Jak śpią Polacy?
Julia Krupińska

Jak śpią Polacy?

Polacy śpią książkowo: siedem-osiem godzin. A jednak w ciągu dnia czują się często zmęczeni i mają kłopoty z koncentracją. O co więc chodzi? Problemem nie jest długość snu, lecz jego jakość, która wciąż się pogarsza. W rezultacie może to prowadzić do zaburzeń snu, bezsenności oraz depresji. Dlaczego śpimy coraz gorzej?

Jak wynika z raportu TNS „Jak śpią Polacy?”, większość z nas (53 proc.) przesypia w nocy siedem-osiem godzin, niezależnie od tego czy jest to środek tygodnia, czy weekend. Prawie co trzeci z nas w dni wolne od pracy pozwala sobie na dłuższy relaks – ponad osiem godzin snu. Dodajmy, że 30 proc. Polaków od poniedziałku do piątku śpi pięć-sześć godzin na dobę.

Sen uważamy za przyjemność i biologiczną konieczność, a jedynie 14 proc. odpowiedziało, że to luksus, na który nie zawsze można sobie pozwolić. Niemal 60 proc. Polaków ma sporadyczne problemy ze snem, a 20 proc. ma je często. Statystycznie zatem długość naszego snu mieści się w zdrowych normach, a większość z nas uważa, iż śpi całkiem dobrze.

Śpimy, ale się nie wysypiamy

A jednak ponad połowa ankietowanych czuje w ciągu dnia znużenie i senność, a prawie 50 proc. po przebudzeniu odczuwa zmęczenie. To wskazuje, że nasz sen nie spełnia dobrze swojej funkcji.

Uważamy, że kłopot ze spaniem pojawia się dopiero wtedy, gdy długo nie możemy zasnąć, kręcimy się z boku na bok, licząc barany. Jednak zaburzenia snu ujawniają się na wiele sposobów, m.in. budzeniem się w nocy, zbyt wczesnym wstawaniem, uczuciem zmęczenia po przebudzeniu czy w ciągu dnia oraz trudnością w koncentracji. Dlatego możemy nie być w pełni świadomi swoich problemów ze snem, dopóki nie dotrze do nas, że w ciągu dnia czujemy się jak po zarwanej nocy.

Zaśmieceni światłem

Coraz głośniej jako jedną z głównych przyczyn problemów ze snem podaje się nadmierne korzystanie z elektroniki. Co czwarty Polak pytany w badaniu TNS przyznał, że używa regularnie przed snem telefonu oraz tabletu, a 70 proc. ogląda telewizję lub film w internecie.

Jak pokazują badania naukowców, niebieskie światło emitowane przez telewizory, telefony, tablety, ale i e-booki zakłóca pracę naszego zegara dobowego. Hamuje produkcję melatoniny – hormonu, którego poziom dyktuje organizmowi, kiedy ma być aktywny, a kiedy powinien spać. Światło smartfonów nie tylko utrudnia zasypianie, pogarsza również jakość snu. Co więcej, eksperymenty dowodzą także, że fale elektromagnetyczne emitowane przez telefony komórkowe zmieniają zapis pracy mózgu w czasie odpoczynku.

Problem bezsenności związany z nadużywaniem elektroniki dotyka w coraz większym stopniu dzieci i młodzież. W Stanach przeprowadzono eksperyment z udziałem ponad 1 tys. badanych w wieku 13-18 lat, wykazał on, że 43 proc. rodziców potwierdza zaburzenia snu ich dzieci, a więcej niż połowa powiązała ten fakt z używaniem telefonów przed zaśnięciem. Dzieci mają trudność z zaśnięciem, słabo śpią, a w ciągu dnia trudno im się skoncentrować na codziennych zadaniach.

Eksperci na przeciwnej szali stawiają książkę i stary dobry zwyczaj czytania przed snem. Książka nie tylko nie emituje promieniowania, ale obniża stres oraz wycisza, czyli daje dokładnie to, czego potrzebujemy. Badanie neuropsychologa Davida Lewisa dowiodło, że zaledwie sześć minut spędzonych na czytaniu obniża poziom stresu o dwie trzecie. Dlatego zwyczaj ten warto wprowadzić na stałe do sypialni.

Stres lepszy niż budzik

Oczywiście na jakość snu wpływa wiele czynników. Nasza aktywność przed zaśnięciem ma ogromne znaczenie, podobnie nawyki, takie jak picie kawy, alkoholu czy energetyków oraz to, co jemy. Przyczyn niewyspania upatrujemy zwykle w sprawach rodzinnych oraz zawodowych. W tym kontekście wymieniamy: problemy ze zdrowiem (40 proc.), stres w pracy (36 proc.), a także problemy rodzinne (29 proc.). W dalszej kolejności niewygodne miejsce spania (21 proc.), hałasy (16 proc.), pracę zmianową (16 proc.) i budzące się w nocy dziecko (7 proc.).

Zestresowanym sen z powiek spędzają przede wszystkim problemy finansowe, szybkie tempo życia i praca – wynika z innej ankiety TNS „Sen i stres”. Okazuje się, że stres przed zaśnięciem częściej dopada kobiety niż mężczyzn, osoby w wieku 30-39 lat, ludzi śpiących mniej niż sześć godzin na dobę w ciągu tygodnia oraz rodzin o dochodach do 1500 zł.

Bywa, że mamy kłopot na własne życzenie. Spora część Polaków (41 proc.) zabiera pracę do domu i wykonuje obowiązki do późna, co może przyczyniać się do problemów ze spaniem. Do tego jesteśmy często przekonani, iż rozwijanie kariery zawodowej nie idzie w parze z nielimitowanym snem, którym w istocie płacimy za sukcesy w pracy. Taka opinia przeważa zwłaszcza wśród ludzi młodych.

Sen w sieci powiązań

Dla 74 proc. z nas sen jest bardzo cenny i każdą jego godzinę chcemy jak najlepiej wykorzystać. Nie umykają naszej uwadze konsekwencje źle przespanych nocy. Dwie trzecie dostrzega, że niewyspanie pogarsza wypełnianie obowiązków w ciągu dnia, a także relacje z bliskimi. Gorzej radzimy sobie z emocjami, jesteśmy rozdrażnieni oraz mamy mniejsze libido.

Sen to nie tylko przyjemność, ale i biologiczna konieczność, dzięki której organizm poprawnie funkcjonuje. Według badań niewystarczająca ilość oraz jakość odpoczynku w nocy sprzyja rozwojowi zaburzeń snu, takich jak bezsenność, depresja, choroby układu krążenia i cukrzyca.

Niedobór snu działa również na urodę i bezpieczeństwo nas wszystkich – u osób, które za mało śpią, skóra starzeje się szybciej, są też częściej sprawcami wypadków drogowych. Spektrum spraw bądź elementów naszego życia i życia innych wiążących się ze snem jest wyjątkowe szerokie. Jeśli o tym zapomnimy, prędzej czy później zapłacimy wysoką cenę.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Kontrolne badania profilaktyczne – jak często powinniśmy je wykonywać?

    Jak często powinniśmy wykonywać badania profilaktyczne? To zależy od płci i wieku, choć niektóre z badań skierowane są do wszystkich, niezależnie od metryki. Oto kalendarz badań profilaktycznych.

  • 10 faktów o czosnku

    Okazuje się, że choć czosnek jest niemal w każdej polskiej kuchni, to jednak mało o nim wiemy. Czy można mieć alergię na czosnek? Jak czosnek chroni nasze naczynia krwionośne i czy faktycznie działa jak antybiotyk?

  • Jak uniknąć przeziębienia?

    Wiadomo, że w chwilach osłabienia łatwiej dopadają nas infekcje. Wiemy też, że poprzez swój styl życia możemy wzmocnić odporność. Oto kilka najlepszych sposobów na to, by przeziębiać się jak najrzadziej.

  • Domowe sposoby na przeziębienie

    Przeziębienie jest najczęściej diagnozowaną dolegliwością w okresie jesienno–zimowym. Zmiany temperatur i niekorzystne czynniki atmosferyczne osłabiają nasz układ odpornościowy, który staje się bardziej podatny na działanie rinowirusów. Warto wówczas wzmocnić organizm, sięgając w pierwszej kolejności po naturalne środki czerpiące moc z przyrody.

  • Witamina D i pochodne — niedobór, nadmiar, źródła występowania, dawkowanie

    Niedobór witaminy D może mieć więcej niż 90 proc. Polaków. To spory problem, ponieważ witamina D ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Jest dobra na kości i odporność, wspomaga układ krwionośny, wpływa na nastrój, ma też wiele innych funkcji. Gdzie jej szukać, jak ją przyjmować i jak rozpoznać niedobór oraz nadmiar witaminy D w organizmie?

  • Zmarszczki mimiczne – dlaczego powstają i jak z nimi walczyć?

    Marszczenie i podnoszenie brwi, uśmiech lub mrużenie oczu – nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania bez mimiki. Poprzez pracę dziesiątek mięśni twarzy wysyłamy niewerbalne komunikaty do otoczenia. Ta zdolność okupiona jest jednak przykrymi dla wielu konsekwencjami w postaci najpierw delikatnych, później coraz głębszych zmarszczek. Skąd się biorą? Jak ukryć, wygładzić, zlikwidować zmarszczki mimiczne?

  • Katar sienny – jak się objawia i jakie są sposoby na alergiczny nieżyt nosa?

    Katar sienny, zwany też katarem alergicznym, to zmora uczuleniowców. Jego objawy to nie tylko cieknąca, bezbarwna wydzielina z nosa czy świąd i zaczerwienienie nosa. Katar może odbijać się na naszym samopoczuciu, jakości snu, powodować bóle głowy lub gorączkę. Czy istnieje domowy sposób na katar alergiczny? Jak go wyleczyć i ile trwa? Kiedy z katarem siennym pójść do lekarza? 

  • Wapno na alergię – czy wapń rzeczywiście pomaga w walce z objawami alergii?

    Wapń to nie tylko budulec kości. Ma wiele bardzo ważnych zadań w naszym organizmie, o których często zapominamy, bo – jak wynika z badań – zaspokajamy jedynie ok. 60 proc. zapotrzebowania na ten pierwiastek. Po wapń, zwany potocznie wapnem, sięgamy przy objawach alergii. Czy słusznie? Komu i kiedy faktycznie potrzebny jest wapń?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij