Dziecko z autyzmem pogrązone w swoim świecie
Weronika Babiec

Zespół Aspergera a autyzm – czy to ta sama choroba?

Zespół Aspergera i autyzm to dwie zbliżone do siebie jednostki chorobowe. Choć pozornie przejawiają się w ten sam sposób, występują pomiędzy nimi pewne określone różnice, które należy mieć na uwadze, przystępując do diagnostyki tych chorób. 

Autyzm i zespół Aspergera to zaburzenia, w których przebiegu obserwowane są nieprawidłowości w sferze interakcji społecznych, w rozwoju mowy oraz w codziennych zachowaniach. Na pozór może wydawać się, że autyzm i zespół Aspergera mają wiele podobieństw. Trzeba jednak wiedzieć, że, że występuje między nimi kilka istotnych różnic. Jakie są kryteria różnicowe autyzmu a zespołu Aspergera?

Autyzm – przyczyny i objawy

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe podporządkowane w ICD-10 do kategorii całościowych zaburzeń rozwojowych. Zarówno w ICD-10, jak i DSM-5 wyróżniane są poszczególne podtypy autyzmu:

  1. Autyzm dziecięcy (wczesnodziecięcy)  w tym przypadku objawy autyzmu diagnozowane są przed 3. rokiem życia i jednocześnie obserwowane są zaburzenia w trzech obszarach charakterystycznych dla triady autystycznej: interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania.
  2. Autyzm atypowy – od autyzmu dziecięcego różni się przede wszystkim wiekiem, a mianowicie późniejszym występowaniem objawów. Co więcej, w przypadku autyzmu atypowego nie wszystkie trzy kryteria diagnostyczne muszą być spełnione.
Warto wspomnieć o tym, że nowa klasyfikacja ICD-11 obowiązująca od stycznia 2022 roku wprowadziła zmiany w zakresie zarówno autyzmu, jak i zespołu Aspergera. Główną zmianą było zastąpienie pojęcia „całościowe zaburzenia rozwojowe” pojęciem „spektrum autyzmu”.

Objawy autyzmu zazwyczaj zaczynają się przed 3. rokiem życia. Wówczas obserwowane są nieprawidłowości w 3 sferach:

  1. interakcji społecznej,
  2. komunikacji,
  3. powtarzalnych i stereotypowych zachowań.

Wśród niektórych symptomów występujących w przebiegu autyzmu wymienia się:

  • brak zainteresowania rozmową lub/i zabawą z rówieśnikami,
  • brak reagowania na własne imię,
  • nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, zapach i jednocześnie silne reakcje w odpowiedzi na bodźce, np. zakrywanie uszu,
  • brak zainteresowania ludźmi,
  • brak naśladownictwa,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • unikanie kontaktu wzrokowego,
  • nieadekwatne wypowiedzi do sytuacji,
  • brak zastępowania opóźnionego rozwoju mowy innymi alternatywnymi źródłami komunikacji, np. gestami, czy mimiką,
  • przywiązanie do rutyny,
  • trudności z przystosowaniem się do zmian,
  • powtarzanie słów/zachowań,
  • wielokrotne powtarzanie ruchów,

Jakie są przyczyny autyzmu? Mimo wielu badań, do tej pory nie zostały poznane konkretne przyczyny autyzmu. Uważa się, że w rozwoju zaburzenia duże znaczenie ma genetyka, ponieważ niektóre geny i mutacje powiązane są z częstszym występowaniem zaburzenia. Ponadto jako przyczyny autyzmu można podejrzewać infekcje wirusowe w ciąży, wyższy wiek rodziców oraz wcześniactwo. Autyzm częściej występuje również u bliźniąt jednojajowych.

Zespół Aspergera – przyczyny i objawy

Zespół Aspergera w ICD-10 podobnie, jak autyzm przyporządkowany został do kategorii całościowych zaburzeń rozwojowych. W ICD-11 zaś jest on przyporządkowany do kategorii „spektrum autyzmu”. Zespół Aspergera może być zdiagnozowany u osób w każdym wieku, niemniej jednak najczęściej rozpoznaje się go u dzieci rozpoczynających naukę wczesnoszkolną, ok. 811 roku życia.

Dowiedz się więcej na temat zespołu Aspergera na DOZ.pl

Jakie są cechy dziecka z Aspergerem? Objawy zespołu Aspergera mogą niejako przypominać te obserwowane w autyzmie, ale ich przebieg i nasilenie jest o wiele łagodniejsze. U dzieci z podejrzeniem Aspergera obserwuje się m.in.:

  • problemy w interakcjach społecznych,
  • brak umiejętności pracy w grupie,
  • powtarzalne rutynowe zachowania,
  • wzmożona nadwrażliwość na bodźce z zewnątrz,
  • specyficzne zaburzenia mowy  słownictwo jest bogate, perfekcyjne, często nieadekwatne do wieku,
  • trudności z nawiązywaniem relacji,
  • zainteresowanie jedną, wąską dziedziną,
  • powtarzalne zachowania,
  • przeciętny lub ponadprzeciętny iloraz inteligencji,
  • świetna pamięć.

Wśród przyczyn zespołu Aspergera wymienia się mutacje genetyczne, infekcje wirusowe w trakcie ciąży, uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, infekcje mózgu, a także wyższy wiek ojca powyżej 40. roku życia.

Powiązane produkty

Różnice między zespołem Aspergera a autyzmem

Jakie są różnice i podobieństwa między zespołem Aspergera a autyzmem? Oba zaburzenia zaliczane są do zaburzeń ze spektrum autyzmu. Do ich diagnozy wykorzystywane są podobne kryteria diagnostyczne, niemniej jednak nasilenie i występowanie objawów w przebiegu tych zaburzeń będzie się od siebie różnić.

Jedną z największych różnic między zespołem Aspergera a autyzmem jest to, że w przypadku zespołu Aspergera nie obserwuje się braku ogólnego opóźnienia lub upośledzenia rozwoju mowy i funkcji poznawczych. Rozwój mowy w przypadku osób z zespołem Aspergera przebiega w większości przypadków prawidłowo. Dzieci potrafią się komunikować, jednak bardzo często w swoich wypowiedziach używają profesjonalnych, nieadekwatnych do ich wieku sformułowań. Z kolei dzieci z autyzmem mają nie tylko opóźniony rozwój mowy, ale jednocześnie nie wykorzystują ani mimiki, ani gestów jako alternatywnych sposobów komunikowania się z innymi.  

Osoby z zespołem Aspergera mimo tego, że przejawiają nieprawidłowości w sferze społecznej, w komunikacji i interakcjach społecznych radzą sobie o wiele lepiej niż osoby z autyzmem. Z tego powodu osoby z Aspergerem są w stanie lepiej przystosować się do rzeczywistości. Ponadto osoby te cechuje przeciętny lub ponadprzeciętnych poziom inteligencji.

Autyzm wysokofunkcjonujący a zespół Aspergera

Autyzm wysokofunkcjonujący to potoczne określenie wykorzystywane do charakterystyki pewnej grupy osób z autyzmem. Pojęcie to używane jest w odniesieniu do osób ze zdiagnozowanym autyzmem, które dobrze radzą sobie w codziennym funkcjonowaniu. Są one w stanie nawiązywać relacje z innymi oraz je podtrzymywać. Autyzm wysokofunkcjonujący często zestawiany jest również z zespołem Aspergera, uznawanym za łagodniejszą formę autyzmu.

Autyzm a zespół Aspergera – różnice diagnostyczne

Do diagnozy autyzmu wykorzystywany jest m.in. kwestionariusz przesiewowy M-CHAT, który pozwala rozpoznać wczesne objawy zaburzenia u dzieci. Wśród osób z podejrzeniem zespołu Aspergera wykorzystuje się z kolei test dla dzieci AQ, będący również testem przesiewowym. Wysokie wyniki w obu testach są natomiast wskazaniem do dalszej diagnostyki przeprowadzanej już pod okiem specjalistów.

  1. Korendo, M. Kryteria diagnozy różnicowej autyzmu i zespołu Aspergera.
  2. Skawina, B. (2016). Autyzm i zespół Aspergera. Objawy, Przyczyny, Diagnoza I Współczesne Metody Terapeutyczne.
  3. Tolak, K., Sybilski, J. A. (2007). Zespół Aspergera – autyzm łagodny czy odrębna jednostka chorobowa? Asperger syndrome – mild autism or independent disease? Pediatria Polska" vol. 82, Issue 3, s. 233-238
  4. Wojciechowska, A. Charakterystyka języka i komunikacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zespół Aspergera – objawy, diagnoza u dzieci i dorosłych. Zaburzenie ze spektrum autyzmu

    Zespół Aspergera to zaburzenie neurorozwojowe nazywane potocznie łagodniejszą formą autyzmu. Zgodnie ze statystykami dotyczy nawet 4% osób na świecie, a jego objawy mogą różnić się w zależności od indywidualnego przypadku. Jak objawia się zespół Aspergera u dzieci i dorosłych? Jakiego wsparcia potrzebują osoby z tym zaburzeniem?

  • Dieta w zaburzeniach lękowych. Co jeść, a czego unikać przy stanach lękowych?

    Zaburzenia lękowe dotykają znaczny odsetek dorosłych i dzieci. Osoby z zaburzeniami zmagają się z przewlekłym lękiem i stresem, który często powoduje cierpienie psychiczne i znaczne upośledzenie funkcjonowania pacjentów w wielu sferach ich życia. Tymczasem odpowiednia dieta w zaburzeniach lękowych może korzystnie wpływać na zdrowie układu nerwowego i pomagać w łagodzeniu objawów zaburzeń lękowych.

  • ADHD u dzieci – przyczyny, objawy, leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej

    ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) jest jednym z najczęstszych zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Do objawów pozwalających rozpoznać ADHD należą: nadpobudliwość, zaburzenia koncentracji oraz impulsywność. Nieleczone ADHD prowadzi do rozwoju problemów emocjonalnych, trudności w funkcjonowaniu społecznym, do obniżenia osiągnięć w nauce oraz do problemów w kontaktach z rówieśnikami. Jak rozpoznać to zaburzenie i jak pomóc dziecku z ADHD?

  • ADHD wieku dorosłego – jak sprawdzić, czy masz? Jakie są objawy?

    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, inaczej nazywany zespołem hiperkinetycznym, jest zaburzeniem charakteryzującym się stałymi wzorcami zachowań. Wzorce te składają się na trzy główne objawy: trudności z utrzymaniem skupienia uwagi, problemy z kontrolą impulsywności oraz nadmierna aktywność ruchowa. Jest to zaburzenie, które najczęściej kojarzy się z okresem dzieciństwa (szczyt rozpoznań ADHD przypada na 7. rok życia). Jednakże występowanie ADHD nie jest ograniczone tylko do dzieci. W rzeczywistości wielu dorosłych również zmaga się z tym stanem. Jak sprawdzić występowanie ADHD u osoby dorosłej? Jak sobie z nim radzić?

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Wpływ energetyków na ADHD, stany lękowe i depresję u dzieci oraz dorosłych

    Najnowszy przegląd badań naukowych wskazuje na coraz większą liczbę dowodów dotyczących szkodliwego wpływu picia energetyków na zdrowie, szczególnie wśród dzieci i osób do 21. roku życia.

  • Stres w ciąży może wpływać na zachowania dziecka

    - Proszę zdrowo się odżywiać i jak najwięcej odpoczywać – wiele kobiet w ciąży dostaje takie zalecenia od swojego lekarza. Druga z porad nie wynika wyłącznie z często uciążliwych, fizycznych aspektów tego stanu, ale w równiej mierze dotyczy unikania stresu. Naukowcy z Kanady odkryli, w jaki sposób może on odbijać się na zdrowiu dziecka.

  • Zaburzenia hormonalne u dzieci i nastolatków – jak się objawiają? Najczęstsze zaburzenia endokrynologiczne u dzieci

    Zaburzenia hormonalne u dzieci mogą mieć różne przyczyny, ponieważ układ hormonalny buduje wiele narządów kontrolujących rozmaite funkcje w organizmie. Najczęściej występującymi schorzeniami endokrynologicznymi u pacjentów pediatrycznych są zaburzenia związane z nieprawidłowym wydzielaniem hormonów przysadki mózgowej, hormonów wzrostu oraz hormonów płciowych. Jak rozpoznać zaburzenia hormonalne u dziecka?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

logo Telemedi

Usługę zdalnej konsultacji z lekarzem świadczy Telemedi.
Regulamin świadczenia usługi dostępny jest tutaj.