Infekcje w dzieciństwie mogą wpływać na wyniki w szkole
Katarzyna Szulik

Infekcje w dzieciństwie mogą wpływać na wyniki w szkole

Naukowcy z Danii dostarczają kolejnych niebezpośrednich argumentów za utrzymaniem powszechnego obowiązku szczepień. Wnioski z ich badań prowadzonych na próbie niemal 600 tysięcy dzieci sugerują, że częste i poważne infekcje w dzieciństwie mogą przełożyć się na wyniki w nauce, a w dalszej perspektywie także przyszłość ekonomiczną.

Wyniki badań duńskich naukowców, opublikowane na łamach „Pediatric Infectious Disease Journal”, wskazują na związek między ciężkimi infekcjami przebytymi w dzieciństwie i postępami w nauce w okresie nastoletnim. Gorsze wyniki osiągały przede wszystkim dzieci hospitalizowane w związku z przebytą chorobą. 

Ponad pół miliona badanych

Wspomniane wnioski sformułowano na podstawie badania prowadzonego na grupie niemal 600 tysięcy duńskich dzieci urodzonych między 1987 a 1997 rokiem. Naukowców interesowały dwie kwestie związane z infekcjami przebytymi w dzieciństwie: konieczność hospitalizacji związana ze stopniem nasilenia infekcji oraz otrzymywane recepty na leki przeciwko infekcjom (np. antybiotyki). Dane porównano z informacjami na temat postępów w szkole. Naukowcy skupili się na analizie wyników egzaminów kończących ostatnią (dziewiątą) klasę szkoły podstawowej oraz fakcie ukończenia (bądź nie) nauki na tym poziomie. Dodatkowo w analizie wzięto pod uwagę masę urodzeniową dzieci, ich kondycję fizyczną i psychiczną oraz poziom wykształcenia i stan psychiczny ich rodziców.

Infekcje pogarszają wyniki w nauce

Jak się okazało, jakakolwiek hospitalizacja związana z wystąpieniem infekcji w dzieciństwie zmniejszała prawdopodobieństwo ukończenia szkoły w terminie o 18 procent. Im więcej hospitalizacji przeszło dziecko, tym mniejsze były jego szanse na bezproblemowe zakończenie edukacji na tym poziomie. Gdy liczba pobytów w szpitalu z tytułu infekcji wyniosła pięć lub więcej, ryzyko nieukończenia dziewiątej klasy w terminie rosło do niemal 40 procent. 

Z kolei wśród dzieci, które ukończyły dziewiąta klasę, hospitalizacja związana z infekcjami miała wpływ na ostateczne wyniki egzaminów w niewielkim stopniu. Znaczenie miał tutaj też termin hospitalizacji – największe problemy dotykały dzieci, które przeszły ją w roku poprzedzającym zakończenie nauki.

U dzieci, które w związku z infekcją jedynie przyjmowały leki (bez konieczności hospitalizacji), nie stwierdzono żadnego związku przebytej choroby z wynikami w nauce. Oznacza to, że łagodniejsze infekcje w żaden sposób nie wpływają na dziecięce zdolności kognitywne. 

Szczepienie jako dobry start w przyszłość

Wnioski płynące z badania potwierdzają stawianą od pewnego czasu tezę, która łączy gorsze wyniki w nauce ze zwiększonym ryzykiem niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych i socjoekonomicznych w późniejszym życiu. Nie ulega wątpliwości, że poważne infekcje mogą wpływać na funkcjonowanie mózgu i tym samym zmniejszać jego możliwości, jednak coraz popularniejsza jest teza, że również te o łagodniejszym charakterze stanowią potencjalne zagrożenie. Wspomniane badanie jest największym jak dotąd analizującym tę kwestię i jasno pokazuje, że obawy mają racjonalne podłoże. Naukowcy sugerują również, że związek między wynikami w szkole a hospitalizacjami z tytułu infekcji prawdopodobnie ma również czysto praktyczne podłoże – częste pobyty w szpitalu wiążą się z nieobecnością w szkole, która z kolei może utrudniać naukę. Autorzy badania przy okazji zwracają uwagę, że na wyniki w nauce i – w dalszej perspektywie – na socjoekonomiczną przyszłość wpływa także obowiązek szczepień. Ochrona przed infekcjami w sposób naturalny przekłada się na zapewnienie dobrej edukacji i wysokich dochodów w przyszłości. 

Antyszczepionkowcy za zniesieniem obowiązku szczepień

Niestety to przekonanie coraz częściej spotyka się z kontrą ze strony przeciwników szczepień, którzy lobbują na rzecz zniesienia obowiązku wykonywania ich również w Polsce. Członkowie stowarzyszenia STOP NOP chcą, by to rodzic mógł decydować o zamiarze szczepienia dziecka. Stowarzyszenie powołało do życia Komitet Obywatelski Inicjatywy Ustawodawczej Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wiedzy o Szczepieniach, którego zadaniem będzie zbieranie podpisów pod projektem. Jak informuje kancelaria Sejmu, twórcy projektu złożyli projekt podpisany przez 120 tysięcy osób – są one obecnie weryfikowane.

Zapisy projektu przewidują całkowitą dowolność szczepień poza sytuacjami, kiedy wojewoda bądź minister ogłoszą stan zagrożenia epidemiologicznego lub epidemii. Kolejnym punktem projektu jest prawo do informacji dotyczącej potencjalnego ryzyka związanego z wykonaniem szczepienia. Jego twórcy chcą, żeby służby medyczne były zobligowane do przeprowadzenia dokładnego wywiadu oraz udzielenia pisemnej informacji o ryzyku wynikającym ze szczepienia przed nim i po wykonaniu go. Ponadto, opiekunowie dzieci mogliby zgłaszać uwagi do zmian w kalendarzu szczepień.

Twórcy ustawy powołują się na ustawodawstwo innych państw Unii Europejskiej, w których szczepienia są nieobowiązkowe. Zgodnie z deklaracjami STOP NOP, mowa o 20 krajach, w tym Niemczech. Wspomniany obowiązek nadal funkcjonuje między innymi w Bułgarii, na Litwie czy na Węgrzech.

Prezes Stowarzyszenia STOP NOP Justyna Socha wskazywała w rozmowie z radiem TOK FM, że ustawa ta jest szansą na lepszy dialog między pacjentami a lekarzami. Podkreśliła także, że w świetle niektórych ustaleń orzecznictwa europejskiego, obowiązkowe szczepienia są niezgodne z Konwencją o Prawach Człowieka. Mówiła także o konsekwencjach wynikających z NOP (niepożądanych odczynów poszczepiennych), w związku z którymi obecnie rodzice nie mogą liczyć na odszkodowania

Źródło: Infectioncontroltoday.com

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ciemiączko u dziecka – gdzie się znajduje i kiedy zarasta? Jak o nie dbać?

    Ciemiączka są fizjologicznymi strukturami w obrębie czaszki noworodka i niemowlęcia. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie obwodu główki podczas przechodzenia przez kanał rodny w tracie porodu. Jakie są rodzaje ciemiączek u noworodków? Gdzie się znajdują i kiedy powinny się zrastać? Jak dbać o ciemiączko u noworodków? Podpowiadamy.

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

  • Koślawość kolan – przyczyny i leczenie koślawych kolan u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia na koślawe kolana

    Koślawość kolan to deformacja kończyn dolnych dotycząca przede wszystkim dzieci, choć może występować także u osób dorosłych. Do 6. roku życia koślawe kolana u dziecka są stanem fizjologicznym, jeśli natomiast nieprawidłowa budowa kolan utrzymuje się dłużej, należy udać się do ortopedy oraz fizjoterapeuty. Jak przebiega terapia koślawości kolan?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij