Jak zadbać o serce ukochanej osoby?
Justyna Bielecka

Jak zadbać o serce ukochanej osoby?

Czy wiesz ile lat ma Twoje serce? Pytanie wydaje się być zadziwiające, jednak według najnowszego raportu NATPOL*, większość rodaków ma serce o około osiem lat starsze niż wskazuje na to ich wiek. Jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem, także w późniejszych latach życia, już teraz powinniśmy zatroszczyć o swoje serce.

Część osób tłumaczy beztroskę o swoje zdrowie długowiecznością w rodzinie. Usłyszeć można argumenty w stylu: moja babcia paliła jak smok, a wujek dożył dziewięćdziesiątki zajadając się golonką i popijając piwem. Pamiętajmy jednak, że tylko nieliczni ludzie mają tak silne organizmy (i dobre geny), że narażając się na działanie substancji szkodliwych, nie zachorują.

Świadomą troską o własne ciało możemy znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, nie daje to jednak stuprocentowej pewności, że do końca życia pozostaniemy zdrowi. Dzieje się tak ponieważ czynniki ryzyka zachorowania dzielimy na – modyfikowalne, czyli zależne od prowadzonego trybu życia, oraz niemodyfikowalne – zależne od naszego organizmu (budowy serca, genów, predyspozycji rodzinnej).

Celem wprowadzania zdrowego stylu życia jest nie tylko samo przedłużenie życia, ale również poprawa jego jakości. Mamy duży wpływ na to, w jakim zdrowiu będziemy świętować nasze kolejne lata.

Wrogowie serca – czego serce nie lubi?

  • Nadwaga i otyłość - niosą ze sobą bardzo duże ryzyko insulinooporności i hiperinsulinizmu. Osoby z nadmierną wagą ciała cechuje często wysoki poziom trójglicerydów, hiperglikemia, oraz niski poziom tzw. dobrego cholesterolu (HDL), a także bardzo groźne nadciśnienie tętnicze. Szczególnie niebezpieczna jest otyłość brzuszna z obwodem talii przekraczającym 102 cm u mężczyzn i u 88 cm kobiet.
  • Palenie papierosów - uszkadza tętnice i obniża produkcję tlenku azotu, co zwiększa ryzyko zakrzepów. Warto wiedzieć, że palacze są ponad 2,5 raza bardziej narażeni na atak serca niż niepalący.
  • Siedzący tryb życia – wykazano, że osoby nieaktywne fizycznie mają statystycznie m.in. wyższy wskaźnik BMI, nieprawidłowy poziom cholesterolu (wysoki LDL i niski HDL), podwyższony poziom białka C-reaktywnego, którego podwyższone stężenie we krwi występuje podczas stanów zapalnych.
  • Choroby przewlekłe – niektóre choroby przewlekłe w szczególny sposób obciążają pracę serca. Należą do nich przede wszystkim:

- cukrzyca – zaburzenia w poziomie glikemii potrafią kilkukrotnie zwiększyć ryzyko chorób serca. Dlatego tak istotne jest wczesne rozpoznanie i prawidłowe leczenie tej choroby

- nadciśnienie tętnicze – obciąża zarówno serce, jak i nerki, należy do najważniejszych czynników ryzyka choroby wieńcowej

Zatroszcz się o serce

  • ćwicz – najlepiej 2-3 razy tygodniu przez minimum godzinę. Regularny trening wzmacnia serce, a także zwiększa ukrwienie i dotlenienie pozostałych tkanek i narządów organizmu. Ponadto reguluje ciśnienie tętnicze krwi, zmniejsza ryzyko zakrzepów oraz rozwoju miażdżycy. Pozwala również na rozładowanie stresu, co korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego, jak i nerwowego
  • wzbogać swoją dietę w zdrowe składniki – największe działanie przeciwmiażdżycowe ma dieta śródziemnomorska. Ogranicza spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu oraz sodu. W zamian za to obfituje w cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy oraz flawonoidy. Warto wzbogacić codzienną dietę w ryby, nieoczyszczone zboża, owoce, warzywa, a także czerwone wino.
  • zrzuć zbędne kilogramy - Z badań** wynika, że zrzucenie już 10 kg wiąże się ze znacznym odciążeniem organizmu, co powoduje zmniejszenie umieralności ogólnej nawet o 20%! Znacznie poprawiają się również wyniki badań krwi - następuje spadek stężenia LDL, tzw. „złego cholesterolu” (o ok. 15%), trójglicerydów (o 30%), wzrasta ilość HDL („dobrego cholesterolu”) o 8%.
  • jedz czekoladę – czekolada ma silne właściwości przeciwutleniające, ponadto obniża ciśnienie krwi, działa przeciwzapalnie oraz przeciwmiażdżycowo. Najzdrowsza jest czekolada z wysoką ilością kakao i niewielką cukru. Zaleca się nie przekraczanie 4 kostek gorzkiej czekolady na dobę.
  • ogranicz stres – długotrwały stres osłabia działanie układu immunologicznego, a także zwiększa ryzyko powstania zakrzepów. Wysoki poziom adrenaliny i noradrenaliny we krwi wiąże się również z podwyższonym poziomem ciśnienia tętniczego i przyspieszeniem akcji serca.
  • pamiętaj o badaniach profilaktycznych – raz w roku wykonaj badania laboratoryjne, które będą obejmowały lipidogram, trójglicerydy, morfologię, glukozę, kwas moczowy, a także fibrynogen i kreatyninę. Warto również wykonać zdjęcie RTG serca, a także regularnie mierzyć ciśnienie krwi. Im szybciej wykryte zostaną ewentualne nieprawidłowości, tym skuteczniej i prościej będzie zapobiec ich rozwojowi oraz groźnym powikłaniom. Jeśli wszystkie wyniki badań okażą się być prawidłowe, zapewnią duży komfort psychiczny związany ze świadomością troski o własne zdrowie.

* Raport NATPOL 2011 przygotowany został w Katedrze Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku pod kierunkiem prof. dr. hab. med. Bogdana Wyrzykowskiego
** źródło – Patofizjologia cz.2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL, pod red. Sławomir Maśliński i Jan Ryżewski, Warszawa, s.547-630

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij