Trening personalny – inwestycja w siebie

Jeszcze do niedawna trening osobisty kojarzył się wielu ludziom z usługą dostępną wyłącznie dla gwiazd. Jednak dziś, dzięki rosnącej świadomości dbania o własne ciało i rozwój, coraz więcej osób korzysta z tego typu treningu w klubach fitness. Nie jest to już luksus, na który mogą pozwolić sobie tylko najbogatsi.

Trening osobisty jest formą treningu „jeden na jeden”. Są to indywidualne zajęcia pod okiem specjalisty, który tworzy program treningowy specjalnie dopasowany do potrzeb i możliwości ćwiczącego. Ale trener personalny to znacznie więcej niż tylko instruktor na siłowni. Dobry trener, to taki, który posiada wiedzę na temat budowy i funkcjonowania ciała, a ponadto dysponuje wiadomościami z wielu pokrewnych dziedzin niezbędnych do ułożenia kompleksowego programu treningowego. Mamy tu na myśli wiedzę o prawidłowym odżywianiu i suplementacji, odnowie biologicznej, procesach zachodzących w organizmie podczas treningu, czyli fizjologii i biochemii. Niezbędna jest także u trenera umiejętność udzielania pierwszej pomocy i postępowania w przypadku ewentualnych kontuzji. Mówiąc krótko: trener osobisty to chodzące kompendium wiedzy na temat treningu i wszystkiego, co z nim związane.

Po pierwsze – cel

Jeżeli planujesz zacząć ćwiczyć z trenerem personalnym, musisz zastanowić się najpierw czego oczekujesz i jasno określić swój cel. Inna będzie bowiem strategia, jeżeli zechcesz ujędrnić brzuch i biodra po ciąży, inna, gdy będziesz potrzebować wzmocnienia mięśni kręgosłupa, a jeszcze inna, gdy twoim celem będzie przygotowanie się do udziału w maratonie. Na pierwszym spotkaniu trener na pewno zada ci mnóstwo pytań, żeby dokładnie określić ów cel.

O co zapyta trener?

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek ćwiczeń, trener musi cię dokładnie poznać. Oprócz wspomnianego wyżej celu, zapyta na pewno o twoje wcześniejsze doświadczenia – czy i co już wcześniej ćwiczyłeś/aś. Bardzo ważne będzie też poznanie ewentualnych problemów zdrowotnych, które mogą być przeciwwskazaniem do niektórych ćwiczeń. Staraj się niczego nie pominąć, gdyż uwzględnienie tych czynników jest niezbędne dla przeprowadzenia bezpiecznego treningu. Kolejnym tematem do poruszenia będzie twój sposób odżywiania. Jest wysoce prawdopodobne, że będziesz musiał(a) go zmienić, ale nie martw się – trener na pewno uwzględni twoje upodobania żywieniowe podczas układania diety dla ciebie. W trakcie pierwszej rozmowy instruktor oceni także typ budowy twojego ciała, dokona odpowiednich pomiarów (waga, wzrost, obwody) obliczy wskaźnik BMI. Być może niezbędne też będzie przeprowadzenie testu wydolnościowego lub innych testów (gibkości, siły itp.) Pamiętaj, że im więcej trener wie o tobie, tym skuteczniejszy ułoży dla ciebie trening.

Zalety

Trening osobisty, mimo rosnącej popularności, wciąż ma jednak dość wysoką cenę, zatem przed podjęciem decyzji warto przyjrzeć się bliżej jego zaletom.
 

Pierwsza i chyba największa zaleta wynika z tego, o czym już wspomnieliśmy. Mianowicie – ukierunkowanie na konkretny, określony przez ciebie cel. Specjalnie dobrany trening i plan żywieniowy pozwoli osiągnąć wymarzone efekty w jak najkrótszym czasie. Taka indywidualizacja treningu sprawia też, że jest on dostępny dla wszystkich – kobiet w ciąży, osób starszych, osób z wadami postawy, dolegliwościami bólowymi, a nawet dla dzieci.
 

Drugim istotnym czynnikiem jest stała kontrola. Trener obserwując cię podczas ćwiczeń, może na bieżąco korygować i eliminować błędy. Dokładna technika ćwiczeń jest kluczem do sukcesu.
Czasem może się zdarzyć sytuacja, że nie będziesz w stanie wykonać jakiegoś ćwiczenia. Wówczas trener zmodyfikuje je i dopasuje do twoich możliwości, lub też poda zupełnie inne ćwiczenie, przynoszące podobny efekt.


Kolejną zaletą bezpośredniej pracy z trenerem jest motywacja. W chwilach słabości trener nie pozwoli ci się poddać, pomoże uwierzyć w twój sukces i przybliży cie do jego osiągnięcia. By cel stał się bardziej namacalny, trener skrzętnie będzie monitorował i notował twoje postępy.
 

Korzystając z treningu personalnego nie musisz dopasowywać się do sztywnych ram grafiku, jak to jest w przypadku zajęć grupowych. Porę ćwiczeń wybierasz sam(a), ale nie znaczy to, że możesz zapomnieć o dyscyplinie. Na zajęcia staraj się zawsze przychodzić punktualnie, żeby maksymalnie wykorzystać każdą cenną minutę treningu.

Podnoszenie ciężarów na siłowni – to nie dla mnie...

Niektórym trening personalny niesłusznie kojarzy się z nudnymi, monotonnymi ćwiczeniami w siłowni. Nic bardziej mylnego! Trenerzy wykorzystują podczas zajęć rozmaite przybory: piłki, tubingi, stepy, hantle. Pamiętajmy też, że ćwiczenia nie zawsze muszą odbywać się w tym samym miejscu. W trening można wplatać także ćwiczenia w terenie, biegi, basen, jazdę na rolkach czy na rowerze. Nie ma tu zatem miejsca na nudę i rutynę.

Czy są zatem jakieś wady?

Pomimo wszystkich wymienionych wyżej zalet, wielu potencjalnych klientów wciąż odstraszać może cena. W zależności od miasta, klubu czy też prestiżu instruktora, ceny wahają się od 50 do 100zł za godzinny trening. Bardziej opłacalne jest wcześniejsze wykupienie całej serii treningów w karnecie. Stanowi to dodatkową motywację – szkoda rezygnować z treningu, skoro już się za niego zapłaciło.
 

Pamiętajmy jednak, że mimo dość wysokiej ceny, otrzymujemy „produkt” najwyższej jakości, w postaci rzetelnego, przemyślanego treningu, stałego dostępu do szerokiej wiedzy instruktora, oraz - przy stosowaniu się do jego zaleceń – gwarancję uzyskania wymarzonego efektu. Czyż nie warto czasem zainwestować w siebie?
 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus