Polifenole i ich wpływ na zdrowie - portal DOZ.pl
Polifenole i ich wpływ na zdrowie
Krzysztof Słomiak

Polifenole i ich wpływ na zdrowie

Cennymi składnikami, które możemy odnaleźć w roślinach są polifenole. Substancje te są naturalnymi przeciwutleniaczami. Choć można je uzyskać w sposób syntetyczny, to związki polifenolowe pozyskiwane z roślin mają większą biodostępność i lepsze działanie. Najlepiej poznana i przez to najliczniejsza grupa polifenoli to flawonoidy. Spełniają one kluczową rolę dla roślin, pełniąc szereg ważnych funkcji i będąc metabolitami wtórnymi. Do tej pory naukowcy odkryli, poznali i opisali około 8000 flawonoidów. W jaki sposób można wykorzystać polifenole i gdzie ich szukać? 

Czym są polifenole i jak działają?

Polifenole to związki organiczne z grupy fenoli, czyli alkoholi, które posiadają grupę hydroksylową połączoną z pierścieniem aromatycznym. Nazwa związków polifenolowych wskazuje, że takie grupy hydroksylowe muszą być przynajmniej dwie. Związki te występują naturalnie i bardzo licznie w roślinach. Dzięki swojej budowie chemicznej wykazują działanie przeciwutleniające i niszczące wolne rodniki.

Polifenole: gdzie ich szukać?

Praktycznie każda roślina zawiera w sobie polifenole. Problemem jest jednak ich izolacja i wydobycie w formie nieuszkodzonej z rośliny (substancje te są zwykle podatne na wysoką temperaturę i działanie innych substancji chemicznych).  

Które produkty są najlepszym źródłem polifenoli? Bogate w związki polifenolowe są zielona herbata, winogrona, jagody, oliwa z oliwek, orzechy, ziarna, kakao, yerba mate oraz niektóre warzywa (w szczególności strączkowe) i owoce. Gdzie znajduje się najwięcej polifenoli? Największe stężenie tych związków występuje zwykle w skórce owoców (np. jabłek). Ponieważ dobrze rozpuszczają się w alkoholu (podobne rozpuszcza się w podobnym), można je znaleźć również w piwie (chmiel) oraz winie (winogrona).

Związki polifenolowe w roślinach – po co im polifenole?

Związki te odgrywają ważną rolę dla funkcjonowania rośliny. W jaki sposób działają na tkanki roślinne? Do ich najważniejszych zadań należą m.in.:  

– pobudzanie i hamowanie hormonów wzrostu,
– ochrona przed promieniowaniem jonizującym (UV) i zapewnienie zabarwienia (pigmenty roślinne),
– odstraszanie roślinożerców, owadów; ochrona przed grzybami i wirusami,
– zapobieganie infekcjom drobnoustrojowym.

Polifenole w diecie i ich właściwości zdrowotne  

Polifenole są ważnymi elementami diety. Okazało się, że związki te zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego i powstawania nowotworów. Większość z nich wykazuje silne działanie przeciwutleniające oraz niszczące wolne rodniki, co ma znaczenie w procesach oczyszczania i regeneracji organizmu.

Do najważniejszych pozytywnych oddziaływań polifenoli na organizm człowieka możemy zaliczyć działanie antyoksydacyjne oraz ich dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy oraz układ immunologiczny. Związki polifenolowe uszczelniają naczynia krwionośne, chronią mięsień sercowy, a także obniżają ciśnienie. Wśród ich dobrodziejstw dla układu odpornościowego należy wymienić działanie: przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze.

Poza tym polifenole, a w szczególności flawonoidy, wykazują m.in. właściwości spazmolityczne (rozkurczowe), sedatywne (uspokajające) i przeciwbólowe. Mirycetyna, moryna, hiperozyd i kemferol posiadają zarówno właściwości diuretyczne (moczopędne), jak i antyhepatotoksyczne – indukują enzymy wątrobowe sprzyjające detoksykacji organizmu. Sylibinina pobudza polimerazę RNA jąderkową, odkładając się w błonie komórkowej hepatocytów – w ten sposób chroni komórki wątroby oraz pobudzają ich regenerację.  

Flawonoidy stosowane są również jako leki w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Daidzeina i rutyna wspomagają leczenie przerostu gruczołu krokowego, trądziku młodzieńczego oraz stosowane są przy problemach z wypadaniem włosów i łysieniu.

Tej grupie związków nie można zarzucić braku istotnych zastosowań dla organizmu człowieka. Polifenole posiadają wielokierunkowe działanie i powinny być uwzględniane w codziennej diecie każdego z nas.

 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij