Krzewy herbaciane, czyli napary z różnych stron świata
Paulina Szczepaniak

Krzewy herbaciane, czyli napary z różnych stron świata

Nieuchronnie zbliżające się chłodne, jesienne wieczory skłaniają nas do spożywania większej ilości ciepłych napojów. Najczęściej sięgamy po popularne kakao czy też herbatę. Napary z krzewów herbacianych, które ostatnimi czasy cieszą się coraz większą popularnością, wydają się być niemal idealną propozycją. Co takiego zawierają w swoim składzie i jak są produkowane? Czy napary mogą być spożywane przez dzieci i czy yerba mate może zastąpić nam kawę?

Trochę podstaw

Napary z krzewów herbacianych często są wybierane ze względu na swój różniący się od ''codziennej herbaty'' smak i aromat. Każdy z nich zawierają w swoim składzie wiele składników mineralnych oraz witamin wpływających korzystnie na nasze zdrowie. Sposób ich parzenia często nie różni się od zaparzania zwykłej herbata. Tylko który wybrać ?

Rodzaje naparów

Yerba Mate:

Wytwarzana z liści ostrokrzewu paragwajskiego (Ilex paraguriensis). Napar ma zielonobrązową barwę, w smaku jest cierpki i aromatyczny. W krajach Ameryki Południowej picie yerby oraz jej przygotowywanie jest formą kultu, celebrowanego rytuału. Yerba Mate zawiera kofeinę oraz teobrominę - substancje działające pobudzająco. Napar poprawia koncentrację oraz likwiduje objawy zmęczenia i znużenia. Ponadto zawiera witaminy: A, B1, B2, C oraz składniki mineralne takie jak: żelazo, sód, potas, wapń, krzem, siarka, fosfor oraz magnez. Mate poprawia pracę jelit, ma działanie moczopędne oraz wspomaga przemianę materii przez co jest polecana osobom odchudzającym się. Osoby chorujące na nadkwasotę, wrzody żołądka bądź dwunastnicy powinny unikać spożywania naparu.

Rooibos:

Wytwarzany z suszonych, pociętych liście i małych gałązek z czerwonokrzewu (Aspalathus linearis), rosnącego w południowej Afryce. Rooibos nie zawiera kofeiny oraz garbników. Rooibos m.in. obniża ciśnienie krwi, relaksuje, hamuje produkcję komórek nowotworowych oraz chroni błonę śluzową żołądka. Zawiera znaczną ilość składników mineralnych: żelazo, magnez, mangan, wapno, miedź, potas, cynk oraz fluor. W naparze są także flawonoidy, które odpowiadają za poprawę nastroju oraz kwercetynę.

Honeybush:

Produkowany z suszu z listków, młodych łodyżek i kwiatów występującego w południowej Afryce miodokrzewu (Cyclopia intermedia bądź Cyclopia subterata). Napar ma słodkawy smak o żółtoczerwonym zabarwieniu oraz wyraźny miodowy i orzeźwiający zapach. Podobnie jak rooibos napar nie zawiera kofeiny oraz garbników. Jego właściwości są zbliżone do naparu z rooibos.

Lapacho:

Inne nazwy, pod którymi występuje to: Tacheebo, Herbata Inków, Pau d`Arco, Ipe Roxo. Wytwarzany z drobno pociętej kory (Tecome lapacho), drzewa rosnącego w Andach. Napar pobudza trawienie i poprawia pracę jelit. Wzmacnia oraz odtruwa organizm, obniża poziom cukru we krwi, działa przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo a także przeciw wirusowo ( zwalcza wirusy m.in. opryszczki). Ponadto zawiera: żelazo, potas, jod, miedź, fluor, magnez, selen, cynk oraz mangan. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Peeling - najlepszy motywator dla skóry

    Po zimie nasza skóra nie wygląda najlepiej. Wiatr, mróz, przebywanie w ogrzewanych pomieszczaniach, a także uboga dieta negatywnie wpłynęły na jej wygląd. Aby poprawić kondycję i stan naszej skóry warto zastosować peeling. Zanim zabierzemy się za nawilżanie, regenerację i inne zbawienne dla naszej skóry zabiegi, zrzućmy "starą" zimową skórę i spotkajmy się z pierwszym, wiosennym słońcem niejako z "nową twarzą". Niezbędny w tym celu będzie...dobry peeling. Dobry, czyli jaki? I jak go prawidłowo wykonać?

  • Kasza kaszy nierówna. Którą wybrać?

    Niegdyś kasza była podstawą staropolskiej kuchni i gościła na stołach częściej niż inne węglowodanowe produkty. W XVII wieku kasza była coraz rzadziej uwzględniana w codziennym jadłospisie na rzecz pojawiających się ziemniaków. Jednak od jakiegoś czasu, coraz więcej ludzi wraca do korzeni i sięga po różnego rodzaju kasze. Co takiego zawierają te różnej maści i koloru ziarenka i czy warto je jadać?

  • Od 1 listopada kolejne zmiany na liście leków refundowanych

    Od 1 listopada obowiązywać będzie nowa lista refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Projekt XVIII obwieszczenia refundacyjnego zamieszczonego na stronie Ministerstwa Zdrowia obejmuje kilka istotnych zmian.

  • Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

    Olej jadalny to zmora wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości oraz składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

  • Odkryjmy szarłat wyniosły, czyli amarantus

    Amarantus (szarłat wyniosły) to jedna z najstarszych uprawianych na ziemi roślin. Obok kukurydzy i fasoli był podstawą diety Inków, Majów oraz Azteków. Jakie wartości odżywcze go charakteryzują?

  • Makowiec. Czy również dla cukrzyków?

    Jest to niewątpliwie jeden z nieodłącznych składników wigilijnych potraw. Można z niego ‘’wyczarować’’ kluski z makiem, kutię czy też makowca. Sprawdźmy jakie właściwości posiada mak.

  • Afrodyzjaki w kuchni – zioła i przyprawy

    Ten artykuł jest kolejnym z "miłosnego" cyklu. Zawiera przegląd przypraw szczególnie przyjaznych zakochanym. Szczypta tych składników uczyni przygotowane dla ukochanego danie nie tylko bardziej smacznym, ale również zmysłowym i pobudzającym. Oprócz tego dostarczą one porcję cennych witamin oraz składników mineralnych bez nadmiernego obciążenia układu trawiennego.

  • Wzmacniamy odporność – przegląd produktów

    Okres jesienny to czas gdy nasz organizm jest bardziej podatny na infekcje rozmaitego pochodzenia. Częściej dopadają nas przeziębienie czy grypa. Wtedy przypominamy sobie też o środkach wspierających odporność naszego organizmu. Jakie produkty można wziąć pod uwagę? Warto zaznaczyć, że znajdziemy je nie tylko w aptece, ale także w… domowej spiżarni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij