Siedzący tryb życia zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2 - portal DOZ.pl
kobieta pokazuje muskuły
Arkadiusz Dąbek

Gdy siedzisz mniej, chronisz się przed cukrzycą typu 2

Według najnowszych badań w dość znaczący sposób możemy wpłynąć na swoje zdrowie i lepsze samopoczucie – wystarczy, że będziemy unikać siedzącego trybu życia. Okazuje się, że skrócenie czasu siedzenia o jedną godzinę dziennie przez trzy miesiące i włączenie choćby lekkiej aktywności fizycznej może przynieść nam wiele korzyści. Sprawdźmy niedawne doniesienia.

Liczba godzin spędzonych w pozycji siedzącej ma znaczenie w stosunku do naszego zdrowia. Często powołujemy się na profilaktykę zdrowotną względem kręgosłupa, tymczasem nie są to bynajmniej wszystkie korzyści. Otóż uciekając od biurek i siedzącego trybu życia, przeciwdziałamy cukrzycy i chorobom sercowo-naczyniowym.

Wielu dorosłych zaniedbuje zdrowy tryb życia

Według nowych ustaleń naukowych ograniczanie czasu spędzanego w pozycji siedzącej może dodatnio wpływać na pośrednie przyczyny chorób związanych ze stylem życia. Mowa o codziennej profilaktyce, która przynosi skutki w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Mówiąc ściśle, spędzanie zaledwie jednej godziny dziennie mniej w pozycji siedzącej i zwiększenie lekkiej aktywności fizycznej powinno pomóc w zapobieganiu owym przypadłościom.

Cukrzyca typu 2 oraz choroby układu sercowo-naczyniowego są najczęstszymi chorobami przewlekłymi na świecie. Do rozwoju tych schorzeń przyczyniają się m.in. nadwaga powodowana brakiem aktywności fizycznej oraz niezdrowa dieta – często także związane z nią zaburzenia metaboliczne.

W świetle wiedzy powszechnej wiemy, że regularne ćwiczenia fizyczne wspierają kontrolę masy ciała i przeciwdziałają chorobom. Niemniej znaczna liczba dorosłych nie realizuje tygodniowego zalecenia dotyczącego dwóch i pół godziny ćwiczeń o umiarkowanej intensywności, co więcej – zazwyczaj spędza w pozycji siedzącej większość dnia.

W badaniu interwencyjnym – przeprowadzonym przez naukowców z Uniwersytetu w Turku (Finlandia) – eksperci dokonali sprawdzianu tego, czy trzymiesięczny okres zmniejszania dziennego czasu spędzanego w pozycji siedzącej może dodatnio wpłynąć na zdrowie. Uczestnikami badania byli dorośli w wieku produkcyjnym, u których występuje zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 i choroby układu krążenia – poddani testom prowadzili siedzący tryb życia i nie przejawiali aktywności fizycznej.  

Korzyści zdrowotne niewielkim kosztem

Naukowcy porównali dwie grupy. Pierwsza (interwencyjna) ograniczyła czas spędzany w pozycji siedzącej o jedną godzinę dziennie przez zwiększenie aktywności fizycznej o lekkiej intensywności w pozycji stojącej. Natomiast druga (kontrolna) zachowała swoje nawyki, tj. siedzący tryb życia i brak ćwiczeń.

Doktorant Taru Garthwaite, współautor badania, podkreśla znaczenie długotrwałych pomiarów, gdyż dotychczas aktywność fizyczną i czas siedzenia dokumentowane przez akcelerometry zazwyczaj mierzono na początku i końcu studiów, czyli dane pochodziły raptem z kilku dni. Tymczasem finlandzcy uczeni uzyskali próbę rzędu trzymiesięcznych pomiarów.

Grupie interwencyjnej udało się ograniczyć czas spędzany na siedząco średnio o 50 minut dziennie. Głównie zwiększyli oni czas przeznaczony na aktywność fizyczną o lekkiej i umiarkowanej intensywności. W trakcie studiów naukowcy zaobserwowali dodatnie skutki w regulacji poziomu cukru we krwi, wrażliwości na insulinę i stanie zdrowia wątroby.

Według doktoranta Garthwaite’a wyniki są zachęcające. Perspektywa osiągania korzyści zdrowotnych dzięki stosunkowo niewielkiemu wysiłkowi powinna motywować zwłaszcza te osoby, które powinny, a nie mogą, znacząco zwiększyć aktywność fizyczną. Samo ograniczenie siedzącego trybu życia i lekki trening rzędu godziny już przynoszą efekty. Osoby całkowicie nieaktywne fizycznie zyskują obiecujący punkt wyjścia.

Polecane dla Ciebie

Drobne zmiany nie przezwyciężą wielkich zaniedbań

Prawdopodobnie osoby, które nie realizują tygodniowych zaleceń dotyczących aktywności fizycznej, odniosą największe korzyści z wprowadzenia lekkich ćwiczeń w zamian za niewielką część czasu spędzanego w pozycji siedzącej. Jednakże warto zwrócić uwagę, że taka profilaktyka prawdopodobnie nie będzie wystarczająca w całkowitym przeciwdziałaniu chorobom, jeżeli u danej osoby występuje kilka pośrednich przyczyn prowadzących do cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Doktorant Garthwaite tłumaczy, że ukrócenie siedzącego trybu życia wprawdzie spowalnia rozwój chorób, aczkolwiek im więcej poświęci się wysiłku na ćwiczenia, tj. czas i intensywność, tym większe korzyści się osiągnie.

Naukowcy zamierzają kontynuować badania, aby dowiedzieć się, jak zmiany w codziennej aktywności i czasie siedzenia wpływają na metabolizm energetyczny oraz skład ciała. Tym razem aż sześć miesięcy będzie trwało sprawdzanie przeciwdziałania pośrednim przyczynom zachorowania na cukrzycę i choroby układu krążenia.

  1. T. Garthwaite, T. Sjöros, S. Laine, H. Vähä-Ypyä, E. Löyttyniemi, H. Sievänen, N. Houttu, K. Laitinen, K. Kalliokoski, T. Vasankari, J. Knuuti, I. Heinonen, Effects of reduced sedentary time on cardiometabolic health in adults with metabolic syndrome: A three-month randomized controlled trial, „Journal of Science and Medicine in Sport”, 2022.
  2. Reducing sedentary time mitigates the risk of type 2 diabetes and cardiovascular diseases,  „sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220502094810.htm  [dostęp:] 05.05.2022.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij