Dziecko uczy się prawidłowego mówienia
Anna Ościłowska

Rozwojowa niepłynność mówienia – czym jest i jak wspierać dziecko w tym okresie?

Problemy ze zbieraniem myśli i „ubieraniem" ich w słowa są naturalnym etapem rozwoju dziecka. To trudny czas wpisany w poznawanie świata przez dziecko i naukę operowania językiem, kiedy niezbędne jest wsparcie ze strony rodziców. Jakie są najlepsze sposoby na wsparcie dziecka w procesie nauki prawidłowego wypowiadania się? 

Od najmłodszych lat dziecko poznaje i uczy się świata. Jest to dla niego intensywny okres, w którym doświadcza różnych emocji i trudności, które z kolei mogą przyczynić się do pojawienia się rozwojowej niepłynności mówienia.

Rozwojowa niepłynność mówienia – co to jest i jak się objawia?

Rozwojowa niepłynność mówienia jest to zjawisko, które charakteryzuje się trudnością w swobodnym przechodzeniu od jednego elementu wypowiedzi do drugiego wraz z zakłóceniem jej tempa oraz rytmu. Pojawiająca się rozwojowa niepłynność mówienia, jak sama nazwa wskazuje, jest zjawiskiem rozwojowym, czyli normą. Fizjologiczna niepłynność mówienia występuje w okresie intensywnego rozwoju systemu językowego u dziecka i zmniejsza się ona wraz z wiekiem.  Niepłynność ta powinna ostatecznie wygasnąć wraz z rozpoczęciem nauki w szkole.

W fizjologicznej niepłynności zauważa się momenty krytyczne, do których należą okresy przejściowe w rozwoju językowym. Jest to najczęściej okres pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia. Dziecko chce dużo opowiedzieć najbliższym, ale nie jest w stanie z uwagi na niedostateczną sprawność narządów mownych. Około piątego roku życia objawy niepłynności zmniejszają się, aż do wygaśnięcia.

Można wyróżnić następujące rodzaje objawów niepłynności mówienia:

–   powtarzanie głosek (np. a-a-a),
–   powtarzanie sylab (np. ta-ta-tata),
–   powtarzanie wyrazów (np. tata tata idzie),
–   przeciąganie głosek (np. kkkkoń, mmmmama),
–   pojawianie się pauz wypełnionych dźwiękami (np. eee, yyy, mmm),
–  pojawianie się pauz wypełnionych polegających na rozpoczęciu wyrazu, przerwaniu i ponownym rozpoczęciu mówienia tego samego wyrazu,
– pojawianie się pauz wypełnionych, podczas których wypełnione są zwroty np. „słuchaj”, „tak”, „wiesz”,
–  pojawianie się pauz nie wypełnionych, czyli momentów ciszy,
– pojawianie się embolofrazji, czyli rozpoczynanie zdania od samogłoski, a także wtrącanie w wypowiedzi różnych wyrazów,
– pojawianie się rewizji, czyli poprawek wypowiedzi w momencie uświadomienia sobie przez dziecko błędu językowego w wypowiedzi.

Powyższe rodzaje objawów niepłynności mogą występować oddzielnie, jak również łącznie. Mogą być spowodowane między innymi trudnościami w doborze słów, zapominaniem słów, daniem sobie przez dziecko czasu na znalezienie odpowiedniego słowa.

Co ważne, rozwojowa niepłynność, nie jest uświadomiona przez dziecko i nie ujawnia się u niego lęk przed mówieniem.

Rozwojowa niepłynność mówienia a jąkanie wczesnodziecięce

Obserwując dziecko należy mieć na uwadze i odróżnić czym jest rozwojowa niepłynność mówienia a jąkanie wczesnodziecięce, które jest już zaburzeniem wymagającym odpowiedniej terapii. Nie każde tak zwane „zacinanie się” dziecka przy mówieniu jest rozwojowe.

Jąkanie wczesnodziecięce charakteryzuje się brakiem współdziałania aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego. W przypadku jąkania u dziecka występuje świadomość tego zaburzenia, która pociąga za sobą strach, poczucie utraty wartości, frustrację czy agresję. Objawy nasilają się około piątego roku życia i jąkanie rozwija się w wieku wczesnoszkolnym.

Dowiedz się, jak razić sobie z trudnościami w wymowie głoski r" na DOZ.pl

Powiązane produkty

Niepłynność mówienia – jakie są przyczyny?

W rozwoju dziecka i kształtowania się jego mowy występują momenty, w których dziecko intensywnie poznaje otaczający go świat. Zauważyć można wówczas, że dziecko chciałoby wypowiedzieć swoje myśli słowami i zdaniami, jednak natłok tych myśli sprawia, że pojawiają się trudności w przekazaniu konkretnej informacji słownej, ponieważ narządy mowne dziecka nie nadążają pod względem funkcji. Oznacza to, że dziecko szybciej myśli niż mówi. Zjawisko to najczęściej jest obserwowane u dwuletniego dziecka.

Wśród przyczyn pojawienia się rozwojowej niepłynności mówienia można również wymienić sytuacje, w których dziecko:

  • chce mówić, ale chwilowo nie wie co powiedzieć i jak przekazać informację słowną,
  • nie chce mówić, a mimo to nakłaniane jest do wypowiedzi słownych w konkretnej sytuacji,
  • ma trudności, by poprzez komunikaty słowne wyrazić swoje myśli,
  • doświadcza labilności emocjonalnej, takich jak zmiany nastroju czy gwałtownych emocji.

Te przyczyny mogą sprawić, że dziecko odczuwa stan niepokoju. Towarzyszyć temu mogą też trudności ze snem, brak elastyczności ruchu. Dziecko może być bardziej drażliwe i apatyczne.

Rozwojowa niepłynność mówienia – jak pomóc dziecku?

W przypadku fizjologicznej niepłynności mówienia działaniem terapeutycznym będzie postępowanie profilaktyczne.

Wskazówki, które warto zastosować, u dzieci, u których wystąpiła rozwojowa niepłynność mówienia:

  • nie zwracać dziecku uwagi na niepłynność mówienia, słuchać tego o czym chce ono opowiedzieć, a nie w jaki sposób mówi,
  • dać dziecku czas na rozpoczęcie lub zakończenie wypowiedzi,
  • mówić do dziecka w sposób zrozumiały i w odpowiednim tempie,
  • wprowadzić stały rytm dnia, ponieważ daje to dziecku poczucie stabilności,
  • pomóc dziecku odczytywać jego uczucia i emocje, gdyż to wspomoże go w upraniu się z gwałtownymi emocjami,
  • zmniejszyć dodatkowe bodźce w domu, takie jak korzystanie z telewizji, komputera,
  • zaproponować spacery i wspólne zabawy na świeżym powietrzu,
  • stwarzać okazje, by dziecko miało możliwość przejmowania inicjatywy podczas wspólnej zabawy,
  • zachęcać do zabaw oddechowych, takich jak dmuchanie na piórka, piłeczki, bibułki,
  • śpiewać z dzieckiem znane piosenki oraz rymowanki,
  • zachęcać dziecko do samodzielności i umożliwić mu odnoszenie sukcesów, np. w trakcie ubierania się.

W przypadku wszelkich wątpliwości warto skonsultować się z logopedą, który udzieli porady oraz instrukcji jakie ćwiczenia warto wykonywać z dzieckiem, u którego pojawiła się rozwojowa niepłynność mówienia.

  1. D. Kamińska, Wspomaganie płynności mowy dziecka – profilaktyka, diagnoza i terapia jąkania wczesnodziecięcego, Kraków 2006.
  2. B. Suligowska, Dziecko zagrożone zaburzeniem jąkania, [w:] Holistyczne aspekty logopedycznej terapii jąkających się, pod red. E. Minczakiewicz, Kraków 2005.
  3. K. Szamburski, Diagnoza niepłynności mówienia, [w:] Diagnoza logopedyczna, pod red. E. Czaplewska, S. Milewski
  4. K. Węsierska, B. Jeziorczak, Czy moje dziecko się jąka?, Katowice 2019.
  5. Z. Tarkowski, Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1997.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Paracetamol czy ibuprofen — który lek na gorączkę wybrać dla dziecka i jak go prawidłowo dawkować?

    Gorączka u dzieci bardzo często przysparza ogromnego problemu rodzicom. Część z nich boi się dawać dzieciom leki przeciwgorączkowe, ponieważ nie wiedzą dokładnie, w jaki sposób należy je dawkować i jakie odstępy czasu należy zachować pomiędzy poszczególnymi dawkami leków. Który lek w walce z infekcją podawać dzieciom? Jaka jest bezpieczna dawka ibuprofenu lub paracetamolu, którą można podać maluchowi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Biegunka u niemowlaka i dziecka – co robić? Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

    Biegunka to jedna z najczęstszych dolegliwości u dzieci oraz przyczyna wizyt lekarskich. Wbrew pozorom postępowanie jest bardzo proste i w części przypadków dziecko może być z powodzeniem leczone w domu. Jak radzić sobie z biegunką u noworodka, niemowlęcia lub starszego dziecka? Jak zapobiegać rozwolnieniu i kiedy zgłosić się do lekarza?

  • Grypa u dzieci i niemowląt – objawy, przebieg i leczenie

    Grypa to choroba zakaźna, występująca każdego roku, głównie w sezonie jesienno-zimowym i wczesną wiosną. Grypa jest ostrą infekcją dróg oddechowych. Czynnikiem etiologicznym sezonowych zachorowań są dwa typy wirusów grypy – A i B. Choć zarazić się może każdy, wyróżnia się grupy ryzyka, które są szczególnie podatne na zakażenie tym wirusem. Należą do nich m.in. niemowlęta i dzieci do 2. roku życia, co związane jest z niedojrzałością ich układu immunologicznego oraz większą skłonnością do powikłań.

  • Dlaczego magnez jest tak ważny dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania Twojego dziecka?

    Jak doskonale wszyscy wiemy, prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu dziecka zależy od wielu czynników. Kluczowe jest tutaj dostarczanie wraz z dietą, odpowiednich składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. Na szczególną uwagę zasługuje magnez, którego rola i znaczenie dla organizmu dziecka jest zasadnicze i kluczowe. Dlaczego?  

  • Jak magnez może wspierać aktywne dzieci?

    Okres dzieciństwa i szkoły to czas wielu wyzwań dla aktywnego dziecka. Dziecku potrzeba wówczas energii, spokoju, skupienia oraz wsparcia, aby chętnie i aktywnie podejmowało różne wyzwania i dawało radę im sprostać. Aby pomóc dziecku w tym wszystkim, warto dostarczać mu odpowiednie składniki odżywcze, witaminy i minerały. I jednym z takich składników jest magnez, kluczowy pierwiastek dla rozwoju i funkcjonowania organizmu dziecka. A w czym dokładnie magnez pomaga i jak wspiera aktywne dzieci? 

  • Zespół Dravet – objawy, diagnostyka, leczenie

    Zespół Dravet to rzadkie genetyczne schorzenie neurologiczne, które manifestuje się już we wczesnym dzieciństwie i znacząco wpływa na funkcjonowanie pacjentów przez całe życie. Charakteryzuje się opornymi na leczenie napadami padaczkowymi, które mogą prowadzić do licznych komplikacji, w tym do opóźnienia rozwoju i deficytów poznawczych.

  • Jak pomóc niemowlętom cierpiącym na kolki, ulewania i zaparcia?

    Pierwszy rok życia dziecka to okres największych i najszybciej zachodzących zmian w życiu człowieka. Dotyczą one każdego układu czy narządu, w tym także przewodu pokarmowego. Osiągnięcie pełnej funkcji trawienia i wchłaniania to długotrwały i dynamiczny proces, a w jego przebiegu mogą wystąpić u niemowlęcia różne dolegliwości. W pierwszym roku życia nawet u 50% niemowląt mogą pojawić się: kolka niemowlęca, refluks żołądkowo-przełykowy i zaparcia.

  • Mleko modyfikowane kozie. Jakie ma właściwości i kiedy je podawać?

    Mleko modyfikowane na bazie mleka koziego zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność jako alternatywa dla tradycyjnych preparatów opartych na mleku krowim. Rodzice poszukujący innych rozwiązań żywieniowych dla swoich dzieci coraz częściej sięgają po produkty kozie, które cechują się lepszą przyswajalnością i nieco innym profilem białkowo-tłuszczowym. Choć nie jest to produkt hipoalergiczny, wielu specjalistów zwraca uwagę na jego potencjalne korzyści w diecie niemowląt i małych dzieci.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl