Tauryna – czym jest i jak działa? Właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania, skutki uboczne - portal DOZ.pl
Tauryna – czym jest i jak działa? Właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania, skutki uboczne
Joanna Orzeł

Tauryna – czym jest i jak działa? Właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania, skutki uboczne

Tauryna jest niebiałkowym aminokwasem, który pełni wiele funkcji w naszym organizmie. Jak działa tauryna i jakie są jej właściwości? Skąd możemy ją pozyskać? Kiedy warto suplementować taurynę? Podpowiadamy.

Tauryna – co to? 

Tauryna jest aminokwasem, który naturalnie występuje w tkankach zwierzęcych. Jej chemiczna nazwa to kwas 2-aminoetylosulfonowy. Ze względu na swoją budowę chemiczną tauryna nie ma zdolności do tworzenia wiązań peptydowych. Z tego powodu nie jest budulcem białek – jest aminokwasem niebiałkowym. Występuje głównie w mięśniach szkieletowych, sercu, mózgu oraz siatkówce. Szacuje się, że tauryna stanowi około 0,1% masy naszego ciała. Zawartość tauryny w organizmie uwarunkowana jest przez zdolność komórek ciała do jej syntezy. Jednak zazwyczaj jej ilość jest niewystarczająca w stosunku do zapotrzebowania. Deficyt pokrywany jest ze źródeł zewnętrznych, głównie z pokarmów lub suplementów diety.  

Co ciekawe, można spotkać się z nieprawdziwymi opiniami, że tauryna jest pozyskiwana z byczego moczu lub nasienia. Faktycznie ten aminokwas został po raz pierwszy wyizolowany z byczej żółci. Stąd też jej nazwa od łacińskiej nazwy gatunkowej byka – Bos taurusNieprawdziwe jest również twierdzenie, że tauryna jest w herbacie. Ponownie podobne nazewnictwo powoduje dezinformację. Herbata bogata jest w alkaloid – teinę (inna nazwa kofeiny), a nie w aminokwas – taurynę.  

Czy tauryna jest szkodliwa? 

Istnieją doniesienia jakoby tauryna była powodem zgonów atletów, którzy stosowali jej suplementację. Z tego powodu jej używanie zostało ograniczone lub zakazane w niektórych krajach.  

Należy nadmienić, że wspomniane zgony łączone są z używaniem przez sportowców nadmiernej ilości napojów energetycznych, które obok tauryny zawierały kofeinę. I to właśnie nadmiar kofeiny najprawdopodobniej był odpowiedzialny za niewydolność organizmu i zgon.  

Źródła tauryny 

Tauryna zawarta jest głównie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego. Największą jej ilość znajdziemy w mięsie (zwłaszcza indyczym), wątrobie, skorupiakach i rybach. Tauryna występuje także w mleku (i siarze – pierwszym mleku ssaków) i jego przetworach oraz niektórych gatunkach wodorostów i krasnorostów.  

Warto wspomnieć, że obróbka surowego produktu powoduje obniżenie wyjściowej zawartości aminokwasu nawet o 75%. Przykładowo, podczas wytwarzania sera większość tauryny pozostaje w serwatce, która między innymi z tego powodu jest używana jako komponent wielu odżywek dla sportowców

Taurynę możemy dostarczyć do organizmu z różnorodnymi suplementami diety, co może być ważne dla wegetarian i wegan, w tego typu produktach jest ona często pochodzenia syntetycznego.  

Polecane dla Ciebie

Działanie tauryny 

Tauryna pełni różnorodne funkcje związane z fizjologią organizmu. W kanałach jonowych moduluje stężenie jonów wapnia, jest neuroprzekaźnikiem, neuromodulatorem, antyoksydantem, uczestniczy w produkcji kwasów żółciowych, a także stabilizuje błony komórkowe oraz osmozę komórek.

Tauryna odgrywa ważną rolę podczas rozwoju układu nerwowego i siatkówki niemowląt. Niezbędna jest do prawidłowego działania mięśni (w tym mięśnia sercowego) czy układu rozrodczego. 

Tauryna i jej właściwości 

Odpowiednie stężenie tauryny w naszym ciele może przyczynić się do utrzymania dobrostanu naszego organizmu. Według dostępnych badań naukowych dobroczynne działanie tauryny przyczynia się obniżenia poziomu cukru oznaczanego na czczo, a tym samym walki z cukrzycą. Co więcej, obniża ryzyko chorób układu krążenia. Ma potencjał poprawiać funkcjonowanie naszych zmysłów – wzroku oraz i słuchu.

Regularna suplementacja tauryny może również pozytywnie wpłynąć na wydolność organizmu, możliwości fizyczne oraz zwiększenie spalania tłuszczu podczas ćwiczeń.     

Jak i kiedy brać taurynę? Wskazania i dawkowanie 

Zaleca się, aby przyjmować taurynę w dawkach od 0,5 g do 2 g na dobę. Preparaty dla aktywnych fizycznie zawierające taurynę nie mają wygórowanej ceny. Ich formy to tabletki, kapsułki, proszki i napoje. Znajdziemy je zarówno w sklepach specjalizujących się w sprzedaży suplementów diety dla sportowców, jak i w aptekach. Preparaty z tauryną często są mieszankami rożnych dobroczynnych substancji i mogą zwierać dodatkowo kreatynę, magnez czy żeń-szeń – z tego względu nie ma jednej dobrej pory na przyjmowanie suplementów diety zwierających taurynę. Należy zapoznać się z wytycznymi producenta wybranego przez nas preparatu, które znajdują się na ulotce informacyjnej dołączonej do produktu. 

Tauryna – przeciwwskazania, skutki uboczne 

Według dostępnych informacji tauryna stosowana w rekomendowanych dawkach nie ma negatywnego oddziaływania na nasz organizm. Dzienna bezpieczna dawka tego aminokwasu ustalona została na poziomie 3 g. Pomimo tego, że tauryna w wyższych dawkach nie wykazuje skutków ubocznych (jest wydalana z moczem), nie zaleca się przekraczania ustalonego bezpiecznego dziennego limitu. Jej nadmiar w organizmie może powodować wymioty, ból brzucha, odwodnienie i biegunki.   

Jak w przypadku każdego suplementu zawierającego aminokwasy: szczególną uwagę powinny zwrócić uwagę osoby zmagające się z dysfunkcją nerek.  
  1. J. Domagała, Tauryna - cenny składnik mleka koziego, "Medycyna weterynaryjna", nr 59 (7) 2003. 
  2. K. Szymański, K. Winiarska, Tauryna i jej potencjalne wykorzystanie w terapii, "Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej", nr 62 2008. 
  3. G. Kulasek, M. Jank, E. Sawosz, Biologiczna rola tauryny u ssaków, "Życie weterynaryjne", nr 79 (11) 2004.
  4. K. Clauson, K. Shields, C. McQueen, N. Persad, Safety issues associated with commercially available energy drinks, "Journal of the American Pharmacists Association", nr 48 (3) 2003. 
  5. A. Shao J. N. Hathcock, Risk assessment for the amino acids taurine, l-glutamine and l-arginine, "Regulatory Toxicology and Pharmacology", nr 50 (3) 2008. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Żel antybakteryjny do rąk i płyn dezynfekcyjny – jak zrobić w domu?

    Higiena rąk należy do głównych środków ochronnych podczas epidemii wirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19. Dokładne i systematyczne mycie dłoni pomaga w ograniczeniu rozprzestrzeniania się koronawirusa z Wuhan, a także zmniejsza szanse na jego wniknięcie do organizmu. Jak przygotować samodzielnie w domu żel antybakteryjny lub płyn do dezynfekcji? Podpowiadamy. 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Bakuchiol – czym jest i jak działa? Dlaczego nazywa się go roślinnym retinolem?

    Bakuchiol to związek pochodzenia naturalnego, pozyskuje się go z rośliny zwanej bakuchi. Dotychczas udowodniono, że wykazuje szereg właściwości, które wykorzystuje się m.in. w kosmetykach przeciwstarzeniowych. Często określa się go mianem roślinnego retinolu, ale czy słusznie? Czym bakuchiol różni się od retinolu i kiedy warto go stosować? Podpowiadamy. 

  • Skwalan – jakie ma właściwości? Jak go stosować?

    Skwalan to substancja, która ma zadatki na zdobycie tytułu idealnego składnika pielęgnacyjnego. Cenne właściwości wykorzystywane w produktach kosmetycznych łączy bowiem z biokompatybilnością ze skórą ludzką, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo użycia. Czym jest skwalan i jak go stosować? Poznajmy go bliżej. 

  • Bisabolol – jak działa? W jakich kosmetykach można go znaleźć?

    Bisabolol to związek, który znajdziemy w składzie wielu kosmetyków o szerokim zakresie zastosowania. Skąd pochodzi? Jakie ma właściwości? Kiedy warto po niego sięgać? Zapraszamy do lektury.

  • Kwas azelainowy – charakterystyka, właściwości i zastosowanie. Czy pomoże na przebarwienia i trądzik?

    Jednym ze składników stosowanych zewnętrznie, a chętnie wybieranych przez specjalistów jest kwas azelainowy. Ma podobne do nadtlenku benzoilu właściwości, ale działa łagodniej i jest lepiej tolerowany. Jego cena jest stosunkowo niska. Łączony głównie z terapią różnych odmian trądziku, ale także używany jako peeling czy środek pomagający rozjaśnić przebarwienia. Jakie właściwości decydują o jego wysokiej skuteczności? Jak często go stosować? Ile procent kwasu azelainowego znajdziemy w kremie bez recepty? Czy jest bezpieczny w ciąży i podczas karmienia piersią? Czy można go łączyć z innymi składnikami aktywnymi?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij