Odżywianie a zdrowie psychiczne – czy są ze sobą powiązane? - portal DOZ.pl
Odżywianie a zdrowie psychiczne – czy są ze sobą powiązane?
Justyna Piekara

Odżywianie a zdrowie psychiczne – czy są ze sobą powiązane?

Istnieje związek między tym, co jesz, a tym, jak się czujesz. Aktualne badania sugerują, że zdrowie psychiczne może zależeć od wyborów żywieniowych. Zdrowa dieta odgrywa znaczącą rolę w zapobieganiu i leczeniu chorób psychicznych.

Dieta a zdrowie psychiczne

Badania koncentrujące się na związkach między jakością diety a zaburzeniami psychicznymi są dosyć nowe. Wiedza, którą obecnie posiadamy w dużej mierze została zgromadzona w oparciu o eksperymenty na zwierzętach oraz badania obserwacyjne ludzi.  Rola żywienia w zakresie zdrowia psychicznego jest bardzo złożona, nieustannie trwają prace, które mają na celu rozwikłanie wielu zagadek związanych z tym zagadnieniem. Bezpośrednie dowody łączące dietę i zdrowie psychiczne nie zostały jeszcze znalezione, ale wiele prac naukowych potwierdza istnienie takiej korelacji.

W kontekście oddziaływania sposobu odżywiania na zdrowie psychiczne naukowcy zajmują się: wpływem mikrobioty na stan psychiczny, funkcjonowaniem osi jelitowo-mózgowej (coraz większe znaczenie w dbaniu o zdrowie psychiczne zyskują psychobiotyki), a także mechanizmami stresu oksydacyjnego i żywnością, która może wywoływać przewlekły stan zapalny.

Nutripsychiatria

Nutripsychiatria, inaczej psychiatria żywieniowa, to stosunkowo nowa dziedzina, która bada wpływ jakości żywienia i składników odżywczych na zdrowie psychiczne. Dziedzina ta jest potężnym narzędziem dla lekarzy. Dowiedziono, że interwencje żywieniowe mogą pomoc pacjentom zwalczać niekorzystne skutki leków, poprawić nastrój i zwalczyć lęki, z którymi się zmagają.

Jakość diety a ryzyko depresji

Badanie SMILES (ang. Supporting the Modification of Lifestyle in Lowered Emotional States) było jednym z pierwszych randomizowanych, kontrolowanych badań, w którym testowano terapeutyczny wpływ diety na istniejącą chorobę psychiczną. Wyniki badania wskazują, że zmiana sposobu odżywiania okazała skuteczną strategią leczenia poważnych epizodów depresyjnych. Konieczne są dalsze, długoterminowe badania, aby zastosować swoje wyniki do większej grupie osób. Zdrowe wzorce żywieniowe związane są ze zmniejszonym ryzykiem depresji. Potwierdziła to metaanaliza 21 badań z 10 krajów opublikowana w “Psychiatry Research” kilka lat temu.

Wiele prac badawczych potwierdza, że dieta śródziemnomorska, bogata w owoce, warzywa, produkty pełnoziarnistych, ryby, oliwę z oliwek, niskotłuszczowe produkty mleczne, produkty obfite w przeciwutleniacze oraz charakteryzująca się niewielkim spożyciem pokarmów pochodzenia zwierzęcego wiązała się ze zmniejszonym ryzykiem depresji.

Podobne tendencje zaobserwowano wśród młodych ludzi. Naukowcy z Uniwersytetu w Dheli poinformowali, że dostrzegli związek pomiędzy zdrowym sposobem odżywiania nastolatków, a zmniejszonym ryzykiem depresji w okresie dojrzewania.

Według wyników badania “ATTICA” promowanie zdrowych nawyków żywieniowych może zmniejszyć również objawy lęku u osób starszych. Eksperyment wykazał, że osobom po 50. roku życia, których dieta była bogata w tłuszcze nasycone i cukry częściej towarzyszyło poczucie lęku.

Dieta a choroba afektywna-dwubiegunowa

Wzrasta zainteresowanie znaczeniem diety w patogenezie choroby afektywnej-dwubiegunowej. Zachodzące interakcje nie są w pełni poznane. Prawdopodobne powiązania są zależne od wielu czynników.

Analizy pacjentów pochodzących z rożnych zakątków świata wykazały, że większe nasilenie objawów choroby afektywnej-dwubiegunowej występowało u osób, które miały wyższy wskaźnik spożycia energii, ich posiłki zawierały dużo węglowodanów i tłuszczów, co jest charakterystyczne dla tzw. diety zachodniej. Osoby takie rzadko samodzielnie przygotowywały posiłki.

Leczenie zaburzeń nastroju wymaga uwzględnienia subiektywnego poczucia pacjenta. Zastosowanie zmian w diecie osób, które zmagają się z chorobą afektywną-dwubiegunową może poprawiać skuteczność leczenia. Pacjenci mogą w ten sposób uczestniczyć w procesie leczenia i zyskują poczucie większej kontroli, odnoszą wrażenie, że lepiej sobie radzą z chorobą. Specjaliści informują o dobrej tolerancji przyjmowanych nutraceutyków.

Polecane dla Ciebie

Nutraceutyki a choroby psychiczne

Niski poziom niektórych składników odżywczych, takich jak: cynk, kwas foliowy, kwasy omega-3, N-acetylocysteina, magnez, żelazo czy i witaminy B6, B12, i D może sprzyjać pogorszeniu nastroju, uczucie lęku i podwyższać ryzyko depresji.

Zgromadzone dowody na to, że dodatkowa suplementacja tych składników oferuje korzyści dla zdrowia psychicznego są niejednoznaczne. Eksperci zalecają uzupełnienie wszelkich niedoborów poprzez odpowiednio zbilansowana, zróżnicowaną dietę. Nie wiemy jeszcze dokładnie, jakie są optymalne dawki wyżej wymienionych witamin i minerałów dla różnych populacji, ale przede wszystkim jak przedstawia się bezpieczeństwo długoterminowego stosowania. Potrzeba jeszcze badań i uzyskania wyników o większej sile statystycznej. Wszelkie planowane interwencje, najlepiej przedyskutować z lekarzem.

Co jeść, aby cieszyć się dobrą kondycją psychiczną?

  • Sięgaj po prebiotyki: cebulę, czosnek, por, szparagi, banany, karczochy jerozolimskie, korzeń cykorii, mniszek lekarski.
  • Pamiętaj o probiotykach, takich jak; kapusta kiszona, jogurt, kefir, ogórki, kefir, kimchi, kombucha.
  • Stosuj dietę śródziemnomorską bogatą w: produkty pełnoziarniste, owoce morza, drób, rośliny strączkowe, świeże owoce, szpinak, jarmuż, rukolę, orzechy, warzywa kapustne, oliwa z oliwek i rzepak.
  • Ogranicz cukier, tłuszcze zwierzęce i czerwone mięso.
  1. K. Szczygieł, J. Samochowiec, Wpływ żywienia na zdrowie psychiczne w opinii psychiatry, „Psychiatria” 2019, nr 3(16), s. 146–153. 
  2. D. Łojko, M. Stelmach-Mardas, A. Suwalska, Czy dieta w chorobie dwubiegunowej ma znaczenie?, „Psychiatria Polska” 2018, nr 52(5), s. 783–795.
  3. K. McGrane, Nutrition and mental health: is there a link?, “medicalnewstoday.com” [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/nutrition-and-mental-health-is-there-a-link, [dostęp:] 20.01.2021.
  4. L. Ryland, The connection between diet and mental health, “thriveglobal.com” [online], https://thriveglobal.com/stories/the-connection-between-diet-and-mental-health/, [dostęp:] 20.01.2021.
  5. J. Firth, J. E. Gangwisch, A. Borsini i in., Food and mood: how do diet and nutrition affect mental wellbeing? [online], doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m2382 , [dostęp:] 20.01.2021,
  6. H. M. Francis, R. J. Stevenson, J. R. Chambers i in., A brief diet intervention can reduce symptoms of depression in young adults – a randomised controlled trial [online], DOI: 10.1371/journal.pone.0222768, [dostęp:] 20.01.2021,
  7. C. Young, Nutraceuticals and mental health, “foodandmoodcentre.com.au” [online], https://foodandmoodcentre.com.au/2016/07/nutraceuticals-and-mental-health/, [dostęp:] 20.01.2021.
  8. U. Naidoo, Nutritional psychiatry: the gut-brain connection, “www.psychiatrictimes.com” [online], https://www.psychiatrictimes.com/view/nutritional-psychiatry-gut-brain-connection, [dostęp:] 20.01.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Żywienie przy COVID-19 – jaka dieta przy zakażeniu wirusem SARS-CoV-2?

    Przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 nie uchroni nas niestety żadna specjalna dieta, produkt „superfood” czy suplement. Dbając o stan odżywienia, możemy jednak wpłynąć na łagodniejszy jego przebieg oraz zmniejszyć natężenie niepożądanych następstw po jego przechorowaniu.

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij