Menopauza a seks – wszystko, co warto wiedzieć
Marta Figas

Menopauza a seks – wszystko, co warto wiedzieć

Menopauza oznacza koniec okresu płodnego. Ale może być to jednocześnie początek radości z dojrzałej seksualności! Sprawdź, z czym przyjdzie Ci się zmierzyć, jak sobie z tym poradzić i jak cieszyć się seksem w menopauzie.

Klimakterium jest bardzo wyjątkowym okresem w życiu każdej kobiety. Tak jak dojrzewanie było czasem przejścia z dzieciństwa w dorosłość, przeobrażeniem ciała i psychiki, ostatecznie rozkwitem gotowości płciowej, obarczonym jednocześnie licznymi problemami, tak samo menopauza jest fizjologicznym przejściem z okresu prokreacyjnego w czas starzenia.

Temu procesowi towarzyszą niestety liczne nieprzyjemne objawy. O ile do tej pory współżycie było istotnym elementem życia, o tyle w okresie menopauzy nawet 43 proc. kobiet przyznaje, że seks spadł w hierarchii ważności i nie odgrywa ważnej roli. Przyczyn pogorszenia seksualnej formy upatruje się nie tylko w zmianach hormonalnych, ale też psychologicznych.

Spadek seksualności w menopauzie – główni winowajcy

Najczęściej zgłaszaną dolegliwością są wahania nastroju spowodowane bezpośrednio przez niedobór estrogenu wynikający z zaniku funkcji jajników. Pojawiają się brak energii, obniżona koncentracja, pesymizm. Te objawy występują u 90 proc. kobiet w okresie menopauzy.

Uderzenia gorąca są równie częste i określane jako bardzo nieprzyjemne, trudne i tak samo jak wahania nastroju powodują pogorszenie samopoczucia oraz brak chęci do czegokolwiek. Wzbudzenie namiętnego pożądania zdaje się wyczynem niemożliwym w momencie ataku gorąca, kiedy ciało oblewa pot, zwłaszcza, gdy dodatkowo od rana myślałaś, że twoje życie nie ma już najmniejszego sensu... To niestety jeszcze nie koniec trudności, ale w tym momencie warto sobie przypomnieć, że okres dojrzewania był równie trudny, a przecież zwieńczyły go lata niezwykłych przyjemności! Tym razem jesteś bogatsza o bagaż doświadczeń, bardziej świadoma okoliczności, własnego ciała i zmian w nim zachodzących.

Spadek estrogenu (zdaje się, że to główny winowajca!) będzie objawiał się również suchością pochwy. Zmniejszona ilość wydzieliny wywołuje dyskomfort podczas stosunku. Może się jednak zdarzyć, że ból spowodowany suchością pochwy pojawi się nawet podczas chodzenia. Zanik nabłonka sprzyja też zakażeniom. Nic więc dziwnego, że przed penetracją będziesz się bronić jak przed najazdem wikingów.

Zawiodą też mechanizmy regulacji snu – pojawią się problemy z zasypianiem, jakością snu, nawet bezsenność. Uderzenia gorąca też nie pomagają – trudno zasnąć, kiedy nagle ogarnia cię fala gorąca i potu. Trudno się kochać po nieprzespanej nocy i kolejnym pakiecie “huśtawka nastroju + uderzenie gorąca”.

Zmiany hormonalne mogą również powodować przyrost masy ciała. Chciałoby się krzyknąć: „estrogenie, wracaj!”. Tymczasem tkanka tłuszczowa, która i tak jak na złość nigdy nie chciała się odłożyć w piersiach, zacznie gromadzić w najgorszym możliwym miejscu – brzuchu. To bezpośrednio wpływa na pogorszenie samopoczucia i własnej wartości, pojawia się niechęć do pokazywania ciała, nawet wstyd. Każdy, kto dobrnął do tego miejsca, może załamać ręce. Ale spokojnie, są sposoby na te wszystkie dolegliwości!

Jak poradzić sobie z dolegliwościami i czerpać radość z seksu w menopauzie?

Przede wszystkim warto porozmawiać z lekarzem. Być może zaproponuje on hormonalną terapię zastępczą lub suplementację preparatami na bazie fitoestrogenów, co uzupełni niedobory estrogenu. To właśnie spadek poziomu estrogenu w okresie menopauzy jest odpowiedzialny za większość dolegliwości. Wyrównując poziom estrogenu, wpłyniemy na zmniejszenie wahań nastroju, dolegliwości związane z uderzeniami gorąca i trudności w zasypianiu. Być może będzie potrzebne krótkotrwałe wsparcie psychiatry, który zaleci lekkie leki poprawiające jakość snu i likwidujące niepokój oraz lęki – warto rozważyć taką opcję.

Dobrze jest również przyjrzeć się uważnie diecie – porcje powinny być mniej kaloryczne, z menu powinny definitywnie zniknąć masło, tłuste mięsa i wędliny, słodycze i ciasta – czyli wszystko, co swoje miejsce docelowe znajdzie w „oponce” na brzuchu. Mile widziane są za to warzywa, owoce i ziarna – dają uczucie sytości, wspomagają proces dbania o linię, a te bogate w fitoestrogeny dodatkowo poprawią ogólną kondycję organizmu w menopauzie. Warto więc codzienną dietę uzupełnić o soję, kiełki soi i przetwory sojowe, soczewicę, fasolę, bób, słonecznik i kiełki słonecznika, siemię lniane, czosnek, wiśnie, gruszki, winogrona i… koniczynę. Szczęśliwie tej ostatniej nie musisz szukać na łące i jeść sauté w sałatce – wyciąg z koniczyny czerwonej zawierający 40 proc. izoflawonów znajdziesz w niektórych suplementach przeznaczonych specjalnie z myślą o kobietach w okresie menopauzy.

Dużo korzyści może przynieść aktywność fizyczna. Poza tym, że jest doskonałym sposobem na walkę z dodatkowymi kilogramami, to przede wszystkim dobroczynnie wpływa na nastrój, poprawia samopoczucie, redukuje napięcia i lęk. Jeśli dotychczas nie byłaś zbyt aktywna, to teraz nie startuj od razu w maratonie. Wystarczy spacer szybkim krokiem – może z kijkami? Albo wycieczka rowerowa, basen... Dostosuj rodzaj ćwiczeń i aktywności do własnej kondycji, stanu zdrowia i preferencji. Ważne, żeby aktywność fizyczna stała się częścią codzienności.

O okolice intymne skłonne do podrażnień wynikających z suchości można dbać, stosując lubrykanty. Żele nie zwiększą wprawdzie libido, ale sprawią, że stosunek nie będzie nieprzyjemny, a to już prosta droga do tego, żeby stał się... przyjemny. Długotrwałe nawilżenie poprawiające samopoczucie na co dzień, a nie tylko przed stosunkiem i w jego trakcie, przyniosą nawilżające żele dopochwowe stosowane kilka razy w tygodniu. Warto również porozmawiać z lekarzem o dopochwowych preparatach estrogenowych wpływających na odbudowę nabłonka, zwiększających ukrwienie, poprawiających nawilżenie i wrażliwość na dotyk.

Codzienna pielęgnacja powinna być uzupełniona o suplementację kapsułek z pałeczkami Lactobacillus, które w naturalny sposób wpływają na równowagę mikrobiologiczną i utrzymują odpowiednie pH pochwy. Godnym uwagi produktem są również żele, które stosuje się raz w tygodniu po umyciu – zawierają one metabolity bakterii Lactobacillus, które naturalnie chronią okolice intymne przed niekorzystnymi drobnoustrojami, utrzymują kwaśne pH okolic intymnych, hamując w ten sposób nadmierny wzrost bakterii i grzybów, łagodzą pieczenie, świąd i dyskomfort zewnętrznych narządów płciowych.

Dbałość o dobre samopoczucie, aktywność fizyczna, niewielkie zmiany w diecie, zastosowanie preparatów uzupełniających niedobory estrogenu, suplementacja i stosowanie kosmetyków oraz preparatów, które wspomogą organizm kobiety w czasie menopauzy i przede wszystkim akceptacja tego fizjologicznego procesu – oto klucz do sukcesu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Otarcia i podrażnienia po stosunku

    Dyskomfort w czasie stosunku jest zaburzeniem, którego nie powinno się bagatelizować, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu ból i niechęć do zbliżeń. Dyspareunia, czyli bolesność w czasie współżycia, częściej dotyka kobiet. Poza nią jednak w relacjach intymnych często dochodzi do mniejszych, aczkolwiek równie dokuczliwych problemów, takich jak otarcia czy podrażnienia.

  • Preejakulat – stosunek przerywany a ryzyko ciąży

    Preejakulat, czyli bezbarwna wydzielina, produkowany jest przez męski układ rozrodczy podczas wzbudzenia seksualnego. Spełnia on szereg ważnych funkcji ułatwiających akt seksualny i samo zapłodnienie. Jaka jest szansa na zajście w ciążę przez preejakulat?

  • Co to jest karezza? Na czym polega ten rodzaj seksu?

    Karezza to pojęcie ze sfery życia seksualnego, które jest dość mało znane, a tymczasem to bardzo interesująca technika, która potrafi urozmaicić doświadczenia seksualne nawet doświadczonej pary z wieloletnim stażem współżycia. Warto wiedzieć, jakie są podstawowe założenia karezzy.

  • Seks oralny – zagrożenia, choroby, jak się przygotować?

    Seks oralny, a inaczej mówiąc miłość francuska, to bardzo popularna forma współżycia seksualnego. Według danych statystycznych cenią ją przede wszystkim mężczyźni (ponad połowa respondentów) oraz co czwarta kobieta. Należy jednak pamiętać, że seks oralny to nie tylko przyjemność, ale także szereg zagrożeń. W związku z tym należy się do niego odpowiednio przygotować.

  • Antykoncepcja po porodzie – jaka będzie najlepsza?

    Po porodzie kobiecy organizm stopniowo powraca do swojego stanu sprzed ciąży. Między innymi dochodzi do powrotu płodności, o czym świadczy pojawienie się pierwszej miesiączki po porodzie. Może to nastąpić po zaledwie kilku tygodniach od urodzenia dziecka albo nawet po roku. Co wpływa na płodność po ciąży? Kiedy można zacząć uprawiać seks po ciąży? Jaka metoda antykoncepcji po porodzie będzie najlepsza?

  • Seks analny – zagrożenia, choroby, jak się przygotować

    Seks analny od kilku dekad wzbudza mnóstwo kontrowersji, a w wielu kręgach jest tematem tabu. Wiele osób zadaje sobie pytanie o to, czy jest bezpieczny dla zdrowia. Czym tak naprawdę jest seks analny i jak się do niego przygotować?

  • Seks bez zabezpieczenia – czym można się zarazić?

    Seks to jedna z najprzyjemniejszych sytuacji, która może wydarzyć się między dwojgiem zakochanych ludzi. Chwila zapomnienia może jednak skończyć się mało romantycznie – jedną z wielu chorób, w tym rzeżączką, kiłą, a w skrajnych przypadkach nawet AIDS. Czym można zarazić się poprzez stosunek płciowy bez zabezpieczenia?

  • Punkt G – gdzie się znajduje?

    Enigmatyczny punkt G rozbudza wyobraźnię kochanków na całym świecie. Zdaniem wielu seksuologów jest to najwrażliwsza strefa erogenna w ludzkim ciele. Dla sceptyków jest jak mityczna Atlantyda, której istnienia nikt nigdy nie dowiódł. Czy istnieje naprawdę? Gdzie się znajduje i jak wygląda?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij