Mrożenie żywności powoduje utratę cennych witamin i składników mineralnych
Maria Brzegowy

Mrożenie żywności powoduje utratę cennych witamin i składników mineralnych

Mrożone warzywa i owoce, jak również przyrządzone wcześniej i poddane chłodzeniu dania jednogarnkowe, zupy oraz potrawki, to świetna i smaczna propozycja warta wkomponowania do zimowego jadłospisu. Wbrew obawom – zawartość składników odżywczych w mrożonkach jest porównywalna ze składem produktów świeżych, dostępnych w sezonie.

Warzywa i owoce sezonowe

W dobie współczesnych metod uprawy i produkcji żywności, owoce i warzywa sezonowe możemy wykorzystywać w swojej kuchni przez okrągły rok. Jednak pomidory, truskawki czy szczypiorek zakupione w miesiącach jesienno - zimowych nie cieszą się uznaniem konsumentów. Większość tych produktów jest zwykle pozbawiona oryginalnego smaku i aromatu, za to pełna środków ochrony roślin i konserwantów, bez których niemożliwe byłoby ich wyhodowanie. Jak korzystać z dobrodziejstw owoców i warzyw poza sezonem bez konieczności zakupu tych sztucznie wspomaganych? Świetną alternatywą dla nich są mrożonki.

Mrożenie zapobiega psuciu się żywności

Historia mrożenia żywności sięga czasów prehistorycznych. Ówcześni mieszkańcy używali śniegu oraz lodu do przechowywania upolowanej zdobyczy. Jak pokazują badania, zamrażanie jedzenia opóźnia procesy psucia się produktów spożywczych poprzez m.in. zapobieganie namnażaniu się w nich mikroorganizmów oraz zmniejszanie aktywności enzymów biorących udział w tych procesach.

Im krócej przebiega proces mrożenia, tym lepsza jest jakość produktu.

Mrożonki zachowują większość składników odżywczych naturalnego surowca

Zamrażanie jest metodą konserwowania żywności polecaną również ze względu na fakt, że tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą produktu. Zwykle produkt zamrożony cechuje się obniżoną o 15-20% zawartością witaminy C w porównaniu z produktem tradycyjnym, ale niezależnie od tego, produkty poddane mrożeniu bezpośrednio po zbiorze odznaczają się wysoką wartością odżywczą, wręcz porównywalną do ich świeżych odpowiedników. W przypadku mięsa i ryb straty składników odżywczych są raczej śladowe bo proces mrożenia nie powoduje w tych produktach obniżenia ilości białka, witaminy A i D czy składników mineralnych. Zauważalne różnice mogą pojawić się dopiero na etapie rozmrażania, kiedy to z produktu może dojść do utraty płynu zawierającego m.in. witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz sole mineralne.

Jak mrozić żywność?

W domowych warunkach zamrożone produkty spożywcze można bez obaw przechowywać od 3 do 12 miesięcy, bez pogorszenia ich jakości. Należy tylko pamiętać aby temperaturę wewnątrz zamrażalnika utrzymywać na poziomie -18 st.C i niżej, a w odróżnieniu od lodówki – jej zawartość układać ciasno, dzięki czemu urządzenie będzie pracować sprawnie.

Produktów raz zamrożonych, a następnie rozmrożonych – nie wolno ponownie poddawać procesowi chłodzenia w niskich temperaturach.  Drobnoustroje, które „uaktywniają” się po rozmrożeniu giną dopiero w trakcie obróbki termicznej.

Piśmiennictwo:

  1. Instytut Żywności i Żywienia, Zamrażanie produktów spożywczych, http://www.izz.waw.pl/pl/eufic?id=127, dostęp 14.11.2015.
  2. Kozłowicz K., 2012, Charakterystyka wykorzystania wybranych substancji krioochronnych w zamrażaniu i przechowywaniu żywności.
  3. Trząskowska M., Wszechnica Żywieniowa SGGW, Jak bezpiecznie przechowywać żywność?, http://wszechnica_zywieniowa.sggw.pl/Prezentacje/Jak_bezpiecznie.pdf, dostęp 14.11.2015.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Otyłość – co ją powoduje i jak z nią walczyć?

    Otyłość to choroba, której częstotliwość występowania przybiera aktualnie rozmiar epidemii. Bezpośrednio wiąże się ją z problemami natury nie tylko estetycznej, ale przede wszystkim zdrowotnej. Jej obecność pogarsza m.in. stopie wyrównania jednostek takich jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze krwi, zwiększa ryzyko rozwoju choroby nowotworowej oraz sprzyja kłopotom w zajściu w ciążę. Właściwe jej diagnozowanie oraz prowadzenie pozwalają na powrót do pełni sił. Czym jest otyłość? Z jakimi problemami się ją wiąże? Jak ją diagnozować oraz leczyć? Dowiedz się wszystkiego z poniższego artykułu. 

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta przy atopowym zapaleniu skóry (AZS) – o czym warto pamiętać?

    Jak powinna wyglądać dieta przy AZS? Czy z całkowitą pewnością jest możliwe określenie, co przy atopowym zapaleniu skóry można jeść, a czego należy unikać? 

  • Planowanie posiłków – dlaczego warto układać menu?

    Planowanie posiłków to najprostszy sposób wdrożenia i utrwalenia nowych, zdrowych nawyków żywieniowych – nie tylko wraz z początkiem nowego roku czy pierwszego dnia wiosny, ale i na co dzień. Planując zakupy, określone posiłki i ich pory, nie tylko zadbamy o swoje samopoczucie i sylwetkę, ale i też zaoszczędzimy czas i pieniądze.  Jak zatem dobrze planować posiłki? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Otyłość brzuszna – przyczyny i skutki. Jak się jej pozbyć?

    Ze względu na umiejscowienie tkanki tłuszczowej otyłość dzieli się na postać uogólnioną, brzuszną oraz pośladkowo-udową.  Z punktu widzenia zdrowotnego najgroźniejszą wydaje się być otyłość brzuszna. Jakie są jej przyczyny? Jak ją rozpoznać i leczyć?  Podpowiadamy. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij