WWR – czym jest wczesne wspomaganie rozwoju? Jak przebiega terapia WWR u dzieci?
Mateusz Burak

WWR – czym jest wczesne wspomaganie rozwoju? Jak przebiega terapia WWR u dzieci?

WWR (wczesne wspomaganie rozwoju) to zespół działań diagnostycznych oraz terapeutycznych skierowany do dzieci od urodzenia do lat 7, który ma celu poprawę funkcjonowania w obszarze rozwojowym, w którym maluch prezentuje opóźnienia, zaburzenia. WWR prowadzone jest jednocześnie przez wielu specjalistów, dzięki czemu skuteczność terapii jest bardzo wysoka. Wskazania do wczesnego wspomagania rozwoju obejmują m.in. opóźnienia mowy, opóźnienia rozwoju psychoruchowego, zaburzenia emocjonalne, autyzm, ADHD, niepełnosprawność intelektualną.

WWR – na czym polega? 

WWR, czyli wczesne wspomaganie rozwoju, to kompleksowe, multidyscyplinarne działania mające wspomóc rozwój psychomotoryczny dziecka już na bardzo wczesnym etapie. Pomoc polega na interwencjach terapeutów, którzy posiadają odpowiednie kompetencje do tego, aby ułatwić dziecku z trudnościami osiąganie nowych umiejętności, są to m.in. psycholog, logopeda, pedagog, terapeuta SI.

Inicjacja tego rodzaju interwencji musi być poprzedzona specjalistycznymi badaniami lekarskimi oraz oceną właściwych instytucji o potrzebie takiego kształcenia. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, jak wskazuje sama nazwa, powinno zostać wdrożone najwcześniej jak to możliwe. Dlatego też kluczową rolę odgrywa tutaj obserwacja rodziców, którzy w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących rozwoju swojej pociechy powinni udać się po pomoc do specjalistów w tej dziedzinie. 

Wczesne wspomaganie rozwoju – wskazania do terapii

Wspomaganie rozwoju dziecka można uzyskać w konkretnych przypadkach – w sytuacji, kiedy stwierdzone zostaną określone rodzaje zaburzeń, mogące rzutować na funkcjonowanie w przyszłości. 

Do niepełnosprawności oraz dysfunkcji uprawniających do uzyskania WWR zaliczane są: 

  • autyzm,
  • zespół Aspergera,
  • ADHD,
  • dysfunkcje mowy, wzroku oraz słuchu,
  • niepełnosprawność intelektualna,
  • nieprawidłowy rozwój psychoruchowy,
  • niepełnosprawność ruchowa,
  • niepełnosprawność sprzężona,
  • afazja.

O rodzaju terapii oraz interwencji specjalistów z danych dziedzin wspomagających rozwój dziecka decyduje zespół WWR. W zależności od prezentowanych przez dziecko zaburzeń, określa on, jakie zajęcia będą niezbędne.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – jak przebiegają diagnoza i terapia? Kto prowadzi zajęcia w ramach WWR?

Przy podejrzeniu przez rodziców zaburzeń, dysfunkcji, które zostały wymienione wyżej należy w pierwszej kolejności udać się do lekarza. Powinien to być pediatra lub inny lekarz specjalista. W przypadku stwierdzenia, że istnieje potrzeba diagnostyki, może on skierować małego pacjenta na dalsze badania oraz konsultacje.

Diagnozę oraz terapię WWR prowadzą terapeuci specjalizujący się w pracy nad poszczególnymi obszarami rozwojowymi:

  • psycholog,
  • pedagog,
  • logopeda i neurologopeda,
  • fizjoterapeuta,
  • terapeuta integracji sensorycznej.

Dowiedz się więcej na temat tego, czym są zaburzenia integracji sensorycznej.

Terapia WWR – skuteczność

Kluczem do skuteczności działań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju jest współpraca kilku specjalistów. Pozwala to na ustalenie programu terapii, celów oraz w razie potrzeby modyfikację takich działań. Pomoc można uzyskać od specjalistów z zakresu logopedii, fizjoterapii, psychologii. W wielu przypadkach bardzo istotne będą również terapia pedagogiczna, terapia ręki czy terapia integracji sensorycznej. Warto zaznaczyć, że takie działania są bezpłatne. Warunkiem jest uzyskanie specjalistycznej opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. 

Dzieci poddane WWR mają szanse na zmniejszenie lub nawet pokonanie trudności w różnych sferach życia. Podczas zajęć pracuje się zarówno nad obszarem poznawczy, społecznym, emocjonalnym, jak i ruchowym. 

WWR – jak uzyskać opinię? Zasady organizacji WWRD

Podstawą prawną do uzyskania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257).

Dodatkowymi dokumentami, w oparciu o które można uzyskać wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest ustawa o prawie oświatowym i rozporządzenie MEN. Opinia o potrzebie WWR wydawana jest na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych, do którego muszą być dołączone odpowiednie dokumenty: opinie specjalistów, dokumentacja medyczna, wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych.

Każdemu dziecku po pozytywnym zaopiniowaniu przysługuje maksymalnie 8 godzin zajęć w ciągu miesiąca. Istnieją jednak pewne wyjątki i w przypadku, gdy organ prowadzący daną placówkę wyrazi na to zgodę, to wymiar terapii może ulec zwiększeniu. Pojedyncza terapia trwa zazwyczaj około 60 minut. 

Należy zaznaczyć, że placówki organizujące zajęcia w ramach WWR muszą spełniać ściśle określone kryteria, które są zawarte we wspomnianym wcześniej rozporządzeniu MEN. Poza instytucjami publicznymi, funkcjonują także placówki prywatne. Poszukując właściwego miejsca dla swojego dziecka, warto wiedzieć, że tego rodzaju zajęcia mogą być organizowane w następujących miejscach:

  • placówki rewalidacyjno-wychowawcze
  • szkoły specjalne,
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  • ośrodki szkolno-wychowawcze,
  • specjalne ośrodki wychowawcze,
  • poradnie specjalistyczne.

Dużą zaletą zajęć prowadzonych w ramach WWR jest indywidualnie dopasowany program terapii. Wpływa to znacząco na efektywność postępowania z dzieckiem, prowadzi do uzyskania bardzo pozytywnych rezultatów. Dodatkowym atutem jest możliwość uczestnictwa opiekuna w zajęciach, zaangażowania w terapię. Przez to można ją rozszerzyć, kontynuować w domu, stosować zalecenia specjalisty, które na pewno przyśpieszą osiągnięcie zamierzonego celu. Najlepszym sposobem na znalezienie odpowiedniej placówki jest wyszukanie odpowiednio sprofilowanych ośrodków w Internecie. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Bostonka – przyczyny, objawy, leczenie choroby bostońskiej

    Bostonka to choroba zakaźna wywoływana przez enterowirusy, najczęściej wirusa Coxsackie A16. Dotyka głównie dzieci do 5. roku życia, choć mogą na nią zachorować także dorośli. Nazywana jest chorobą dłoni, stóp i jamy ustnej (HFMD), ponieważ jej najbardziej charakterystycznym objawami są wykwity skórne (bolesne, nieswędzące pęcherzyki) występujące na podeszwach stóp, dłoniach oraz na błonie śluzowej jamy ustnej. Sprawdź, jak można się zarazić oraz jak leczy się chorobę bostońską.

  • Katar u niemowlaka – przyczyny i domowe sposoby

    Katar u niemowlaka może mieć różne przyczyny, najczęstszą z nich są niegroźne infekcje wirusowe. Duża ilość zalegającej wydzieliny powoduje trudności z oddychaniem, a to z kolei wywołuje rozdrażnienie dziecka, uniemożliwia spokojny sen, utrudnia karmienie. Wśród sposobów walki z katarem u niemowlęcia znajdują się m.in. stosowanie wody morskiej do nosa, kropli do nosa, plastrów do aromaterapii czy inhalacje. 

  • Refluks u niemowlaka – przyczyny, objawy, leczenie choroby refluksowej przełyku u dzieci

    Refluks u noworodka czy niemowlaka często bywa przez rodziców mylony z ulewaniem. Jednak regurgitacje to zjawisko fizjologiczne i jeśli nie towarzyszą mu dodatkowe objawy, nie wymaga interwencji lekarskiej. Jeżeli natomiast cofaniu się treści żołądkowej do jamy ustnej dziecka towarzyszą wymioty, nawracające infekcje dróg oddechowych, problemy z karmieniem, snem czy przybieraniem na wadze przez malucha, należy podejrzewać refluks żołądkowo-przełykowy. Należy także pamiętać, że refluksowi może w ogóle nie towarzyszyć ulewanie, a jedynymi symptomami schorzenia są płacz czy prężenie się i odginanie głowy podczas karmienia (zespół Sandifera).

  • Zaburzenia łaknienia u dzieci – co robić, gdy dziecko jest niejadkiem?

    Zaburzenia łaknienia u dzieci, objawiające się obniżonym apetytem lub wybiórczością pokarmową, mogą mieć rozmaite przyczyny. Mogą być stanem fizjologicznym, niewymagającym leczenia (często dotyczy to dzieci w wieku od 1 do 5 lat), lecz mogą również być objawem choroby (np. schorzeń układu pokarmowego, oddechowego, nerwowego). Problemy z apetytem nierzadko towarzyszą dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mogą mieć także podłoże emocjonalne. Zaburzenia łaknienia często wymagają wielospecjalistycznego podejścia – współpracy pediatry, lekarzy specjalistów, logopedy, psychologa.

  • Dysplazja stawu biodrowego – przyczyny i objawy. Leczenie wady wrodzonej stawu biodrowego

    Dysplazja stawu biodrowego to najczęściej występująca wada wrodzona wykrywana u noworodków, która pogłębia się wraz z rozwojem dziecka. Częściej dotyczy dziewczynek niż chłopców, może być jednostronna lub dwustronna, a nieleczona może prowadzić do poważnych zmian zwyrodnieniowych oraz do przewlekłego bólu i problemów z poruszaniem się. Dysplazja biodra, jeśli jest wcześnie wykryta, rokuje całkowity powrót do zdrowia.  Jak rozpoznać dysplazję stawów biodrowych?

  • Wizyta patronażowa pediatry – czym jest i jak przebiega?

    Wizyta patronażowa pediatry ma miejsce między 1. a. 4 tygodniem życia dziecka. W trakcie wizyty lekarz bada najważniejsze parametry noworodka, które służą do oceny, czy dziecko prawidłowo adaptuje się do życia pozałonowego. Co warto wiedzieć o wizycie patronażowej pediatry? 

  • USG bioderek – na czym polega i kiedy wykonać USG stawów biodrowych u niemowląt? Jaka jest jego cena?

    Badanie stawów biodrowych u niemowląt (badanie preluksacyjne) jest nieinwazyjną, bezbolesną, łatwo dostępną i szybką metodą obrazowej oceny jamy stawu biodrowego i okolicznych tkanek miękkich za pomocą ultradźwięków. Ma ono za zadanie wykrycie ewentualnego występowania dysplazji stawów biodrowych. Najczęściej zaleca jego wykonanie w okolicach 6. tygodniu życia dziecka (nie później niż po ukończeniu 12 tygodni). Dowiedz się, jak przebiega badanie USG bioderek u niemowląt.

  • Przeciwciała anty SARS-CoV-2 są przekazywane dziecku wraz z mlekiem matki

    Od dawna wiadomo, że mleko matki zawiera przeciwciała chroniące niemowlę przed licznymi infekcjami. Wyniki najnowszych badań dowiodły, że nie tylko kobiety, które przeszły infekcję COVID-19, ale także te, które zaszczepiły się przeciwko wirusowi SARS-CoV-2, przekazują przeciwciała swoim dzieciom podczas karmienia ich piersią.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij