Enzymy zawarte w miąższu delikatnie złuszczają naskórek, co również przyczynia się do jego odnowy. Po dyniowe kosmetyki lub maseczki powinny sięgnąć też osoby z cerą skłonną do przetłuszczania i trądziku, ponieważ zawiera dużo potasu.

Co można zrobić z dyni?

By w pełni wykorzystać zdrowotne właściwości dyni, konieczna jest wiedza na temat jej przyrządzania. Jak wspomnieliśmy wcześniej, jej pestki świetnie sprawdzają się jako przekąska między posiłkami, a olej jest smakowitym dodatkiem do sałatkowego dressingu. Najciekawsze dania powstają na bazie dyniowego miąższu, z którego można przyrządzić m.in. kremową zupę, tartę, zapiekankę, ciasto bądź konfiturę. Dynia łagodzi smak dań słonych oraz wytrawnych i dobrze komponuje się z deserami, więc jest niezwykle wszechstronna. W Polsce najczęściej spotyka się trzy odmiany tego warzywa. Najpopularniejsza jest zwyczajna, kojarzona z lampionami na Halloween, ale coraz częściej pojawia się także dynia hokkaido – znacznie mniejsza, o skórce w barwie pomarańczu wpadającego w czerwień, a także odmiana piżmowa – żółta i podłużna, przypominająca gruszkę. Dynia zwyczajna najlepiej nadaje się do marynowania i tworzenia sosów do mięs, wzbogaconych o inne warzywa i przyprawy. Odmiana hokkaido ma jadalną skórkę i sprawdza się w wersji pieczonej, na słono lub słodko, w formie nadziewanej oraz jako baza do gęstych, kremowych zup. Bardzo podobne kuchenne zastosowanie ma gruszkowata dynia piżmowa, która po upieczeniu nabiera maślanej nuty i wypada szczególnie smakowicie jako baza marmolady lub potrawki z dodatkiem mięsa.


Podziel się: