
Gry wideo mogą wiązać się z lepszymi umiejętnościami poznawczymi u dzieci
Czy gry wideo, zazwyczaj postrzegane jako popularna, ale mniej wartościowa forma rozrywki, mogą mieć pozytywny wpływ na zdolności poznawcze? Sprawdzamy najnowsze doniesienia naukowe.
W pierwszej kolejności należy nadmienić, że większość dotychczasowych studiów poświęconych grom mówi o późniejszym wzroście agresji u dzieci. Niemniej najnowsze badania skupiły się na wpływie gier na zdolności poznawcze. Co mówią wyniki?
Czy gry komputerowe poprawiają zdolności poznawcze?
Współcześnie wielu rodziców niepokoi się konsekwencjami zarówno zdrowotnymi, jak i rozwojowymi płynącymi ze spędzania czasu na graniu przez ich dzieci. Natomiast taka rozrywka staje się coraz bardziej popularna i rozprzestrzeniona. Ważne więc, aby rozumieć wieloaspektowo wpływ tego zajęcia na życie młodego człowieka.
Badanie, w którym poddano analizie dane pochodzące od 2 tys. dzieci, ujawniło, że osoby spędzające czas przy wideograch codziennie przez trzy godziny lub dłużej wykazywały się większą zaradnością w testach umiejętności poznawczych. Sprawdziany te obejmowały kontrolę impulsów i pamięć roboczą, a ich wyniki porównano z analogicznymi danymi od dzieci nigdy niegrających w gry komputerowe. Publikacja tych studiów ukazała się na łamach „JAMA Network Open”.
Z komentarzy ekspertów dowiadujemy się, że nowe ustalenia poszerzają wiedzę o powiązaniach między graniem w gry a rozwojem mózgu. Znaczenie ma tu kontekst, w którym dotychczasowe badania dokumentowały wpływ gier komputerowych na przejawy zachowań agresywnych oraz zdrowie psychiczne. Zatem praca naukowców wnosi nowe spojrzenie i sugeruje, że można także dopatrywać się korzyści płynących z tej rozrywki – konkretnie korzyści poznawczych.
Gracze są szybsi i dokładniejsi?
Naukowcy odkryli, że dzieci spędzające czas przy grach komputerowych cechowały się precyzją i szybkością w przygotowanych zadaniach poznawczych. Ponadto eksperci dostrzegli także różnice w aktywności mózgu.
Analizy funkcjonalnego obrazowania MRI ujawniły, że osoby grające wykazywały wyższą aktywność mózgu w obszarach związanych z uwagą i pamięcią. Odnotowano również większą aktywność w czołowych rejonach, które są związane z wymagającymi poznawczo zadaniami. Poza tym zauważono mniejszą aktywność w regionach związanych ze wzrokiem.
Według opinii naukowców schematy te mogą być skutkiem wykonywania zadań związanych z kontrolą impulsów i pamięcią w trakcie grania w gry.
Czy granie w gry zwiększa ryzyko depresji w późniejszym wieku?
Dotychczasowe studia dostrzegały związek między grami komputerowymi a wzrostem występowania depresji i agresji, niemniej nie potwierdziło tego najnowsze badanie. Wprawdzie miały miejsce przypadki, gdy u grających dzieci zauważono tendencję do raportowania silniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym – w stosunku do grupy porównawczej, czyli niegrających dzieci – jednak zdaniem ekspertów w statystycznym świetle ten związek przyczynowo-skutkowy nie ma znaczącego poparcia. Uczeni nie mogą jednoznacznie osądzić, czy ta tendencja obrazuje rzeczywistą ciągłość zdarzeń, czy jedynie bliżej nieokreślone przypadki.
Nadal potrzeba więcej badań o wpływie gier
Naukowcy zastrzegają, że to przekrojowe badanie nie daje możliwości wyprowadzenia wszystkich wniosków. Wyjaśniają, że ich ustalenia nie powinny być argumentem na to, aby dzieci spędzały dowolną ilość czasu, grając w gry. Wyniki badań prawdopodobnie zależą w dużej mierze od szczegółów – na przykład konkretnych rodzajów aktywności, w które dzieci się angażują podczas grania.