Włosi najzdrowsi na świecie - portal DOZ.pl
Włosi najzdrowsi na świecie
Katarzyna Szulik

Włosi najzdrowsi na świecie

Agencja Bloomberg przygotowała ranking oceniający zdrowie narodowe według określonych wskaźników. Bloomberg Global Health Index uwzględnia między innymi długość życia, stan zdrowia psychicznego, negatywne konsekwencje wynikające z palenia tytoniu, jakość żywności czy dane na temat ciśnienia krwi i zatrucia środowiska. Według wyliczeń najzdrowszym narodem na świecie są Włosi, wyprzedzając inne kraje słynące z długowieczności. Polska zajęła 39 miejsce w tym rankingu. Jako powód wysokiej lokaty Włochów w zestawieniu podaje się m.in. dietę śródziemnomorską.

Bloomberg Global Health Index to ranking obejmujący swym zasięgiem 163 kraje świata. Włochy, zajmujące w nim tym razem pierwsze miejsce, sukces według mediów zawdzięczają świeżej wysokojakościowej żywności oraz diecie śródziemnomorskiej. Dziennik Corriere della Sera podkreśla, że Włosi swą dobrą kondycję utrzymują mimo trudności wynikających z kryzysu gospodarczego. Wysoka lokata w rankingu oznacza, że naród odznacza się wspomnianą wcześniej wysoką jakością żywności, ponadprzeciętną długością życia, dobrą kondycją zdrowia psychicznego oraz stosunkowo niskim odsetkiem osób palących tytoń i cierpiących na wysokie ciśnienie krwi. Jako pozytywny czynnik prozdrowotny wśród mieszkańców Włoch określono także wskaźnik konsumpcji alkoholu oraz spadek liczby dzieci otyłych. Tendencję wzrostową ma natomiast odsetek osób uprawiających sport. Co ciekawe, Włochy w rankingu wyprzedziły kraje, które znane są długowieczności. Warto wspomnieć tutaj między innymi o Islandii, Szwecji, Japonii, Singapurze, a także Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Francji, Niemczech i Danii.

Zbawienna dieta śródziemnomorska

Wypowiadający się w raporcie ekspert do spraw żywienia z uniwersytetu w Waszyngtonie Adam Drewnowski przekonuje, że receptą na zdrowie jest dieta śródziemnomorska, a zwłaszcza dostęp do świeżych produktów, owoców i ryb. Zalety tego sposobu odżywiania poruszyli także prof. Wiktor B. Szostak i Aleksandra Cichocka z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie na łamach publikacji "Dieta śródziemnomorska w chorobach sercowo-naczyniowych i cukrzycy". Jak mówią, wiele badań potwierdza, że stosowanie diety śródziemnomorskiej sprzyja wysokiej oczekiwanej długości życia i rzadszemu występowaniu chorób przewlekłych. Sposób odżywania stosowany przez Włochów ma także właściwości przeciwmiażdżycowe oraz antynowotworowe. Podstawą diety są świeże warzywa, owoce, ryby, białe mięso i niewielka ilość mięsa czerwonego, umiarkowana ilość nabiału i jajek, a z tłuszczów zalecana jest oliwa z oliwek. Prócz tego warto pamiętać o włączeniu do diety orzechów, a z alkoholu zalecane jest w niewielkiej ilości wino (najlepiej wytrawne, podawane do posiłków w celu poprawy trawienia). Idealnym dopełnieniem kuchni śródziemnomorskiej będą przyprawy, a przede wszystkim świeże zioła. W diecie tej wyklucza się niektóre produkty, popularne zwłaszcza w rodzimych potrawach. Należy do nich między innymi śmietana, wszelkie mączne zasmażki oraz zwyczaj smarowania pieczywa.

Źródła: Rynek Zdrowia, Onet Biznes, Kobieta Onet, Polki

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

  • Ćwiczenia dla narciarzy i snowboardzistów – jak przygotować stawy do sezonu narciarskiego?

    Brak odpowiedniego przygotowania fizycznego przed pierwszym po przerwie szusowaniem na nartach czy jazdą na snowboardzie może skończyć się tragicznie. Najczęstsze kontuzje narciarzy i snowboardzistów to poważne urazy stawu kolanowego, a także uszkodzenia nadgarstka oraz stawu ramiennego. Przygotowanie do wizyty na stoku powinno obejmować zarówno trening odbywany już na kilka tygodni przed zimowymi aktywnościami, jak i rozgrzewkę bezpośrednio przed jazdą.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij