Substancje przyjazne jelitom i pożyteczne dla mikrobiomu
Anna Posmykiewicz

Substancje przyjazne jelitom i pożyteczne dla mikrobiomu

Bakterie zasiedlające jelita (mikrobiom jelitowy) są bardzo ważne dla zdrowia układu pokarmowego i całego organizmu. Wytwarzają cenne witaminy oraz wpływają na odporność organizmu. Jak dbać o zdrowie i prawidłowy skład bakteryjnej flory jelitowej? Które substancje są przyjazne jelitom i jakie produkty powinny znaleźć się w diecie korzystnej dla naszego mikrobiomu?

Nieustanna gonitwa i brak czasu na wszystko – tak w skrócie można opisać codzienne życie współczesnego człowieka. Całe dnie spędzane w pracy, a po wyjściu z niej, dodatkowe obowiązki: zakupy, załatwianie spraw w urzędzie czy też zawiezienie dziecka na zajęcia pozalekcyjne. Następnie powrót do domu późnym wieczorem i brak chęci oraz sił do przygotowania dla siebie i rodziny zdrowego posiłku. Zamiast niego serwowane gotowe dania, podgrzewane w kuchence mikrofalowej, albo kupione na wynos. Niestety, takie postępowanie nie jest korzystne dla naszego zdrowia. Jedząc w pośpiechu potrawy o dyskusyjnej jakości, nie możemy dobrze funkcjonować: cały czas mamy uczucie ciężkości w żołądku, brzuch jest wzdęty i przepełniony gazami, czujemy się ospale i ociężale, a dodatkowo brakuje nam energii do dalszego działania.  

Dlatego też powinniśmy przywiązywać zdecydowanie większą wagę do tego, co jemy. Dzięki temu nasz organizm będzie funkcjonował znacznie lepiej, a przewód pokarmowy będzie po prostu "zachwycony": przestaniemy „czuć kamień” w brzuchu, a on sam nie będzie wzdęty i nie będzie wyglądał jak piłka. 

Co powinniśmy jeść, aby nasze jelita były zadowolone? 

Przede wszystkim nasza dieta powinna być bogata w produkty, które są przyjazne dla mikrobiomu, czyli flory jelitowej zasiedlającej nasze jelita. Dlaczego? To dzięki obecności przyjaznych szczepów bakteryjnych, nasz przewód pokarmowy funkcjonuje prawidłowo – proces trawienia zachodzi we właściwy sposób, a jelita są w stanie wchłaniać strawione fragmenty pokarmu.  

Bakterie jelitowe odgrywają również istotną rolę w zapewnieniu homeostazy, czyli równowagi organizmu, oraz biorą udział w jego ochronie przed infekcjami, wywierając wpływ na układ immunologiczny. W jaki sposób się to dzieje? Bakterie jelitowe potrafią produkować przeciwciała w klasie IgA, które podnoszą naszą odporność, jak również hamują namnażanie się niektórych szczepów bakterii patogennych. 

Jakie produkty korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit?  

Przede wszystkim bardzo pozytywnie na stan naszych jelit i skład flory bakteryjnej wpływają warzywa i owoce. Zawierają one duże ilości błonnika (np. suszone śliwki, banany, brokuły), który znakomicie oddziałuje na pracę naszych jelit i pobudza ich ruchy perystaltyczne, dzięki czemu nie mamy problemów z zaparciami. Błonnik wpływa także na skład flory jelitowej. Można go znaleźć w pełnoziarnistym pieczywie, kaszach (zwłaszcza w tzw. grubych, tj.: kaszy pęczak, jaglanej czy gryczanej), ciemnym ryżu oraz płatkach owsianych i jęczmiennych.

Warto zmodyfikować swoją dietę tak, aby tych produktów spożywać jak najwięcej. Zamiast kupować w pracy batoniki czy ciasteczka, lepiej zabrać ze sobą przekąski w postaci warzyw i owoców. Bardzo dobrze sprawdzają się malutkie marchewki czy pomidorki koktajlowe, jak również pokrojone na cząstki jabłka bądź inne owoce, po które możemy sięgnąć, gdy tylko poczujemy, że zaczyna dopadać nas głód. Przed wyjściem do pracy najlepiej zjeść śniadanie, składające się z płatków owsianych z dodatkiem owoców, np. suszonych (również zawierają dużo błonnika). Na lunch można przygotować porcję kaszy polanej oliwą z dodatkiem warzyw, nie zaszkodzi też dorzucony do takiej potrawy kawałek piersi z kurczaka – taki posiłek sprawi, że będziemy syci, ale bez uczucia ciężkości w żołądku. 

Dla flory bakteryjnej naszych jelit bardzo korzystne są także tzw. produkty fermentowane, które już same w sobie zawierają korzystne dla jelit bakterie, powstające w nich właśnie na drodze fermentacji.

Warto wzbogacić swoją dietę o kefiry, jogurty oraz maślanki. Dużą ilość dobroczynnych dla naszych jelit bakterii zawierają także wszystkie tzw. kiszonki: chodzi tu o ogórki kiszone, kapustę kiszoną oraz inne ukiszone warzywa (np. papryka czy brukselka).

Co jeszcze korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelit?  

Na stan naszych jelit wpływa nie tylko dieta, ale także styl życia. Jeśli będziemy tylko siedzieć, przemieszczać się z miejsca na miejsce samochodem, a jakakolwiek aktywność fizyczna będzie nam zupełnie obca, to nasze jelita i tak, pomimo właściwej, zdrowej i korzystnej dla nich diety, nie będą „w pełni zadowolone”. Dlatego, aby poprawić ich stan, pracę i funkcjonowanie, chociaż raz w tygodniu powinniśmy zdecydować się na jakąś formę sportu – może być to godzinne pływanie na basenie, jazda na rowerze czy po prostu spacer szybkim tempem po parku lub lesie. Dzięki połączeniu diety z aktywnością fizyczną nasze jelita będą pracowały jeszcze lepiej i wtedy będzie można powiedzieć, że będą nam one naprawdę bardzo wdzięczne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij