Czy można dietą poprawić kobiecą płodność?

No właśnie — czy dieta może mieć wpływ na płodność kobiety? Czy naprawdę możliwe jest, że to, co jemy ma związek z płodnością i możliwością zajścia przez kobietę w ciążę? Otóż okazuje się, że tak.

Właściwa dieta wywiera ogromny wpływ na masę ciała kobiety. Zarówno nadwaga i otyłość, jak i nadmierna chudość nie są ułatwieniem dla zajścia w ciążę. Dlaczego? Dlatego, że może dochodzić wtedy do różnego rodzaju zaburzeń hormonalnych, na przykład nieodpowiedniego działania tarczycy czy też nadmiernych wahań poziomu insuliny oraz żeńskich hormonów płciowych. 

W związku z tym niesłychanie istotną sprawą w czasie starania się o dziecko jest to, aby masa ciała była na właściwym poziomie, który można uzyskać jedząc w „prawidłowy sposób”.

Jak jeść, aby nie mieć problemów z zajściem w ciążę?

Należy jeść racjonalnie, spożywać pięć posiłków dziennie. Dieta powinna być zbilansowana, bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach i ilościach, aby nie przekraczać dziennego zapotrzebowania kalorycznego.

Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. Dzięki niemu kobieta ma siłę do funkcjonowania przez cały dzień, a kalorie przyjęte o tej porze ulegają najszybszemu spaleniu z powodu aktywności ruchowej. Później wskazane jest lekkie drugie śniadanie: kanapka z ciemnego pieczywa, jogurt czy owoc.

Następnym posiłkiem powinien być lekkostrawny obiad. Nie może to być fast food, ponieważ stanowi bombę kaloryczną, która szybko przyczyni się do nadmiernego wzrostu masy ciała. Po obiedzie zalecane jest zjedzenie lekkiego podwieczorku, na przykład w postaci owocu. Kolację składającą się przede wszystkim z warzyw oraz z chudej wędliny i ciemnego pieczywa należy jeść około 2 lub 3 godzin przed snem, a w ciągu dnia pić dużą ilość wody. Warto eliminować wszelkiego rodzaju słodkie, gazowane napoje. Taka racjonalna i zbilansowana dieta pozwoli kobiecie utrzymać masę ciała na odpowiednim poziomie.

Składniki odżywcze w diecie kobiety starającej się o dziecko

Kobieta starająca się o dziecko powinna w swojej diecie mieć dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które bardzo korzystnie wpływają na płodność. Gdzie można takie kwasy znaleźć? Nienasycone kwasy tłuszczowe są obecne w morskich rybach. Dużo jest ich również w awokado i różnego rodzaju olejach roślinnych.

Przy diecie poprawiającej płodność należy też wspomnieć o suplementacji żelaza. Jego niedobór jest w stanie doprowadzić do rozwoju anemii, czyli niedokrwistości. Może utrudniać kobiecie zajście w ciążę, a także ogranicza wzrost płodu oraz przyczynia się do tego, że u dziecka od razu po urodzeniu zostanie stwierdzona anemia. Dlatego też, chcąc zapobiegać rozwojowi ewentualnej niedokrwistości, wskazane jest, aby kobieta starająca się o dziecko jadła dużo czerwonego mięsa, owoców i warzyw — buraków, pietruszki, roślin strączkowych oraz suszonych moreli. Warto też suplementować żelazo właściwymi preparatami, jeśli jego poziom w organizmie niebezpiecznie zbliża się do granicy zagrażającej rozwojowi anemii.

Inne istotne elementy niezbędne w diecie kobiety przed zajściem w ciążę

Niesłychanie istotnym elementem diety u kobiet starających się o dziecko jest też kwas foliowy. Dlaczego? Dlatego, że kwas foliowy wpływa na rozwój cewy nerwowej oraz zapobiega ewentualnym wadom układu nerwowego u dziecka.

Gdzie można znaleźć kwas foliowy? Największa ilość kwasu foliowego znajduje się w szpinaku, brokułach i sałacie. Obecny jest też w produktach zbożowych oraz owocach cytrusowych. Zwykle jednak lekarz ginekolog dodatkowo zaleca suplementację kwasu foliowego jeszcze w okresie starań o dziecko oraz w czasie trwania ciąży.

Istotnym elementem diety poprawiającej płodność jest także spożywanie tłustego nabiału. Według badań, to właśnie tłusty nabiał poprawia płodność, zaś chude produkty nabiałowe mogą nawet w niekorzystny sposób oddziaływać na owulację. Dlatego w czasie starania się o dziecko nie jest wskazane spożywanie odtłuszczonych serków czy chudego mleka.

Produkty negatywnie wpływające na płodność

Warto też pamiętać o produktach, których należy unikać w czasie starań o dziecko. Są wśród nich tłuszcze trans, czyli obecne w tłustych, smażonych potrawach, takich jak tłuste mięso, frytki, a także różnego rodzaju wyroby cukiernicze. Poza tym nie zaleca się spożywania dużej ilości węglowodanów prostych, które niekorzystnie działają na wahania poziomu glukozy we krwi, co może doprowadzić do zaburzeń w wydzielaniu insuliny. Zalecane jest unikanie jedzenia słodyczy, białego pieczywa oraz słodkich napojów.

Oczywiście nie wskazany jest też alkohol, który w okresie starań o dziecko należy całkowicie wyeliminować z diety. Wówczas kobieta nie powinna także przesadzać z kofeiną. Według badań jej dopuszczalna dobowa ilość, która nie będzie wywierała negatywnego wpływu na płodność, to 300 mg. Spożywanie kofeiny w większych ilościach może niestety utrudniać poczęcie dziecka.


Podziel się: