Masz skłonność do nawracających grzybic? Zmień dietę. - portal DOZ.pl
Masz skłonność do nawracających grzybic? Zmień dietę.
Maria Brzegowy

Masz skłonność do nawracających grzybic? Zmień dietę.

Układ odpornościowy człowieka nie jest niestety niezniszczalny. Długotrwała kuracja antybiotykami, podatność na stres, niewłaściwa dieta i brak codziennej aktywności fizycznej to jedne z tych czynników, które sprawiają, że nasz organizm staje się łatwo dostępny dla wszelkich drobnoustrojów – intruzów, którzy niszczą cały system. W efekcie – zmagamy się z chorobami i schorzeniami, które mogą ciągnąć się nawet latami. Grzybice.

Czym jest grzybica?

Grzybice to grupa chorób o niezwykle wysokiej zakaźności, wywołanych przez mikroskopijne grzyby. Zgodnie z podziałem kliniczno-diagnostycznym, chorobotwórcze dla człowieka grzyby możemy podzielić na cztery grupy:

  • drożdżaki (np. Candida spp.),
  • dermatofity (np. Trichophyton spp.),
  • grzyby pleśniowe (np. Aspergillus spp.), 
  • grzyby dimorficzne (np. Coccidioides immitis, Histoplasma capsulatum).

Etiologia

W naszej strefie klimatycznej jako główne czynniki etiologiczne grzybic wymienia się te należące do drożdżaków, dermatofitów i grzybów pleśniowych, przy czym najczęstszym powodem grzybic są zwykle drożdżaki z rodziny Candida wywołujące choroby zwane kandydozami, kandidiazami lub drożdżycami oraz dermatofity atakujące skórę.

  • Grzyby z rodzaju Candida

Do obszarów najczęściej zajmowanych przez Candidę należy przede wszystkim obręb naturalnej mikroflory jamy ustnej, jelita grubego oraz pochwy. Grzyby z rodzaju Candida mogą powodować także kandydozy zlokalizowane na powierzchni skóry i paznokci oraz grzybice tzw. inwazyjne, np.: płuc, opon mózgowo-rdzeniowych, trzustki, kręgosłupa czy szpiku kostnego, jak również kandydozę uogólnioną, tzw. kandydemię, która może prowadzić do rozwoju sepsy.

  • Dermatofity

Dermatofity z kolei to grzyby, które atakują głównie podeszwową powierzchnię stóp, palców i fałdów międzypalcowych. Jest to jedna z najczęstszych form zakażenia grzybiczego skóry, która przy niewłaściwym leczeniu lubi nawracać bardzo często.

Polecane dla Ciebie

Grupy ryzyka

  • Długotrwała antybiotykoterapia, niewłaściwe stosowanie sterydów, chemioterapia

Choć antybiotyki to jedno z większych błogosławieństw naszych czasów, szerokie spektrum ich działania oraz częstość ich używania wiąże się niestety z ogromnym prawdopodobieństwem osłabienia układu odpornościowego, który po pewnym czasie przestaje sobie radzić nawet z pozoru błahymi problemami – jest przyzwyczajony do farmakoterapii. W grupie ryzyka zachorowania na grzybicę znajdują się również pacjenci przyjmujący (niezgodnie z zaleceniami lekarza) sterydy, zwłaszcza w postaci wziewnej oraz pacjenci leczeni w ramach chemioterapii.

  • Zaburzenia odżywiania

Zaburzenia odżywiania oraz restrykcyjne diety to z kolei ogromne ryzyko niedoborów żywieniowych, które również poważnie osłabiają układ immunologiczny. Brak witamin i minerałów w codziennym jadłospisie to znów łatwa zapadalność na różne choroby, nie tylko na klasyczny katar, ale i poważne, ogólnoustrojowe schorzenia. Dodatkowo – brak codziennej dawki ruchu, nieodpowiednia ilość snu, niehigieniczny tryb życia oraz stres w pracy i błędne koło się zamyka.

Do pozostałych grup ryzyka należą:

  • Cewnikowanie,
  • Cukrzyca,
  • Choroba nowotworowa,
  • Nadmierna potliwość,
  • Leczenie hormonalne.

Jeśli jesteś:

  • zestresowany
  • przemęczony
  • cierpisz na nawracające infekcje
  • źle się odżywiasz
  • stosujesz wiele leków – jesteś leczony farmakologicznie (m.in. antybiotykami, sterydami wziewnymi, lekami immunosupresyjnymi)

jesteś zagrożony grzybicą!

Nie tylko leki

Większość grzybic, w tym już wspomniane wcześniej kandydozy, zwykle leczone są farmakologicznie, ale jeśli nie podejmiesz właściwej współpracy z własnym organizmem – wkrótce na nowo będziesz zmagać się z tym samym problemem, który najzwyczajniej w świecie powróci. Rozpoczynając terapię musisz mieć na uwadze, że zmiany powinny dotyczyć całego twojego życia – nie tylko sfery odżywiania, ale i również stylu jaki na co dzień prowadzisz.

Zmiana dotychczasowych nawyków

  • Jeśli palisz papierosy – bezwzględnie musisz z nich zrezygnować. Osłabiają twój apetyt pozbawiając jadłospis cennych składników odżywczych, a ponadto stanowią jeden z poważniejszych czynników rozwoju grzybicy jamy ustnej, która również do zachowania prawidłowej diety się nie przyczyni.

  • Twoja praca jest wyczerpująca i pełna stresu? Postaraj się do minimum ograniczyć nerwowe sytuacje, kładź się spać odpowiednio wcześnie, ogranicz oglądanie telewizji, która nuży i stwarza pozorne uczucie relaksu. Im więcej odpoczynku podarujesz swojemu ciału – tym lepiej zadbasz o jego kondycję.

  • Podobnie z aktywnością fizyczną. Nikt nie mówi, że od dzisiaj musisz zacząć intensywnie biegać czy chodzić na siłownię. Wystarczą krótkie spacery, odprężający basen w weekend czy zabawa z maluchami na placu zabaw. Umiarkowany wysiłek, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu, wzmocni twój organizm i podniesie poziom endorfin dzięki czemu łatwiej zwalczysz chorobotwórcze drobnoustroje.

Na twoim talerzu

Mało odżywcza dieta to nie tylko brak odpowiednich produktów na twoim talerzu, ale i obecność na nim wysoko przetworzonej żywności takiej jak fast-foody, gotowe dania do odgrzania i słodycze. Taka żywność to zwykle same puste kalorie, przy minimum wartości odżywczych, a jak już wiesz - nieprawidłowe żywienie sprzyja obniżeniu odporności, a tym samym – namnażaniu się grzybów.

Rozwój grzybów potęgują:

  • Dieta bogata w cukier, a więc wszelkie wyroby cukiernicze, ciasta, ciasteczka.
  • Produkty z białej mąki – chleb, makaron i popularne kluski.

To idealne dla rozwoju grzybów środowisko, dlatego zaleca się ich ograniczenie. Specjaliści polecają, aby z diety wyłączyć produkty głównie o tzw. wysokim indeksie glikemicznym - produkty cukiernicze, słodycze, niektóre (!) owoce, żywność poddaną wielu procesom obróbki.

Niski indeks glikemiczny mają przykładowo:

  • grejpfruty, jabłka, pomarańcze i wiśnie
  • cieciorka, surowa marchewka i pomidory
  • jogurty naturalne, sery twarogowe
  • orzechy arachidowe, nerkowe, siemię lniane
  • makaron gotowany al dente

JEDZ JE BEZ OBAW

Dieta przeciwgrzybicza – co jeść?

Żywność, która na stałe powinna zagościć w Twoim menu:

  • Sezonowe warzywa, najlepiej w postaci surowej,
  • owoce cytrusowe,
  • ryż i kasze z pełnego przemiału,
  • nasiona roślin strączkowych będące świetną i wartościową alternatywą dla mięsa,
  • naturalne, niskotłuszczowe jogurty,
  • orzechy,
  • nasiona oraz ziarna,
  • chleb pieczony na zakwasie (bez dodatku drożdży),
  • oleje roślinne, nierafinowane – dodawane do potraw na zimno (np. olej lniany, oliwa z oliwek).

Nawadnianie organizmu

U podstawy zdrowego żywienia znajduje się również odpowiednia ilość wypijanej czystej wody. W uproszczeniu przyjmuje się, że każdy z nas powinien przyjmować ją w ilościach ok. 30 ml na każdy kilogram swojego ciała, ale warto pamiętać, że część z tego zapotrzebowania pokrywa dobrze zbilansowana dieta – owoce, zupy. Dla pewności, warto sięgać po 1,5, a najlepiej 2 litry czystej wody dziennie. Można również spożywać ziołowe herbaty oraz świeże, niesłodzone soki warzywne.

Ziołolecznictwo

Leczenie grzybic wspomóc może także ziołolecznictwo. Poleca się przyprawy w postaci świeżej, suszonej, bądź jako wywary czy herbatki. W tej naturalnej terapii wykorzystuje się m.in. anyż, cząber, kminek, koper, miętę, rumianek oraz szałwię. Zwolennicy naturalnych metod wymieniają także zieloną glinkę do picia, która obok zdolności dezynfekujących jest bogata w szereg istotnych dla naszej odporności składników takich jak żelazo, magnez oraz cynk.

Probiotyki

Do diety warto także wprowadzić tzw. probiotyki – w przypadku kobiet i częstych u nich grzybic okolic intymnych przyniosą korzyści podwójne. Probiotyki, czyli inaczej odpowiednie mikroorganizmy podane jako produkty żywnościowe/preparaty, które po spożyciu wywierają korzystny wpływ na ustrój człowieka znajdziemy w fermentowanych napojach mlecznych takich jak kefir, maślanka czy kwaśne mleko, ale ze względu na brak pewności co do ich ilości w tych produktach, lepiej zdecydować się na gotowe preparaty. Według aktualnych badań, do szczepów, które faktycznie odznaczają się korzystnymi w stosunku do ludzkiego organizmu właściwościami są bakterie z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium. Po probiotyki należy sięgać zawsze wtedy, gdy lekarz zastosuje u nas antybiotykoterapię, gdy męczą nas nawracające infekcje (np. infekcje pochwy u kobiet), lub gdy aktualnie przeżywamy mocno stresujący okres.

Rozpoczynając terapię przeciwgrzybiczą musisz mieć na uwadze, że zmiany powinny dotyczyć całego twojego życia – nie tylko sfery odżywiania, ale również stylu, jaki na co dzień prowadzisz.

Piśmiennictwo:

  1. Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., 2010, Probiotyki – historia i mechanizm działania, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość., 4 (71), 5-19.
  2. Paczkowska I., Wójtowicz A., Malm A., 2010, Wybrane aspekty farmakoterapii kandydoz, Terapia i Leki, tom 66, 8, 539-543.
  3. Rogalski P., 2010, Kandydoza przewodu pokarmowego - fakty i mity, Gastroenterologia Kliniczna, tom 2, 3, 87-97.
  4. Szepietowski J., Franczuk A., 2001, Grzybica stóp, Medycyna Rodzinna, 3-4, 173-176.
  5. Wacińska-Drabińska M., Plutecka-Gajdzik D., Kowalczyk-Olczak D., 2009, Grzybica jamy ustnej, diagnostyka i leczenie, Nowa Stomatologia, 3, 74-81.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Cynamon – właściwości i zastosowanie. Na co pomaga? Czy jest zdrowy?

    Cynamon to nie tylko popularna przyprawa. Dzięki obecności wielu substancji aktywnych wykazuje właściwości prozdrowotne, dlatego używa się go w przemyśle kosmetycznym oraz farmaceutycznym. Przy jakich dolegliwościach pomoże cynamon? Kto powinien na niego uważać? Podpowiadamy.

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Kardamon – czy jest zdrowy? Jakie ma właściwości?

    Wśród ogromnej ilości przypraw importowanych z różnych zakątków naszej planety jedną z popularniejszych jest kardamon. Ze względu na przyjemny smak i aromat nadano mu nawet tytuł „króla przypraw”. Kardamon jest używany w kuchni, medycynie i kosmetologii. Jak większość przypraw naturalnych, wywiera korzystny wpływ na nasz organizm.

  • Kakao – charakterystyka, właściwości i zastosowanie

    Kakao znane jest ludzkości już od setek lat. Prócz swego charakterystycznego smaku i aromatu produkt ten charakteryzuje się także wieloma właściwościami zdrowotnymi. Jakim działaniem odznacza się kakao? Gdzie jeszcze znalazło ono zastosowanie? Sprawdźmy!

  • Żywienie przy COVID-19 – jaka dieta przy zakażeniu wirusem SARS-CoV-2?

    Przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 nie uchroni nas niestety żadna specjalna dieta, produkt „superfood” czy suplement. Dbając o stan odżywienia, możemy jednak wpłynąć na łagodniejszy jego przebieg oraz zmniejszyć natężenie niepożądanych następstw po jego przechorowaniu.

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij