Morela – właściwości, działanie, zastosowanie
Maria Brzegowy

Morela – właściwości, działanie, zastosowanie

Jakie właściwości mają morele i dlaczego warto je jeść? To owoce o niskim indeksie glikemicznym, dlatego docenią je osoby z insulinoopornością oraz cukrzycą. Można je spożywać na surowo, a także w formie przetworzonej pod postacią dżemów oraz nalewek. Ponadto morele dostarczają sporo witamin oraz składników mineralnych, a także są źródłem błonnika pokarmowego. 

Suszone – popularnie zajadane w ciągu dnia. Konserwowe – dodawane do wielu ciast, zwłaszcza tych z biszkoptem i galaretką. Świeże – lubiane zazwyczaj przez wszystkich. Morele. Jakie właściwości odżywcze posiadają? Co można z nich przygotować i jakie mają zastosowanie? Która ich postać będzie dla zdrowia najkorzystniejsza? 

Morela – co to za owoc, jak wygląda i ile ma kcal? 

Morele to niewielkie, jasnopomarańczowe i pestkowe owoce. Są nie tylko smaczne, ale i również bardzo zdrowe. Ponadto zalicza się je do niskokalorycznych owoców, bezpiecznych dla osób na diecie odchudzającej. 100 g świeżych owoców dostarczy nam jedynie 50 kcal, a dodatkowo owoce te odznaczają się niskim indeksem glikemicznym, co będzie mieć znaczenie w diecie insulinoopornych czy diabetyków.  

Morele idealnie sprawdzą się jako przekąska, spożywane na surowo, ale równie dobrze można przygotować z nich smaczne dżemy i konfitury, a nawet pyszną, alkoholową nalewkę. 

Suszone morele – kcal i właściwości 

Suszenie to jeden z procesów technologicznych, który przedłuża trwałość owoców, pozwalając na ich dłuższe przechowywanie. Dzięki temu mamy możliwość korzystania z ich walorów przez cały rok. Ponadto morele suszone odznaczają się niższym indeksem glikemicznym (IG=31) w porównaniu do tych samych, lecz świeżych owoców (IG=57). Nie oznacza to, że możemy je jeść w nieograniczonych ilościach, gdyż znaczenie ma tutaj również ilość, jaką zjadamy. Niestety, owoce suszone są dużo bardziej kaloryczne i dostarczają nam średnio 304 kcal na 100 g produktu.

Suszone morele są bogatym źródłem beta-karotenu oraz błonnika pokarmowego, a jako dodatek do dań, ze względu na swój słodki smak, mogą stanowić zamiennik tradycyjnego cukru. 

Wartości odżywcze moreli 

Morele, pomimo iż są niewielkimi owocami, dostarczają nam całkiem sporo witamin i składników mineralnych. Są też źródłem błonnika pokarmowego, wpływającego na prawidłową pracę przewodu pokarmowego, w tym pracę jelit.

Ponadto znajdujemy w nich również sporą ilość potasu oraz już znacznie mniejszą zawartość wapnia, fosforu czy magnezu. Morele są także zasobne w witaminę A i niewielką ilość witaminy C, witaminy E oraz witamin z grupy B. Największą ich zaletą jest natomiast zdecydowanie duża ilość beta-karotenu, któremu morele zawdzięczają swoją żółtą i lekko pomarańczową barwę.  

Działanie prozdrowotne moreli  

Morele, jak i większość innych owoców i warzyw, wywierają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Dzięki obecności przeciwutleniaczy, do których zaliczamy beta-karoten, witaminę C i E, morele mają zdolność zmiatania wolnych rodników tlenowych, przeciwdziałając tym samym starzeniu się skóry i wpływając na możliwość hamowania m.in. rozrostu komórek nowotworowych. Beta-karoten zaliczany jest do naturalnych antyoksydantów i jest prowitaminą witaminy A, istotnej w procesie widzenia. Ponadto beta-karoten wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Warto zwrócić także uwagę na zawarty w morelach potas. Jego odpowiednia ilość w diecie wpływa na prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi, wspomaga pracę mięśnia sercowego oraz uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych.  

Morela – zastosowanie  

Owoce moreli swoje zastosowanie znalazły głównie w kuchni. Na ich bazie, a także z ich dodatkiem można przygotować wiele potraw. Najbardziej wartościowe będą te zjadane na surowo, jednak świetnie sprawdzą się też jako dodatek do różnego rodzaju koktajli, chociażby na bazie mleka roślinnego czy kefiru, a także jako element wartościowych sałatek. Ponadto świetnie smakują podawane z knedlami lub jako wypełnienie do letnich pierogów. Sprawdzą się również jako dodatek do mięs (głównie po upieczeniu) lub jako element do ich nafaszerowania.  

Owoce moreli są również wykorzystywane w branży kosmetycznej, ze względu na zawartość beta-karotenu stosowanego jako przeciwutleniacz oraz związek poprawiający wygląd i kolor skóry. Preparaty z ich dodatkiem wspomagają odbudowę naskórka oraz wzmacniają funkcje obronne skóry. Ponadto zapobiegają nadmiernemu jej wysuszaniu się, stąd produkty te zalecane będą osobom posiadającym suchą cerę. 

Pestki moreli – właściwości i zastosowanie 

Jednym z najpopularniejszych preparatów wytwarzanych na bazie pestek jest olej z moreli. Głównie stosowany jako produkt kosmetyczny, który intensywnie nawilża, ujędrnia i odżywia skórę. Olejek pozyskiwany z tych pestek zawiera kwasy tłuszczowe takie jak: linolowy, palmitynowy i oleinowy. Stosować go można zarówno na skórę, jak i na włosy, przyczyniając się do ich wygładzenia i zmiękczenia. 

Pestki moreli – negatywny wpływ na zdrowie 

Uważa się, iż substancja zawarta w pestkach moreli amigdalinamoże mieć wpływ na leczenie nowotworów u ludzi. Niestety, pestki moreli w swoim składzie zawierają również cyjanek, który może prowadzić do ostrego zatrucia. Skutkiem tego mogą być ciężkie powikłania, prowadzące do uszkodzenia wątroby, układu nerwowego oraz niewydolności nerek.  

Amigdalina w organizmie ulega rozkładowi do trzech substancji: glukozy, aldehydu benzoesowego oraz cyjanowodoru. Mit antyrakowego działania amigdaliny opiera się na selektywnym działaniu cyjanowodoru, uszkadzającego tylko komórki nowotworowe. Niestety, żadne z dotychczasowych badań nie udowodniło, aby amigdalina miała jakiekolwiek działanie przeciwnowotworowe, także stosowanie jej w takich przypadkach, może okazać się naprawdę niebezpieczne.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij