Substancje przyjazne jelitom i pożyteczne dla mikrobiomu
Anna Posmykiewicz

Substancje przyjazne jelitom i pożyteczne dla mikrobiomu

Bakterie zasiedlające jelita (mikrobiom jelitowy) są bardzo ważne dla zdrowia układu pokarmowego i całego organizmu. Wytwarzają cenne witaminy oraz wpływają na odporność organizmu. Jak dbać o zdrowie i prawidłowy skład bakteryjnej flory jelitowej? Które substancje są przyjazne jelitom i jakie produkty powinny znaleźć się w diecie korzystnej dla naszego mikrobiomu?

Nieustanna gonitwa i brak czasu na wszystko – tak w skrócie można opisać codzienne życie współczesnego człowieka. Całe dnie spędzane w pracy, a po wyjściu z niej, dodatkowe obowiązki: zakupy, załatwianie spraw w urzędzie czy też zawiezienie dziecka na zajęcia pozalekcyjne. Następnie powrót do domu późnym wieczorem i brak chęci oraz sił do przygotowania dla siebie i rodziny zdrowego posiłku. Zamiast niego serwowane gotowe dania, podgrzewane w kuchence mikrofalowej, albo kupione na wynos. Niestety, takie postępowanie nie jest korzystne dla naszego zdrowia. Jedząc w pośpiechu potrawy o dyskusyjnej jakości, nie możemy dobrze funkcjonować: cały czas mamy uczucie ciężkości w żołądku, brzuch jest wzdęty i przepełniony gazami, czujemy się ospale i ociężale, a dodatkowo brakuje nam energii do dalszego działania.  

Dlatego też powinniśmy przywiązywać zdecydowanie większą wagę do tego, co jemy. Dzięki temu nasz organizm będzie funkcjonował znacznie lepiej, a przewód pokarmowy będzie po prostu "zachwycony": przestaniemy „czuć kamień” w brzuchu, a on sam nie będzie wzdęty i nie będzie wyglądał jak piłka. 

Co powinniśmy jeść, aby nasze jelita były zadowolone? 

Przede wszystkim nasza dieta powinna być bogata w produkty, które są przyjazne dla mikrobiomu, czyli flory jelitowej zasiedlającej nasze jelita. Dlaczego? To dzięki obecności przyjaznych szczepów bakteryjnych, nasz przewód pokarmowy funkcjonuje prawidłowo – proces trawienia zachodzi we właściwy sposób, a jelita są w stanie wchłaniać strawione fragmenty pokarmu.  

Bakterie jelitowe odgrywają również istotną rolę w zapewnieniu homeostazy, czyli równowagi organizmu, oraz biorą udział w jego ochronie przed infekcjami, wywierając wpływ na układ immunologiczny. W jaki sposób się to dzieje? Bakterie jelitowe potrafią produkować przeciwciała w klasie IgA, które podnoszą naszą odporność, jak również hamują namnażanie się niektórych szczepów bakterii patogennych. 

Jakie produkty korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit?  

Przede wszystkim bardzo pozytywnie na stan naszych jelit i skład flory bakteryjnej wpływają warzywa i owoce. Zawierają one duże ilości błonnika (np. suszone śliwki, banany, brokuły), który znakomicie oddziałuje na pracę naszych jelit i pobudza ich ruchy perystaltyczne, dzięki czemu nie mamy problemów z zaparciami. Błonnik wpływa także na skład flory jelitowej. Można go znaleźć w pełnoziarnistym pieczywie, kaszach (zwłaszcza w tzw. grubych, tj.: kaszy pęczak, jaglanej czy gryczanej), ciemnym ryżu oraz płatkach owsianych i jęczmiennych.

Warto zmodyfikować swoją dietę tak, aby tych produktów spożywać jak najwięcej. Zamiast kupować w pracy batoniki czy ciasteczka, lepiej zabrać ze sobą przekąski w postaci warzyw i owoców. Bardzo dobrze sprawdzają się malutkie marchewki czy pomidorki koktajlowe, jak również pokrojone na cząstki jabłka bądź inne owoce, po które możemy sięgnąć, gdy tylko poczujemy, że zaczyna dopadać nas głód. Przed wyjściem do pracy najlepiej zjeść śniadanie, składające się z płatków owsianych z dodatkiem owoców, np. suszonych (również zawierają dużo błonnika). Na lunch można przygotować porcję kaszy polanej oliwą z dodatkiem warzyw, nie zaszkodzi też dorzucony do takiej potrawy kawałek piersi z kurczaka – taki posiłek sprawi, że będziemy syci, ale bez uczucia ciężkości w żołądku. 

Dla flory bakteryjnej naszych jelit bardzo korzystne są także tzw. produkty fermentowane, które już same w sobie zawierają korzystne dla jelit bakterie, powstające w nich właśnie na drodze fermentacji.

Warto wzbogacić swoją dietę o kefiry, jogurty oraz maślanki. Dużą ilość dobroczynnych dla naszych jelit bakterii zawierają także wszystkie tzw. kiszonki: chodzi tu o ogórki kiszone, kapustę kiszoną oraz inne ukiszone warzywa (np. papryka czy brukselka).

Co jeszcze korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelit?  

Na stan naszych jelit wpływa nie tylko dieta, ale także styl życia. Jeśli będziemy tylko siedzieć, przemieszczać się z miejsca na miejsce samochodem, a jakakolwiek aktywność fizyczna będzie nam zupełnie obca, to nasze jelita i tak, pomimo właściwej, zdrowej i korzystnej dla nich diety, nie będą „w pełni zadowolone”. Dlatego, aby poprawić ich stan, pracę i funkcjonowanie, chociaż raz w tygodniu powinniśmy zdecydować się na jakąś formę sportu – może być to godzinne pływanie na basenie, jazda na rowerze czy po prostu spacer szybkim tempem po parku lub lesie. Dzięki połączeniu diety z aktywnością fizyczną nasze jelita będą pracowały jeszcze lepiej i wtedy będzie można powiedzieć, że będą nam one naprawdę bardzo wdzięczne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij