Tauryna – czym jest i jak działa? Właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania, skutki uboczne
Joanna Orzeł

Tauryna – czym jest i jak działa? Właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania, skutki uboczne

Tauryna jest niebiałkowym aminokwasem, który pełni wiele funkcji w naszym organizmie. Jak działa tauryna i jakie są jej właściwości? Skąd możemy ją pozyskać? Kiedy warto suplementować taurynę? Podpowiadamy.

Więcej, wyżej, dalej, lepiej – to hasła dominujące reklamy suplementów diety przeznaczonych dla osób wyczynowo uprawiających różnorodne dyscypliny sportowe. Często bywa tak, że specjalnie wyselekcjonowane składniki suplementów przeznaczonych dla atletów wspierają funkcjonowanie organizmów ludzi, którzy sport uprawiają rekreacyjnie lub wcale. Przykładem takiej substancji jest tauryna. Poniżej kilka słów na temat tego, jak działa w naszym organizmie, gdzie jest jej najwięcej i czy faktycznie pozyskujemy ja z byczego moczu i nasienia? 

Tauryna – co to? 

Tauryna jest aminokwasem, który naturalnie występuje w tkankach zwierzęcych. Jej chemiczna nazwa to kwas 2-aminoetylosulfonowy. Ze względu na swoją budowę chemiczną tauryna nie ma zdolności do tworzenia wiązań peptydowych. Z tego powodu nie jest budulcem białek – jest aminokwasem niebiałkowym. Występuje głównie w mięśniach szkieletowych, sercu, mózgu oraz siatkówce. Szacuje się, że tauryna stanowi około 0,1% masy naszego ciała. Zawartość tauryny w organizmie uwarunkowana jest przez zdolność komórek ciała do jej syntezy. Jednak zazwyczaj jej ilość jest niewystarczająca w stosunku do zapotrzebowania. Deficyt pokrywany jest ze źródeł zewnętrznych, głównie z pokarmów lub suplementów diety.  

Co ciekawe, można spotkać się z nieprawdziwymi opiniami, że tauryna jest pozyskiwana z byczego moczu lub nasienia. Faktycznie ten aminokwas został po raz pierwszy wyizolowany z byczej żółci. Stąd też jej nazwa od łacińskiej nazwy gatunkowej byka – Bos taurusNieprawdziwe jest również twierdzenie, że tauryna jest w herbacie. Ponownie podobne nazewnictwo powoduje dezinformację. Herbata bogata jest w alkaloid – teinę (inna nazwa kofeiny), a nie w aminokwas – taurynę.  

Czy tauryna jest szkodliwa? 

Istnieją doniesienia jakoby tauryna była powodem zgonów atletów, którzy stosowali jej suplementację. Z tego powodu jej używanie zostało ograniczone lub zakazane w niektórych krajach.  

Należy nadmienić, że wspomniane zgony łączone są z używaniem przez sportowców nadmiernej ilości napojów energetycznych, które obok tauryny zawierały kofeinę. I to właśnie nadmiar kofeiny najprawdopodobniej był odpowiedzialny za niewydolność organizmu i zgon.  

Źródła tauryny 

Tauryna zawarta jest głównie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego. Największą jej ilość znajdziemy w mięsie (zwłaszcza indyczym), wątrobie, skorupiakach i rybach. Tauryna występuje także w mleku (i siarze – pierwszym mleku ssaków) i jego przetworach oraz niektórych gatunkach wodorostów i krasnorostów.  

Warto wspomnieć, że obróbka surowego produktu powoduje obniżenie wyjściowej zawartości aminokwasu nawet o 75%. Przykładowo, podczas wytwarzania sera większość tauryny pozostaje w serwatce, która między innymi z tego powodu jest używana jako komponent wielu odżywek dla sportowców

Taurynę możemy dostarczyć do organizmu z różnorodnymi suplementami diety, co może być ważne dla wegetarian i wegan, w tego typu produktach jest ona często pochodzenia syntetycznego.  

Działanie tauryny 

Tauryna pełni różnorodne funkcje związane z fizjologią organizmu. W kanałach jonowych moduluje stężenie jonów wapnia, jest neuroprzekaźnikiem, neuromodulatorem, antyoksydantem, uczestniczy w produkcji kwasów żółciowych, a także stabilizuje błony komórkowe oraz osmozę komórek.

Tauryna odgrywa ważną rolę podczas rozwoju układu nerwowego i siatkówki niemowląt. Niezbędna jest do prawidłowego działania mięśni (w tym mięśnia sercowego) czy układu rozrodczego. 

Tauryna i jej właściwości 

Odpowiednie stężenie tauryny w naszym ciele może przyczynić się do utrzymania dobrostanu naszego organizmu. Według dostępnych badań naukowych dobroczynne działanie tauryny przyczynia się obniżenia poziomu cukru oznaczanego na czczo, a tym samym walki z cukrzycą. Co więcej, obniża ryzyko chorób układu krążenia. Ma potencjał poprawiać funkcjonowanie naszych zmysłów – wzroku oraz i słuchu.

Regularna suplementacja tauryny może również pozytywnie wpłynąć na wydolność organizmu, możliwości fizyczne oraz zwiększenie spalania tłuszczu podczas ćwiczeń.     

Jak i kiedy brać taurynę? Wskazania i dawkowanie 

Zaleca się, aby przyjmować taurynę w dawkach od 0,5 g do 2 g na dobę. Preparaty dla aktywnych fizycznie zawierające taurynę nie mają wygórowanej ceny. Ich formy to tabletki, kapsułki, proszki i napoje. Znajdziemy je zarówno w sklepach specjalizujących się w sprzedaży suplementów diety dla sportowców, jak i w aptekach. Preparaty z tauryną często są mieszankami rożnych dobroczynnych substancji i mogą zwierać dodatkowo kreatynę, magnez czy żeń-szeń – z tego względu nie ma jednej dobrej pory na przyjmowanie suplementów diety zwierających taurynę. Należy zapoznać się z wytycznymi producenta wybranego przez nas preparatu, które znajdują się na ulotce informacyjnej dołączonej do produktu. 

Tauryna – przeciwwskazania, skutki uboczne 

Według dostępnych informacji tauryna stosowana w rekomendowanych dawkach nie ma negatywnego oddziaływania na nasz organizm. Dzienna bezpieczna dawka tego aminokwasu ustalona została na poziomie 3 g. Pomimo tego, że tauryna w wyższych dawkach nie wykazuje skutków ubocznych (jest wydalana z moczem), nie zaleca się przekraczania ustalonego bezpiecznego dziennego limitu. Jej nadmiar w organizmie może powodować wymioty, ból brzucha, odwodnienie i biegunki.   

Jak w przypadku każdego suplementu zawierającego aminokwasy: szczególną uwagę powinny zwrócić uwagę osoby zmagające się z dysfunkcją nerek.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Tłuszcze – charakterystyka, rola w organizmie, zapotrzebowanie i źródła

    Jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników diety. Przez lata albo nadto demonizowany i eliminowany z codziennego żywienia, albo włączany w ilościach ponad granice norm (diety wysokotłuszczowe). Tłuszcze – ile powinno być ich w naszej diecie? Które będą lepsze, zdrowe, a które niekoniecznie? Co, gdy jest ich w jadłospisie za mało?  

  • Węglowodany – rola, rodzaje, źródła, zapotrzebowanie. Jak wpływają na organizm?

    Stanowią podstawowe źródło energii. Pozwalają na podejmowanie codziennych czynności życiowych, udział w aktywności fizycznej oraz wpływają na nasze samopoczucie. Węglowodany – jaka jest ich rola w żywieniu człowieka? Czy diety niskowęglowodanowe są zdrowe? Czy unikając węglowodanów, można skutecznie i trwale schudnąć? 

  • Guma ksantanowa (E415) – właściwości i zastosowanie. Czy szkodzi zdrowiu?

    Guma ksantanowa jest ważną substancją dodatkową z grupy emulgatorów i środków zagęszczających, stosowaną w wielu gałęziach przemysłu. Czy powszechność jej użycia powinna nas niepokoić? Czym jest guma ksantanowa, jakie ma właściwości i czy jest dla nas szkodliwa? 

  • Pektyna (E440) – właściwości i zastosowanie. Jak zrobić ją w domu?

    Pektyna to częsty gość w naszych kuchniach – zwłaszcza wtedy, gdy trwa sezon na przygotowywanie przetworów owocowych. Jest niezbędna do szybkiego nadania odpowiedniej konsystencji domowym konfiturom i dżemom. Czym jest pektyna, jakie ma właściwości i zastosowanie (również niekulinarne) i czy jest dla nas zdrowa? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij