Substancje przyjazne jelitom i pożyteczne dla mikrobiomu
Anna Posmykiewicz

Substancje przyjazne jelitom i pożyteczne dla mikrobiomu

Bakterie zasiedlające jelita (mikrobiom jelitowy) są bardzo ważne dla zdrowia układu pokarmowego i całego organizmu. Wytwarzają cenne witaminy oraz wpływają na odporność organizmu. Jak dbać o zdrowie i prawidłowy skład bakteryjnej flory jelitowej? Które substancje są przyjazne jelitom i jakie produkty powinny znaleźć się w diecie korzystnej dla naszego mikrobiomu?

Nieustanna gonitwa i brak czasu na wszystko – tak w skrócie można opisać codzienne życie współczesnego człowieka. Całe dnie spędzane w pracy, a po wyjściu z niej, dodatkowe obowiązki: zakupy, załatwianie spraw w urzędzie czy też zawiezienie dziecka na zajęcia pozalekcyjne. Następnie powrót do domu późnym wieczorem i brak chęci oraz sił do przygotowania dla siebie i rodziny zdrowego posiłku. Zamiast niego serwowane gotowe dania, podgrzewane w kuchence mikrofalowej, albo kupione na wynos. Niestety, takie postępowanie nie jest korzystne dla naszego zdrowia. Jedząc w pośpiechu potrawy o dyskusyjnej jakości, nie możemy dobrze funkcjonować: cały czas mamy uczucie ciężkości w żołądku, brzuch jest wzdęty i przepełniony gazami, czujemy się ospale i ociężale, a dodatkowo brakuje nam energii do dalszego działania.  

Dlatego też powinniśmy przywiązywać zdecydowanie większą wagę do tego, co jemy. Dzięki temu nasz organizm będzie funkcjonował znacznie lepiej, a przewód pokarmowy będzie po prostu "zachwycony": przestaniemy „czuć kamień” w brzuchu, a on sam nie będzie wzdęty i nie będzie wyglądał jak piłka. 

Co powinniśmy jeść, aby nasze jelita były zadowolone? 

Przede wszystkim nasza dieta powinna być bogata w produkty, które są przyjazne dla mikrobiomu, czyli flory jelitowej zasiedlającej nasze jelita. Dlaczego? To dzięki obecności przyjaznych szczepów bakteryjnych, nasz przewód pokarmowy funkcjonuje prawidłowo – proces trawienia zachodzi we właściwy sposób, a jelita są w stanie wchłaniać strawione fragmenty pokarmu.  

Bakterie jelitowe odgrywają również istotną rolę w zapewnieniu homeostazy, czyli równowagi organizmu, oraz biorą udział w jego ochronie przed infekcjami, wywierając wpływ na układ immunologiczny. W jaki sposób się to dzieje? Bakterie jelitowe potrafią produkować przeciwciała w klasie IgA, które podnoszą naszą odporność, jak również hamują namnażanie się niektórych szczepów bakterii patogennych. 

Jakie produkty korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit?  

Przede wszystkim bardzo pozytywnie na stan naszych jelit i skład flory bakteryjnej wpływają warzywa i owoce. Zawierają one duże ilości błonnika (np. suszone śliwki, banany, brokuły), który znakomicie oddziałuje na pracę naszych jelit i pobudza ich ruchy perystaltyczne, dzięki czemu nie mamy problemów z zaparciami. Błonnik wpływa także na skład flory jelitowej. Można go znaleźć w pełnoziarnistym pieczywie, kaszach (zwłaszcza w tzw. grubych, tj.: kaszy pęczak, jaglanej czy gryczanej), ciemnym ryżu oraz płatkach owsianych i jęczmiennych.

Warto zmodyfikować swoją dietę tak, aby tych produktów spożywać jak najwięcej. Zamiast kupować w pracy batoniki czy ciasteczka, lepiej zabrać ze sobą przekąski w postaci warzyw i owoców. Bardzo dobrze sprawdzają się malutkie marchewki czy pomidorki koktajlowe, jak również pokrojone na cząstki jabłka bądź inne owoce, po które możemy sięgnąć, gdy tylko poczujemy, że zaczyna dopadać nas głód. Przed wyjściem do pracy najlepiej zjeść śniadanie, składające się z płatków owsianych z dodatkiem owoców, np. suszonych (również zawierają dużo błonnika). Na lunch można przygotować porcję kaszy polanej oliwą z dodatkiem warzyw, nie zaszkodzi też dorzucony do takiej potrawy kawałek piersi z kurczaka – taki posiłek sprawi, że będziemy syci, ale bez uczucia ciężkości w żołądku. 

Dla flory bakteryjnej naszych jelit bardzo korzystne są także tzw. produkty fermentowane, które już same w sobie zawierają korzystne dla jelit bakterie, powstające w nich właśnie na drodze fermentacji.

Warto wzbogacić swoją dietę o kefiry, jogurty oraz maślanki. Dużą ilość dobroczynnych dla naszych jelit bakterii zawierają także wszystkie tzw. kiszonki: chodzi tu o ogórki kiszone, kapustę kiszoną oraz inne ukiszone warzywa (np. papryka czy brukselka).

Co jeszcze korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelit?  

Na stan naszych jelit wpływa nie tylko dieta, ale także styl życia. Jeśli będziemy tylko siedzieć, przemieszczać się z miejsca na miejsce samochodem, a jakakolwiek aktywność fizyczna będzie nam zupełnie obca, to nasze jelita i tak, pomimo właściwej, zdrowej i korzystnej dla nich diety, nie będą „w pełni zadowolone”. Dlatego, aby poprawić ich stan, pracę i funkcjonowanie, chociaż raz w tygodniu powinniśmy zdecydować się na jakąś formę sportu – może być to godzinne pływanie na basenie, jazda na rowerze czy po prostu spacer szybkim tempem po parku lub lesie. Dzięki połączeniu diety z aktywnością fizyczną nasze jelita będą pracowały jeszcze lepiej i wtedy będzie można powiedzieć, że będą nam one naprawdę bardzo wdzięczne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij