Mrożenie żywności powoduje utratę cennych witamin i składników mineralnych

Mrożone warzywa i owoce, jak również przyrządzone wcześniej i poddane chłodzeniu dania jednogarnkowe, zupy oraz potrawki, to świetna i smaczna propozycja warta wkomponowania do zimowego jadłospisu. Wbrew obawom – zawartość składników odżywczych w mrożonkach jest porównywalna ze składem produktów świeżych, dostępnych w sezonie.

Warzywa i owoce sezonowe

W dobie współczesnych metod uprawy i produkcji żywności, owoce i warzywa sezonowe możemy wykorzystywać w swojej kuchni przez okrągły rok. Jednak pomidory, truskawki czy szczypiorek zakupione w miesiącach jesienno - zimowych nie cieszą się uznaniem konsumentów. Większość tych produktów jest zwykle pozbawiona oryginalnego smaku i aromatu, za to pełna środków ochrony roślin i konserwantów, bez których niemożliwe byłoby ich wyhodowanie. Jak korzystać z dobrodziejstw owoców i warzyw poza sezonem bez konieczności zakupu tych sztucznie wspomaganych? Świetną alternatywą dla nich są mrożonki.

Mrożenie zapobiega psuciu się żywności

Historia mrożenia żywności sięga czasów prehistorycznych. Ówcześni mieszkańcy używali śniegu oraz lodu do przechowywania upolowanej zdobyczy. Jak pokazują badania, zamrażanie jedzenia opóźnia procesy psucia się produktów spożywczych poprzez m.in. zapobieganie namnażaniu się w nich mikroorganizmów oraz zmniejszanie aktywności enzymów biorących udział w tych procesach.

Im krócej przebiega proces mrożenia, tym lepsza jest jakość produktu.

Mrożonki zachowują większość składników odżywczych naturalnego surowca

Zamrażanie jest metodą konserwowania żywności polecaną również ze względu na fakt, że tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą produktu. Zwykle produkt zamrożony cechuje się obniżoną o 15-20% zawartością witaminy C w porównaniu z produktem tradycyjnym, ale niezależnie od tego, produkty poddane mrożeniu bezpośrednio po zbiorze odznaczają się wysoką wartością odżywczą, wręcz porównywalną do ich świeżych odpowiedników. W przypadku mięsa i ryb straty składników odżywczych są raczej śladowe bo proces mrożenia nie powoduje w tych produktach obniżenia ilości białka, witaminy A i D czy składników mineralnych. Zauważalne różnice mogą pojawić się dopiero na etapie rozmrażania, kiedy to z produktu może dojść do utraty płynu zawierającego m.in. witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz sole mineralne.

Jak mrozić żywność?

W domowych warunkach zamrożone produkty spożywcze można bez obaw przechowywać od 3 do 12 miesięcy, bez pogorszenia ich jakości. Należy tylko pamiętać aby temperaturę wewnątrz zamrażalnika utrzymywać na poziomie -18 st.C i niżej, a w odróżnieniu od lodówki – jej zawartość układać ciasno, dzięki czemu urządzenie będzie pracować sprawnie.

Produktów raz zamrożonych, a następnie rozmrożonych – nie wolno ponownie poddawać procesowi chłodzenia w niskich temperaturach.  Drobnoustroje, które „uaktywniają” się po rozmrożeniu giną dopiero w trakcie obróbki termicznej.

Piśmiennictwo:

  1. Instytut Żywności i Żywienia, Zamrażanie produktów spożywczych, http://www.izz.waw.pl/pl/eufic?id=127, dostęp 14.11.2015.
  2. Kozłowicz K., 2012, Charakterystyka wykorzystania wybranych substancji krioochronnych w zamrażaniu i przechowywaniu żywności.
  3. Trząskowska M., Wszechnica Żywieniowa SGGW, Jak bezpiecznie przechowywać żywność?, http://wszechnica_zywieniowa.sggw.pl/Prezentacje/Jak_bezpiecznie.pdf, dostęp 14.11.2015.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus