Sok z kiszonych buraków – właściwości, działanie i przeciwwskazania. Jak go przygotować?
Maria Brzegowy

Sok z kiszonych buraków – właściwości, działanie i przeciwwskazania. Jak go przygotować?

Sok z kiszonych buraków charakteryzuje się licznymi właściwościami zdrowotnymi. Pozytywnie wpływa na odporność organizmu, pracę jelit czy profil lipidowy krwi. Jak go przygotować i dlaczego warto umieścić go w codziennej diecie? 

Na anemię, zaparcia, ciśnienie tętnicze, za wysoki cholesterol i na raka – to tylko niektóre z wymienianych w medycynie ludowej (i nie tylko) przykładowych zastosowań soku z kiszonych buraków. Czy jednak, aby na pewno jego picie przyczyni się do poprawy morfologii, obniży poziom cholesterolu i ułatwi codzienne wypróżnienia? Przypatrzmy się bliżej burakom i ich zdrowotnym właściwościom. 

Sok z kiszonych buraków – co to takiego? 

Sok z kiszonych buraków stosowany jest w polskiej kuchni i domowej apteczce od lat. Generalnie, sam proces kiszenia warzyw stanowi naszą rodzimą tradycję, dzięki której możemy poszczycić się wyśmienitymi ogórkami kiszonymi, kapustą czy właśnie burakami. Proces kiszenia opiera się na fermentacji mlekowej. Prócz kwasu mlekowego podczas kiszenia powstają też niewielkie ilości alkoholu, mannitolu, kwasu octowego, glicerolu czy acetylocholiny, które pozwalają na uzyskanie charakterystycznego smaku i zapachu kiszonek. Wpływ mają oczywiście też dodatki – zazwyczaj czosnek, liście porzeczki, listki laurowe, ziele angielskie czy łagodna lub ostra papryka. 

Kiszonki to źródło m.in. witaminy C oraz naturalnych probiotyków – bakterii fermentacji mlekowej, które poprawiają perystaltykę jelit oraz walczą z patogenami, mogącymi stać się przyczyną rozwoju różnych schorzeń. Na tej podstawie przyjęło się uważać, że kiszonki, w tym sok z kiszonego buraka, wzmacniają naszą odporność, np. w sezonie jesienno-zimowym, ratują przed szkodliwym wpływem na przewód pokarmowy przewlekłej antybiotykoterapii oraz regulują czynność jelit, łagodząc m.in. zaparcia. Same kiszone buraki, to prócz wyżej wymienionych bakterii mlekowych i witaminy C, również i cenne dla naszego zdrowia polifenole – antyoksydanty zwalczające w organizmie proces zapalny i przeciwdziałające starzeniu się organizmu, a także potas, wapń, sód oraz magnez.

Buraki surowe zawierają też sporą ilość folianów niezbędnych np. w czasie ciąży. Proces fermentacji znacznie obniża jednak ich udział. 

Sok z kiszonego buraka – właściwości zdrowotne: 

Sok z kiszonego buraka: 

  • wpływa na poprawę odporności organizmu na choroby, zwłaszcza wirusowe,
  • chroni mikroflorę jelitową podczas przewlekłej lub częstej antybiotykoterapii,
  • wpływa na prawidłową pracę jelit – zapobiega zaparciom,
  • dzięki obecności witaminy C – przyczynia się do poprawy stanu naszej skóry,
  • wpływa na poprawę profilu lipidowego we krwi,
  • wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. 

Jak zrobić sok z kiszonych buraków – przepis 

Sok z kiszonych buraków można z łatwością przygotować samodzielnie w domu. Kilogram buraków należy obrać, pokroić na małe kawałki, a następnie ułożyć w dużym, szklanym naczyniu, przekładając je plasterkami czosnku, listkami laurowymi, kulkami ziela angielskiego. Następnie buraki trzeba zalać 2 litrami zimnej, przegotowanej wody z dodatkiem 2 łyżek soli kamiennej. Woda musi przykryć całość. Na wierzchu układamy kromkę pieczywa razowego, przykrywamy naczynie talerzem i odstawiamy całość w ciemne, chłodne miejsce. Proces fermentacji trwa zwykle około tygodnia.  

Zastosowanie soku z kiszonych buraków – na anemię 

Kiedyś uważano, że wszystko, co posiada czerwony kolor, a zatem przypominające krew, będzie wywierać na nią korzystny wpływ. Nie ma wśród nas chyba nikogo, kto nie pamięta mam czy babć usilnie zmuszających nas do picia soku z kiszonego buraka. Jedni z nas wspominają to z rozrzewnieniem, innym na samą tylko myśl robi się niedobrze. Czy rzeczywiście sok z kiszonych buraków pozytywnie wpływał na naszą morfologię? 

Nie do końca. W przyrodzie występują dwie formy żelaza – hemowe (którego źródłem są m.in. czerwone mięso, wątróbka) oraz niehemowe (obecne w m.in. natce pietruszki, jarmużu, nasionach roślin strączkowych, orzechach czy właśnie burakach). Przyswajalność tych drugich jest niestety bardzo niska – kształtuje się na poziomie ok. 1–5% – m.in. w związku z obecnością w tych produktach składników utrudniających wchłanianie, np. fitynianów czy szczawianów.

Żelazo hemowe to już 20% przyswajalności. Stąd też sok z kiszonych buraków nie będzie jakimś nadzwyczajnym produktem w walce z niedokrwistością. Zdecydowanie lepiej sięgnąć więc po produkty pochodzenia zwierzęcego, ale nie każdy za mięsem przepada bądź też z różnych powodów go nie je, np. w związku ze stosowaną dietą wegańską. Sok z kiszonych buraków i inne produkty roślinne bogate w żelazo niehemowe, będą więc wręcz wskazane. Ich dodatkowym walorem jest również fakt, że zawierają w swoim składzie bardzo dużo witaminy C. Ta z kolei, w przeciwieństwie do fitynianów, szczawianów czy tanin (herbata), zwiększa stopień wchłaniania żelaza. Równie jednak dobrze można sięgnąć po kiszoną kapustę, ogórki czy dania na bazie strączków z dodatkiem świeżej surówki, która także dostarczy potrzebnej witaminy C. Pod tym więc względem, sok z kiszonych buraków nie wyróżnia się szczególnie na tle innych,roślinnych produktów spożywczych z tej kategorii. 

Sok z kiszonych buraków – zastosowanie w raku i przeciwwskazania 

W związku z przekonaniami dotyczącymi dobroczynnych właściwości soku z kiszonych buraków na morfologię, poleca się go w trakcie leczenia chemioterapią. Cytostatyki pogarszają bowiem wybrane elementy morfotyczne krwi, a niewłaściwy ich poziom może stać się przyczyną odroczenia kolejnego cyklu chemii. Niestety, jak już wyjaśniono wyżej, sok z kiszonych buraków nie odznacza się specjalnymi właściwościami w walce z np. anemią, zatem jeśli pacjent nie spożywa diety wegetariańskiej, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla niego będzie dostarczenie żelaza z produktów mięsnych. W dodatku zbyt duża ilość wypijanego soku może stać się przyczyną groźnych następstw, np. biegunki, która jest jedną z ostatnich rzeczy jakiej oczekujemy u wyniszczonego, zmęczonego leczeniem chorego. Nie każdy z nich ma też dobry apetyt, wielu odczuwa problemy ze smakiem. Picie na siłę soku z kiszonych buraków, którego może po prostu nie lubić, dodatkowo zniechęci go do jedzenia. 

Sok z kiszonych buraków – inne przeciwwskazania 

Picie soku z kiszonych buraków jest przeciwwskazane w chorobach:

  • dna moczanowa (ze względu na swój skład buraki mogą nasilać jej objawy, choć zgodnie z aktualnym stanem wiedzy przyjmuje się, że produkty pochodzenia roślinnego bogate w buryny nie wywierają tak szkodliwego wpływu na leczenie podagry jak produkty odzwierzęce);
  • kamica nerkowa (duża zawartość potasu w burakach). 

Zastosowanie soku z buraków – w sporcie 

Picie soku z buraka może być polecane sportowcom– zwłaszcza w zakresie aktywności o charakterze wytrzymałościowym, siłowym i siłowo-wytrzymałościowym. Specjaliści uważają, że korzyścią wynikającą z picia soku z buraka u tej grupy osób jest to, że zawiera on azotany, stanowiące prekursory tlenku azotu. Ten z kolei, korzystnie wpływa na rozszerzenia naczyń krwionośnych, pracę mięśni oraz funkcjonowanie mitochondriów. Dzięki temu sok z buraka może wpłynąć na poprawę wydolności organizmu oraz lepsze, osiągane wyniki sportowe. 

Sok z kiszonych buraków – jak przechowywać i ile pić dziennie?  

Przechowywanie soku z kiszonych buraków jest bardzo proste. Gotowy sok trzeba tylko odcedzić i przelać do szklanych i szczelnych butelek, wyparzonych przed rozlaniem. Sok przechowuje się w lodówce, dzięki czemu uzyskana kwasowość będzie cały czas taka sama.  

Nie ma jednak jednolitych zaleceń co do ilości wypijanego soku. W przypadku osób sięgających po niego z powodów profilaktycznych, przeciętna porcja to 1–2 szklanki dziennie. Podobnie w przypadku sportowców – ok. 500 ml soku z buraków albo – jeśli za nim nie przepadamy – 200 g buraka upieczonego. W kontekście sposobu suplementacji burakami w sporcie (na czczo, między jednostkami treningowymi czy po nich) najlepiej po poradę zgłosić się do wykwalifikowanego dietetyka klinicznego specjalizującego się w żywieniu sportowców. 

  1. E. Klewicka, Betacyjaniny – biodostępność i biologiczna aktywność, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość", tom 2, nr 81 2012. 
  2. E. Kondratowicz-Pietruszka, Dynamika wzrostu kwasowości fermentowanych soków warzywnych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 833 2010.  
  3. M. Brzegowy, M. Maciejewska-Cebulak, K. Turek, Nie daj się rakowi! Wsparcie żywieniowe w chorobie nowotworowej, Wydawnictwo M, Kraków 2018. 
  4. D. Parol, Suplementacja diety sportowca, "ncez.pl" [online], https://ncez.pl/abc-zywienia-/dietetyka-sportowa/suplementacja-diety-sportowca [dostęp:] 13.06.2020.  
  5. B. Pomorski, Sok z buraka a tlenek azotu - wpływ na wydolność fizyczną, "wspolczesnadietetyka.pl" [online], http://www.wspolczesnadietetyka.pl/dietetyka-sportowa/sok-z-buraka-a-tlenek-azotu-wplyw-na-wydolnosc-fizyczna-sportowcow [dostęp:] 13.06.2020. 

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Omega-3 – właściwości, źródła, zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3

    Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzaj wielonienasyconych tłuszczów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do omega-3 zaliczane są: kwas linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które wspomagają pracę mózgu i serca, wpływają na odporność, wzmacniają kości. Jakie są najlepiej przyswajalne źródła kwasów omega-3?

  • „Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?

    Pokrzywa indyjska to roślina, która znalazła swoje zastosowanie w łagodzeniu objawów, jakie towarzyszą niewydolności serca, problemom z oddychaniem, chorobom dróg moczowych, zaburzeniom snu i zmianom skórnym. Właściwości pokrzywy indyjskiej wykorzystuje się także podczas odchudzania, dlatego nazywa się ją naturalnym i skutecznym „spalaczem tłuszczu", który może pomóc w pozbyciu się kilku kilogramów i zbędnych centymetrów z ud, brzucha lub pośladków. Który preparat z pokrzywą indyjską wybrać, jak dawkować forskolinę i jakie są przeciwwskazania do stosowania suplementu z pokrzywą indyjską? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij