Morela – właściwości, działanie, zastosowanie - portal DOZ.pl
Morela – właściwości, działanie, zastosowanie
Maria Brzegowy

Morela – właściwości, działanie, zastosowanie

Jakie właściwości mają morele i dlaczego warto je jeść? To owoce o niskim indeksie glikemicznym, dlatego docenią je osoby z insulinoopornością oraz cukrzycą. Można je spożywać na surowo, a także w formie przetworzonej pod postacią dżemów oraz nalewek. Ponadto morele dostarczają sporo witamin oraz składników mineralnych, a także są źródłem błonnika pokarmowego. 

Suszone – popularnie zajadane w ciągu dnia. Konserwowe – dodawane do wielu ciast, zwłaszcza tych z biszkoptem i galaretką. Świeże – lubiane zazwyczaj przez wszystkich. Morele. Jakie właściwości odżywcze posiadają? Co można z nich przygotować i jakie mają zastosowanie? Która ich postać będzie dla zdrowia najkorzystniejsza? 

Morela – co to za owoc, jak wygląda i ile ma kcal? 

Morele to niewielkie, jasnopomarańczowe i pestkowe owoce. Są nie tylko smaczne, ale i również bardzo zdrowe. Ponadto zalicza się je do niskokalorycznych owoców, bezpiecznych dla osób na diecie odchudzającej. 100 g świeżych owoców dostarczy nam jedynie 50 kcal, a dodatkowo owoce te odznaczają się niskim indeksem glikemicznym, co będzie mieć znaczenie w diecie insulinoopornych czy diabetyków.  

Morele idealnie sprawdzą się jako przekąska, spożywane na surowo, ale równie dobrze można przygotować z nich smaczne dżemy i konfitury, a nawet pyszną, alkoholową nalewkę. 

Suszone morele – kcal i właściwości 

Suszenie to jeden z procesów technologicznych, który przedłuża trwałość owoców, pozwalając na ich dłuższe przechowywanie. Dzięki temu mamy możliwość korzystania z ich walorów przez cały rok. Ponadto morele suszone odznaczają się niższym indeksem glikemicznym (IG=31) w porównaniu do tych samych, lecz świeżych owoców (IG=57). Nie oznacza to, że możemy je jeść w nieograniczonych ilościach, gdyż znaczenie ma tutaj również ilość, jaką zjadamy. Niestety, owoce suszone są dużo bardziej kaloryczne i dostarczają nam średnio 304 kcal na 100 g produktu.

Suszone morele są bogatym źródłem beta-karotenu oraz błonnika pokarmowego, a jako dodatek do dań, ze względu na swój słodki smak, mogą stanowić zamiennik tradycyjnego cukru. 

Polecane dla Ciebie

Wartości odżywcze moreli 

Morele, pomimo iż są niewielkimi owocami, dostarczają nam całkiem sporo witamin i składników mineralnych. Są też źródłem błonnika pokarmowego, wpływającego na prawidłową pracę przewodu pokarmowego, w tym pracę jelit.

Ponadto znajdujemy w nich również sporą ilość potasu oraz już znacznie mniejszą zawartość wapnia, fosforu czy magnezu. Morele są także zasobne w witaminę A i niewielką ilość witaminy C, witaminy E oraz witamin z grupy B. Największą ich zaletą jest natomiast zdecydowanie duża ilość beta-karotenu, któremu morele zawdzięczają swoją żółtą i lekko pomarańczową barwę.  

Działanie prozdrowotne moreli  

Morele, jak i większość innych owoców i warzyw, wywierają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Dzięki obecności przeciwutleniaczy, do których zaliczamy beta-karoten, witaminę C i E, morele mają zdolność zmiatania wolnych rodników tlenowych, przeciwdziałając tym samym starzeniu się skóry i wpływając na możliwość hamowania m.in. rozrostu komórek nowotworowych. Beta-karoten zaliczany jest do naturalnych antyoksydantów i jest prowitaminą witaminy A, istotnej w procesie widzenia. Ponadto beta-karoten wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Warto zwrócić także uwagę na zawarty w morelach potas. Jego odpowiednia ilość w diecie wpływa na prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi, wspomaga pracę mięśnia sercowego oraz uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych.  

Morela – zastosowanie  

Owoce moreli swoje zastosowanie znalazły głównie w kuchni. Na ich bazie, a także z ich dodatkiem można przygotować wiele potraw. Najbardziej wartościowe będą te zjadane na surowo, jednak świetnie sprawdzą się też jako dodatek do różnego rodzaju koktajli, chociażby na bazie mleka roślinnego czy kefiru, a także jako element wartościowych sałatek. Ponadto świetnie smakują podawane z knedlami lub jako wypełnienie do letnich pierogów. Sprawdzą się również jako dodatek do mięs (głównie po upieczeniu) lub jako element do ich nafaszerowania.  

Owoce moreli są również wykorzystywane w branży kosmetycznej, ze względu na zawartość beta-karotenu stosowanego jako przeciwutleniacz oraz związek poprawiający wygląd i kolor skóry. Preparaty z ich dodatkiem wspomagają odbudowę naskórka oraz wzmacniają funkcje obronne skóry. Ponadto zapobiegają nadmiernemu jej wysuszaniu się, stąd produkty te zalecane będą osobom posiadającym suchą cerę. 

Pestki moreli – właściwości i zastosowanie 

Jednym z najpopularniejszych preparatów wytwarzanych na bazie pestek jest olej z moreli. Głównie stosowany jako produkt kosmetyczny, który intensywnie nawilża, ujędrnia i odżywia skórę. Olejek pozyskiwany z tych pestek zawiera kwasy tłuszczowe takie jak: linolowy, palmitynowy i oleinowy. Stosować go można zarówno na skórę, jak i na włosy, przyczyniając się do ich wygładzenia i zmiękczenia. 

Pestki moreli – negatywny wpływ na zdrowie 

Uważa się, iż substancja zawarta w pestkach moreli amigdalinamoże mieć wpływ na leczenie nowotworów u ludzi. Niestety, pestki moreli w swoim składzie zawierają również cyjanek, który może prowadzić do ostrego zatrucia. Skutkiem tego mogą być ciężkie powikłania, prowadzące do uszkodzenia wątroby, układu nerwowego oraz niewydolności nerek.  

Amigdalina w organizmie ulega rozkładowi do trzech substancji: glukozy, aldehydu benzoesowego oraz cyjanowodoru. Mit antyrakowego działania amigdaliny opiera się na selektywnym działaniu cyjanowodoru, uszkadzającego tylko komórki nowotworowe. Niestety, żadne z dotychczasowych badań nie udowodniło, aby amigdalina miała jakiekolwiek działanie przeciwnowotworowe, także stosowanie jej w takich przypadkach, może okazać się naprawdę niebezpieczne.  
  1. M. Brzegowy, M. Maciejewska-Cebulak, K. Turek, Nie daj się rakowi, wsparcie żywieniowe w chorobie nowotworowej, Kraków 2018. 
  2. J. Igielska-Kalwat, A. Wawrzyńczak, I. Nowak, Karotenoidy i ich zastosowanie w przemyśle kosmetycznym na przykładzie beta-karotenu, "Chemik", 66 (2) 2012. 
  3. H. Kunachowicz i in., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, Warszawa 2017. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Jajka a cholesterol

    W kontekście zwiększonego ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, jajka to temat stale wypływający w sieci i mediach pisanych. Jednego roku są absolutnie złe i zakazane, kolejnego – za sprawą zwolenników alternatywnych diet – niezwykle potrzebne i odżywcze. Temat jaj to temat aktualny również i w okresie Świąt Wielkanocnych, kiedy to (prawdopodobnie) spożywamy ich najwięcej.

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Ile wody dziennie? Czy organizm można przewodnić?

    Woda – każdego dnia tracimy ją wraz z potem, łzami oraz moczem. Gdy nie równoważymy tych strat, rośnie ryzyko niebezpiecznego dla zdrowia, a nawet życia odwodnienia. Jaką rolę pełni w naszym organizmie woda? Ile powinniśmy jej pić? Czym grozi odwodnienie?

  • Adiponektyna – czym jest? Jak wpływa na otyłość?

    Adiponektyna jest białkiem syntetyzowanym przez tkankę tłuszczową. Wykazuje nie tylko korzystny wpływ na metabolizm glukozy i tłuszczów, ale także działa ochronnie na naczynia krwionośne. Obniżony poziom adiponektyny w surowicy zaobserwowano m.in. w otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnieniu tętniczym czy chorobie wieńcowej – co to oznacza?

  • Olej sezamowy – wartości odżywcze i właściwości. Jak go stosować?

    Olej sezamowy od wieków jest ważnym dodatkiem do diet stosowanych pod różnymi szerokościami geograficznymi. Pomaga w walce z licznymi dolegliwościami, ale jest również wykorzystywany w przemyśle kosmetycznym – między innymi do pielęgnacji włosów. Warto znać cenne właściwości oleju sezamowego, ale i przeciwwskazania do jego użycia.

  • Acesulfam K – czy szkodzi zdrowiu?

    Acesulfam K (acesulfam potasu) należy do grupy słodzików charakteryzujących się bardzo intensywnym, słodkim smakiem. Pomimo że stanowi jeden z popularniejszych produktów zastępujących cukier, nie kojarzy się zbyt dobrze. Czym właściwie jest ta substancja? Czy jest szkodliwa? Czy acesulfam K to dobry i zdrowy zamiennik cukru? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij