Witamina C liposomalna – właściwości, działanie, dawkowanie - portal DOZ.pl
Witamina C liposomalna – właściwości, działanie, dawkowanie
Marta Pietroń

Witamina C liposomalna – właściwości, działanie, dawkowanie

Na rynku farmaceutycznym dostępnych jest wiele form witaminy C. Jedną z tych, która cieszy się najlepszą opinią jest liposomalna witamina C, gdzie kwas askorbinowy umieszczono w lipidowym nośniku – liposomie. Co ją wyróżnia na tle innych preparatów? Jakie ma właściwości i jak stosować witaminę C liposomalną?

Witamina C liposomalna – co to jest?

Witamina C (kwas askorbinowy, askorbinian sodu) zaangażowana jest w prawidłowy przebieg wielu procesów w ludzkim organizmie. Należy do związków egzogennych, czyli nieprodukowanych przez organizm, które należy dostarczać wraz z pożywieniem, zaś w przypadku dużych niedoborów można suplementować ją gotowymi preparatami z apteki. Witamina C ulega wchłanianiu w dwunastnicy i jelicie cienkim na poziomie ok. 70–80% (dane te dotyczą zdrowego organizmu). 

Zamknięcie witaminy C w liposomie – mikroskopijnej strukturze, chemicznie zbudowanej z fosfolipidów – pozwala ominąć efekt pierwszego przejścia – witamina C nie trafia do wrotnego układu krążenia i tym samym nie ulega metabolizowaniu w wątrobie. Takie rozwiązanie zapobiega obniżeniu biodostępności, a więc większe stężenie kwasu askorbinowego dostaje się do krążenia ogólnego.

Liposomy występują naturalnie w ludzkim organizmie, jak również mogą być produkowane na skalę przemysłową. Pełnią one rolę przenośników wielu substancji chemicznych, w tym leków czy witamin, dzięki czemu łatwiej jest uzyskać pożądany efekt terapeutyczny. 

Witamina C liposomalna – właściwości

Po witaminę C sięgamy zazwyczaj w przypadku wystąpienia przeziębienia i grypy, gdyż wspomaga ona układ odpornościowy w walce z infekcją. Ponadto wykazuje silne właściwości przeciwutleniające – chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, częste jest wykorzystywanie witaminy C w kosmetyce. Działa także przeciwzapalnie, ułatwia gojenie się ran, utrzymuje prawidłowy stan zębów i dziąseł oraz zapobiega fotouszkodzeniom keratynocytów. Witamina C bierze również udział w syntezie kolagenu oraz niektórych kortykosteroidów czy neuroprzekaźników. Charakteryzuje się dużą nietrwałością, bardzo łatwo ulega rozkładowi pod wpływem wysokiej temperatury. 

Liposomalna witamina C dzięki umieszczeniu w pęcherzyku wykazuje większą trwałość, przyswajalność oraz biodostępność. Liposomy są to pęcherzyki wypełnione wodą lub innymi substancjami, które otacza podwójna warstwa fosfolipidów zbliżona do budowy błony komórkowej, dzięki czemu bez problemów mogą przenikać do komórek. W porównaniu z tradycyjną formą, witamina C liposomalna charakteryzuję się zdecydowanie wyższym poziomem wchłaniania oraz stabilnością, a co za tym idzie, jej efektywność też jest większa. 

Witamina C liposomalna – w jakich produktach się znajduję?

W celu zaspokojenia potrzeb organizmu na witaminę C najlepiej zastosować zbilansowaną dietę składającą się z produktów bogatych w jej zasoby, czyli owoce i warzywa. Należy jednak pamiętać, że każdorazowa obróbka termiczna powoduje przyspieszony rozkład witaminy C, dlatego najlepiej spożywać je w surowej postaci. 

Najbogatszym źródłem kwasu askorbinowego są owoce dzikiej róży, acerola oraz czarna porzeczka. Znajdziemy go również w kiwi, truskawkach, czerwonej porzeczce i cytrusach – cytryny, pomarańcze, limonki, mandarynki. Wśród warzyw wyróżniamy czerwoną paprykę, nać pietruszki, szpinak, pomidory i brukselkę.  

Obecnie gotowe preparaty z witaminą C liposomalną są dosyć drogie w porównaniu z tradycyjnymi tabletkami, dlatego wiele osób szuka innego sposobu na pozyskanie takiej formy witaminy C. W internecie można znaleźć przepisy, jak wykonać liposomalną witaminę C w warunkach domowych. O ile sam proces nie jest skomplikowany, to niestety wymaga użycia specjalistycznego naczynia z ultradźwiękami. 

Witamina C liposomalna – dawkowanie

Jak w przypadku każdej witaminy, zarówno niedobór, jak i nadmiar jest szkodliwy dla organizmu. Niedobór witaminy C liposomalnej objawia się kruchością i pękaniem naczyń krwionośnych, powolnym gojeniem się ran czy wystąpieniem szkorbutu – krwawienie dziąseł, wypadanie zębów. W obecnych czasach ze względu na dużą dostępność preparatów z witaminą C częściej dochodzi do hiperwitaminozy, czyli przedawkowania witaminy C, objawiającej się bólem brzucha, nudnościami i wymiotami. 

Jak prawidłowo dawkować liposomalną witaminę C? Zapotrzebowanie na kwas askorbinowy zależy od płci, stanu fizjologicznego organizmu oraz wieku i jest największe spośród wszystkich witamin. U osoby dorosłej wynosi 1 mg/1 kg masy ciała, zaś u noworodków i dzieci wynosi 2 mg/1 kg masy ciała.

Wyższe zapotrzebowanie na witaminę C występuje w szczególnych stanach fizjologicznych, takich jak:

  • ciąża (zapotrzebowanie dodatkowo wzrasta w ciąży wielopłodowej),
  • laktacja,
  • długotrwały stres,
  • nadużywanie alkoholu,
  • nałogowe palenie papierosów,
  • długotrwały wysiłek fizyczny,
  • stan infekcji wirusowej lub bakteryjnej,
  • występowanie trudno gojących się ran,
  • cukrzyca, nadciśnienie.

Na rynku aptecznym dostępnych jest wiele preparatów witaminy C forte, jednak z uwagi na jej biodostępność nie należy przyjmować wyższej jednorazowej dawki niż 200 mg. Suplementowanie wyższych dawek prowadzi do zmniejszenia wchłaniania, co jest naturalnym mechanizmem obronnym organizmu, zapobiegającym nadmiernemu wysyceniu tkanek. Argumentem dodatkowo przemawiającym za nienadużywaniem witaminy C, w tym witaminy C liposomalnej, jest ochrona nerek przed szkodliwym działaniem askorbinianu sodu. Dotyczy to zwłaszcza mężczyzn, bowiem w badaniach kohortowych wykazano zwiększone ryzyko występowania u nich szczawianów wapnia na skutek zażywania dużych dawek kwasu askorbinowego, a te z kolei są jedną z najczęstszych przyczyn kamicy nerkowej.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij