Dieta ujemnych kalorii – czy faktycznie działa?
Maria Brzegowy

Dieta ujemnych kalorii – czy faktycznie działa?

Dieta selerowa, arbuzowa, a może najpopularniejsza (bo najsmaczniejsza) – lodowa? To tylko wybrane z grupy diet o tzw. „ujemnych kaloriach”. Brzmi bajkowo i niestety takie pozostaje. Poznajmy bliżej założenia tego „cudownego sposobu odżywiania się”.

Czym jest dieta o ujemnych kaloriach?

Koncepcja tej diety zakłada w skrócie, że ludzki organizm posiada zdolność do generowania większej ilości energii podczas trawienia wybranych produktów, niż one same zawierają. Według jej fascynatów, jest to prosta droga do redukcji nadmiernej masy ciała. Brakującą bowiem ilość energii potrzebną na strawienie pożywienia, organizm odnajduje w zapasach tkanki tłuszczowej. Brzmi sensownie, ale niestety takie nie jest. 

Dieta „ujemnych kalorii” pozbawiona jest sensu naukowego. Gdyby działała, nasz gatunek prawdopodobnie by nie przetrwał.

Człowiek potrafi, czyli dlaczego natura nie pozwoli na „ujemne kalorie”?

Faktem jest, że nasz organizm potrzebuje wygenerować energię aby strawić określone składniki pożywienia. Nauka nie odkryła jednak i nie potwierdziła na razie istnienia jakiegokolwiek produktu, który zamiast dostarczać energii, miałby nam ją zabierać. Gdyby tak było – nasz gatunek prawdopodobnie by nie przetrwał. Chociażby ze względu na silny wpływ mediów, które przykładowo – w odniesieniu do kobiet – potrafią wywrzeć na nie taką presję, że zapominając o własnym zdrowiu, próbują osiągnąć promowany ideał. W takiej sytuacji, osoby chcące odchudzać się, jadłyby pewnie tylko te produkty, które posiadają ujemny potencjał energetyczny. Nie trudno sobie wyobrazić jak wyglądałyby konsekwencje. A jeśli wciąż uważacie, że to skrajność i że człowiek nie doprowadziłby się do takiego stanu, wystarczy przypomnieć sobie inne, popularne, drastyczne diety, chociażby takie jak bretarianizm (odżywianie się energią z kosmosu), dieta polegająca na połknięciu tasiemca (dostępnego w sprzedaży w „szarej strefie” sieci), czy dieta wacikowa (jedzenie waty nasączanej sokiem). Zaburzenia odżywienia to również jedna ze skrajności wynikająca z chęci uzyskania szczupłej sylwetki. Czyż nasz gatunek nie jest więc skłonny do samodestrukcji za wszelką cenę? Natura zdaje się to wiedzieć i mądrze zaplanowała całość ludzkiego metabolizmu.

Polecane dla Ciebie

Produkty o niskiej kaloryczności

Prawdą jest, że istnieją takie produkty spożywcze, które odznaczają się niską kalorycznością, ale stety-niestety – niezerową. Do wybranych można zaliczyć m.in. zielone ogórki, rzodkiewki, selera, kalarepę, arbuza, marchewkę, sałatę czy cebulę. Ich wartość energetyczna jest związana m.in. z obecnością dużych ilości wody w składzie – stąd też, jedzenie wyłącznie tych wymienionych, będzie wiązało się z szybszym pojawieniem się uczucia głodu.

Choć teoria „ujemnych kalorii” pozbawiona jest dowodów w nauce, faktycznie istnieją produkty o bardzo niskiej kaloryczności, które umiejętne wpisane w jadłospis mogą pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami. Są to bogate w witaminy i składniki mineralne wybrane owoce i warzywa, takie jak ogórki, rzodkiewki, papryka, sałata czy arbuz.

Jak to jest z tymi lodami?

Jedną z popularniejszych diet o ujemnym potencjale energetycznym, jest dieta zawierająca określoną ilość lodów. Uważa się, że skoro są one zimne, a organizm potrzebuje wygenerować ciepło, aby „się ogrzać” po ich zjedzeniu, jesteśmy na minusie jeśli chodzi o zjedzoną porcję śmietankowych słodkości. Tymczasem, ten pyszny smakołyk, oprócz zimna, dostarcza nam również sporych ilości cukru oraz tłuszczu. Jedynym rodzajem chłodzącego produktu, który faktycznie mógłby generować sławne „ujemne kalorie” jest natomiast … zwykły lód. Trudno jednak odżywiać się samą wodą, prawda?

Wbrew obiegowej opinii, lody, podobnie jak każde inne słodycze, dostarczają sporej ilości kilokalorii. Zawierają bardzo dużo cukru oraz tłuszczu, a ich spożycie, wcale nie generuje „ujemnych kalorii” w związku z koniecznością zużycia dodatkowej energii na ogrzanie organizmu.

Jaka dieta pozwoli na utratę zbędnych kilogramów?

Choć większość z nas doskonale zna te zalecenia, to jednak ciężko nam uwierzyć, że mogą one sprawdzić się w rzeczywistości. Z ochotą więc sięgamy po coraz to nowe diety, zazwyczaj monotonne i na dłuższą metę niebezpieczne dla zdrowia, jak również po cudowne (według producentów) suplementy lub produkty o nadzwyczajnych właściwościach (zależnych – o dziwo – od wysokości ceny). Tymczasem, znacznie więcej zaoszczędzilibyśmy wprowadzając do swojego żywienia kilka podstawowych zasad, takich jak:

- regularność (posiłki dobrane objętościowo i spożywane tak często, aby nie dopuścić do uczucia głodu – średnio 4-5 razy dziennie)
- umiar (czerpanie przyjemności z jedzenia – umiejętny wybór codziennych produktów spożywczych mających stanowić podstawę naszego żywienia + rozsądne korzystanie z nieco mniej wartościowych dań powstałych na potrzebę naszej przyjemności)
- różnorodność (brak monotonii w diecie, dobór produktów ze wszystkich grup)
- niski stopień przetworzenia (przyrządzanie posiłków od podstaw, korzystanie z naturalnych surowców, odrzucenie gotowych sosów, wyrobów garmażeryjnych oraz produktów słodzonych, smakowych).

Stosując taki plan żywienia na co dzień, może i nie zaobserwujemy spektakularnych efektów, ale pozwolimy sobie na radość z jedzenia. Rozsądek to umiejętne korzystanie z tego co oferuje nam zarówno natura, jak i drugi człowiek. Istotną kwestią jest również stan naszego zdrowia, samopoczucie i indywidualne preferencje, dlatego po zbilansowany jadłospis powinniśmy udać się do specjalisty dietetyka. Nie wierzmy w żadne modne diety. Każda eliminacja niesie ze sobą ryzyko niedoborów, a jej stosowanie powinno zostać poprzedzone odpowiednią diagnostyką.

Tylko odpowiednio zbilansowane żywienie, dopasowane do naszego stanu fizjologicznego oraz potrzeb, pozwoli na osiągnięcie celów w postaci przykładowo szczupłej sylwetki. Dodatkowym, niewymiernym bonusem jest fakt, że zyskujemy zdrowie oraz radość z tego co ląduje na naszym talerzu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Roztocza kurzu domowego wywołujące alergię – jak sobie z nimi radzić?

    Objawy związane z alergią na roztocza kurzu domowego są najbardziej odczuwalne w okresie jesienno-zimowym, który dla większości alergików jest czasem wytchnienia związanym z przekwitnięciem roślin. Charakterystyczne dla alergii na roztocza jest również nasilanie się dolegliwości w trakcie zamiatania i ścierania kurzu.

  • Co kupić mamie na Dzień Matki?

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki. To szczególne święto jest doskonałą okazją, aby podziękować mamom za ich bezwarunkową miłość i akceptację, trud wychowania, okazywane serce. Tego dnia każda mama powinna czuć się doceniona. Produkty pomagające zachować zdrowie i dbać o urodę to świetne inspiracje na wyjątkowy prezent dla najukochańszej mamy.

  • Jak obliczyć ilość promili po spożytym alkoholu?

    Alkohol rozluźnia ciało, wprowadza w błogi stan relaksu i radości. Nic dziwnego, że dla wielu osób jest to niezbędny element udanej zabawy czy spotkania ze znajomymi. Mając jednak na uwadze bezpieczeństwo swoje i innych, warto wiedzieć, jak szybko organizm metabolizuje wypity alkohol. Jazda pod wpływem alkoholu to nie tylko naruszenie prawa, ale przede wszystkim skrajna nieodpowiedzialność.

  • Piramida Maslowa – co to jest?

    Piramida Abrahama Maslowa to jedna z najpopularniejszych koncepcji odnoszących się do mechanizmu zaspokajania ludzkich potrzeb. Hierarchia potrzeb Maslowa została rozpowszechniona na całym świecie i do dziś znajduje szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach. Według amerykańskiego psychologa każdy człowiek ma pięć podstawowych potrzeb, które determinują jego codzienne funkcjonowanie. Co wchodzi w skład piramidy Maslowa?

  • Czy makowiec jest wskazany dla cukrzyków?

    Mak, a zatem również makowiec, jest nieodzownym elementem Świąt Bożego Narodzenia. Zgodnie z ludowymi wierzeniami jego spożycie podczas wieczerzy wigilijnej miało zapewnić szczęście i uchronić przed złymi siłami. W tej legendzie jest zapewne ziarnko prawdy, ponieważ aktualnie mak jest uznawany za „superfoods” z racji swoich właściwości odżywczych i prozdrowotnych.

  • Terapia tańcem (choreoterapia) – na czym polega?

    Choreoterapia, czyli terapia tańcem, stosowana jest zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, zdrowych i chorych. Na czym polega? Jakie korzyści z niej wynikają?

  • Dzień Dziecka – pomysły na zdrowe prezenty dla dzieci

    Na Dzień Dziecka nasi milusińscy czekają przez cały rok. Nieważne, czy mają lat kilka, czy kilkanaście – każdy cieszy się z perspektywy otrzymania wymarzonego prezentu. Obdarowujący prezentowych inspiracji szukają z reguły w sklepach z zabawkami. Spójrzmy jednak na to święto z innej strony, a przekonamy się, że prezent na Dzień Dziecka z apteki może być nie tylko ciekawy, ale również przynoszący korzyści zdrowiu.

  • Co jeść na redukcji? Dieta dla dziewczyny 75 kg (aktywny tryb życia). Na jakie efekty można liczyć?

    Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim każdy z nas chciałby wyglądać jak najlepiej! Bardzo często przed wakacjami decydujemy się na diety redukcyjne, które pozwolą na pozbycie się zbędnych kilogramów i poprawę sylwetki. Jak wygląda taka dieta i co jeść na redukcji przy aktywnym trybie życia?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij