×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Morela – właściwości, działanie, zastosowanie

Jakie właściwości mają morele i dlaczego warto je jeść? To owoce o niskim indeksie glikemicznym, dlatego docenią je osoby z insulinoopornością oraz cukrzycą. Można je spożywać na surowo, a także w formie przetworzonej pod postacią dżemów oraz nalewek. Ponadto morele dostarczają sporo witamin oraz składników mineralnych, a także są źródłem błonnika pokarmowego. 

Suszone – popularnie zajadane w ciągu dnia. Konserwowe – dodawane do wielu ciast, zwłaszcza tych z biszkoptem i galaretką. Świeże – lubiane zazwyczaj przez wszystkich. Morele. Jakie właściwości odżywcze posiadają? Co można z nich przygotować i jakie mają zastosowanie? Która ich postać będzie dla zdrowia najkorzystniejsza? 

Morela – co to za owoc, jak wygląda i ile ma kcal? 

Morele to niewielkie, jasnopomarańczowe i pestkowe owoce. Są nie tylko smaczne, ale i również bardzo zdrowe. Ponadto zalicza się je do niskokalorycznych owoców, bezpiecznych dla osób na diecie odchudzającej. 100 g świeżych owoców dostarczy nam jedynie 50 kcal, a dodatkowo owoce te odznaczają się niskim indeksem glikemicznym, co będzie mieć znaczenie w diecie insulinoopornych czy diabetyków.  

Morele idealnie sprawdzą się jako przekąska, spożywane na surowo, ale równie dobrze można przygotować z nich smaczne dżemy i konfitury, a nawet pyszną, alkoholową nalewkę. 

Suszone morele – kcal i właściwości 

Suszenie to jeden z procesów technologicznych, który przedłuża trwałość owoców, pozwalając na ich dłuższe przechowywanie. Dzięki temu mamy możliwość korzystania z ich walorów przez cały rok. Ponadto morele suszone odznaczają się niższym indeksem glikemicznym (IG=31) w porównaniu do tych samych, lecz świeżych owoców (IG=57). Nie oznacza to, że możemy je jeść w nieograniczonych ilościach, gdyż znaczenie ma tutaj również ilość, jaką zjadamy. Niestety, owoce suszone są dużo bardziej kaloryczne i dostarczają nam średnio 304 kcal na 100 g produktu.

Suszone morele są bogatym źródłem beta-karotenu oraz błonnika pokarmowego, a jako dodatek do dań, ze względu na swój słodki smak, mogą stanowić zamiennik tradycyjnego cukru. 

Wartości odżywcze moreli 

Morele, pomimo iż są niewielkimi owocami, dostarczają nam całkiem sporo witamin i składników mineralnych. Są też źródłem błonnika pokarmowego, wpływającego na prawidłową pracę przewodu pokarmowego, w tym pracę jelit.

Ponadto znajdujemy w nich również sporą ilość potasu oraz już znacznie mniejszą zawartość wapnia, fosforu czy magnezu. Morele są także zasobne w witaminę A i niewielką ilość witaminy C, witaminy E oraz witamin z grupy B. Największą ich zaletą jest natomiast zdecydowanie duża ilość beta-karotenu, któremu morele zawdzięczają swoją żółtą i lekko pomarańczową barwę.  

Działanie prozdrowotne moreli  

Morele, jak i większość innych owoców i warzyw, wywierają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Dzięki obecności przeciwutleniaczy, do których zaliczamy beta-karoten, witaminę C i E, morele mają zdolność zmiatania wolnych rodników tlenowych, przeciwdziałając tym samym starzeniu się skóry i wpływając na możliwość hamowania m.in. rozrostu komórek nowotworowych. Beta-karoten zaliczany jest do naturalnych antyoksydantów i jest prowitaminą witaminy A, istotnej w procesie widzenia. Ponadto beta-karoten wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Warto zwrócić także uwagę na zawarty w morelach potas. Jego odpowiednia ilość w diecie wpływa na prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi, wspomaga pracę mięśnia sercowego oraz uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych.  

Morela – zastosowanie  

Owoce moreli swoje zastosowanie znalazły głównie w kuchni. Na ich bazie, a także z ich dodatkiem można przygotować wiele potraw. Najbardziej wartościowe będą te zjadane na surowo, jednak świetnie sprawdzą się też jako dodatek do różnego rodzaju koktajli, chociażby na bazie mleka roślinnego czy kefiru, a także jako element wartościowych sałatek. Ponadto świetnie smakują podawane z knedlami lub jako wypełnienie do letnich pierogów. Sprawdzą się również jako dodatek do mięs (głównie po upieczeniu) lub jako element do ich nafaszerowania.  

Owoce moreli są również wykorzystywane w branży kosmetycznej, ze względu na zawartość beta-karotenu stosowanego jako przeciwutleniacz oraz związek poprawiający wygląd i kolor skóry. Preparaty z ich dodatkiem wspomagają odbudowę naskórka oraz wzmacniają funkcje obronne skóry. Ponadto zapobiegają nadmiernemu jej wysuszaniu się, stąd produkty te zalecane będą osobom posiadającym suchą cerę. 

Pestki moreli – właściwości i zastosowanie 

Jednym z najpopularniejszych preparatów wytwarzanych na bazie pestek jest olej z moreli. Głównie stosowany jako produkt kosmetyczny, który intensywnie nawilża, ujędrnia i odżywia skórę. Olejek pozyskiwany z tych pestek zawiera kwasy tłuszczowe takie jak: linolowy, palmitynowy i oleinowy. Stosować go można zarówno na skórę, jak i na włosy, przyczyniając się do ich wygładzenia i zmiękczenia. 

Pestki moreli – negatywny wpływ na zdrowie 

Uważa się, iż substancja zawarta w pestkach moreli amigdalinamoże mieć wpływ na leczenie nowotworów u ludzi. Niestety, pestki moreli w swoim składzie zawierają również cyjanek, który może prowadzić do ostrego zatrucia. Skutkiem tego mogą być ciężkie powikłania, prowadzące do uszkodzenia wątroby, układu nerwowego oraz niewydolności nerek.  

Amigdalina w organizmie ulega rozkładowi do trzech substancji: glukozy, aldehydu benzoesowego oraz cyjanowodoru. Mit antyrakowego działania amigdaliny opiera się na selektywnym działaniu cyjanowodoru, uszkadzającego tylko komórki nowotworowe. Niestety, żadne z dotychczasowych badań nie udowodniło, aby amigdalina miała jakiekolwiek działanie przeciwnowotworowe, także stosowanie jej w takich przypadkach, może okazać się naprawdę niebezpieczne.  

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. M. Brzegowy, M. Maciejewska-Cebulak, K. Turek, Nie daj się rakowi, wsparcie żywieniowe w chorobie nowotworowej, Kraków 2018. 
  2. J. Igielska-Kalwat, A. Wawrzyńczak, I. Nowak, Karotenoidy i ich zastosowanie w przemyśle kosmetycznym na przykładzie beta-karotenu, "Chemik", 66 (2) 2012. 
  3. H. Kunachowicz i in., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, Warszawa 2017. 

Podziel się: