Najzdrowsze pozycje do spania
Krzysztof Słomiak

Najzdrowsze pozycje do spania

Każdemu z nas zdarzają się nieprzespane noce. Zwykle zaczynamy walkę z bezsennością od prostych rzeczy: wyłączamy światło, zasłaniamy rolety, utrzymujemy higienę zasypania — brak telefonu lub telewizora przed spaniem. Potem przechodzimy do zmiany pościeli czy materaca, lecz i to nie przynosi efektów. Może wystarczy zmienić pozycję, w jakiej śpimy? Często ta prosta czynność pozwala szybko zasnąć i zaczynać każdy kolejny dzień z uśmiechem. Jakie są najlepsze pozycje do spania, aby obudzić się rano w pełni sił witalnych?

Kobiety mają trudniej

Problem bezsenności dotyka częściej kobiet niż mężczyzn. Okazuje się, że mężczyźni lepiej radzą sobie z problemami dnia codziennego i potrafią o wiele szybciej zasypiać. W wielu przypadkach praca mężczyzn jest fizyczna i z powodu wysiłku w ciągu dnia, sen wieczorny przychodzi szybciej. Kobiety częściej rozpamiętują także to, co działo się ostatnio i gorzej przychodzi im zasypianie. Według ankiety Women's Health, prawie 80 proc. kobiet nie może zasnąć częściej niż raz w miesiącu, a aż 25 proc. źle śpi prawie każdej nocy. Około 50 proc. kobiet czuje się rano tak, jakby w ogóle nie spała. Kobiety uskarżają się na zmęczenie fizyczne i psychiczne po przebudzeniu. Może to być czynnikiem ryzyka dla chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie, cukrzyca czy nawet depresja.

Spanie na boku — statystycznie najlepsza pozycja do spania

Natura stworzyła nas tak, że często wracamy do pozycji, w której się urodziliśmy. Pozycja tak zwana embrionalna jest jedną z tych, które przybieramy w stanach zagrożenia czy wychłodzenia. Jest ona również bardzo podobna do leżenia na boku. Najwięcej ludzi w przeprowadzanych badaniach odpowiadało, że śpi na boku. Pozycja ta jest zalecana dla ludzi, których nic nie boli i nie cierpią na żadne dolegliwości kostne (w tym bóle pleców i stawów).

Najlepiej jest spać na boku z lekko podkurczonymi nogami (nie za wysoko). Warto włożyć też poduszkę między kolana, żeby uniknąć bólu pleców i kolan. Ręce należy trzymać przed sobą, lekko zgięte w łokciach. Zła pozycja w czasie snu może prowadzić do bólu trwającego czasami wiele godzin.

Jednak jeśli w takiej pozycji jest niekomfortowo, nie należy się zmuszać. Śpijmy tak, jak nam wygodnie.

Polecane dla Ciebie

Spanie na lewym boku przy problemach żołądkowych

Nasze organy są tak rozmieszczone, że spanie na lewym boku zmniejsza nacisk na dolny zwieracz przełyku. Znajduje się on pomiędzy przełykiem a żołądkiem — stanowi wrota do żołądka. Gdy jest uciskany, żrące kwasy żołądkowe mogą cofać się do przełyku, co będzie skutkowało zgagą i pogłębieniem problemów pokarmowych. Jeśli męczymy się z uporczywym pieczeniem kwasów żołądkowych, należy nieco unieść tułów. Wtedy kwasy żołądkowe nie będą dostawały się do wyższych partii układu pokarmowego.
Spanie na plecach przy bólach bioder i karku

Bardzo często bywa tak, że poduszki, które mamy w domu nie są zbyt korzystne dla naszego ciała i pogarszają jakość snu. Zbyt grube poduszki puchowe lub zbyt cienkie, wypełnione sztucznym tworzywem mogą powodować napięcie mięśni szyi i ból. Wielu osobom, które narzekają na bóle szyi, pomaga spanie na plecach z wyprostowaną szyją.

Warto również zapytać się swojego lekarza, czy nie lepiej byłoby w ogóle pozbyć się poduszki i spać całkiem płasko na materacu. Wiele osób podkłada pod szyję cienki koc, tylko po to, aby zapewnić szyi nieznaczne podparcie. Może być to dobra alternatywa dla masywnych poduch puchowych. Dodatkowo pozycja na plecach pozwala odciążyć biodra. Warto też podłożyć sobie poduszkę pod kolana, żeby odciążyć kręgosłup.

Nie śpij na brzuchu!

Najgorsza pozycja, którą możemy wybrać do spania to pozycja na brzuchu. Takie ułożenie ciała ma niekorzystny wpływ na szyjny odcinek kręgosłupa. Twarz dociśnięta do poduszki będzie zmęczona i pomarszczona. Dodatkowo, zakrywając poduszką usta i nos, znacząco zmniejszymy poziom tlenu docierający do naszego ciała. Przez to o wiele bardziej będziemy odczuwać skutki zmęczenia i braku odpoczynku.

Zmęczenie można odczuwać nie tylko dlatego, że śpimy za krótko, ale również dlatego, że śpimy źle. Błędne koło związane ze spaniem powoduje, że nie wysypiamy się, bo śpimy w niewłaściwej pozycji, co z kolei powoduje zmęczenie. Warto zadbać o to, żeby chociaż w pierwszej fazie snu ułożyć się odpowiednio.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Marihuana medyczna – co warto o niej wiedzieć?

    U schyłku okresu PRL, w 1985 r. wprowadzono przepisy karne, które zakazały używania w Polsce marihuany. Kontrowersje wywoływał pogląd, że wykorzystanie tej substancji do celów medycznych stało się również niedostępne, a wręcz karalne. Dopiero po 32 latach (w 2017 r.) stworzono przepisy, które formalnie zezwoliły na legalne wprowadzanie marihuany do obrotu jako surowca farmaceutycznego, a także zastosowanie jej w leczeniu i łagodzeniu objawów towarzyszących określonym chorobom.  Co warto wiedzieć o marihuanie medycznej?

  • Świąteczne przejedzenie. Jak radzić sobie ze wzdęciami?

    W Święta Bożego Narodzenia jemy dużo – to fakt. Faktem jest też to, że przejedzeniu towarzyszą nieprzyjemne dolegliwości, takie ból brzucha, uczucie pełności w jamie brzusznej, gazy. Czym tak naprawdę są wzdęcia i jak radzić sobie z przejedzeniem?

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Leki na uspokojenie bez recepty – co zawierają i czy są skuteczne?

    Żyjemy we względnie dynamicznych czasach. Szybkość zmian odbija się na sferze emocjonalnej człowieka. Statystyki mówią, że co druga osoba, odczuwa częste napady złości, stresu lub agresji w ciągu dnia. W aptekach istnieją leki bez recepty, które mają wykazywać działanie uspokajające. Najczęściej są to preparaty ziołowe. Środki te ze względu na zawartość substancji czynnych wykorzystuje się w lecznictwie. Co najczęściej znajduje się w składzie leków uspokajających bez recepty? Jaka jest skuteczność ziołowych środków na uspokojenie? 

  • Chrypka – przyczyny, leczenie, domowe sposoby

    Zachrypnięty głos może być wynikiem podrażnienia lub zranienia strun głosowych wskutek nadwyrężenia głosu lub choroby. Kiedy chrypka może okazać się groźna? Jak pozbyć się chrypy przy pomocy domowych sposobów?

  • Drapanie w gardle – co oznacza? Przyczyny i domowe sposoby

    Drapanie, swędzenie lub gryzienie w gardle – to zwykle objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Te nieprzyjemne uczucia, które towarzyszą chorobom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, można złagodzić za pomocą preparatów na gardło dostępnych w aptece, a także dzięki domowym sposobom. W jaki sposób?  Podpowiadamy.

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij