×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Czy dieta ma wpływ na stan skóry?

Dbanie o swój wygląd i wizerunek staje się coraz bardziej popularne. Kupujemy więcej kosmetyków mających spowodować, że nasza skóra będzie wyglądać młodo i promiennie, korzystamy z wymyślnych zabiegów w salonach kosmetycznych, korzystamy z dobrodziejstw medycyny estetycznej. Wiele osób zapomina jednak, że poza działaniem od zewnątrz, równie ważne jest zadbanie o naszą skórę od środka, poprzez stosowanie prawidłowej diety zawierającej odpowiednie składniki. 

Sposób żywienia na nich bazujący jest w stanie wspomóc terapię trądziku, łuszczycy oraz zmniejszać zmiany alergiczne. U osób zdrowych odpowiednie żywienie może pomóc zachować zdrową i młodą skórę jak najdłużej. W latach 70-tych powstał cały nurt medycyny połączonej z dietetyką anti-aging, mający na celu opóźniać skutki starzenia się, także te związane z wyglądem i kondycją skóry. Wszystko to pokazuje, że to co jemy ma ogromny wpływ na to jak wyglądamy.

Co łączy diety na piękną cerę?

Pierwszym punktem, o którym obowiązkowo należy wspomnieć jest woda. Pomimo ciągłych akcji promujących jej spożycie wiele osób o niej zapomina i pije jej zbyt mało.

Aby cera była w dobrej kondycji, konieczne jest picie minimum 1,5-2 litrów wody dziennie. Bez niej nawet najlepszy krem nawilżający nie będzie w stanie utrzymać odpowiedniego poziomu nawilżenia w skórze.

W każdym przypadku wskazane jest stosowanie diety zawierającej jak najmniej składników prozapalnych, zwiększających stany chorobowe w organizmie, a jak najwięcej składników przeciwzapalnych. Zupełnemu wyłączeniu podlegają produkty typu fastfood, wysoko przetworzona żywność, słodycze — szczególnie te z rafinowanym cukrem. Konieczne jest wyłączenie bezalkoholowych słodkich napojów, warto też pilnować ogólnego spożycia alkoholu, aby było jak najmniejsze. Wskazane jest utrzymywanie jak najniższego ładunku i indeksu glikemicznego posiłków, ponieważ dzięki temu zapobiegniemy skokom insuliny w organizmie i zapobiegniemy stanom zapalnym z tym związanym.

Ograniczyć należy kwasy tłuszczowe nasycone, zawarte w mięsie i jego przetworach, maśle, tłustym nabiale oraz kwasów tłuszczowych trans, znajdujących się między innymi w margarynach twardych, gotowym pieczywie cukierniczym, chipsach i wysoko przetworzonej żywności. Nie znaczy to jednak, że należy stosować dietę z wyłączeniem tłuszczy! Istotne jest dostarczenie dużej ilości działających przeciwzapalnie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 zawartych w rybach morskich takich jak łosoś, dorsz, halibut, makrela, sardynki (najlepiej nie z hodowli, tylko dziko żyjących), orzechach włoskich, siemieniu lnianym i oleju rzepakowym.

Trądzik pospolity a dieta

Zmiany trądzikowe zazwyczaj dotyczą ludzi młodych, ale często pojawiają się one też wśród osób po 40. roku życia. Ogromne znaczenie ma tutaj gospodarka hormonalna, związana także z metabolizmem glukozy i insuliny. Ważne jest regularne jedzenie 3-5 posiłków dziennie i ograniczanie przekąsek w ciągu dnia, aby zapobiegać niepotrzebnym skokom poziomu insuliny. Konieczna jest dieta z niskim indeksem glikemicznym, czyli ograniczająca cukry proste (wspomniane wcześniej słodycze, wysoko przetworzoną żywność, żywność typu fast food, słodkie napoje alkoholowe i bezalkoholowe), mających działanie silnie prozapalne. Jadłospis powinien zawierać odpowiednią ilość białka i zdrowych tłuszczy roślinnych. 

Część publikacji naukowych sugeruje istotny wpływ spożycia mleka i nabiału na zaostrzenie zmian trądzikowych — stąd można rozważyć wyłączenie produktów z tej grupy i obserwację swojej cery przez kilka tygodni. Jeśli nie przyniesie to efektu nie ma potrzeby rezygnacji z produktów mlecznych.

Ważnym składnikiem, który można dostarczać za pomocą żywności oraz ewentualnie w suplemencie diety mającym ogromne znaczenie w zmniejszaniu dolegliwości trądzikowych jest cynk. Można go znaleźć między innymi w podrobach, mięsie, pestkach dyni, nasionach słonecznika, kakao (w proszku), produktach z pełnego ziarna (kasze, płatki owsiane, razowe pieczywo) oraz suchych nasionach roślin strączkowych.

Dieta a łuszczyca

Aby łagodzić zmiany łuszczycowe wskazane jest ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego. Niektóre osoby z łuszczycą najlepiej czują się na diecie wegetariańskiej czy nawet wegańskiej — przy całkowitym wyłączeniu mięsa lub wszystkich produktów odzwierzęcych. Produkty zbożowe powinny być spożywane tylko w wersji pełnoziarnistej, a owoce i warzywa w jak największych ilościach (nawet 9 porcji dziennie!), najlepiej świeże. Niektóre osoby lepiej czują się na diecie bezglutenowej, ale nie powinno wprowadzać się jej na własną rękę bez odpowiedniej diagnostyki. 

Bardzo dobre efekty daje spożywanie produktów zawierających duże ilości polifenoli, beta-karotenu, witaminy B2, C i E. Składniki te można znaleźć w zielonej herbacie, oleju rzepakowym, lnianym, oliwie z oliwek, orzechach oraz większości warzyw i owoców (marchew, papryka, szpinak, szczaw, mango, melon, morele, brokuły, natka pietruszki, pomidory, owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, natka pietruszki, kapusta, owoce cytrusowe, papryka, owoce jagodowe, cebula, groch, kapusta, marchew, ogórek, czarne jagody, jeżyny, morele, pomarańcze, poziomki, śliwki, wiśnie, winogrona, truskawki).

Sól dodawaną do potraw powinno zamienić się na inne przyprawy, najlepiej te o działaniu przeciwzapalnym: kurkuma, imbir, czosnek, papryka czy curry.

W okresach zaostrzenia choroby warto włączyć odpowiednią suplementację. Najlepsze efekty daje duża ilość kwasów omega (EPA i DHA nawet powyżej 4 gramów dziennie). Można ją połączyć z innymi składnikami działającymi przeciwzapalnie: selenem, witaminą E.

Dieta a starzenie się skóry

To co jemy ma ogromne znaczenie w kontekście tego jak szybko oznaki starzenia będą widoczne na naszej skórze. Podstawą tej koncepcji jest wolnorodnikowa teoria starzenia się organizmu. Zakłada ona, że za zmiany nowotworowe, starzenie się naszego mózgu oraz skóry odpowiadają dostające się do naszego organizmu reaktywne wolne rodniki. Przeciwdziałać mogą im przeciwutleniacze, czyli tak zwane antyoksydanty, zawarte w żywności o wysokiej wartości prozdrowotnej. Aby pojawiały się jak najpóźniej, warto spożywać jak najmniej produktów bogatych w cukier (oraz o wysokim indeksie glikemicznym), nasycone kwasy tłuszczowe oraz kwasy tłuszczowe trans oraz wybierać dużo świeżych warzyw, produktów pełnoziarnistych, tłustych ryb morskich, olejów roślinnych oraz orzechów i nasion. Idealnie w te zasady wpasowuje się dieta śródziemnomorska, polecana jako jedna z najzdrowszych na świecie. Do posiłków można dodatkowo przyjmować suplementy diety o działaniu antyoksydacyjnym: selen, koenzym Q10, witaminy A, C, E lub polifenole — jednak nie jest to koniecznością.

Niezależnie od tego, czy chcemy aby nasza skóra po prostu była piękna i wyglądała zdrowo, czy została u nas zdiagnozowana jakaś choroba skóry, istnieją pewne zalecenia wspólne. Należy spożywać jak najwięcej przeciwutleniaczy, witamin i składników mineralnych. W połączeniu ze spożyciem jak najmniejszej ilości przetworzonej żywności dostarczającej cukrów prostych, zwiększających stężenie insuliny i kwasów tłuszczowych nasyconych oraz trans pozwoli nam to zachować młody i zdrowy wygląd na dłużej.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
  2. Placek W.: Dieta w chorobach skóry. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2015.
  3. Katta, Rajani, and Samir P Desai. “Diet and dermatology: the role of dietary intervention in skin disease.” The Journal of clinical and aesthetic dermatologyvol. 7,7 (2014): 46-51.
  4. Pappas, A., Liakou, A., & Zouboulis, C. C. (2016). Nutrition and skin. Reviews in Endocrine and Metabolic Disorders, 17(3), 443–448. 
  5. Schagen, S. K., Zampeli, V. A., Makrantonaki, E., & Zouboulis, C. C. (2012). Discovering the link between nutrition and skin aging. Dermato-Endocrinology, 4(3), 298–307.

Podziel się: