Odchudzasz się? Unikaj pułapek!
Ewa Gąsecka

Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

To , ile jemy zależy w dużym stopniu nie od głodu i pojemności naszego żołądka, a od sygnałów z otoczenia. Opakowania, wielkość naczyń, kolory, zapachy, towarzystwo – wszystko to ma wpływ na wielkość porcji.

Więcej kupię = więcej zjem

Wielkość opakowania ma bardzo duże znaczenie. Gdy w kinie kupujesz duży popcorn, zjesz duży, do końca, choćby już od połowy nie smakował tak dobrze jak na początku. Gdy kupisz średni, zjesz średni i na pewno nie będzie Ci niczego brakować.

Porcja to porcja, zakodowane mamy w głowie, że jemy ją do końca. Rzadko w sklepie możemy spotkać małe opakowania jakiegoś produktu – np. orzeszków – a jeżeli są to cena jest ich stosunkowo wysoka. Duże opakowania są ekonomiczne, więc kupujemy je, oczywiście nie mając zamiaru zjeść wszystkiego naraz. Jakież jest nasze zdziwienie, gdy paczka 200g znika w bardzo krótkim czasie – dla naszego mózgu porcja to porcja, trzeba zjeść do końca, niezależnie czy to jest 75g czy 200. Producenci świetnie o tym wiedzą, więc powiększają opakowania, dodają np. „30% gratis” aby kupić ich produkt i wcale nie liczą na to, że rozłożysz to sobie na 2 dni – po prostu zjesz więcej a następnego dnia przyjdziesz po następny.

Jak sobie z tym radzić? Jeżeli kupujesz duże opakowanie jakiejś przekąski – po przyjściu do domu podziel je na mniejsze porcje, popakuj, schowaj i wyjmuj po jednej gdy masz ochotę.

Wielkość talerza

Duże znaczenie ma wielkość talerza na który nakładamy jedzenie. Nasze mamy i babcie miały o wiele mniejsze talerze obiadowe niż te, które kupujemy obecnie. W restauracjach podają nam jedzenie na ogromnych talerzach i półmiskach, tak że porcja może wydawać nam się mała. Podana na mniejszym optycznie wyglądałaby na większą. Jeżeli nakładasz sobie jedzenie, na duży talerz nałożysz więcej niż na mniejszy. Dlatego jedz posiłki z mniejszych talerzy, pamiętaj że jemy również oczami i do mózgu popłynie sygnał ; „to jest duża porcja i na pewno się nią najem”.

Prościej, znaczy mniej

Następna pułapka to różnorodność pokarmów. Najłatwiej jest nam tego doświadczyć na przyjęciu lub będąc w hotelu, gdzie mamy opcję posiłków typu „szwedzki stół”. Kosztując po trochu wszystkiego, zmieniając smaki zjadamy o wiele więcej, niż gdyby podano nam jedną potrawę. Zjemy więcej lodów mając do wyboru różne smaki, niż gdyby był dostępny tylko jeden. Nawet różnica w wyglądzie ma znaczenie – przeprowadzono eksperyment, w którym badani zjedli więcej kolorowych M&M-sów niż ci, którzy mieli dostęp do jednokolorowych, chociaż smakują one tak samo. Jeżeli chcemy zjeść mniej – przygotowujmy dla siebie posiłki bardziej jednorodne – np. jeden rodzaj mięsa w jednym posiłku czy jeden rodzaj dodatku do pieczywa, nie mówiąc już o jednym gatunku chleba.

Schowaj jedzenie

Nawet gdy nie jesteśmy głodni, widok i zapach ulubionej potrawy może złamać nasze postanowienie aby nie jeść między posiłkami. Talerzyk z ciastkami na biurku Twojej koleżanki w pracy może nie pozwolić Ci spokojnie pracować i wytrwać do drugiego śniadania. Słodycze kupione dla Twojego dziecka leżące na stole w kuchni będą Cię kłuć w oczy za każdym razem gdy tam wchodzisz. Jaka jest na to rada? Poprosić współpracowników, domowników aby na wierzchu, w zasięgu wzroku nie leżało nic do jedzenia poza warzywami i owocami. W lodówce na poziomie wzroku umieść zdrowe produkty, a te które są dla Ciebie pokusą niech będą ukryte w mało przejrzystych pojemnikach.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Dlaczego tyjemy zimą?

    Wiele osób zauważa, że późna jesień i zima nie jest łatwym okresem do odchudzania. Tłumaczymy sobie, że w tym okresie mniej się ruszamy i potrzebujemy kalorii do ogrzania organizmu, stąd te 2-3 kilogramy więcej w marcu. Czy rzeczywiście taka jest rzeczywistość?

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij