Kelp – czy te algi morskie mają więcej jodu niż ryby? Suplementacja, wskazania,. Kelp w Hashimoto
Alicja Świątek

Kelp – czy te algi morskie mają więcej jodu niż ryby? Suplementacja, wskazania,. Kelp w Hashimoto

Kelp lub kombo to grupa brunatnic, która występuje na określonych obszarach oceanicznych. Jest glonem bogatym w jod, witaminy z grupy B, a nawet białko. Badania potwierdzają jego korzystny wpływ na tarczycę, szczególnie w przypadkach, kiedy zdiagnozowano jej niedoczynność. Kelp występuje w formie kapsułek, tabletek i proszku. Którą postać kombo wybrać oraz jaka jest zalecana dzienna dawka kelpu i jodu dla osoby dorosłej? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Kelp określa mieszaninę plech pochodzących z kilku gatunków glonów należących do gromady brunatnic. Są to organizmy samożywne wyglądem przypominające rośliny. Od dawna stanowią częsty składnik kuchni azjatyckiej, ze względu na zawartość wartościowych składników odżywczych oraz ciekawe walory smakowe. Kelp przede wszystkim znany jest przez wzgląd na wysoką zawartość jodu, łatwo przyswajalnego białka i witamin z grupy B. Ze względu na cenne właściwości zdrowotne, kelp coraz częściej stanowi surowiec wykorzystywany do produkcji suplementów diety.

Co to jest kelp? Kto powinien włączyć suplementy zawierające jod do swojej diety?

Kelp stanowi potoczne określenie surowca pochodzącego z glonów występujących w rejonach Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Spokojnego. Pozyskuje się go z plech makroskopowych brunatnic. Wykorzystywane są zwłaszcza gatunki, takie jak:  listownica japońska (łac. Laminaria japonica), listownica palczasta (łac. Laminaria digitala), wielkomorszcz gruszkonośny (łac. Macrocystis pyrifera), Padina pavonica, morszczyn pęcherzykowaty (łac. Fucus vesiculosus). Wodorosty, z których tworzony jest kelp, są jadalne, a w diecie wschodnioazjatyckiej stanowią częsty dodatek do potraw. Stanowią bogate źródło wielu cennych substancji odżywczych. Przede wszystkim zawierają łatwo przyswajalne białko, polisacharydy, związki barwnikowe chlorofil a i c oraz beta-karoten, zeaksantyna, kwas alginowy o właściwościach zagęszczających, sole wapnia, witaminy z grupy B oraz sole mineralne. Należy jednak podkreślić, że najczęściej kelp wykorzystywany jest w lecznictwie ze względu na dużą zawartość jodu. W związku z obecnością tego pierwiastka w kelpie, glon ten wpływa korzystnie na organizm, a jego suplementacja jest zalecana w przypadku wielu problemów zdrowotnych. Poleca się go zwłaszcza osobom mającym problemy z tarczycą, ponieważ jod jest kluczowym składnikiem niezbędnym m.in. do produkcji hormonów tarczycy. Niedostateczny poziom jodu w organizmie może prowadzić do licznych zaburzeń, jak chociażby wystąpienie przerostu tarczycy w postaci wola. Z tego względu preparaty zawierające kelp są zalecane osobom z niedoczynnością tarczycy. Warto dodać, że suplementacja kelpu wraz z innymi suplementami będącymi źródłem jodu, nie jest wskazana u osób z chorobą Hashimoto, natomiast można wówczas stosować produkty naturalnie zawierające ten pierwiastek, jak chociażby ryby. Kelp wpływa także korzystnie na układ nerwowy, może także redukować ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia. Dodatkowo jest stosowany jako produkt wspomagający odchudzanie oraz oczyszczający organizm z toksyn.

Jak kelp wpływa na metabolizm? Czy kelp pomaga w procesie odchudzania?

Dzięki dużej zawartości jodu kelp wpływa korzystnie na wydzielanie hormonów i prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, która reguluje funkcje metaboliczne. W wielu badaniach wykazano, że niedoczynność tarczycy, a tym samym obniżenie stężenia ważnych substancji metabolicznych, prowadziło do spowolnienia przemiany materii oraz zwiększenia masy ciała. W glonach, które wchodzą w skład kelpu, występuje unikatowy związek z grupy ksantofili, noszący nazwę fukoksantyny. W przeglądzie badań opublikowanym  w 2015 roku w czasopismie „Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases” naukowcy uznali, że fukoksantyna ma istotny potencjał w leczeniu i profilaktyce otyłości. Autorzy artykułu, na podstawie analizy dotychczasowych badań naukowych dotyczących właściwości fukoksantyny stwierdzili, że substancja ta może działać „odchudzająco” poprzez kilka mechanizmów. Działanie ograniczające otyłość może następować poprzez hamowanie magazynowania tłuszczu w obrębie jamy brzusznej, zwłaszcza zmniejszenie stłuszczenia wątroby. Dodatkowo związek ten może zmniejszać uczucie głodu, poprzez wpływ na leptynę, czyli hormon kontrolujący występowanie uczucia głodu i sytości.

Jak dawkować kelp? Które suplementy diety zawierające te algi wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów z kelpem. Występują one w postaci tabletek, kapsułek lub proszku. Wybierając dany produkt, warto zwrócić uwagę na zawartość jodu w jednej tabletce. Ponieważ głównie ten składnik odpowiada cenne właściwości prozdrowotne kelpu. W suplementach diety z kelpem zawartość jodu w 1 tabletce/kapsułce oscyluje w przedziale od około 100 do 225 µg. Spośród żywności najlepszym źródłem jodu są ryby morskie. Przykładowo dorsz zawiera 110 µg/100 g, mintaj 103 µg /100g, a makrela 40 µg /100g. Jod znajduje się również w innych produktach spożywczych, ale już w mniejszych ilościach, jak np.: w orzechach laskowych występuje w ilości 17 µg/100 g, w jajku kurzym 9,5 µg/100 g, a w wątróbce 3,5 µg/100 g.

W przypadku osoby dorosłej dzienna dawka jodu powinna wynosić 150 µg, natomiast zapotrzebowanie na ten pierwiastek może wzrastać w przypadku niektórych chorób – zwłaszcza w niedoczynności tarczycy warto skonsultować z endokrynologiem możliwość włączenia do standardowej terapii suplementacji preparatami zawierającymi kelp.

Warto dodać, że osoby zmagające się z otyłością, nadwagą lub chorobami metabolicznymi powinny zwrócić uwagę na obecność w preparacie glonów z rodzaju Fucus, będących bogatym źródłem fukoksantyny.

Wszystkie preparaty zawierające kelp należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta, można się również skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Zaleca się stosować kelp po posiłku, zwłaszcza bogatotłuszczowym, aby zwiększyć wchłanianie substancji czynnych. Nie należy przekraczać zalecanych dawek, ponieważ nadmiar spożywanego kelpu może prowadzić do poważnych działań niepożądanych. Długotrwałe stosowanie przekroczonych dawek kelpu może prowadzić do nadczynności tarczycy, a niekiedy do zatrucia arsenem.

Przeciwwskazania do stosowania kelpu

Ze względu na dużą zawartość jodu, kelp nie jest wskazany do stosowania przy stwierdzonej nadczynności tarczycy oraz w chorobie Hashimoto. W przypadku trwającej kuracji hormonalnej lub stosowania leków przeciwzakrzepowych należy skonsultować się z lekarzem. W związku z brakiem informacji dotyczących profilu bezpieczeństwa stosowania kelpu u kobiet w ciąży oraz karmiących, nie zaleca się stosowania go w tej grupie kobiet. 

  1. J. Bolton, The biogeography of kelps (Laminariales, Phaeophyceae): a global analysis with new insights from recent advances in molecular phylogenetics, „Helgoland Marine Research", (64) 2010.
  2. M. I. Abdullah, S. Fredriksen, Production, respiration and exudation of dissolved organic matter by the kelp Laminaria hyperborea along the west coast of Norway, „Cambridge University Press„, 84 (4) 2004.
  3. J. Drobnik, Dawne roślinne źródła jodu i naturalne preparaty jodowe, „Historia Farmacji", 66 (7) 2010.
  4. B. Kulczyński, Jod, „vitapedia.pl” [online], https://vitapedia.pl/jod, [dostęp:] 14.02.2021 r.
  5. D. Rudawska i in., Znaczenie glonów brunatnych (Phaeophyceae) i ich wpływ na organizmy roślinne i zwierzęce, „ebis.ibe.edu.pl” [online] http://ebis.ibe.edu.pl/numery/2018-2/ebis-2018-2-1.pdf, [dostęp:] 14.02.2021 r.
  6. I. Grabowska, Jod w diecie – jak uniknąć niedoboru, „ncez.pl” [online], https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jod-w-diecie-----jak-uniknac-niedoboru-, [dostęp:] 14.02.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Tłuszcze – charakterystyka, rola w organizmie, zapotrzebowanie i źródła

    Jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników diety. Przez lata albo nadto demonizowany i eliminowany z codziennego żywienia, albo włączany w ilościach ponad granice norm (diety wysokotłuszczowe). Tłuszcze – ile powinno być ich w naszej diecie? Które będą lepsze, zdrowe, a które niekoniecznie? Co, gdy jest ich w jadłospisie za mało?  

  • Węglowodany – rola, rodzaje, źródła, zapotrzebowanie. Jak wpływają na organizm?

    Stanowią podstawowe źródło energii. Pozwalają na podejmowanie codziennych czynności życiowych, udział w aktywności fizycznej oraz wpływają na nasze samopoczucie. Węglowodany – jaka jest ich rola w żywieniu człowieka? Czy diety niskowęglowodanowe są zdrowe? Czy unikając węglowodanów, można skutecznie i trwale schudnąć? 

  • Guma ksantanowa (E415) – właściwości i zastosowanie. Czy szkodzi zdrowiu?

    Guma ksantanowa jest ważną substancją dodatkową z grupy emulgatorów i środków zagęszczających, stosowaną w wielu gałęziach przemysłu. Czy powszechność jej użycia powinna nas niepokoić? Czym jest guma ksantanowa, jakie ma właściwości i czy jest dla nas szkodliwa? 

  • Pektyna (E440) – właściwości i zastosowanie. Jak zrobić ją w domu?

    Pektyna to częsty gość w naszych kuchniach – zwłaszcza wtedy, gdy trwa sezon na przygotowywanie przetworów owocowych. Jest niezbędna do szybkiego nadania odpowiedniej konsystencji domowym konfiturom i dżemom. Czym jest pektyna, jakie ma właściwości i zastosowanie (również niekulinarne) i czy jest dla nas zdrowa? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij