Poranny jogging czy kubek kawy? Co dostarczy większej dawki energii?
Katarzyna Szulik

Poranny jogging czy kubek kawy? Co dostarczy większej dawki energii?

Wielu z nas bez niej nie wyobraża sobie poranka. Kawa daje nam niezbędnego „kopa” przed długim dniem pracy, ponieważ wyostrza zmysły, dodaje energii i poprawia humor. Nie każdy jednak jest podatny na dobroczynne działanie kawy, a niektórzy, w szczególności osoby nadwrażliwe na kofeinę, mogą wręcz negatywnie reagować na porcję małej czarnej. Jak się okazuje, pochodzący z niej zastrzyk energii można zastąpić innym, zdecydowanie zdrowszym. Mowa o krótkim wysiłku fizycznym o poranku, który, zdaniem naukowców z Kanady, działa również skutecznie jak kawa. 

Sport działa jak kawa

Naukowcy z Western University w Ontario postanowili porównać oddziaływanie kawy i aerobowego wysiłku fizycznego na nasz organizm tuż po przebudzeniu, skupiając się na poprawie zdolności kognitywnych, a więc koncentracji i pamięci. W tym celu wytypowali grupę zdrowych osób dorosłych, którzy w pierwszym etapie badani mieli rozpocząć dzień od żwawego, dwudziestominutowego spaceru, natomiast w drugim zastąpili go kawą. Po każdej z tych aktywności ich zdolności kognitywne były poddawane testom. 

Jak się okazało, umiarkowana aktywność fizyczna, do której można zaliczyć trening w domu czy spacerowanie, oraz wypicie porannej porcji „małej czarnej” miały ten sam pozytywny wpływ na zdolność do koncentracji, kojarzenia i zapamiętywania. To, czy dany uczestnik na co dzień był miłośnikiem kawy i pijał ją często, czy też robił to rzadko bądź nie pił napojów z kofeiną w ogóle, nie miało wpływu na ostateczny wynik badania – aktywność fizyczna działała w równym stopniu na obie grupy. 

Co ważne, regularny wysiłek fizyczny dostarcza znacznie więcej pozytywów zdrowotnych niż tylko zwiększenie poziomu energii, więc choćby z tego względu warto go uwzględnić w codziennych, zwłaszcza porannych rytuałach. Jak pokazały wcześniejsze badania, ćwiczenia fizyczne zwiększają przepływ krwi do mózgu i prowadzą do wydzielania tak zwanych czynników neurotroficznych, które stają się pożywką dla mózgu i mobilizują go do intensywniejszej pracy. Przy okazji wysiłku fizycznego wydzielają się także hormony szczęścia, takie jak dopamina i epinefryna, które również wpływają na ogólną poprawę nastroju i przypływ energii. 

Łakniesz kofeiny? Idź na spacer

Drugim aspektem badania było sprawdzenie, czy wysiłek fizyczny jest w stanie złagodzić skutki odstawienia kofeiny u osób od niej uzależnionych. W tym celu kawoszom biorącym udział w badaniu nakazano odstawienie ulubionego napoju na 12 godzin. Po upływie tego okresu zostali oni zaproszeni do laboratorium, gdzie symptomy odstawienia, które wykazywali, zostały poddane ocenie przez specjalistów. Do najczęstszych należało zmęczenie, trudności z koncentracją, spadek motywacji, bóle głowy i ogólne złe samopoczucie. Po wykonaniu badań poproszono uczestników, by zrobili sobie szybki, 20–minutowy spacer, który, jak pokazały wyniki testu, był w stanie zredukować symptomy odstawienia, między innymi poprzez poprawę humoru i zmniejszenie odczuwalnego poczucia zmęczenia u osób badanych. 

Mimo wspomnianych wyżej wyników, nie ma żadnych powodów, by całkowicie eliminować kawę z diety, ponieważ ona sama ma szereg pozytywnych efektów zdrowotnych.

Mitem jest również, że niezdrowo podnosi ciśnienie, ma wpływ na nadciśnienie tętnicze, wręcz przeciwnie, może wspomagać pracę serca. Nad jej kluczowym składnikiem, czyli kofeiną, prowadzonych jest szereg badań, które również ujawniają kolejne pozytywny jej przyjmowania. Naukowcy z Uniwersytetu w Illinois na zwierzęcej próbie wykazali, że picie kawy może zniwelować negatywne skutki niezdrowej diety, w tym przyrost wagi i nadprodukcję cholesterolu. 

Kawa zapobiega tyciu

Do badania wykorzystano szczury, którym przez okres czterech tygodni podawano kofeinę, będącą uzupełnieniem diety bogatej w tłuszcz i węglowodany (po 40 proc.) z niewielkim dodatkiem protein. Dawka kofeiny podanej zwierzętom była równa czterem „ludzkim” filiżankom kawy dziennie. Po upływie czterech tygodni przyrost wagi myszy na diecie, w której występowała kawa porównano z tymi, które miały identyczne menu, ale którym nie podawano kofeiny. W grupie z kofeiną przyrost wagi był zauważalnie niższy. 

Gdy zjawisko to przebadano na poziomie komórkowym, okazało się, że przyjmowanie kofeiny zmniejszało akumulacje lipidów w komórkach tłuszczowych zwierząt o nawet 40 proc. Wspomniane badanie dało wyniki, które można przekładać na wszystkie źródła kofeiny, choć jego głównym celem było zweryfikowanie pozytywnego wpływu na organizm herbaty yerba mate, również bogatej w kofeinę, a także w fito chemikalia, przeciwutleniacze i aminokwasy. Napój ten cieszy się szczególną popularnością w Ameryce Południowej i Łacińskiej, ale zdążył przeniknąć także do Europy i dziś przez wielu uznawany jest za dobrą alternatywę wobec kawy. Yerba mate zawiera połowę kofeiny obecnej w filiżance kawy, od 65 do 130 mg, podczas gdy w kawie jej stężenie sięga nawet 300 mg.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały m.in. magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?  

  • Grzyby – właściwości i wartości odżywcze. Jak je przyrządzać, suszyć i mrozić? Jak uniknąć zatrucia grzybami?

    Niskokaloryczne i bogate w łatwo przyswajalne biało oraz błonnik pokarmowy – mowa o grzybach, które Polacy chętnie zbierają i spożywają. Są cenione nie tylko za ich smak, ale także za ich wpływ na zdrowie. Które grzyby warto zbierać? Jaka jest różnica pomiędzy grzybami niejadalnym a trującymi? I najważniejsze – jak uniknąć zatrucia grzybami? Podpowiadamy. 

  • Borowik szatański – charakterystyka i występowanie. Objawy zatrucia borowikiem szatańskim i pierwsza pomoc przy zatruciu

    Borowik szatański, szatan, diablik, smoczy łeb – nie bez powodu ma tak złowieszcze nazwy – należy do grupy grzybów trujących, które po spożyciu mogą wywołać silne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego i nie tylko. Jak odróżnić borowika szatańskiego od szlachetnego? Jakie są objawy zatrucia borowikiem szatańskim? Co zrobić, gdy dojdzie do zatrucia? Podpowiadamy.

  • Cukier muscovado – właściwości i zastosowanie

    Ciemnej barwy, o karmelowym, przyjemnym smaku – sprawdzi się w wielu daniach na słodko i na wytrawnie. Od wielu już lat uważany za lepszy zamiennik tradycyjnego białego cukru otrzymywanego z buraków, ale czy zasłużenie? Czy cukier muscovado dostarcza mniej kalorii? Czy jest zdrowszy? Do czego można go jeszcze wykorzystać? 

  • Rabarbar – wartości odżywcze, właściwości i przepisy z rabarbarem

    Rabarbar nieodłącznie kojarzy się nam ze smakami lata. Gdy nadchodzi na niego sezon, niejeden z nas kupuje go z zamiarem przygotowania pysznego ciasta drożdżowego lub kompotu z jego dodatkiem. Jakie właściwości posiada rabarbar? Gdzie znalazł swoje zastosowanie i kto może, a kto nie powinien po niego sięgać? 

  • Dieta przeciwnowotworowa – zasady, wskazówki, produkty antyrakowe

    Uniwersalnej diety mającej na celu zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej nie ma. Istnieje jednak sporo doniesień w temacie poszczególnych składników pożywienia, które takie działanie mogą wykazywać. Równolegle należy wspomnieć i o czynnikach, które będą działać pronowotworowo. Po które produkty sięgać na co dzień, a które ograniczyć? Jakie są zasady diety obniżające ryzyko zachorowania na raka? 

  • Który probiotyk na zdrowe jelita wybrać? Tabletka, żel, koncentrat probiotyczny

    Wsparcie organizmu poprzez dbanie o odpowiedni poziom odporności jest wskazane nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Osłabienie może wystąpić zarówno na skutek przeziębienia, grypy, przyjmowania leków immunosupresyjnych, zatrucia pokarmowego, braku snu, nieodpowiedniej diety czy antybiotykoterapii. Żeby wspomóc się w tych okresach można sięgnąć po probiotyki, które na rynku aptecznym dostępne są m.in. w postaci napojów, tabletek czy żelu. Czym jest koncentrat probiotyczny, czy w ciąży można łykać probiotyki i jak najlepiej przyjmować te preparaty? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Soja – czy jest zdrowa?

    Budząca od lat kontrowersje soja jest jedną z ważniejszych roślin uprawnych na świecie, zaraz po pszenicy, kukurydzy i ryżu. Zdaniem wielu badaczy, jej spożycie może wiązać się z wieloma potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi, w tym m.in. profilaktyką chorób układu sercowo-naczyniowego, osteoporozy oraz z łagodzeniem objawów okresu menopauzalnego.   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij