Dieta ujemnych kalorii – czy faktycznie działa?
Maria Brzegowy

Dieta ujemnych kalorii – czy faktycznie działa?

Dieta selerowa, arbuzowa, a może najpopularniejsza (bo najsmaczniejsza) – lodowa? To tylko wybrane z grupy diet o tzw. „ujemnych kaloriach”. Brzmi bajkowo i niestety takie pozostaje. Poznajmy bliżej założenia tego „cudownego sposobu odżywiania się”.

Czym jest dieta o ujemnych kaloriach?

Koncepcja tej diety zakłada w skrócie, że ludzki organizm posiada zdolność do generowania większej ilości energii podczas trawienia wybranych produktów, niż one same zawierają. Według jej fascynatów, jest to prosta droga do redukcji nadmiernej masy ciała. Brakującą bowiem ilość energii potrzebną na strawienie pożywienia, organizm odnajduje w zapasach tkanki tłuszczowej. Brzmi sensownie, ale niestety takie nie jest. 

Dieta „ujemnych kalorii” pozbawiona jest sensu naukowego. Gdyby działała, nasz gatunek prawdopodobnie by nie przetrwał.

Człowiek potrafi, czyli dlaczego natura nie pozwoli na „ujemne kalorie”?

Faktem jest, że nasz organizm potrzebuje wygenerować energię aby strawić określone składniki pożywienia. Nauka nie odkryła jednak i nie potwierdziła na razie istnienia jakiegokolwiek produktu, który zamiast dostarczać energii, miałby nam ją zabierać. Gdyby tak było – nasz gatunek prawdopodobnie by nie przetrwał. Chociażby ze względu na silny wpływ mediów, które przykładowo – w odniesieniu do kobiet – potrafią wywrzeć na nie taką presję, że zapominając o własnym zdrowiu, próbują osiągnąć promowany ideał. W takiej sytuacji, osoby chcące odchudzać się, jadłyby pewnie tylko te produkty, które posiadają ujemny potencjał energetyczny. Nie trudno sobie wyobrazić jak wyglądałyby konsekwencje. A jeśli wciąż uważacie, że to skrajność i że człowiek nie doprowadziłby się do takiego stanu, wystarczy przypomnieć sobie inne, popularne, drastyczne diety, chociażby takie jak bretarianizm (odżywianie się energią z kosmosu), dieta polegająca na połknięciu tasiemca (dostępnego w sprzedaży w „szarej strefie” sieci), czy dieta wacikowa (jedzenie waty nasączanej sokiem). Zaburzenia odżywienia to również jedna ze skrajności wynikająca z chęci uzyskania szczupłej sylwetki. Czyż nasz gatunek nie jest więc skłonny do samodestrukcji za wszelką cenę? Natura zdaje się to wiedzieć i mądrze zaplanowała całość ludzkiego metabolizmu.

Produkty o niskiej kaloryczności

Prawdą jest, że istnieją takie produkty spożywcze, które odznaczają się niską kalorycznością, ale stety-niestety – niezerową. Do wybranych można zaliczyć m.in. zielone ogórki, rzodkiewki, selera, kalarepę, arbuza, marchewkę, sałatę czy cebulę. Ich wartość energetyczna jest związana m.in. z obecnością dużych ilości wody w składzie – stąd też, jedzenie wyłącznie tych wymienionych, będzie wiązało się z szybszym pojawieniem się uczucia głodu.

Choć teoria „ujemnych kalorii” pozbawiona jest dowodów w nauce, faktycznie istnieją produkty o bardzo niskiej kaloryczności, które umiejętne wpisane w jadłospis mogą pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami. Są to bogate w witaminy i składniki mineralne wybrane owoce i warzywa, takie jak ogórki, rzodkiewki, papryka, sałata czy arbuz.

Jak to jest z tymi lodami?

Jedną z popularniejszych diet o ujemnym potencjale energetycznym, jest dieta zawierająca określoną ilość lodów. Uważa się, że skoro są one zimne, a organizm potrzebuje wygenerować ciepło, aby „się ogrzać” po ich zjedzeniu, jesteśmy na minusie jeśli chodzi o zjedzoną porcję śmietankowych słodkości. Tymczasem, ten pyszny smakołyk, oprócz zimna, dostarcza nam również sporych ilości cukru oraz tłuszczu. Jedynym rodzajem chłodzącego produktu, który faktycznie mógłby generować sławne „ujemne kalorie” jest natomiast … zwykły lód. Trudno jednak odżywiać się samą wodą, prawda?

Wbrew obiegowej opinii, lody, podobnie jak każde inne słodycze, dostarczają sporej ilości kilokalorii. Zawierają bardzo dużo cukru oraz tłuszczu, a ich spożycie, wcale nie generuje „ujemnych kalorii” w związku z koniecznością zużycia dodatkowej energii na ogrzanie organizmu.

Jaka dieta pozwoli na utratę zbędnych kilogramów?

Choć większość z nas doskonale zna te zalecenia, to jednak ciężko nam uwierzyć, że mogą one sprawdzić się w rzeczywistości. Z ochotą więc sięgamy po coraz to nowe diety, zazwyczaj monotonne i na dłuższą metę niebezpieczne dla zdrowia, jak również po cudowne (według producentów) suplementy lub produkty o nadzwyczajnych właściwościach (zależnych – o dziwo – od wysokości ceny). Tymczasem, znacznie więcej zaoszczędzilibyśmy wprowadzając do swojego żywienia kilka podstawowych zasad, takich jak:

- regularność (posiłki dobrane objętościowo i spożywane tak często, aby nie dopuścić do uczucia głodu – średnio 4-5 razy dziennie)
- umiar (czerpanie przyjemności z jedzenia – umiejętny wybór codziennych produktów spożywczych mających stanowić podstawę naszego żywienia + rozsądne korzystanie z nieco mniej wartościowych dań powstałych na potrzebę naszej przyjemności)
- różnorodność (brak monotonii w diecie, dobór produktów ze wszystkich grup)
- niski stopień przetworzenia (przyrządzanie posiłków od podstaw, korzystanie z naturalnych surowców, odrzucenie gotowych sosów, wyrobów garmażeryjnych oraz produktów słodzonych, smakowych).

Stosując taki plan żywienia na co dzień, może i nie zaobserwujemy spektakularnych efektów, ale pozwolimy sobie na radość z jedzenia. Rozsądek to umiejętne korzystanie z tego co oferuje nam zarówno natura, jak i drugi człowiek. Istotną kwestią jest również stan naszego zdrowia, samopoczucie i indywidualne preferencje, dlatego po zbilansowany jadłospis powinniśmy udać się do specjalisty dietetyka. Nie wierzmy w żadne modne diety. Każda eliminacja niesie ze sobą ryzyko niedoborów, a jej stosowanie powinno zostać poprzedzone odpowiednią diagnostyką.

Tylko odpowiednio zbilansowane żywienie, dopasowane do naszego stanu fizjologicznego oraz potrzeb, pozwoli na osiągnięcie celów w postaci przykładowo szczupłej sylwetki. Dodatkowym, niewymiernym bonusem jest fakt, że zyskujemy zdrowie oraz radość z tego co ląduje na naszym talerzu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij