Filozofia HELP
Piotr Kaczmarek

Filozofia HELP

Utrzymywanie aktywności fizycznej poprzez regularne ćwiczenia fizyczne, zdrowe odżywianie oraz kontrola stresu są obecnie uważane za priorytety zdrowego stylu życia. A więc zmieńmy swoje nawyki i bądźmy FIT!

Podstawą do wprowadzenia zdrowych zmian w stylu naszego codziennego życia może być filozofia HELP. Jak to rozumieć? Każda litera słowa HELP odpowiada ważnej części tej filozofii: zdrowie (health) jest dostępne dla każdego (everyone), w każdym okresie życia (lifetime) i ma charakter personalny (personal). Osobista filozofia zdrowia prowadzi do zachowań promujących zdrowy styl życia.

H w słowie HELP oznacza zdrowie, a jedna z potwierdzonych teorii mówi, że ludzie, którzy są świadomi korzyści płynących ze zdrowego stylu życia, z dużym prawdopodobieństwem mają zdrowe przyzwyczajenia i zachowania. Teoria sugeruje również, że osoby, które zamierzają wprowadzić w życie swoje przekonania, częściej przyjmują postawy prowadzące do zdrowia, dobrego samopoczucia i lepszej kondycji fizycznej.

Litera E w słowie HELP oznacza „dla wszystkich”. Przyjmując, że fakt iż każdy z nas może zmienić swoje zachowania lub tryb życia, oznacza, że „ja również mogę”. Zdrowy styl życia może więc być śmiało praktykowany przez każdego z nas. Pamiętajmy też o tym, że prozdrowotne zachowania są najbardziej skuteczne, kiedy są praktykowane przez dłuższy czas, co znajduje odbicie w znaczeniu litery L w słowie HELP („okres życia”).

Zdrowy styl życia powinien opierać się na indywidualnych potrzebach, a litera P w słowie HELP oznacza „personalny”, czyli prywatny. Nie ma dwóch takich samych osób, tak jak nie ma tabletki leczącej wszystkie choroby, ani też nie istnieje jedna uniwersalna recepta na styl życia dobry dla zdrowia, samopoczucia i kondycji. Każdy powinien określić swoje potrzeby i na ich podstawie wprowadzić zmiany w swoim życiu.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna to powszechnie stosowany, ogólny termin do opisywania wszystkich form ruchu, aktywizujących duże partie mięśniowe naszego organizmu. Obejmuje treningi sportowe, zajęcia rekreacyjne (tzw. sport dla wszystkich) i zajęcia codzienne. Ogólnie rzecz nazywając, są to ćwiczenia służące osiągnięciu lepszej sprawności fizycznej.

Podobnie jak przy leczeniu chorób mamy prawidłowe dawki leków, tak też  mamy właściwą ilość ćwiczeń fizycznych do osiągnięcia korzyści zdrowotnych i rozwoju, bądź poprawy kondycji fizycznej. Podstawą określenia odpowiedniej ilości czy dawki ćwiczeń jest kilka ważnych zasad. W tym artykule przedstawię Państwu formułę wprowadzenia w życie reguł aktywności fizycznej. Formuła ta, jak też koncepcje minimalnego poziomu treningu i optymalnego zakresu ćwiczeń, omówiona zostanie dla ułatwienia określania, jaka ilość ćwiczeń będzie wystarczająca.

Nowe dowody wskazują, że ilość aktywności fizycznej niezbędnej do rozwijania sprawności metabolicznej (oznaczającej dobry stan fizjologiczny układów i narządów organizmu związanych ze zmniejszonym ryzykiem chorób przewlekłych) oraz płynących z tego korzyści zdrowotnych jest inna niż ta, potrzebna do osiągnięcia dobrej kondycji związanej ze zdrowiem. Badania pokazują również, że ilość ćwiczeń fizycznych koniecznych do utrzymania dobrej kondycji różni się od tej niezbędnej do jej rozwijania.

Korzyści czerpane ze zdrowia, dobrego samopoczucia i kondycji rosną wraz ze zwiększaniem naszej aktywności fizycznej. Ważne jest, aby pamiętać o tym, że przy stałym zwiększaniu aktywności w równych przedziałach czasowych każda jej dodatkowa ilość będzie przynosić mniejsze korzyści, a w pewnym momencie osiągnie swój szczytowy poziom i przy dalszym zwiększaniu intensywności ćwiczeń może w rzeczywistości się zmniejszyć.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wybieramy rodzaj zajęć fitness

    Zdrowy styl życia, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna gwarantują dobre samopoczucie oraz harmonię pomiędzy ciałem, duchem i umysłem. Wykorzystajmy zatem swoje zasoby energetyczne i zacznijmy czerpać przyjemność z aktywności fizycznej.

  • Jak być FIT?

    Reguła przeciążenia jest podstawową regułą ćwiczeń fizycznych. Reguła ta mówi, że aby pojawiły się korzyści, niezbędne jest robienie czegoś „więcej niż normalnie”.

  • Retinoidy i ich wielokierunkowe działanie na skórę

    Termin „retinoidy" obejmuje naturalne i syntetyczne związki będące analogami retinolu (witamina A). Należy pamiętać, że witamina A jest nazwą zwyczajową i dotyczy grupy związków występujących głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, natomiast aktywność witaminy A wykazuje także β-karoten (prowitamina A), występujący w roślinach.

  • Pomysły na oryginalny prezent na Dzień Kobiet

    Jaki prezent przygotować z okazji Dnia Kobiet? Oto kilka pomysłów na to, jak sprawić, aby kobieta poczuła się w tym dniu wyjątkowo.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij