Referencyjne Wartości Spożycia (RWS) – o czym nas informują i kiedy są pomocne?
Krzysztof Słomiak

Referencyjne Wartości Spożycia (RWS) – o czym nas informują i kiedy są pomocne?

Referencyjne Wartości Spożycia to podane procentowo typowe ilości składników odżywczych dostarczanych organizmowi w ciągu jednego dnia po spożyciu porcji danego produktu. Do czego służą RWS, kto i jak je ustala i dlaczego to się robi? 

Definicja RWS i porcji produktu

Dotychczasowo powszechnie używane pojęcie GDA (Guideline Daily Amount, czyli Wskazane Dzienne Spożycie) zostało uaktualnione, rozszerzone i odrobinę uproszczone. Zastąpiono je pojęciem RWS (Referencyjne Wartości Spożycia), które uwzględnia przeliczone w procentach typowe ilości składników odżywczych dostarczanych organizmowi w ciągu jednego dnia po spożyciu porcji danego produktu.

Producent ma również obowiązek określenia tzw. porcji produktu i umieścić tę informację na opakowaniu. Wielkość porcji można określić dla każdego artykułu spożywczego lub napoju. Jest to taka ilość produktu, która przypuszczalnie zostanie jednorazowo spożyta. W tym przypadku producent ma dowolność. Dla przykładu nie ma znaczenia czy porcją jest 250 ml napoju (typowa szklanka) czy 330 mililitrów (typowa puszka). Ma to być jednak określone w sposób racjonalny i prawdopodobny.

O czym informuje nas RWS?

RWS charakteryzuje się tym, że jest łatwe do odczytania. Jasny przekaz graficzny pozwala kupującemu na błyskawiczną ocenę wartości kalorycznej produktu, który mamy zamiar kupić. Dodatkowo mamy informację o rozkładzie poszczególnych składników odżywczych: białka, tłuszczy, cukrów, błonnika, soli itp. Korzystają z tego najczęściej osoby na diecie lub te, które przywiązują wagę do racjonalnego odżywiania.

RWS nie mówi jednak o składzie produktu, który jest równie ważny jak RWS. Warto zwracać uwagę na substancje słodzące, konserwanty i barwniki.

Substancje wypełniające nie są potrzebne do zdrowego odżywiania. Tabela RWS jest podpowiedzią, ale czasami warto zatrzymać się nad składem na dłużej. Grafika RWS znajduje się zwykle na froncie etykiety lub w pobliżu informacji o składzie. Nie jest więc problemem, żeby łączyć ze sobą te informacje i weryfikować je jednocześnie. RWS nie trzeba umieszczać na środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego takich jak napoje odżywcze, kaszki czy mleka dla najmłodszych. Producenci jednak, pomimo braku obowiązku, często z tego korzystają i umieszczają RWS na swoich produktach.

Zapotrzebowanie energetyczne organizmu może zależeć od płci, wieku, masy ciała, poziomu aktywności fizycznej, czynników środowiskowych czy genetycznych. RWS nie stanowią wartości szczegółowych i dokładnych, ale orientacyjne dla ogółu ludności.

Kto wyznacza RWS?

RWS jest wskaźnikiem statystycznym. Wykorzystuje on wyliczone dla różnych grup ludności średnie wielkości zapotrzebowania na składniki odżywcze. Zapotrzebowanie na konkretny składnik odżywczy musi być ustalone na odpowiednim poziomie, aby minimalizować ryzyko powstawania chorób i niedoborów pokarmowych. Wartości te ustalane są przez EFSA, czyli Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Głównym celem działania EFSA jest udzielanie informacji i porad naukowych odnośnie do istniejących i nowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności.

Ustalone Referencyjne Wartości Spożycia wynoszą (energia lub ilość składnika na dobę):

Wartość energetyczna 8400 kJ / 2000 kcal
Tłuszcz 70 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 20 g
Węglowodany 260 g
Cukry 90 g
Białko 50 g
Sól 6 g

Jak dobrze wykorzystać RWS?

RWS jest pomocną informacją w kontroli sposobu odżywiania. RWS może służyć przy planowaniu jadłospisu. Ma to szczególne znaczenie przy żywieniu zbiorowym (szkoły, stołówki, jadłodajne). Pozwala szybko ocenić zawartość posiłku w taki sposób, aby nie zabrakło w nim żadnych składników. Z drugiej strony, RWS pozwala zapobiegać nadmiernej konsumpcji. RWS można również wykorzystać ustalania zaleceń dietetycznych da poszczególnych osób w stosunku do posiadanych jednostek chorobowych.

Trzeba pamiętać, że RWS to wskaźnik ilościowy, a nie jakościowy. Posiłek może zawierać wszystkie niezbędne składniki w odpowiednich ilościach, ale nie może składać się np. z samych słodyczy czy ciast (da się tak dobrać posiłki przy użyciu RWS, że przy pomocy samych słodyczy pokryjemy pełne zapotrzebowanie dzienne na wszystkie składniki i energię, co jest dalekie od prawidłowej diety). RWS z tego powodu, powinno traktować się jako podpowiedź, a nie jako wyznacznik jakości diety. Warto z tego względu zwracać uwagę na skład produktu, a nie jedynie na RWS.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij