Kelp – czy te algi morskie mają więcej jodu niż ryby? Suplementacja, wskazania,. Kelp w Hashimoto
Alicja Świątek

Kelp – czy te algi morskie mają więcej jodu niż ryby? Suplementacja, wskazania,. Kelp w Hashimoto

Kelp lub kombo to grupa brunatnic, która występuje na określonych obszarach oceanicznych. Jest glonem bogatym w jod, witaminy z grupy B, a nawet białko. Badania potwierdzają jego korzystny wpływ na tarczycę, szczególnie w przypadkach, kiedy zdiagnozowano jej niedoczynność. Kelp występuje w formie kapsułek, tabletek i proszku. Którą postać kombo wybrać oraz jaka jest zalecana dzienna dawka kelpu i jodu dla osoby dorosłej? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Kelp określa mieszaninę plech pochodzących z kilku gatunków glonów należących do gromady brunatnic. Są to organizmy samożywne wyglądem przypominające rośliny. Od dawna stanowią częsty składnik kuchni azjatyckiej, ze względu na zawartość wartościowych składników odżywczych oraz ciekawe walory smakowe. Kelp przede wszystkim znany jest przez wzgląd na wysoką zawartość jodu, łatwo przyswajalnego białka i witamin z grupy B. Ze względu na cenne właściwości zdrowotne, kelp coraz częściej stanowi surowiec wykorzystywany do produkcji suplementów diety.

Co to jest kelp? Kto powinien włączyć suplementy zawierające jod do swojej diety?

Kelp stanowi potoczne określenie surowca pochodzącego z glonów występujących w rejonach Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Spokojnego. Pozyskuje się go z plech makroskopowych brunatnic. Wykorzystywane są zwłaszcza gatunki, takie jak:  listownica japońska (łac. Laminaria japonica), listownica palczasta (łac. Laminaria digitala), wielkomorszcz gruszkonośny (łac. Macrocystis pyrifera), Padina pavonica, morszczyn pęcherzykowaty (łac. Fucus vesiculosus). Wodorosty, z których tworzony jest kelp, są jadalne, a w diecie wschodnioazjatyckiej stanowią częsty dodatek do potraw. Stanowią bogate źródło wielu cennych substancji odżywczych. Przede wszystkim zawierają łatwo przyswajalne białko, polisacharydy, związki barwnikowe chlorofil a i c oraz beta-karoten, zeaksantyna, kwas alginowy o właściwościach zagęszczających, sole wapnia, witaminy z grupy B oraz sole mineralne. Należy jednak podkreślić, że najczęściej kelp wykorzystywany jest w lecznictwie ze względu na dużą zawartość jodu. W związku z obecnością tego pierwiastka w kelpie, glon ten wpływa korzystnie na organizm, a jego suplementacja jest zalecana w przypadku wielu problemów zdrowotnych. Poleca się go zwłaszcza osobom mającym problemy z tarczycą, ponieważ jod jest kluczowym składnikiem niezbędnym m.in. do produkcji hormonów tarczycy. Niedostateczny poziom jodu w organizmie może prowadzić do licznych zaburzeń, jak chociażby wystąpienie przerostu tarczycy w postaci wola. Z tego względu preparaty zawierające kelp są zalecane osobom z niedoczynnością tarczycy. Warto dodać, że suplementacja kelpu wraz z innymi suplementami będącymi źródłem jodu, nie jest wskazana u osób z chorobą Hashimoto, natomiast można wówczas stosować produkty naturalnie zawierające ten pierwiastek, jak chociażby ryby. Kelp wpływa także korzystnie na układ nerwowy, może także redukować ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia. Dodatkowo jest stosowany jako produkt wspomagający odchudzanie oraz oczyszczający organizm z toksyn.

Jak kelp wpływa na metabolizm? Czy kelp pomaga w procesie odchudzania?

Dzięki dużej zawartości jodu kelp wpływa korzystnie na wydzielanie hormonów i prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, która reguluje funkcje metaboliczne. W wielu badaniach wykazano, że niedoczynność tarczycy, a tym samym obniżenie stężenia ważnych substancji metabolicznych, prowadziło do spowolnienia przemiany materii oraz zwiększenia masy ciała. W glonach, które wchodzą w skład kelpu, występuje unikatowy związek z grupy ksantofili, noszący nazwę fukoksantyny. W przeglądzie badań opublikowanym  w 2015 roku w czasopismie „Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases” naukowcy uznali, że fukoksantyna ma istotny potencjał w leczeniu i profilaktyce otyłości. Autorzy artykułu, na podstawie analizy dotychczasowych badań naukowych dotyczących właściwości fukoksantyny stwierdzili, że substancja ta może działać „odchudzająco” poprzez kilka mechanizmów. Działanie ograniczające otyłość może następować poprzez hamowanie magazynowania tłuszczu w obrębie jamy brzusznej, zwłaszcza zmniejszenie stłuszczenia wątroby. Dodatkowo związek ten może zmniejszać uczucie głodu, poprzez wpływ na leptynę, czyli hormon kontrolujący występowanie uczucia głodu i sytości.

Jak dawkować kelp? Które suplementy diety zawierające te algi wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów z kelpem. Występują one w postaci tabletek, kapsułek lub proszku. Wybierając dany produkt, warto zwrócić uwagę na zawartość jodu w jednej tabletce. Ponieważ głównie ten składnik odpowiada cenne właściwości prozdrowotne kelpu. W suplementach diety z kelpem zawartość jodu w 1 tabletce/kapsułce oscyluje w przedziale od około 100 do 225 µg. Spośród żywności najlepszym źródłem jodu są ryby morskie. Przykładowo dorsz zawiera 110 µg/100 g, mintaj 103 µg /100g, a makrela 40 µg /100g. Jod znajduje się również w innych produktach spożywczych, ale już w mniejszych ilościach, jak np.: w orzechach laskowych występuje w ilości 17 µg/100 g, w jajku kurzym 9,5 µg/100 g, a w wątróbce 3,5 µg/100 g.

W przypadku osoby dorosłej dzienna dawka jodu powinna wynosić 150 µg, natomiast zapotrzebowanie na ten pierwiastek może wzrastać w przypadku niektórych chorób – zwłaszcza w niedoczynności tarczycy warto skonsultować z endokrynologiem możliwość włączenia do standardowej terapii suplementacji preparatami zawierającymi kelp.

Warto dodać, że osoby zmagające się z otyłością, nadwagą lub chorobami metabolicznymi powinny zwrócić uwagę na obecność w preparacie glonów z rodzaju Fucus, będących bogatym źródłem fukoksantyny.

Wszystkie preparaty zawierające kelp należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta, można się również skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Zaleca się stosować kelp po posiłku, zwłaszcza bogatotłuszczowym, aby zwiększyć wchłanianie substancji czynnych. Nie należy przekraczać zalecanych dawek, ponieważ nadmiar spożywanego kelpu może prowadzić do poważnych działań niepożądanych. Długotrwałe stosowanie przekroczonych dawek kelpu może prowadzić do nadczynności tarczycy, a niekiedy do zatrucia arsenem.

Przeciwwskazania do stosowania kelpu

Ze względu na dużą zawartość jodu, kelp nie jest wskazany do stosowania przy stwierdzonej nadczynności tarczycy oraz w chorobie Hashimoto. W przypadku trwającej kuracji hormonalnej lub stosowania leków przeciwzakrzepowych należy skonsultować się z lekarzem. W związku z brakiem informacji dotyczących profilu bezpieczeństwa stosowania kelpu u kobiet w ciąży oraz karmiących, nie zaleca się stosowania go w tej grupie kobiet. 

  1. J. Bolton, The biogeography of kelps (Laminariales, Phaeophyceae): a global analysis with new insights from recent advances in molecular phylogenetics, „Helgoland Marine Research", (64) 2010.
  2. M. I. Abdullah, S. Fredriksen, Production, respiration and exudation of dissolved organic matter by the kelp Laminaria hyperborea along the west coast of Norway, „Cambridge University Press„, 84 (4) 2004.
  3. J. Drobnik, Dawne roślinne źródła jodu i naturalne preparaty jodowe, „Historia Farmacji", 66 (7) 2010.
  4. B. Kulczyński, Jod, „vitapedia.pl” [online], https://vitapedia.pl/jod, [dostęp:] 14.02.2021 r.
  5. D. Rudawska i in., Znaczenie glonów brunatnych (Phaeophyceae) i ich wpływ na organizmy roślinne i zwierzęce, „ebis.ibe.edu.pl” [online] http://ebis.ibe.edu.pl/numery/2018-2/ebis-2018-2-1.pdf, [dostęp:] 14.02.2021 r.
  6. I. Grabowska, Jod w diecie – jak uniknąć niedoboru, „ncez.pl” [online], https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jod-w-diecie-----jak-uniknac-niedoboru-, [dostęp:] 14.02.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij